Ny sockel för AMD Bulldozer

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är på tiden även om jag tror AMD kommer förlora på det i början eftersom nya moderkort sannolikt blir dyrare och då framstår AMD som ett sämre budget alternativ. Det är synd att DDR4 kommer i kläm men Intel gör det inte bättre.

Jag hoppas på bättre moderkort i alla segment för det kom en hel del skit till AM2+ som inte P35/P45/S1156-korten inte varit i närheten av.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Kommer de endast med quadchannel så skulle det mer eller mindre vara en besvikelse, inte värt en uppgradering från en x6 iaf, bara för att sedan behöva köpa ytterligare ett moderkort med quadchannel. Ska man behöva vänta tills 'AM4' :-/

Antar att du menar dualchannel?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Du får nog komma med bättre länkar än så.

Det där är en roadmap, en preliminär planering om hur AMD har tänkt sig att det ska se ut, inte något uttalande om att de absolut skulle gå på AM3.

Hela den här diskussionen är helt löjlig....

Permalänk
Avstängd

Ingen katastrof...helt ny kärna så det var väntat och AM2 och AM3 har hängt med länge.
Värre är det från intel som har 2 nya sockel på väg...igen.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

som så många andra har skrivit, varför gnälla på en ny sockel från AMD? :-s

AMD's 2010 - 2011 Roadmaps: ~1B Transistor Llano APU, Bobcat and Bulldozer - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News
"Obviously guaranteeing motherboard support this early in the game is difficult,"

Håller också med dem som har skrivit att det är lite dålig planering att köpa nya delar
för AM3 nu, när vi inte har vetat speciellt mycket om den nya generationen från AMD.

Jag har redan tänkt att köpa nytt moderkort när Bulldozer kommer. Hade nästan
räknat med att det skulle behövas, dessutom kommer jag ha en riktigt bra
andrahands-dator när det väl är dags.

Så sluta lipa!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Jag tycker det hör till det normala att ny arkitektur betyder ny sockel, så varför börja klaga nu? Det är bara att invänta och välkomna den nya tekniken

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Vilket företag är ärligare än AMD då?

Nintendo.

Permalänk
Medlem

Bara för att förvarna lite (eftersom folk blir så förvånade och upprörda så fort tekniken går frammåt).
Både Intel och AMD kommer i framtiden att släppa nya sockets för sina nya CPUer. Nån kommer försöka släppa bakåtkompatibla processorer och nån kommer skita i det för att dels dom vill tjäna mer pengar och dels för att dom vill öka sin prestanda och åka konkurrera.

Deal with it... Gisses!

Permalänk
Medlem

hmm, om det nu bara blir två minneskanaler på AM3+, ska man gå direkt på en serverbräda då istället tro?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Eftersom det blir en AM3+ så lär det vara en kompatibel sockel med AM3, dvs man kan stoppa den i ett AM3 moderkort men med lite prestandaförslust. Likaså kan du peta en AM3 cpu i ett AM3+ moderkort så det är precis som vanligt med AMD. Om nu uppgifterna om AM3+ skulle stämma vill säga.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Eftersom det blir en AM3+ så lär det vara en kompatibel sockel med AM3, dvs man kan stoppa den i ett AM3 moderkort men med lite prestandaförslust. Likaså kan du peta en AM3 cpu i ett AM3+ moderkort så det är precis som vanligt med AMD. Om nu uppgifterna om AM3+ skulle stämma vill säga.

Läste du nyheten? Bulldozer kommer inte att gå att köra på dagens AM3, utan bara på AM3+. Däremot ska dagens processorer fungera med AM3+.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klimpen2:

Läste du nyheten? Bulldozer kommer inte att gå att köra på dagens AM3, utan bara på AM3+. Däremot ska dagens processorer fungera med AM3+.

Tvärt emot vad det brukar vara med dagens moderkort/CPUer. Det brukar vara processorn som brukar vara bakåtkompatibel, men nu är det processorn som är framåtkompatibel eller både och om det är en AM3 processor

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Personligen sitter jag på ett AM2+ med en Phenom II just nu. Jag tycker verkligen om möjligheten AMD ger oss att enkelt kunna peta upp hastigheten ganska rejält genom att sätta i en betydligt snabbare processor än det man redan har. För mig som ofta hjälper privatpersoner med att få upp hastigheten en del på datorerna utan att de vill lägga en stor slant på det så är det skönt att veta att man kan uppgradera cpu utan större problem. Oftast krävs ingen ominstallation av systemet utan windows hittar den nya CPUn och efter en omstart är det oftast bara DRM-låsning av mediafiler som man kan få bråka lite med innan allt går som det ska.

