Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Spelade (som zerg) mot en terran på lost temple. Vi spawnade på sämsta location (för zerg), dvs med guld-basen emellan oss (ej crossed positions, ej där man kan scouta med overlord i början). Han byggde tanks, thors och marines i sin bas och natural, och tank-pushade långsamt. Eftersom jag är årets jävla mästare på ZvT med helt sinnessjuka skills i MU:n så kontrade jag honom med burrowed roaches, sling/bling och mutas vid rätt tidpunkt osv. Hela hans superarmé dog, men det gjorde också min armé (sling/bling dog ofc, även nästan alla roaches förutom typ 6) förutom kanske 10mutas. Men de kunde inte göra nåt mot terrans turrets i basen. Så då får man väl rebuilda armén och expanda på andra sidan
(overlord-scouting-sidan om ni förstår). Spelar riktigt bra men när terran sen tankpushar MED turrets över hela kartan och tar gold så kan man inte göra annat än att välja att researcha drop och shippa över ens drones till andra sidan kartan för att bygga om allt med nya fräscha mineraler. Sacar min main och minar på två nya baser (mot terrans kanske 1 och en halv högst) men det spelar ingen roll om en roach warren bara kostar 200 minerals och att jag spelar bättre och är i överläge för sen kommer han med sin massiva tank/thor/marine armé och tusen scans (dvs ingen burrow funkar) mot mig och jag stordör (100 supply dör på 5sek, största slakten jag sett).

Jävlar då var det dags att dra upp BM och jag frågar terran "do you think this is an even matchup?"
Han svarar "No, I know terran is OP"
Nöjd och glad säger man GG WP och leavar. Sedan whisprar han och säger att han förstår min situation men mitt i allt säger han att "tanks need a small nerf but that's it"

Vem fan tror att en liten nerf på tanks kommer jämna ut ZvT?

OCH JAG MISSADE ATT SPARA REPLAYEN FASTÄN DEN VAR EPIC OCH INTRESSANT

/ragequit

Jag kör alldeles för sällan med tanks när jag kör terran, har märkt att jag är för aggressiv för att kunna vänta på att producera tanks.. dock har jag stött på problem mot andra terran som spelar precis som du beskrev.. Jag har då bytt taktik och satsat på BC och massa marines (de mineraler som blir över när gasen tar slut går itll marins) de brukar funka.. MEN vet i tusan hur man gör som zerg mot terran.. scans dödar ju som sagt nedgrävda enheter lätt..

Visa signatur

Starcraft 2 id: Pergius.756 | I don't want to succeed, I just do it my way...

Permalänk
Skrivet av Nightcrawl:

Jobbigt läge m1n1h0p. Spelar själv terran och det största problemet mot Z är när de droppar eller nyduskanalar. Efter ett tag brukar man ha sådan bred yta att täcka så att det finns luckor (ofta 'bakifrån') eller möjligheter att öppna upp genom att t.ex. ta ut något ensamt turret eller liknande.

Brukar själv föredra att inte köra så heavy med tanks och turrets just för att det är ett långsamt och tråkigt (hyffsat säkert) spel.

Jo, jag försökte göra så, men det är svårt på lost temple när terran har två baser med turrets, han kommer se min nydus på dirr =S men jo droppa i hans main vore kanske kul. Får testa det

Skrivet av Ashzala:

m1n1h0p, de 10 senaste replaysen sparas ju auto-magiskt. Fler om du inte stänger ner SC2, tror jag.

Den kanske ligger kvar?

Jo, men jag spelade mer än 10 games typ 3v3 med kompisar efteråt, och så kom jag på efter de gamesen att jag inte hade sparat replayen :S

Skrivet av Pergius:

Jag kör alldeles för sällan med tanks när jag kör terran, har märkt att jag är för aggressiv för att kunna vänta på att producera tanks.. dock har jag stött på problem mot andra terran som spelar precis som du beskrev.. Jag har då bytt taktik och satsat på BC och massa marines (de mineraler som blir över när gasen tar slut går itll marins) de brukar funka.. MEN vet i tusan hur man gör som zerg mot terran.. scans dödar ju som sagt nedgrävda enheter lätt..

Jag skulle kört zergling/baneling drop en masse över hans tanks, problemet var bara att jag skulle offra så himla muycket att jag inte vet om det är värt det men skulle nog testat.

Permalänk
Medlem

http://www.watchmygame.com/uddastuff/photoncannon_rage.SC2Replay

Haha.. här kan ni få se en 2vs2 match med mig och en kompis. Vi är båda terran och våra motståndare protoss och de har uppenbart en förkärlek till photon cannons.. Har någon här inne sett så många photon cannons förut? och att den ligger i denna tråd är pga slutminutrarna då dom brister ut i mindre genomtänkta meningar.. på svenska.. haha.. nåja jag hade kul iaf..

(obs, jag vet jag spelar uselt :P, inge scout, inge grundtrupper.. rakt in på BC,. men ja.. vi sa det innan game.. haha)

Visa signatur

Starcraft 2 id: Pergius.756 | I don't want to succeed, I just do it my way...

Permalänk
Medlem

Helvate!

Körde 2v2 med en kompis, jag var Terran och har var Protoss (möter en zerg och en toss). Min kompis blir canon rushad, men han bygger upp sin bas på ett annat ställe, samtidigt som vi pushar med ~5 zealots och ~6 marines och dödar deras protoss. Men deras Zerg har skaffat sig snabba mutas och lallar sönder våran arme, sedan förlorar vi mot honom eftersom han skaffar typ 25 mutas (Och jag var dum nog och tänkte inte på att skaffa Thor :S)

Min kompis blir ihjäl harassad, och jag pushar med ~50 marines för att döa honom, men jag möts av 30 Blings vid hans bas och bli fett dödad.
Fan, vi trodde verkligen att vi hade den där matchen...

Permalänk
Skrivet av Pergius:

http://www.watchmygame.com/uddastuff/photoncannon_rage.SC2Replay

Haha.. här kan ni få se en 2vs2 match med mig och en kompis. Vi är båda terran och våra motståndare protoss och de har uppenbart en förkärlek till photon cannons.. Har någon här inne sett så många photon cannons förut? och att den ligger i denna tråd är pga slutminutrarna då dom brister ut i mindre genomtänkta meningar.. på svenska.. haha.. nåja jag hade kul iaf..

(obs, jag vet jag spelar uselt :P, inge scout, inge grundtrupper.. rakt in på BC,. men ja.. vi sa det innan game.. haha)

I särklass det sämsta jag någonsin sett av samtliga spelare!

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MIFFo_BEast:

I särklass det sämsta jag någonsin sett av samtliga spelare!

haha.. jag är inte elit.. nej.. helt korrekt..

Visa signatur

Starcraft 2 id: Pergius.756 | I don't want to succeed, I just do it my way...

Permalänk
Medlem

Ragequittar ofta mot loltoss och jag har terran som main och protoss som 2nd. Fattar inte hur folk kan whina på T som OP men tycka P är balanserat. Helt löjlig ras. Får allt snabbare än T. Måste scouta konsant för att undvika proxy och sedan satans chronoboost på allt gör det hela än mer hopplöst. Mest lol är ju när han går mass gates och typ templars och kör fösta attacken som man ofta klarar och sedna har med worker och bygger proxy pylon och warpar in resten i basen samtidigt som jag bygger förstärkningar. Aja varför gå me units när man kan warpa in dom. Loltoss asså... Ska bli skönt att loltoss blir nya op-rasen efter kommande t-nerfen, då kan ni loltoss se fram emot allt gnäll från alla z-retards.

