Begränsa en port till 100mbit på D-Link DIR-655?

Permalänk

Begränsa en port till 100mbit på D-Link DIR-655?

Jag köpte en mediaspelare (Tvix N1) som verkar ha problem med min router - bilden hackar jättemycket när jag spelar upp 1080p-material över nätverket.

Byter jag istället till min gamla router med 100mbit på alla portar så fungerar det hur bra som helst.

Min gissning är att eftersom mediaspelaren endast har en 10/100-port så blir det något knas när 655:an ska försöka skicka data över sin gbit-port (alla portar är gbit-portar i den routern). Att sätta routerns port som går till N1:an till 100mbit hade kanske varit en lösning men jag har inte hittat någon sådan inställning. Finns det någon inställning man bör göra för att 655:an ska fungera med 100mbit-enheter?

Data skickas via NFS (Tvix har något program för det) från min dator: win7 x64, Core2Duo 2.4Ghz, 4mb minne, gbit NIC.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Vet inte om eller hur du kan göra det i routern men en sak du kan testa är att skaffa (försöka hitta) en CAT5-kabel istället för CAT5e eller CAT6 som klarar gigabit-fart. CAT5 klarar nämligen bara 100mbit/s. Har inte testat detta själv men eftersom kabeln i sig begränsar farten borde det gå tycker jag.

Permalänk

Prova att ställa in Routern till att hantera dataprioritering "QoS Engine Setup" under fliken Advanced.

Citat:

Aktivera QoS Engine
Aktivera detta alternativ för bättre prestanda och erfarenhet med online-spel och andra interaktiva applikationer som VoIP.

Automatisk klassificering
Det här alternativet är aktiverat som standard, så att routern automatiskt avgöra vilka program som ska ha nätverk prioriteras. För bästa resultat bör du använda en automatisk klassificering möjlighet att automatiskt ställa in prioritet för dina program.

Dynamisk Fragmentering
Denna möjlighet bör kunna när du har en långsam Internet-uplink. Det bidrar till att minska effekterna att stora låg prioritet nätverkspaket kan ha på mer brådskande dem genom att bryta de stora paketen i flera mindre paket.

QoS Engine Regler
En QoS Engine Regel identifierar ett visst meddelande flöde och tilldelar en prioritering av det flödet. För de flesta tillämpningar kommer automatisk klassificering vara adekvata, och särskilda QoS Engine regler kommer inte att behöva.

Den QoS Engine stöder överlappningar mellan regler, där mer än en regel kan matcha för ett visst meddelande flöde. Om mer än en regel finns för att matcha den regel som har högst prioritet kommer att användas.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av robn:

Vet inte om eller hur du kan göra det i routern men en sak du kan testa är att skaffa (försöka hitta) en CAT5-kabel istället för CAT5e eller CAT6 som klarar gigabit-fart. CAT5 klarar nämligen bara 100mbit/s. Har inte testat detta själv men eftersom kabeln i sig begränsar farten borde det gå tycker jag.

Testat, inget resultat. Tack ändå

Skrivet av Waxinator:

Prova att ställa in Routern till att hantera dataprioritering "QoS Engine Setup" under fliken Advanced.

Den kör redan QoS, inga manuella regler utan bara default som är automatisk klassificering. Tack ändå

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Vet ej varför problemet uppstår. Men det spelar ju ingen roll att det är gigabit-portar på routern. Om apparaten på andra sidan bara klarar 100mbit, så blir länken 100mbit. Varken mer eller mindre.

Och byta kabel till en cat5 spelar ingen roll heller.

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk
Medlem

Låter som duplexproblem, vet inte hur det är på Tvixen. Men jag gissar att det inte går att konfa nätverket speciellt avancerat. Detsamma gäller ju även 655an, en lösning i ditt fall är att sätta en switch eller dyl mellan för att förhindra att det blir duplexproblem. Hade det varit en switch som gick att managera så hade man kunnat justera inställningarna på porten till tvixen och löst problemet på så vis.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av weavex:

Vet ej varför problemet uppstår. Men det spelar ju ingen roll att det är gigabit-portar på routern. Om apparaten på andra sidan bara klarar 100mbit, så blir länken 100mbit. Varken mer eller mindre.

Och byta kabel till en cat5 spelar ingen roll heller.

Precis, routern borde ju sätta porten till 100mbit automatiskt. Grymt konstigt.

Skrivet av Calle:

Låter som duplexproblem, vet inte hur det är på Tvixen. Men jag gissar att det inte går att konfa nätverket speciellt avancerat. Detsamma gäller ju även 655an, en lösning i ditt fall är att sätta en switch eller dyl mellan för att förhindra att det blir duplexproblem. Hade det varit en switch som gick att managera så hade man kunnat justera inställningarna på porten till tvixen och löst problemet på så vis.

Jo, det är ganska begränsade inställningar i båda apparaterna.
Jag har redan testat att sätta en 100mbit-switch (alla portar kör 100mbit) mellan routern och Tvixen. Blev ingen skillnad, borde det ha blivit det? Den switchen gick dock ej att managera men jag tycker att den borde ha tagit hand om problemet ändå.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Låter som duplexproblem, vet inte hur det är på Tvixen. Men jag gissar att det inte går att konfa nätverket speciellt avancerat. Detsamma gäller ju även 655an, en lösning i ditt fall är att sätta en switch eller dyl mellan för att förhindra att det blir duplexproblem. Hade det varit en switch som gick att managera så hade man kunnat justera inställningarna på porten till tvixen och löst problemet på så vis.

Måste man inte hårdställa på båda sidor då?

Kan visserligen fungera, auto kan uppföra sig lite konstigt.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med min router, bytte ifrån DLink till Netgear och har funkat utmärkt ever since.
(Prövade typ alla inställningar, byta kablar och uppgradera firmware, inget funkade :S)

Permalänk

Där finns ingen möjlighet att ställa enbart en port till 100Mbit men du kan ställa samtliga portar
via "Advanced - Advanced Network - WAN Port Speed - 100 Mbps".

Forum för DIR-655

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Har du gjort mätningar på nätverket för att verkligen säkerhetsställa att det är nätet som felar? Ett annat tips är att koppla dator-till-dator och streama samma film för att se om det hackar. Just 1080p-material är det många som har problem med att det hackar, vilket kan bero på många anledningar. Så det kan vara värt att även prova att spela upp filmen lokalt från datorn för att se om det hackar.

Hackar det fortfarande då så är det något lokalt problem och inte nätet. Kolla igenom HTPC och mediaspelare-sektionen i forumet där flera andra har blivit avhjälpta med hackande bild.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk

Jag hade under felsökningen tidigare testat att skicka data från min laptop utan bättre resultat. Men när jag till slut testade även med min nybyggda filserver så funkade det plötsligt perfekt. Alla tre datorer kör Win7 x64. Ganska konstigt...

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~