Permalänk

50Hz vs 100Hz LCD TV

Är i hågen med att köpa ny tv och jag har en fråga som jag inte kan lyckas få något vettigt svar på lr snarare vettigt argument för varför 100Hz är bättre än 50Hz på en LCD tv. Man upplever ju inget flimmer lr sk. flicker eftersom bakgrundsbelysningen är konstant och inte uppdateras som på en CRT där allt under 75Hz går att uppfatta som ostabilt.
Och nu till det viktigaste: PAL(vanlig svensk tv) sänds ju med 50Hz(interlaced -dvs halvbilder) sen finns ju stardarderna 25p 30p och 24p(för BluRay etc).
Kan inte se en enda tillämpning där bildkällan har över 50Hz så länge man inte kopplar in en dator och låt säga spelar spel där man vill ha hög framerate.
Jag kan inte heller tänka mig att 100Hz lr 600Hz för den delen(som vissa plasmor har) kan göra mer än att upprepa samma bildrutor flera gånger vilket känns helt onödigt eftersom bilden endå är stabil tack vare LCD-tekniken jämfört med CRT som redan nämts.
Att 100/200/600Hz apparater skulle kunna "göra" nya bildrutor emellan de ordinära verkar helt uteslutet eftersom detta kräver extremt mycket beräkningskraft som man iof kan göra på mycket kraftfulla datorer-men då måste det renderas i förväg och kan alltså inte göras i realtid.

Har jag missat nånting?? varför ska man ha 100, 200 lr till och med 600Hz istället för 50Hz??
Snälla, ge mig bra svar.

Permalänk
Medlem

Jo, många tv-apparater med så kallade "100hz" lägen skapar faktiskt nya rutor mellan de ordinära, så kallad bildinterpolering. Resultaten varierar då det är krävande, så de måste fuska ganska mycket, vilket kan leda till tex "grafikbuggar" (artefakter) eller att bilden blir onaturlig i rörelser mm... och det innebär visst "inputlag", vilket dock mest är en faktor för spelande.
Bildinterpolering gör mest nytta på film i 24p eller 25p, som faktiskt kan upplevas som lite "ryckigt" ... (ryckigheten kan dock ibland förvärras av att TV:n inte alltid klarar att visa korrekt i 24/48/50 hz)

På 50i och 60i material är inte interpolering riktigt lika viktigt om deinterlacingen är bra, och för 50 och 60p material är det nog bara risk att den ställer till med mer än man kan tänkas tjäna på det.

...

För plasmor kan dock 100hz bara helt enkelt betyda en högre uppdateringsfrekvens, och 400/600hz har bara med frekvensen för hur den bygger upp färger, och påverkar inte uppdateringsfrekvensen som sådan.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Tack för ett mycket bra svar.. tkr det är sällan man får det här i forumet Ok digital interpolering alltså.. ställer mig lite skepptisk till det.. iaf när det gäller interpolering av frekvens lr upplösning.. Har erfarenhet av en Sony LCD 40" med 100Hz och med motionflow. Personligen tycker jag det såg tillgjort och inte särskillt bra ut men det är antagligen mycket subjektivt.
Som sagt, tack för ett mycket bra svar och för mig spelar den högre frekvensen ingen roll, precis som jag trodde från början.

Permalänk
Medlem

Jag har en Sony W5500 med 100Hz. Och visst gör det så att blir bättre flyt i bilden och mindre eftersläpningar, men jag kör ändå med det avstängt då det ger en "amatörfilms"-känsla i bilden och även pga. att jag inte kan köra med det och spelläget på samtidigt, vilket tar upp input laget.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]