Sedan måste jag ju bara gnälla på tvt med. Så sjukt tråkig mu så det finns inte. Alla games typ 40min + och mass air. Den som har air control vinner ju sedan lite tanks och bang bang. Alternativtet är väl försöka med något all in drop någonstans och hoppas inte vikings är i närheten typ. Den mu:n måste fixas, hopplös tråkig.

Permalänk
Skrivet av Pergius:

haha.. jag är inte elit.. nej.. helt korrekt..

Det bästa var ju att ingen sida hade scoutat typ aslångt in i gamet, wtf? xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Det bästa var ju att ingen sida hade scoutat typ aslångt in i gamet, wtf? xD

varför scouta när man vet att alla man möter är precis lika usla som en själv? Blizzards match-making system funkar galant.. haha.. (plus scouta med en apm som peakar typ 25 är ingen bra idé.. haha då faller allt i sin hemmabas för man försöker se vad de andra gör..

Visa signatur

Starcraft 2 id: Pergius.756 | I don't want to succeed, I just do it my way...

Permalänk
Skrivet av Pergius:

varför scouta när man vet att alla man möter är precis lika usla som en själv? Blizzards match-making system funkar galant.. haha.. (plus scouta med en apm som peakar typ 25 är ingen bra idé.. haha då faller allt i sin hemmabas för man försöker se vad de andra gör..

xD precis som när jag spelar terran med polare, jag drar fram 5 reapers för att reaperharassa, sen när jag är klar så har jag minat ut min main och har inga tech buildings överhuvudtaget xD

Permalänk
Skrivet av Pergius:

varför scouta när man vet att alla man möter är precis lika usla som en själv? Blizzards match-making system funkar galant.. haha.. (plus scouta med en apm som peakar typ 25 är ingen bra idé.. haha då faller allt i sin hemmabas för man försöker se vad de andra gör..

förstår verkligen inte hur man kan peaka 25 :S

kommer upp i 200 bara i början av gamet när man sätter igång drone och splittar upp alla på minerals

största rage jag nånsin fått är när jag dödar vartenda building, han liftar off, bygger mutas med min sista bas och dödar det han liftat.

sen inser jag när jag flyger runt för att hitta hans armé att han har satt sig nere vid tredje basen på xel'naga caverns.

gör allt jag kan med det jag har, 200 3/3 cracklings, 6 ultras och cirka 10 mutas.

varenda jävel dör och allt han har kvar är en enda command center som han hade lyckats bygga mitt inuti sin armé. han hade inget annat, bara satt där afk mode utan att göra nått.

har även lyckats ha sönder de plastsaker som lyfter upp tangentbordet för att göra det vinklat, lite tråkigt då de hållt i 5 år, tills jag skaffade sc2.

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk
Medlem
Skrivet av emildooooo:

förstår verkligen inte hur man kan peaka 25 :S

kommer upp i 200 bara i början av gamet när man sätter igång drone och splittar upp alla på minerals

okej kanske var ej underdrift..;)

men apropå din rage så förstår jag den.. haft ungefär samma sits där jag satsat på marktrupper och tog hans mainbas utan problem.. sen visade det sig att han gömt sig i ett hörn o techat till bc.. sen tog han min armé utan o blinka.. då flippa jag.. men ja.. egentligen ett resultat av min obefintliga scoutning..:p

Visa signatur

Starcraft 2 id: Pergius.756 | I don't want to succeed, I just do it my way...

Permalänk
Skrivet av hunt3r:

Ragequittar ofta mot loltoss och jag har terran som main och protoss som 2nd. Fattar inte hur folk kan whina på T som OP men tycka P är balanserat. Helt löjlig ras. Får allt snabbare än T. Måste scouta konsant för att undvika proxy och sedan satans chronoboost på allt gör det hela än mer hopplöst. Mest lol är ju när han går mass gates och typ templars och kör fösta attacken som man ofta klarar och sedna har med worker och bygger proxy pylon och warpar in resten i basen samtidigt som jag bygger förstärkningar. Aja varför gå me units när man kan warpa in dom. Loltoss asså... Ska bli skönt att loltoss blir nya op-rasen efter kommande t-nerfen, då kan ni loltoss se fram emot allt gnäll från alla z-retards.

