Tappar hastighet med trådlöst! varför?

Permalänk
Medlem

Tappar hastighet med trådlöst! varför?

Hejsan!

Jag har köpt en sån här usb-adapter Men jag får bara ut 20/20 som kabel får jag ut 90/25.. Den har full "kontakt" om man ska kolla det så . Så det är inget signal fel.. Men varför får jag så lite med den? Känns ju dumt att använda den när jag får ut så mycket mindre..
Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Vad har du för router?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

har ingen router , jag kör direkt från telias modem. Men en sak är säkert det är en jävla skit grej.. Nu dampar den lös med serven också.. Jag har lagt upp en cs server men den tappar kontakten hela tiden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrfreeze:

har ingen router , jag kör direkt från telias modem. Men en sak är säkert det är en jävla skit grej.. Nu dampar den lös med serven också.. Jag har lagt upp en cs server men den tappar kontakten hela tiden!

Då är frågan vad följer telias modem för standard? om det tex bara är 54Mbit trådlöst har du ganska normal hastighet på slutändan man kan inte förvänta sig mer än marginellt mer än vad du har.

Sen om man tar en titt på din pinne så är den avsedd för 5 GHz bandet, hittar inte om den även har support för det mer vanliga 2.4GHz, men det bör den ha annars borde det inte fungera alls, tvivlar på att telia kör 5 GHz på sina modem.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

usb uttaget som begränsar den kanske? aldrig sätt över 2MB/s när jag skriver till mina usb stickor.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrfreeze:

Känns ju dumt att använda den när jag får ut så mycket mindre..

Även under perfekta förhållanden med de senaste wifi-standarderna och fina grejer kommer det aldrig att gå lika snabbt som trådat nät. Meningen med trådlösa nätverk är just det smidiga med trådlösheten. Det är inte tänkt att du ska hosta cs-servrar över trådlösa förbindelser.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrfreeze:

har ingen router , jag kör direkt från telias modem. Men en sak är säkert det är en jävla skit grej.. Nu dampar den lös med serven också.. Jag har lagt upp en cs server men den tappar kontakten hela tiden!

Det är garanterat inte din USB dongle som är felet. Som tidigare sagt ditt modem/router som endast stödjer 54Mbit. Har denna donglen mot en WNDR 3700 på 2,4GHzbandet G+N och routern i performance läge =300Mbit. Har samma hastighet mot wan som med kabel på en 100/100 lina. Ca: 15 meter och tre gipsväggar mellan router och och donglen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elghinnarisa:

usb uttaget som begränsar den kanske? aldrig sätt över 2MB/s när jag skriver till mina usb stickor.

För att dina USB-stickor har långsamt minne. USB klarar upp tilll 25-30MB/s har jag för mig.

Dock ska du ju inte köra trådlöst om du har så snabbt bredband, det är ju totalt värdelöst. Speciellt på en server? Nej behåll kablarna, trådlöst är för mobilen/laptopen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Jo absolut, håller mig till trådat.

Permalänk
Medlem

Din gateway eller router har nog bara 802.11g som trådlös standard och det är 54mbit/s i teoretisk maxhastighet. Oftast hamnar man då på mellan 10-20mbit/s. Observera även att du ALLTID kommer ha sämre hastighet trådlöst än med kabel. För att få högre hastighet är det nog bättre att du köper en separat router som stödjer just 802.11n (draft-N) för att få högre hastighet. Men bara för att det står 300mbit/s är det något du bara kan drömma om, både för att ditt bredband sätter begränsningen och att det bara är en teoretisk maxhastighet. Något som alltså i princip är omöjligt att komma upp i.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Har för mig att max throughput ligger kring 20Mbit. Wikipedia säger c:a 19mBit (IEEE 802.11g-2003 - Wikipedia, the free encyclopedia) men ger ingen djupare förklaring. 54Mbit är bara ett teoretiskt max.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED