Datorn går igång men ingen bild, hjälp!

Permalänk
Medlem

Datorn går igång men ingen bild, hjälp!

Hej.

Jag installerade min nya processorkylare idag, men när jag skulle sätta på datorn igen efter bytet så fick jag ingen bild.

Det jag gjorde var att jag avmonterade den gamla kylaren, tog bort processorn och rengjorde ytan med en trasa och lite t-röd. Satte i processorn, tog ur RAMen och grafikkortet för att komma åt. När jag var klar satte jag i allt igen som det hade vart innan. Sen kopplade jag in datorn och satte på den, men fick då ingen bild, inget pip och jag kommer inte in i windows.

Det jag har testat är att:
Byta plats på RAM minnen, tagit ur 1 och testat alla platser.
Tagit ur grafikkortet.
Tagit ut batteriet i 5 min.
Dragit ur alla sladdar och satt i dem igen.
Tagit ur hårddisken.
Demonterat allt förutom moderkortet och satt i det igen.

Alla distanser sitter rätt och nätagget är starkt nog.

Behöver verkligen hjälp med detta då jag ska bort med datorn imorgon.

För övrigt är kylaren en CoolIT eco a.l.c. Datorn ser ni i sign.

Tack på förhand!

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem

Tror ni att det kan vara moderkortet som har gått i graven trots att fläktarna som är kopplade till det går igång och att power lampan lyser?

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk

Man måste skruva fast CoolIT -Eco väldigt hårt mot processorn...har du gjort det?
Kolla mitt inlägg i denna tråd...dock startade min dator men med väldigt dåliga temps...

#10232227

Du har väl inte glömt ansluta ström till processorn...?
Kolla så minnena sitter ordentligt i...byt plats på minnena...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Man måste skruva fast CoolIT -Eco väldigt hårt mot processorn...har du gjort det?
Kolla mitt inlägg i denna tråd...dock startade min dator men med väldigt dåliga temps...

#10232227

Du har väl inte glömt ansluta ström till processorn...?

Jag skruvade åt den hårt. Men datorn ska ju fortfarande gå igång och stängas av efter ett litet tag?

Ohnej, absolut inte! Bytte tom 4-pin där.

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Skrivet av InCyBoy:

Jag skruvade åt den hårt. Men datorn ska ju fortfarande gå igång och stängas av efter ett litet tag?

Ohnej, absolut inte! Bytte tom 4-pin där.

Nja...om den är helt galet monterad så går den nog inte i gång...
Testa kolla minnena...sitter de i oredentligt...byt plats på dem...
Är de inte i så brukar datorn bete sig så här...

Monterade min Cool IT Eco 2 gånger...första gången med handkraft...originalpastan hade knappt rört processorn...
Satte på Artctic silver 5...monterade igen...med skruvmejsel...skruvade alla skruvarna i botten sitter nu som berget...perfekta temps!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Om datorn går igång och fläktarna snurrar men ingen post screen eller bip tyder många fall på att processorn inte får ström. Jag har varit med om detta ett flertal gånger och minst två gånger beroedde detta på att moderkortet var stendött (läs mosfet kaputt) I andra fall vet jag att vid kylarbyte så hade processorn inte fått kontakt med alla pinnar i moderkortet och förmodligen hade kylaren tryckts dit snett. Även den fyrpinnade strömkontakten till processorn hade av misstag glömt sättas dit och resulterade i samma fenomen. Vid ett annat tillfälle så luktade nätdelen brännt då jag överbelastade det med ett för krävande grafikkort. Dock så fungerade nätdelen fortfarande men den orkade inte leverera tillräckligt med ström.

Dock så resulterar alla dessa orsaker i att processorn inte får ström. Därför föreslår jag att du kollar så att alla kablar sitter i samt montera om kylaren med ett lika stort tryck jämnt fördelat. Försäkra dig om att nätdelen fungerar.

Som en sista utväg blir det att prova ett annat moderkort.

Permalänk
Skrivet av Divil:

Om datorn går igång och fläktarna snurrar men ingen post screen eller bip tyder många fall på att processorn inte får ström. Jag har varit med om detta ett flertal gånger och minst två gånger beroedde detta på att moderkortet var stendött (läs mosfet kaputt) I andra fall vet jag att vid kylarbyte så hade processorn inte fått kontakt med alla pinnar i moderkortet och förmodligen hade kylaren tryckts dit snett. Även den fyrpinnade strömkontakten till processorn hade av misstag glömt sättas dit och resulterade i samma fenomen. Vid ett annat tillfälle så luktade nätdelen brännt då jag överbelastade det med ett för krävande grafikkort. Dock så fungerade nätdelen fortfarande men den orkade inte leverera tillräckligt med ström.