Sedan måste jag ju bara gnälla på tvt med. Så sjukt tråkig mu så det finns inte. Alla games typ 40min + och mass air. Den som har air control vinner ju sedan lite tanks och bang bang. Alternativtet är väl försöka med något all in drop någonstans och hoppas inte vikings är i närheten typ. Den mu:n måste fixas, hopplös tråkig.

Du vet att dom kommer nerfa Protoss eller loltoss som du skulle säga ganska rejält nästa patch också.

Bara att läsa

Situation Report: Patch 1.1 and Beyond - StarCraft II

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jooh4n:

Du vet att dom kommer nerfa Protoss eller loltoss som du skulle säga ganska rejält nästa patch också.

Bara att läsa

Situation Report: Patch 1.1 and Beyond - StarCraft II

Har dom nämnt nåt om när dom ska släppa patchen?

Edit: såg själv nu, i mitten av september..

Visa signatur

Starcraft 2 id: Pergius.756 | I don't want to succeed, I just do it my way...

Permalänk

Längtar sjukt mycket till patchen, kör själv Zerg och känner att i vissa situationer är det lönlöst i andra kan man dock bara rulla över motståndaren (beroende på skills, på låg skill märks inte ojämnheten alls lika mycket som på lite högre).

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Skrivet av hunt3r:

Ragequittar ofta mot loltoss och jag har terran som main och protoss som 2nd. Fattar inte hur folk kan whina på T som OP men tycka P är balanserat. Helt löjlig ras. Får allt snabbare än T. Måste scouta konsant för att undvika proxy och sedan satans chronoboost på allt gör det hela än mer hopplöst. Mest lol är ju när han går mass gates och typ templars och kör fösta attacken som man ofta klarar och sedna har med worker och bygger proxy pylon och warpar in resten i basen samtidigt som jag bygger förstärkningar. Aja varför gå me units när man kan warpa in dom. Loltoss asså... Ska bli skönt att loltoss blir nya op-rasen efter kommande t-nerfen, då kan ni loltoss se fram emot allt gnäll från alla z-retards.

Sedan måste jag ju bara gnälla på tvt med. Så sjukt tråkig mu så det finns inte. Alla games typ 40min + och mass air. Den som har air control vinner ju sedan lite tanks och bang bang. Alternativtet är väl försöka med något all in drop någonstans och hoppas inte vikings är i närheten typ. Den mu:n måste fixas, hopplös tråkig.

Jag gillar också hur du gnäller på toss men kallar Zergs som gnäller retards. Känns ju som att du är ganska dum om du tror att alla Zergs gnäller utan anledning till och med top Zergs OCH terrands har sagt att Terran är OP. Bara du som måste inse det istället för att lira terran och tro att alla andra är dåliga. Känns ju som att du kommer få ganska mycket stryk från Zerg när patchen kommer och jämnar ut det hela lite

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem

Känns lite illa att de ökar buildtime på reapers, kunde väl gjort så de behöver 3 skott på lings eller nått istället.. Reapers är redan för veka mot Protoss för att stalkers äger upp dom ez mode och nu kommer de hinna göra ännu mindre skada innan stalkern kommer ut. Lite illa att göra en redan svag unit sämre i toss matchupen bara för att balansera i zerg matchuped. Borde finnas bättre sätt

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Essin:

Känns lite illa att de ökar buildtime på reapers, kunde väl gjort så de behöver 3 skott på lings eller nått istället.. Reapers är redan för veka mot Protoss för att stalkers äger upp dom ez mode och nu kommer de hinna göra ännu mindre skada innan stalkern kommer ut. Lite illa att göra en redan svag unit sämre i toss matchupen bara för att balansera i zerg matchuped. Borde finnas bättre sätt

Om en protoss har stalkers så går du inte för reapers oavsett patchen eller inte..

