använda D-link dir 635 som accesspunkt

Permalänk
Medlem

använda D-link dir 635 som accesspunkt

Jag har en D-link DSL2640b som jag har vid telejacket och 25m därifrån har jag en tv-box och ett X-box360 som jag vill kunna ansluta till internet. Jag vill inte dra en kabel mellan rummen utan hade velat
ha en trådlös överföring till tv rummet och där ha möjlighet att koppla
in minst 2 gärna 3 trådbundna enheter.. och jag undrar om det går att använda en D-link dir 635 som accesspunkt?

Visa signatur

MacBook PRO, HP Z620, HP Elite.

Permalänk
Medlem

Vill också veta

Jag skulle också vilja veta detta. Har ett Thompsonmodem TG764 och Telia. Vad för inställningar ska man välja. Vill gärna ha samma ip på det som routern ger adress till också.

Visa signatur

Bara den som sover gör inga misstag. Problem är en möjlighet "Ingvar Kamprad"

Permalänk
Medlem

Det ska bara vara att stänga av DHCP så att routern agerar som switch istället för router.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Kika i manualen på sidan 12, där står det exakt hur du gör för att använda 635'an som en AP. Jag tror att det är samma inställningar även på DIR-635 med nyare firmware (manualen avser ver. 1.0).

Permalänk
Medlem

Krångligt att konfigurera

Jag fattar inte. Jag har gjort som instruktionen:

Disable UPnP™
Disable DHCP
Change the LAN IP address to an available address on your network. The LAN ports on the router cannot accept a DHCP address from your other router.

Men skall sedan min router som skall vara accesspunkt ha samma wirelessinställningar som modemet/routern från min bredbandsleverantör + då att den har statisk ip?

Jag har också Wi-Fi Protected Setup (WPS) på både modemet/routern från min bredbandsleverantör och på min trådlösa router men jag kan inte använda detta. Är det på routern jag skall söka vi WPS?

Visa signatur

Bara den som sover gör inga misstag. Problem är en möjlighet "Ingvar Kamprad"

Permalänk
Medlem

Om du ställer in manuellt: Ja, du ska ha samma SSID på båda enheterna, och ställ gärna in kanalerna så att den ena kör på t.ex ch 1 och den andra på ch 6 eller ch 11 (beroende på om du har angränsande trådlösa nät som stör). De måste ha samma WPS aktiverat, om du t.ex kör WPA2-AES på routern så ska även AP'n köra WPA2-AES.

*Edit* Ska testa detta själv när jag kommer hem, har en 635 som router och en DIR-615 liggandes som jag kan testa sätta upp som AP.

*Edit 2* Det går inte att använda WPS-funktionen mellan 635 och 615 (har testat åt båda hållen), men i min 615 så har jag en funktion som "konverterar" enheten till en AP genom att klicka i en ruta. Hittar dock inte samma funktion i 635, men jag har bara FW 2.20EU. Det kan vara annorlunda i nyare FW.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag vill att modemet från telia Thompson Tg784 (som är modem/trådlöst router i ett) skall kopplas trådlöst direkt till min trådlösa router DIR-635 som sedan via ethernet delar ip till utrustning så kanske inte detta är möjligt?

Verkar som om jag behöver en accesspunkt som kan fungera som client i sådana fall typ en D-Link DAP-1522
D-Link DAP-1522

så med andra ord är trådlösa rourar gjorda för att skicka signaler trådlöst men inte för att ta emot och skicka ip till annan utrusting via ethernet? Lite märkligt i sådana fall. En trådlös router och en accesspunkt kostar ungefär lika mycket.

Visa signatur

Bara den som sover gör inga misstag. Problem är en möjlighet "Ingvar Kamprad"