Att byta moderkort är inte lika smärtfritt, dels ska allt ur burken, ofta måsle man släppa alla kablar man så smidigt bundit undan och det slutar även med att man får installera om hela datorn eftersom såpass mycket skiljer på moderkortet. Riktigt tidkrävande.
För oss som har ordning på sakerna är en ominstallation inte hela världen, men när man hjälper en vanlig svensson som bara sparat filerna "på hårddisken" men som inte lagrar det organiserat alls är detta en process som tar fruktansvärt lång tid om man behöver gå igenom alla mappar för sig. (autosökningar i all ära, men de brukar ofta missa något)

Givetvis förstår jag att man behöver gå vidare till en ny sockel med tiden, men jag tror att de kommer sälja riktigt många fler om de får fram ett alternativ till de med AM3-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenir:

Nintendo.

"When you see the Wii graphics, you will say 'wow'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

"When you see the Wii graphics, you will say 'wow'."

Jag sa oxå 'wow' för det var ett stort lyft i grafiken från ett N64 ^^

Permalänk
Medlem

Här gnälls det ser jag lite i tråden...
Som jag har läst och tolkat om vad som skrivs om det nya hos AMD, var tanken från början att Bulldozer skulle vara till AM3 sockeln, men under resans gång inser man hos AMD att man behöver en ny sockel för att bl.a. möjliggöra nya funktioner med effektivare datorhantering till och från processorn, möjliggöra en lägre strömförbrukning och troligtvis (?) på en del moderkort - förutom på serversidan, införa fyra-minneskanaler istället för två-minneskanaler.

Att ha en viss bakåt kompatibilitet är väl inte fel? - om det görs rätt och om det är användbart för slutanvändarna trots en viss beräknad prestandaförlust. För den stora massan människor och t.ex. företag jagar inte alltid efter maximal prestanda då det är en bl.a. kostnadsfråga om det inte finns ett behov av det. Att t.ex. entusiaster och en och annan datornörd kanske gör det är en annan sak... I artikeln på "Planet 3DNow" sidan, tar de upp problemen, kostnader och tidsåtgången med att ta fram flera olika processorer för olika socklar, vilket inte AMD gör för i slutändan skulle det bli en dyrare produkt för slutkunden som riskerar att säljas sämre av om prestandan inte motsvarar ett önskat pris av slutkunden. Blir försäljningen sämre än önskvärt för ett företag kan det äventyra dess framtida existens om inkomsterna sjunker markant. Allt är frågan om att finna en lagom avväg balansgång mellan kostnader och intäkter för ett företag. Som många forummedlemmar kanske redan vet är AMD:S kassa inte så stark för närvande och då får de verka efter dessa förutsättningar som finns när nya produkter tas fram.

/Saint25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Du får nog komma med bättre länkar än så.

Det där är en roadmap, en preliminär planering om hur AMD har tänkt sig att det ska se ut, inte något uttalande om att de absolut skulle gå på AM3.

Hela den här diskussionen är helt löjlig....

Har absolut inte sagt att jag lankade till nagot uttalande av AMD, visar bara en av sidorna dar folk har fatt en uppfattning av att Bulldozer kommer anvanda sockeln AM3.

Sen om det har varit sagt att de skulle kora med AM3 eller inte, vet jag inte. Men deras uttalande om att det kommer komma en ny sockel ar enda valdigt tidigt ute, och inte nagonting som kommer dagar innan lanseringen.

Visa signatur

|Antec 200|Asus M4A89GTD PRO|Phenom II x4 965@4GHz|Corsair A70|Asus HD6870|AData 2x2GB CL9 1600MHz@8-8-8-24|1TB Samsung f3|OCZ 600MXSP 600W|Asus PHC3-150|Asus VH242H 24"|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saint25:

Nu är det här spekulationer, som mycket annat i tråden, men vad man kan utläsa från skriften så ska Bulldozer vara kompatibel med AM3 systemet, dock till en lite lägre prestanda än om den används på det nya AM3+ systemet.

Bulldozer kommer inte att kunna köra på AM3.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Var ganska väntat att amd skulle komma med ny sockel var ett tag sedan sist.

Jag är mest förvånad över att den kommer att vara bakåtkompatibel med gammla prollar riktigt nice för oem tillverkare.

Visa signatur

Merkill
Ryzen 3700x,Intel ssd520 120gig,Samsung ssd830 256gig,Intel 660p 2tb,corsair 2x16gig3200mhz,Asus 570 TUF,XFX 6800 XT,Corsair 550D,Corsair AX750,Benq G2420HDBL,DELL 2412M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon40704:

tillräckligt med anledning för att bojkotta AMD och satsa på intel till min nästa burk iaf.
(gillar verkligen AMD men när de ljuger om sånna här saker är det dags att byta)

stödjer hellre ett ärligt men girigt företag än ett som ljuger :/

Jo bojkotta du på bara, tror inte att AMD förlorar något på att du inte köper en processor precis..
AMD har sagt att de inte vill slösa massa pengar på stenåldersteknik, det är då bra mycket bättre än Intel som skulle väntat till veckan innan de lanserade nästa sockel till att säga något.

Permalänk
Hedersmedlem

Nja inte riktigt sant, mycket flameningar mellan Intel och AMD här. Helt naturligt att AMD förr eller senare skulle behöva byta sockel, tycker det är bra att de vågar satsa för att förhoppningsvis kunna minska glappet mellan de två företagen.

Permalänk
Medlem

HAHA fy fan xD skrev precis att detta skulle hända ^^ skrev i förra artikeln om bulldozer att det skulle bli ny sockel ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Det är bra att dom kommer med ny sockel. Att kompromissa med chip designen för att vara kompatibel med en gammal sockel hade varit dumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Det är bra att dom kommer med ny sockel. Att kompromissa med chip designen för att vara kompatibel med en gammal sockel hade varit dumt.

Någon postade en länk tidigare där de har kompromissat lite med nya kärnan, för att det ska
gå att köra AM3-processorer på AM3+-brädor... Så man bara kommer kunna nyttja 2 av fyra minnes-
kanaler på nya "dozer" på AM3+.

Jag hade hellre personligen bytt plattform helt och hållet, för maximal prestanda.

Funderar därför på att köpa serverkort till mitt nästa bygge.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Skrivet av Saint25:

Nu är det här spekulationer, som mycket annat i tråden, men vad man kan utläsa från skriften så ska Bulldozer vara kompatibel med AM3 systemet, dock till en lite lägre prestanda än om den används på det nya AM3+ systemet.

Varför ska du spekulera när det står PRECIS hur det blir i texten du quota?

Citat:

"In order for AMD’s desktop offering to fully leverage the capabilities of Bulldozer, an enhanced AM3+ socket will be introduced that supports Bulldozer and is backward-compatible with our existing AM3 CPU offerings."

AM3+ sockeln kommer kunna använda AM3 processorer men AM3+ processorer kommer inte fungera i AM3-sockeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1mike20:

Och AMD har ju faktiskt i de tidigare socklarna bäddat för kompatibilitet med både nyare och äldre processorer i socklarna om moderkortens BIOS stödjer dem. (AM2+ t.ex)

Försök att köra en s775 i ett s1366 moderkort.
Tycker att AM2 - AM3 hängt med länge ändå jag, för att vara en bransch ständigt i utveckling.

Och jag är medveten om att s775 också hängde med länge, men den är historia.

Man ska väl inte ens behöva gå så långt. Många p4moderkort klarade inte dubbelkärnan penitum d. Senare, knappt ett år efteråt, klarade inte pentiumdmoderkorten av c2d...

Permalänk
Hjälpsam

Om nu en AM3 processor fungerar på ett AM3+ moderkort, är det möjligt att AM3+ brädor kommer före det att bulldozer lanseras.
Vilket gör att man kan köra på en Phenom till en början för att sen uppgradera till bulldozer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av icelaw:

Jo bojkotta du på bara, tror inte att AMD förlorar något på att du inte köper en processor precis..
AMD har sagt att de inte vill slösa massa pengar på stenåldersteknik, det är då bra mycket bättre än Intel som skulle väntat till veckan innan de lanserade nästa sockel till att säga något.

Du kan ju läsa resten av kommentarerna.

förövrigt jobbar jag på en IT-affär där det frågas x antal gånger varje dag vad man ska ha för delar i en dator. (och vi bygger minst en 3st/dagen)
Det är otroligt enkelt att få folk att köpa 'det man vill'. Inte för jag brukar utnyttja det men, det handlar inte om 1 processor

Permalänk
Medlem

Okej - ni har rätt och jag har fel den här gången. Det tycks som att AMD har slopat stödet i "Bulldozer" för sockel AM3 trots allt även om tidigare uppgifter utlagda på Internet har visat något annat... så det blir en ny plattform för nästa generation processorer från AMD.

/Saint25

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon40704:

tillräckligt med anledning för att bojkotta AMD och satsa på intel till min nästa burk iaf.
(gillar verkligen AMD men när de ljuger om sånna här saker är det dags att byta)

stödjer hellre ett ärligt men girigt företag än ett som ljuger :/

När har AMD en enda gång påstått att Bulldozer ska fungera med socket AM3? Du blandar nog ihop det och rykten som du själv läst och tolkat som fakta. Det går inte att konstruera en oändlig Socket då strömkrav och infrastruktur/standarder ändras ofta. Minnesstandarder byts och bussar behöver breddas för att förse processorn med tillräckliga mängder bandbredd ibland. Lär dig hur det fungerar. Det är Intel som vill tjäna pengar på sina Socket byten dom gjort genom åren. Ett tips är att titta på deras Socket's från Socket 370 och framåt så ska du få se på något. Listan blir ungefär den dubbla om du jämför mot AMD's byten. Du kan ju pinmodda en Core2 på ett Socket 370 kort och köra gammelt PC-100 SDR minne med det sättet att se på utvecklingen.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]