Permalänk
Medlem

1 router á 400m²?

Hej,

Jo jag undrar lite om man kan klara sig med endast 1 router på 400m²? Det är ett gammalt trähus med 3 våningar. Om detta går.. med vilken router? Om inte, hur löser jag det enklast då? 2 st likadana routrar på varsin våning?

tack på förhand

Permalänk

Om det inte funkar kan du köpa till en repeater, en liten moj som fångar upp signalen och skickar den vidare!

Visa signatur

blu-rays.se - allt om Blu-ray, Blu-ray spelare, Blu-ray filmer & 3D-TV

Permalänk
Medlem

tack för snabbt svar!
Hur fungerar dom i praktiken? Antar att de inte passivt skickar vidare all wifi-trafik den hittar.

mvh

Permalänk
Avstängd

Köpte precis en Netgear WNDR3700. Dom har en repeating funktion, så köper du två stycken kan den ena agera trådlöst och den andra förstärka.

Det är inte bara den modellen som kan det, vet även att WNDR3500 klarar det med

Kan bara säga om netgear dock

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Om det är tre våningar så är det ju kubikmeter vi ska räkna på och inte kvadrameter

Permalänk
Medlem

Om du kör med repeater så sjunker hastigheten til hälften när signalen repeatas... Så om du har två repeatrar kan hastigheten bli dålig.
Om husen är ganska avlångt så kan man köra med en riktad antenn med någorlunda bred vinkel så kan man kolla på strålningsdiagrammet och vrida antennen så att den täcker in det mesta av huset.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Oj, det var en stor router, men man kan ju tänka sig att google kan behöva det...

Skämt åsido, om du menar att du kan täcka hela huset med ett trådlöst nätverk så tror jag nog det ska kunna funka. Det är värre med betonghus med en masa armeringsjärn som stoppar allting. Sätt routern någonstans i mitten så avstånden blir så korta som möjligt.