Permalänk
Medlem

Du kan välja att offra en som scout. Då kanske du får ihjäl en probe + att du vet vad protossen gör. Då slipper du slösa scann vilket du förlorar mycket guld på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Om en protoss har stalkers så går du inte för reapers oavsett patchen eller inte..

Och om du kan läsa så slipper jag upprepa mig..

Jag menar att reaper rush var i stort sätt värdelöst mot toss redan innan detta och det blev nu ännu sämre, känns dåligt att försämra en redan underanvänd unit i PvT för att balansera ZvT. Måste finns bättre sätt.

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Skrivet av Essin:

Och om du kan läsa så slipper jag upprepa mig..

Jag menar att reaper rush var i stort sätt värdelöst mot toss redan innan detta och det blev nu ännu sämre, känns dåligt att försämra en redan underanvänd unit i PvT för att balansera ZvT. Måste finns bättre sätt.

Förstår din punkt, men varför ens göra reaper rush om dte är värdelöst? då måste det finnas något annat av värde att göra. Man kan ju inte bara anta att man ska kunna reaper rusha allt och alla och sen ha så stort övertag för att vinna.

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jooh4n:

Förstår din punkt, men varför ens göra reaper rush om dte är värdelöst? då måste det finnas något annat av värde att göra. Man kan ju inte bara anta att man ska kunna reaper rusha allt och alla och sen ha så stort övertag för att vinna.

Det är ju just det som är problemet, varför ska man ta bort en strategi från spelet helt?
Svar som "det är mening att spelen ska hålla på längre" är bullcrap, det är ett strategispel och då ska det finns många olika typer av strategier som fungerar, om man inte scoutar och inser att det blir proxy rax så ska man få lida för det, men Protoss kan bara spela standard..

Det känns ändå som att reapers redan var i stort sätt värdelösa mot protoss och nu har man gjort de ännu sämre för att balansera ut en annan matchup. Känns som ett väldigt felaktigt sätt att balansera bara och det borde ju finnas bättre sätt. Självklart var reapers för starka mot Zerg, men de var nästan redan för svaga mot Protoss. Känns ju inte så smart att ha gubbar det inte finns någon egentlig anledning att bygga, framförallt inte så low tier gubbar. Om man t.ex. gör en tidig proxy raxx så har man ju investerat mycket i det och har en svagare ekonomi, så om den inte scoutas så ska man också få ut något av den, men en protoss kan bara spela standard och få ut sin Stalker och kanske förlora max ett par probes.
Det känns inte så rättvist och tar bort en strategi helt ur spelet samt gör early game ännu enklare och säkrare för protoss som inte ens behöver tänka eller egentligen ens scouta tidigt då terran inte kan göra något farligt iaf.

Inga dumma "omg gnällande Terran" kommentarer nu då detta faktiskt är helt korrekt..

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk

värsta jag mött i 3v3 är någ 2 zerg och 1 terran, zergs rushar mutas och terran lägger sin ekonomi på medivacs och bara sönder healer mutas... kul och vara 2 toss och 1 terran :P.

annars möta hor terran som reaper rushar har dock börjat med quick tech cannons mot det funkar i de flesta fallen sen går man in med prism och warpar in bakom xD.

kanske inte ragequit på detta men tror han jag mötte gjorde de.

techad DTs och prism in i basen med 1 probe och up med pylon för större psi område och warpa in DTs och total slakta med 3/3/3 i upgrades (instant death på både marines och SCVs nästan) xD han var inte speciellt glad

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

värsta jag mött i 3v3 är någ 2 zerg och 1 terran, zergs rushar mutas och terran lägger sin ekonomi på medivacs och bara sönder healer mutas... kul och vara 2 toss och 1 terran :P.

annars möta hor terran som reaper rushar har dock börjat med quick tech cannons mot det funkar i de flesta fallen sen går man in med prism och warpar in bakom xD.

kanske inte ragequit på detta men tror han jag mötte gjorde de.

techad DTs och prism in i basen med 1 probe och up med pylon för större psi område och warpa in DTs och total slakta med 3/3/3 i upgrades (instant death på både marines och SCVs nästan) xD han var inte speciellt glad

Jag har också mött kombinationen mutas + medivacs.. det är en sjukt stark kombo.. och gav en lätt känsla av uppgivenhet då vi skulle slå ner det..

Visa signatur

Starcraft 2 id: Pergius.756 | I don't want to succeed, I just do it my way...

Permalänk

ända jag kan se vinna det är väll mass ravens/psi storm med HT eller en jävla massa Thors men vad man nu ska hitta gasen till det gentimot kostnaden på muta och medivacs ...

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Skrivet av Essin:

Det är ju just det som är problemet, varför ska man ta bort en strategi från spelet helt?
Svar som "det är mening att spelen ska hålla på längre" är bullcrap, det är ett strategispel och då ska det finns många olika typer av strategier som fungerar, om man inte scoutar och inser att det blir proxy rax så ska man få lida för det, men Protoss kan bara spela standard..

Det känns ändå som att reapers redan var i stort sätt värdelösa mot protoss och nu har man gjort de ännu sämre för att balansera ut en annan matchup. Känns som ett väldigt felaktigt sätt att balansera bara och det borde ju finnas bättre sätt. Självklart var reapers för starka mot Zerg, men de var nästan redan för svaga mot Protoss. Känns ju inte så smart att ha gubbar det inte finns någon egentlig anledning att bygga, framförallt inte så low tier gubbar. Om man t.ex. gör en tidig proxy raxx så har man ju investerat mycket i det och har en svagare ekonomi, så om den inte scoutas så ska man också få ut något av den, men en protoss kan bara spela standard och få ut sin Stalker och kanske förlora max ett par probes.
Det känns inte så rättvist och tar bort en strategi helt ur spelet samt gör early game ännu enklare och säkrare för protoss som inte ens behöver tänka eller egentligen ens scouta tidigt då terran inte kan göra något farligt iaf.

Inga dumma "omg gnällande Terran" kommentarer nu då detta faktiskt är helt korrekt..

Dom tar inte bort en strategi. dom balanserar en strategi som helt enkelt var alldeles för stark. Att terran inte har metoder att pressa en toss earlygame är lögn. Det finns hur stora möjligheter som helst att sätta press på en toss, de kommer nerfa zealots i patchen vilket kommer gynna terran såväl earlygame som lategame. Reapers är generellt svaga i TvP men de har sina användningsområden också, 5 sekunders extra buildtime kommer inte ta bort dem.

Visa signatur

ASUS P8Z68 Deluxe | i5 2500k@4,6 | Radeon 5750 | Corsair 550W | Corsair Force GT 60gb | Samsung Spinpoint 250GB | Corsair Vengeance 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan_banan655:

Dom tar inte bort en strategi. dom balanserar en strategi som helt enkelt var alldeles för stark. Att terran inte har metoder att pressa en toss earlygame är lögn. Det finns hur stora möjligheter som helst att sätta press på en toss, de kommer nerfa zealots i patchen vilket kommer gynna terran såväl earlygame som lategame. Reapers är generellt svaga i TvP men de har sina användningsområden också, 5 sekunders extra buildtime kommer inte ta bort dem.

