Speciellt FPS-drop problem i wow (från 120 till 8fps på 1sek)

Permalänk
Sötast

Speciellt FPS-drop problem i wow (från 120 till 8fps på 1sek)

Tjenis.

Har just satt ihop en burk till frugan och har stött på patrull.

Det är en C2D E6700 @ 2.67GHz, 2GB ram och 8800GTS 320.

Helt plötsligt, även om man är stillastående, oavsett om det är i shattrath eller långt ute i skogen utan någon i närheten av en så kan fps'n gå från 120 stabilt till 8-12fps i ungefär 2-10 sekunder, för att sedan gå rakt upp igen till 120 i allt från 30-200sek.

Problemet är helt ologiskt.

Grafikkortet överhettar inte.
Processorn överhettar inte.
I och med att man står helt still så streamas ingen ny data, så minnet kan det ju inte vara.

Vad i helskotta kan det bero på?

Permalänk
Medlem

kolla om du inte har några CPU-intensiva processer som går i bakgrunden?
(sortera efter CPU-tid)

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Sötast

Nä den är helt fräsh så finns bara WoW på den.

Nu är det dock lite värre.

Hela datorn totalt bara stendog, jag tippar på att det är nätagget som gav upp.

Problemet var ju väldigt ologiskt i sig, hade stabil cpu användning, temp å allt.

Nu i efterhand så funderar jag på om det var nätagget som inte riktigt pallade och sen bara stendog. Om det inte är nätagget så har jag ingen aning?!

Permalänk
Sötast

Nu har jag fått igång den igen, geom att låta den vila 10 minuter.

Fan vad jag är förvirrad. Aldrig sett ett liknande problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Nu har jag fått igång den igen, geom att låta den vila 10 minuter.

Fan vad jag är förvirrad. Aldrig sett ett liknande problem.

Kan mycket väl vara agget som ger småspikar ifall det är på g att pajja helt.
Har du inget program som du kan se strömstyrka mm med?
Det finns lite olika såna som även visar trender på ström / temp mm..

Permalänk
Sötast
Skrivet av Hygglo:

Kan mycket väl vara agget som ger småspikar ifall det är på g att pajja helt.
Har du inget program som du kan se strömstyrka mm med?
Det finns lite olika såna som även visar trender på ström / temp mm..

Allt är skitskumt.

Gick ju inte att få igång den igen.

Så jag testade kortsluta agget(grönsvart) för att funktionstesta och se om det kunde driva fläktarna.

Jepp, och direkt efter det så kunde den driva datorn igen.

Efter det så lirade vi wow fram tills 4 på morgonen, inte en tillstymmelse till problem!
Den fungerar nu 100% smärtfritt o_O.

Odd cookie.

Permalänk

detta problemet ser jag ibland på mina datorer och hos mig så är det främst säkerhetsprogrammen som kan ställa till med problem har Norton Internet security på ena burken och börjar den att uppdatera så kan fpsen droppa rejält det löses enklast genom att lägga till WoW som helskärmsprogram

på andra burken där jag har gratis program Antivir Zone alarm och Spywareterminator där får jag främst problem om Antivir får problem när den ska uppdatera

jag har dock bra uppkoppling 10/10 Fiber

O.B.S mina datorer är mycket sämre än din så problemet kan vara att mina datorer inte riktigt räcker

men ett bra tips är att när problemen börjar så minimera WoW och kolla i aktivetshanteran är man snabb så kan man få syn på något intressant

Visa signatur

Våga Vägra Facebook!

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem men det var väldigt längesedan så jag är inte säker på om jag säger rätt nu.
Vad jag minns berodde det på ett drivrutinsproblem - jag körde nämligen WoW i fullscreen och tabbade jag ut lite för ofta så kunden FPSen plötsligt dimpa ned från 60 till 2-3. Det kunde bara lösas genom en omstart av WoW.
Numera kör jag Fullscreen (Windowed) och har inte haft det problemet sen dess. Iofs har jag ny hårdvara, men jag tror definitivt det var något skumt med drivisen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Du kan titta ifall det är något program som t.ex Firewall, kanske ett Anti-virus program som blockar olika händelser? Jag hade det problemet när jag spelade Call of duty 4 på min dator!

MVH Marcus / MS

Permalänk
Sötast

Det knepiga är att det har inte varit något problem över huvud taget med datorn sedan första dagen!

Den var totalt risig första dagen, men sedan dess har det inte funnits ett enda problem.

Skitet självlöste väl sig, får en verkligen att undra vad det var från första början, kommit in en mal i nätagget vid tillverkningen? heh.......

Tackar för förslag och försök till hjälp!

Permalänk
Medlem

Kan det vara internet kanske? För jag hade trådlöst internet o hela datorn stannade till. (Ja fpsen gick ner snabbt o stannade där nere)

Visa signatur

i7 860 @ 2.80 GHz | H50 PnP | XFX 5770 | XMS3 4 GB | FD R3
Fraktfritt Inet https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...