Kantutjämning i Starcraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattjaevel:

är det bara jag som tycker nvidia x0 ser bättre ut än ati x4 på denna bild?
http://www.sweclockers.com/image/red/2010/08/09/Jamfor_2.png?...

Jag ser nästan ingen skillnad alls på någon bildruta.
Jag testade att köra AA i spelet och såg inte speciellt stor skillnad där heller som verkligen mötte ögat - och absolut ingenting som motiverar prestandaförlusten.

Permalänk
Medlem

Vilken liten skillnad på x0, x2 och x4
Inte värt prestanda förlusten alls.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gender Bender:

Billigaste 5870 och billigaste 480 går inte riktigt att jämföra. Dom billigaste Radeon-korten är inte referenskort, vilket gör att du är relativt bunden när det gäller byte av kylning, och tillverkarna kanske använder sig av billigare komponenter så ditt kort inte håller lika länge osv... Dom billigaste 5870 referens ligger på runt 4000kr, och skulle jag skaffa ett 5870 så skulle jag hellre lagt ut dom där extra hundralapparna och valt ett referens i stället.

För övrigt så ska vi nog vänta på antingen en patch eller en ny drivrutin, för de va ett rejält drop från 2XAA till 4XAA för 480.

Vad jag kan se på Club 3D kortet som var billigast ser det ut som det sitter referens kylaren på det.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Relik 📜

Om skillnaden motiverar prestandaförlusten eller inte är ju mycket hur man själv känner. Just därför valde vi att skicka med skärmdumparna i full storlek, då kan var och en göra sin egen bedömning av läget.

Jag personligen saknar absolut AA under vissa delar av enspelarläget, framför allt i mellansekvenser och ombord på Hyperion. För mig höjer bra grafik spelupplevelsen och inlevelsen, det är helt enkelt mindre saker att "hänga upp sig" på.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ufoeke:

Jösses Starcraft är ett av de snabbaste RTS spelen som finns och folk klagar på kantutjämning som knappt är synbart även under sega förhållanden, verkar som om vissa är tvungna att klaga på något för de hittar inget annat att klaga på.

När Blizzard släpper spel då vet man att de är kvalitet säkrat om man jämför med t ex EA Games de är endast ute efter mass produktion och för att spela ska man ha ny dator helst varje år.
SC2 kan du lira med en burk som är 10 år gammal de är inte många nya spel du kan göra de med.

Jag märkte ingen direkt skillnad faktiskt - och om det nu drar ner på systemet vill man inte befinna sig i stora 4vs4 strider.

Något jag dock vill klaga på är public chat som fanns i Starcraft 1...

Permalänk
Medlem

Fotnot: Lutop vill även passa på att ge en känga till utvecklarna på Sweclockers. Att år 2010 driva en sida utan en enda högupplöst bild är bara dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lutop:

Fotnot: Lutop vill även passa på att ge en känga till utvecklarna på Sweclockers. Att år 2010 driva en sida utan en enda högupplöst bild är bara dåligt.

Du regga dig 2006 och vet inte hur en browser funkar?

Permalänk
Medlem

Verkar som folk missade syftet med artikeln, den är ju inte till för att jämföra prestandan mellan två olika kort utan procentuellt jämföra skillnaderna med och utan AA på två olika kort. Alltså bara för att jämföra prestandan på båda korten, inte mot varandra...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk

Frågan är när man hinner undersöka grafiken i det här snabba spelet

Visa signatur

[u]Mer CO-OP åt folket[/u]
Macbook 2.0GHZ alu

Permalänk
Medlem

Viss skillnad blev det men det lär knappast synas när kameran är stilla max 1-2 sekunder.

Permalänk
Medlem

Det syns inte ens någon skillnad, kantutjämning är sämst

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Vill inte vara den som e den...

Men
"Först och främst går det att konstatera att kantutjämning ger betydligt bättre bild i Starcraft II. "

? Allvarligt? Det är ju KNAPPT SYNLIGT

Och detta är vad både AMD och Nvidia boys har whinat om i 2 veckor nu. Tillåt mig skratta! XD

Hoppas de som kör 4x känner att de har en mkt högre spelupplevelse

Sagt det förut, säger det igen. Totalt överreklamerat och heeelt onödigt att ens slösa energi på.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

Ser knappt någon skillnad alls.

Visa signatur

Fuck yea!

Permalänk

men kolla på dom flesta spel så ser man stor skillnad med kantutjämning på eller av

Permalänk
Medlem

Lite offtopic;

Behövs det verkligen ett 1000w nätagg till systemet de använde i testet? Jag har 520w nätagg på systemet jag har i signen, är det "för lite" för att driva datorn ordentligt? Kan även nämna att jag har 2x90mm fläktar och 2x120mm fläktar igång.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av MikteN:

Lite offtopic;

Behövs det verkligen ett 1000w nätagg till systemet de använde i testet? Jag har 540w nätagg på systemet jag har i signen, är det "för lite" för att driva datorn ordentligt? Kan även nämna att jag har 2x90mm fläktar och 2x120mm fläktar igång.

Skulle gissa på att 1k är smått överdrift

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

Skulle gissa på att 1k är smått överdrift

Jo jag tycker också det låter lite mycket ärligt talat.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Avstängd

Ja inte var det så speciellt stor skillnad mellan bilderna vad det gäller bildkvalitén iallafall.

Så att Sweclockers ger Blizzard en känga är en liten överdrift tycker jag... ifall ni inte är så extremt kräsna?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd

Tappar inte GTX 480 betydligt mer i 4x?
Är ju faktiskt bara i 2x som 5870 ligger lägre, i 4x så är GTX 480 mycket närmare att börja hacka.

Eller sätter vi genomsnitt framför lägsta FPS?

Permalänk
Medlem

Nu varierar ju skillnaden väldigt mycket beroende på upplösning och storlek på skärmen ni sitter framför!
Efter att jag börjat köra med AA på i mina spel så är det svårt att vara utan, jag föredrar bildkvalitet framför fps, finns ju gränser givetvis men 50+ fps i rts spel duger prima

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Det är skillnad. Vissa personer ser sämre och andra bättre och andra är mer eller mindre känsliga. Varför förneka de som vill använda AA det? Det är ju hur bra som helst att nvidia och ati har lagt till möjligheten så de som har bra datorer idag kan använda det och så de som har bra datorer om några år då kan köra det i bättre kvalitet. Om sc2 vara lika länge som sc1 så är ju det definitivt intressant.

Själv är jag dock besviken på sc2, det är bara samma gamla sak igen och sc1 körde man ju för mycket förr i tiden så jag är lite less på det. Kampanjen var dock rolig men kort.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MikteN:

Jo jag tycker också det låter lite mycket ärligt talat.

De kör en testbänk och då vill man ha så stabila grejor som möjligt.

Visa signatur

[Intel Core i5 2500K][Nvidia GTX 760]

Permalänk
Medlem

funderade även på, ni har skrivit mycket om att ati tänkte lägga till stöd men nVidia struntade i det, något i den stilen iaf, menar ni ett speciellt stöd för just det spelet då?

Jag menar eftersom man kan tvinga på AA i princip alla spelen som finns i både nvidias och atis drivrutiner?! :s

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluffmajster:

bra då är det inte bara jag som är blind

som en sidenote finns det nåt smidigt sätt at få sc2 att visa fps?
Inte intresserad av 3parts program

ctrl+alt+f

Permalänk
Avstängd

där jag såg störst skillnad på var vespingas uttagen eller hur man ska säga det:P

Permalänk
Medlem

Av det här testet att dömma så är det ju rätt så uppenbart att AA är fullständigt onödigt i det spelet i den upplösningen. Ännu mer onödigt blir det till den enorma prestandaförlusten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluffmajster:

bra då är det inte bara jag som är blind

som en sidenote finns det nåt smidigt sätt at få sc2 att visa fps?
inte intresserad av 3parts program

ctrl-alt-f

Permalänk

Jag ser skillnaden. Trodde faktiskt inte jag skulle göra det men här ser jag skillnad. Och jag upplever bilden mjukare/behagligare för mina ögon så jag hoppas det implementeras innan nästa expansion eller när nästa kapitel i sagan kommer. Personligen upplever jag den största skillnaden när jag tittar på protoss.

Nu tycker jag ju att spelet ser mycket bra ut även utan AA, bara det att AA ger den där lite behagligare bilden.

Lite som dom gamla tv burkarna. Vissa såg inte alls skillnaden på bilden om den var i 50hz eller 100hz. Personligen kunde jag inte titta långa stunder på en 50hz tv. Fick huvudvärk efter någon timme. Men satt jag framför en 100hz kunde jag titta i timmar utan att få huvudvärk och bilden var mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat detta snack är ju bara flame wars, AA i ett spel ja visst det gör skillnad men inte till den gränsen alla har dragit det nu och detta har gått för långt. Personligen tycker jag det var dumt av ATI eller Nvidia att lägga in stöd själva för SC2 detta ska vara spel utvecklaren som ska stå för det är min åsikt.

Prestanda lossen i spelet är inte värt för den lilla bild kvalitén som ni hypar upp det till.

Men men ni kan forsätta vara Nvidia & Ati fanatics om ni tycker det är kul men faktum återstår båda bolagen gör extremt bra high end kort . Vill ni se riktigt stor skillnad i bild då ska ni starta ett klassiskt spel så som Diablo 2 Lod med maximala inställningar på era grafikort då kan vi snacka bild kvalite ökning till ingen prestanda loss. För så gamla spel måste det vara för att ni inte ska förlora någon prestanda . Så när SC2 har blivit lika gammalt som D2 och tekniken är så långt före spelen. Då kan vi ta denna diskussion igen men just nu så är det inte värt.

Detta är skillnaden jag snackar om i Diablo 2.

Detta är inställningarna jag valde!

Cata inställningar http://img717.imageshack.us/img717/3144/alltp.jpg

Diablo 2 Lod Allt På http://img251.imageshack.us/img251/613/alltpd2.jpg

Diablo 2 Lod Allt Av http://img825.imageshack.us/img825/4226/alltav.jpg

Sen är det upp till er och avgöra vad som är snyggast .

Permalänk
Inaktiv

X-bit har även testat med 5970 som ser ut att vara >50% snabbare än 480 map. low frame i upplösningen 2560x1600 med FSAA 4X + AF 16X , alltid bra att kolla fler än ett test