De tar bort en strategi i formen av proxy reapers mot toss, som redan innan var rätt svagt och nu blir värdelöst. Jag kommenterar inte det faktum att man balancerar reapers mot Zerg då de var för starka där, men jag tycker bara inte om att man balanserar på ett sätt som gör den redan svaga reapern mot toss ännu svagare. Borde som sagt finnas bättre sätt att göra detta. Zealot nerfen gör ingen större skillnad för TvP i formen av T early pressure då alla P som kan spela fixar en early stalker så man inte dör mot reapers.
Som du säger, reapers är generellt svaga i TvP, varför göra dem sämre?

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Essin:

De tar bort en strategi i formen av proxy reapers mot toss, som redan innan var rätt svagt och nu blir värdelöst. Jag kommenterar inte det faktum att man balancerar reapers mot Zerg då de var för starka där, men jag tycker bara inte om att man balanserar på ett sätt som gör den redan svaga reapern mot toss ännu svagare. Borde som sagt finnas bättre sätt att göra detta. Zealot nerfen gör ingen större skillnad för TvP i formen av T early pressure då alla P som kan spela fixar en early stalker så man inte dör mot reapers.
Som du säger, reapers är generellt svaga i TvP, varför göra dem sämre?

Reapers är bra i vissa situationer, sämre i andra, dom kommer fortfarande vara användbara efter nerfen, men i rätt läge, mot rätt spelare. Varje enhet har sitt användningsområde och strategi handlar ju om just det, inte att en enhet ska vara bra mot allt, reapers är bra att störa/döda expar med, även mot protoss.

Permalänk
Skrivet av Essin:

Det är ju just det som är problemet, varför ska man ta bort en strategi från spelet helt?
Svar som "det är mening att spelen ska hålla på längre" är bullcrap, det är ett strategispel och då ska det finns många olika typer av strategier som fungerar, om man inte scoutar och inser att det blir proxy rax så ska man få lida för det, men Protoss kan bara spela standard..

Det känns ändå som att reapers redan var i stort sätt värdelösa mot protoss och nu har man gjort de ännu sämre för att balansera ut en annan matchup. Känns som ett väldigt felaktigt sätt att balansera bara och det borde ju finnas bättre sätt. Självklart var reapers för starka mot Zerg, men de var nästan redan för svaga mot Protoss. Känns ju inte så smart att ha gubbar det inte finns någon egentlig anledning att bygga, framförallt inte så low tier gubbar. Om man t.ex. gör en tidig proxy raxx så har man ju investerat mycket i det och har en svagare ekonomi, så om den inte scoutas så ska man också få ut något av den, men en protoss kan bara spela standard och få ut sin Stalker och kanske förlora max ett par probes.
Det känns inte så rättvist och tar bort en strategi helt ur spelet samt gör early game ännu enklare och säkrare för protoss som inte ens behöver tänka eller egentligen ens scouta tidigt då terran inte kan göra något farligt iaf.

Inga dumma "omg gnällande Terran" kommentarer nu då detta faktiskt är helt korrekt..

Som "Zyriak" sa :

Skrivet av Zyriak:

Reapers är bra i vissa situationer, sämre i andra, dom kommer fortfarande vara användbara efter nerfen, men i rätt läge, mot rätt spelare. Varje enhet har sitt användningsområde och strategi handlar ju om just det, inte att en enhet ska vara bra mot allt, reapers är bra att störa/döda expar med, även mot protoss.

Bara för en strategi funkar på en ras så måste den vl inte funka på den andra, mot toss lär det väl finnas andra möjligheter än en tidig reaper rush? Och som han sa så kommer det antagligen fortfarande vara användbart man kanske bara måste vara mer försiktiga med dom.

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem

JAG HATAR MUTAS! Sedan Psy visade den jävla magic boxen på youtube är ju Thors helt värdelösa mot dom. Enda alternativet man har är att försöka springa efter dom med marines. Dom är så jävla snabba med så hinner ifatt dropshipsen innan jag hinner droppa. Och eftersom man tvingas gå heavy marines kör han mutas+banelings och sa är det GG, Zerg ör op

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p