Permalänk

RES - Resurected Emulator System

Hej!

Okej, jag är väl av den "yngre" generationen dator-nördar vilken har sina fördelar men även sina mörka sidor. En av dessa är att jag har missat mycket otroligt bra konsol och datorspel som skapades innan mig. Jag fullständigt älskar alla typer av spel oavsett typ, år eller grafik. Som spelutvecklare fascineras jag av att spela äldre spel och tänka på vilken hårdvara man hade. Så jag bästämde mig för att bygga min konsoll och, precis som så många andra, stoppa in denna i ett Nintendo 8-bitars chassi var ett självklart val. Med detta kom även min titel "RES". Det borde vara bakgrund nog.

Specifikationer:

Moderkort:
Zotac ION-ITX-A-E https://www.inet.se/artikel/1901752/zotac-ion-itx-a-330-mini-...

RAM:
2x1gb A-data 800 ddr2 byttes mot ena Nintendot

HDD:
Samsung 320Gb hårdisk snodd från laptop

Tv-kort:
okänt märke men pappa gav det till mig via Teknikens värld

Bluetooth+ir-kort:
SDM Combo http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=315659&cks=ACC

Detta är hårdvaran som kommer behövas förutom kablar och fläktar vilket beror på att moderkortet har integrerad CPU, PSU, GPU, Ljudkort, Nätverkskort, Wifi och mycket annat.

Mjukvara:

OS:
Windows xp home edition

Frontend:
Maximus arcade http://www.maximusarcade.com/

Emulatorer:
Jag använder en drös olika emulatorer och program vilka är:
NES
SNES
Gameboy (vanliga, color och advanced)
N64
Gamecube
Nintendo DS
Sega mastersystem
Sega genesis
Sega dreamcast
Playstation 1
Playstation 2
PSP
MAME
PC (.exe filer)
Windows media player classic
Och jag har säkert missat någon. Alla emulatorer har laddats ner från sidan http://www.emulator-zone.com/ som rekommenderas starkt!

För dom som undrar på prestanda så går emuleringen upp till N64, dreamcast, PS1,PSP och lägre utmärkt, de andra går dock att använda också. Den kan spela upp 3 st 1080p filmer från hårddisken samtidigt utan problem. Har ingen Blueray-läsare men den ska klara av att spel upp 3 sådana samtidigt också.

Tänkte bara avsluta med att säga att jag tar absolut ingen credit för att komma på idén då den har genomförts av många moddare förut och försvara mig om nånting gick fel med att jag e 15 år gammal

RES - Resurected Emulator System

Visa signatur

AMD Phenom II 955 @ 3.2Ghz | Saphire HD 4890 OC | ASUS M4A785TD-V Evo | Corsair TX 650W | Corsair H50 | OCZ SSD 30Gb

Permalänk

Allt annat än 5p är ju fel men..... det hade ju inte skadat med vatten :P(nåt jag alltid klagar på )
Men jag gillar och hatar att se sånt här då det inte är ovanligt men det får mig att småsnyffta varje gång nån slaktar en så helig nörd ikon

Permalänk
Medlem

på först bilder uppe i hörnet Objectnr: 1337

Awesome!

Permalänk
Medlem

Hur kan man inte ge detta 5p?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goo5e:

Hur kan man inte ge detta 5p?

Det är en väldigt svår fråga

5p från mig!!

Permalänk

Är det lagligt att emulera ps2 och ds?

Snyggt byggt hursomhelst!

Permalänk
Skrivet av Jornathan:

Är det lagligt att emulera ps2 och ds?
Borde det vara eftersom att jag äger ett PS2 och ett NDS
Snyggt byggt hursomhelst!

Tack för alla höga ratings!

Visa signatur

AMD Phenom II 955 @ 3.2Ghz | Saphire HD 4890 OC | ASUS M4A785TD-V Evo | Corsair TX 650W | Corsair H50 | OCZ SSD 30Gb

Permalänk
Medlem

klockren 5a, vad annars finns att sätta? detta blir garanterat en Klassiker

Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless

Permalänk

SKoj Har själv ett Nes liggandes som är sönder. Frågan är dock om jag har nytta av en burk med massa spel på:P

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Ballaste jag sett här på Sweclockers på länge! 5p är du värd!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Permalänk
Medlem

Du är värd 5p!

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 5700G / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 88TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

riktigt imponerande bygge så man får lust att göra det själv!

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Nu blev man VÄLDIGT sugen på att göra nånting likadant, synd bara att man inte har pengar till det Mycket fint bygge

Visa signatur

En dator med 5 år på nacken känns inte värd att skriva ut i signaturen

Permalänk
Medlem

sweeeeetness

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Man fördärvar inte ett Nintendo, detta är oacceptabelt

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem

borde vara olagligt att göra såhär :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av zergling:

borde vara olagligt att göra såhär :S

Varför det? Om man äger diverse spel till dem olika konsolerna vars basstationer kanske har gått sönder, varför skulle inte han kunna köra backup-spel genom emulator?

Detta är helt klart värt 5a, att du är öppen till spel och design som användes förr (och idag?) gör inte saken sämre.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk

5p för att du är ett FF VII fan!

Permalänk
Medlem

Fy fabian för att ha sönder ett NES. 100 minuspoäng!

Visa signatur

Primär - C2D T6500 :: 4GB :: Mobility 4570.
Sekundär - AMD64x2 6000+ :: 2GB :: 8800GT 1GB

Permalänk

Jag ser det inte som att förstöra ett NES utan att introducera de äldre spelen för den yngre generationen vilket behövs om kult-spelen ska leva vidare... Så egentligen så räddar jag NES.