Dock så resulterar alla dessa orsaker i att processorn inte får ström. Därför föreslår jag att du kollar så att alla kablar sitter i samt montera om kylaren med ett lika stort tryck jämnt fördelat. Försäkra dig om att nätdelen fungerar.

Som en sista utväg blir det att prova ett annat moderkort.

Tror att kylaren inte sitter rätt...den är lite knepig att montera...allt verkar lätt men det är svårt att få den rätt utan hjälp vid monteringen...fixade du det själv eller hade du hjälp av någon...har bygget drygt 15 datorer ocg jag behövde hjälp för att få den rätt...mest med att hålla...

Hur går det mannen?

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Om datorn går igång och fläktarna snurrar men ingen post screen eller bip tyder många fall på att processorn inte får ström. Jag har varit med om detta ett flertal gånger och minst två gånger beroedde detta på att moderkortet var stendött (läs mosfet kaputt) I andra fall vet jag att vid kylarbyte så hade processorn inte fått kontakt med alla pinnar i moderkortet och förmodligen hade kylaren tryckts dit snett. Även den fyrpinnade strömkontakten till processorn hade av misstag glömt sättas dit och resulterade i samma fenomen. Vid ett annat tillfälle så luktade nätdelen brännt då jag överbelastade det med ett för krävande grafikkort. Dock så fungerade nätdelen fortfarande men den orkade inte leverera tillräckligt med ström.

Dock så resulterar alla dessa orsaker i att processorn inte får ström. Därför föreslår jag att du kollar så att alla kablar sitter i samt montera om kylaren med ett lika stort tryck jämnt fördelat. Försäkra dig om att nätdelen fungerar.

Som en sista utväg blir det att prova ett annat moderkort.

Jag har kollat alla sladdar och dom sitter i. Har tagit bort allt och satt tillbaka det. Jag har monterat om kylaren, första gången vågade jag inte skruva åt men gjorde det andra gången. Nu kan jag bara skruva pyttelite till, men då knakar moderkortet..

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Tror att kylaren inte sitter rätt...den är lite knepig att montera...allt verkar lätt men det är svårt att få den rätt utan hjälp vid monteringen...fixade du det själv eller hade du hjälp av någon...har bygget drygt 15 datorer ocg jag behövde hjälp för att få den rätt...mest med att hålla...

Hur går det mannen?

Som sagt så har jag monterat om kylaren en gång och den sitter som berget så det kan nog inte vara det. Ska jag testa med stock kylaren?

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Skrivet av InCyBoy:

Som sagt så har jag monterat om kylaren en gång och den sitter som berget så det kan nog inte vara det. Ska jag testa med stock kylaren?

Ström till graffet?
ström till pumpen...4pin till cpufläkt plinten

Låt se...

Du skulle byta kylare...du tog bort minnen och graffe....lossade kablar...

Detta borde kunna gå fel:

Felmonterad processor
Felmonterad kylare
Ingen ström till processor
ingen ström till pumpen (datorn borde starta ändå...)

Felaktigt monterade minnen
Ej rättmonterad graffe
Glömt ström till graffe

Har jag glömt något...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Ström till graffet?
ström till pumpen...4pin till cpufläkt plinten

Låt se...

Du skulle byta kylare...du tog bort minnen och graffe....lossade kablar...

Detta borde kunna gå fel:

Felmonterad processor
Felmonterad kylare
Ingen ström till processor
ingen ström till pumpen (datorn borde starta ändå...)

Felaktigt monterade minnen
Ej rättmonterad graffe
Glömt ström till graffe

Har jag glömt något...

Monterade om processorn 3ggr, och det finns bara ett sätt den kan sitta.
Den sitter som den ska, stenhårt och den går igång.
Ström är i.
Ström är i.
Prövat alla platser med RAMen.
Monterat om graffe 3ggr.
Ström sitter i.

Något måste vara sönder.. "/ Jag hade samma problem när jag köpte datorn och då var det RAM minnena som satt fel, men det är inte fallet nu.

Kan det vara processorn? RAMen? