Omdesign av MacBook Aluminium 13" batteri?

Permalänk

Omdesign av MacBook Aluminium 13" batteri?

Hej
Har precis fått hem ett nytt batteri till min MacBook Aluminium (alltså företrädaren till dagens MacBook Pro 13) eftersom det gamla i princip totaldött. Det nya batteriet är inte riktigt lika dant som det gamla. Så här ser det ut (nya batteriet är underst):

Observera skillnader:
-Texten "M97 Simplo Battery-Prototype" - prototyp? Coolt, hoppas bara inte Steve Jobs sparkar ner min dörr för att ta tillbaka den O.o
-Nya batteriet uppger sig för att vara av typen "Li-ion" medans orginalbatteriet av typen "Li-ion Polymer". Från wiki - "Lithium-ion battery - Not to be confused with [...] Lithium-ion polymer battery. "
-Nya batteriet saknar CE-märkning
-Nya batteriet saknar plast på skenorna som ska hålla det på plats i datorn (kan ses på kanterna närmast kameran på ovanstående bild)
-Nya batteriet saknar plastremsan som gör det enklare att ta ur batteriet ur datorn
-Nya batteriet har en utskjutande metallbit (längst till höger på bilden), möjligen som ersättning för plastremsan.
-Nya batteriet har phillips-skruvar medans orginalbatteriet har skruvar av typen Tri-wing.
-På baksidan finns förutom samma text som framsidan även texten "EVT2 Build Conf. GG Rev.06"

Batteriet tycks så här långt fungera som det ska, det tog dock ∼1h innan batteriet började ta laddning vid första laddningen.

Här köptes batteriet Apple Batteri A1280

Vad tror ni, är allt som det ska eller har jag fått ett batteri som inte är ämnat för konsumenter (eller möjligen europa pga bristen på CE-märkning)?

Permalänk
Medlem

Det står ju prototype på det så nånting är inte som det ska vara. Jag skulle kolla med säljaren.

Permalänk
Medlem

Trodde inte det gick att byta batteri själv. På min MBP 13" (2010 modell) så verkar det som att man måste skruva upp datorn för att byta.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Trodde inte det gick att byta batteri själv. På min MBP 13" (2010 modell) så verkar det som att man måste skruva upp datorn för att byta.

Det var en av ändringarna då MBP 13 introducerades istället för den vanliga MacBooken, den nya fick ett inbyggt batteri. Så dina observationer är korrekta :).

Permalänk
Medlem

Ser skumt ut, förmodligen pirat-batteri..

Skämt åsido, vore intressant att se hur prestandan är jämfört med gamla polymer-typen.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Något verkar inte rätt helt klart. Prototyp? Hmm..

Nej jag skulle returnera batteriet och köpa från Apple Store eller hos en Apple återförsäljare. Personligen skulle jag aldrig slänga in ett piratbatteri... Nu skriver dom ju på sidan att det är ett original men nej jag skulle vända mig till en riktig Apple återförsäljare där jag vet att man får original. Visserligen är när jag jämför priser med återförsäljarna så blir det ca. 400,- dyrare men jag anser det vara värt för att få ett original batteri. Är det du batteri köpt just ett original så är det ju ett bra pris...

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig om det är en kopia. När jag köpte ett Sony Ericsson HPM-70 headset på 24.se fick jag en kopia, dock fick jag ett riktigt i utbyte när kopian gick sönder.

Permalänk
Medlem

Någon borde anmäla denna återförsäljare. Rätt sjukt att sälja kopior och säga att det är original.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Mm, det ser faktiskt suspekt ut. Enligt Wikipedia så är Li-ion Polymer en vidare-utveckling utav Li-Ion. Känns konstigt att de skulle byta tillbaka i nyare modeller. Tycker att Apple-loggan på det nya batteriet ser lite blek ut, kan du inte ta två bilder på logotyperna?

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

Ingen CE märkning? Då borde det väl inte få säljas i sverige, eller? Li-on poly. är ju det som är den moderna varianten av li-on dessutom. Hmm..