Visa signatur

AMD Phenom II 955 @ 3.2Ghz | Saphire HD 4890 OC | ASUS M4A785TD-V Evo | Corsair TX 650W | Corsair H50 | OCZ SSD 30Gb

Permalänk
Medlem

10p, coolt bygge of d00m!!

Visa signatur

HHKB Pro2 - HHKB Pro JP - IBM Model M SSK - Phantom - GH60 - LZ-GH - Raptor K1 - Ducky Shine3 TKL - Filco Majestouch2 Ninja

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanlord:

på först bilder uppe i hörnet Objectnr: 1337

Awesome!

Något edited kanske

Så, du har alltså avslutat ditt lilla projekt.
Eftersom du gjorde ett så detaljerat galleri med fint utförande ska du få en 4, hade blivit 5 om du byggt in den i något annat än ett NES vilket inte är alltför orginellt(vilket du iofs nämnt, duktig pojke).
Fast av alla spela att vissa upp, varför FF 7?, RE 1 hade varit epic nog att ge dig en 5a 8D. Sa du dock inte att du tänkt köra utan fläktar för att få den tyst, var inte det halva grejen med moderkortvalet?
Vi för väl se när jag får nog med pengar till min egen emulator... ATM är jag ju pank XD.

Du smörar dock lite för mycket, och det borde jag ge dig 3 för, men känner mig generös idag
Du är väl inte riktigt ett FF7 fan btw? Du har ju inte ägd det...själv sörjer jag fortfarande att jag var för ung för att förstå engelska när jag fick det, och pga detta lånade ut det till en äldre vän...fick aldrig tillbaka det D: ...dock är jag lite glad över det, nu slipper jag att tycka att FF7 är bäst pga barndoms minnen...kan nu se mer kritiskt på det när jag väl kommer till det.

Anyway...
Bra gjort, men du kunde gjort bättre:P

Permalänk
Skrivet av simbane:

Något edited kanske

Så, du har alltså avslutat ditt lilla projekt.
Eftersom du gjorde ett så detaljerat galleri med fint utförande ska du få en 4, hade blivit 5 om du byggt in den i något annat än ett NES vilket inte är alltför orginellt(vilket du iofs nämnt, duktig pojke).
Fast av alla spela att vissa upp, varför FF 7?, RE 1 hade varit epic nog att ge dig en 5a 8D. Sa du dock inte att du tänkt köra utan fläktar för att få den tyst, var inte det halva grejen med moderkortvalet?
Vi för väl se när jag får nog med pengar till min egen emulator... ATM är jag ju pank XD.

Du smörar dock lite för mycket, och det borde jag ge dig 3 för, men känner mig generös idag
Du är väl inte riktigt ett FF7 fan btw? Du har ju inte ägd det...själv sörjer jag fortfarande att jag var för ung för att förstå engelska när jag fick det, och pga detta lånade ut det till en äldre vän...fick aldrig tillbaka det D: ...dock är jag lite glad över det, nu slipper jag att tycka att FF7 är bäst pga barndoms minnen...kan nu se mer kritiskt på det när jag väl kommer till det.

Anyway...
Bra gjort, men du kunde gjort bättre:P

När det gäller FF7 så är jag ett riktigt fan och jag äger spelet. Du borde veta att jag äger en PS1:a hemma, Gillis. När vi kommer till fläktarna så förstår du nog att chassit inte har något bra luftflöde... det har i stort sett inget alls och då måste jag ha en fläkt men jag mäter upp 16dB utanför chassit så den är otroligt tyst. När det kommer till vilka spel jag emulerade så beror det ju på min personliga smak av spel som inte har något med själva bygget att göra utan bara mest visar upp att emuleringen fungerar. Du kanske vill veta att jag spelar ut Silent Hill som är din typ av spel men att ge olika poäng för spelet är onödigt. Och när det gäller att smöra så försöker jag bara vara social och lite barnslig, så som man ska vara när man ska spela datorspel!

Visa signatur

AMD Phenom II 955 @ 3.2Ghz | Saphire HD 4890 OC | ASUS M4A785TD-V Evo | Corsair TX 650W | Corsair H50 | OCZ SSD 30Gb

Permalänk
Medlem

hur kan du göra så på en NES, aj aj aj brutalt

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Medlem

Helt klart 5/5! Helt galet att kunna fixa allt det där som 15 åring! Jag är 17 och hade aldrig klarat det där XD Snyggt jobbat!

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av folmeroN:

Helt klart 5/5! Helt galet att kunna fixa allt det där som 15 åring! Jag är 17 och hade aldrig klarat det där XD Snyggt jobbat!

Jag är 28 och jag hade inte klarat det där heller

Grymt bra jobbat, 5p!

Visa signatur

Smidig som ett kylskåp, skillad som en lolkatt

Permalänk
Avstängd

fan du snodde min ide ..snyggt

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Skrivet av Kockski:

fan du snodde min ide ..snyggt

Jag kan säga direkt at jag inte snott din idé. Jag fick idéen när jag läste det här Build a Nintendo NES PC och jag vet att han som byggde denna har avlidit. Tror knappast att han var först heller.

Visa signatur

AMD Phenom II 955 @ 3.2Ghz | Saphire HD 4890 OC | ASUS M4A785TD-V Evo | Corsair TX 650W | Corsair H50 | OCZ SSD 30Gb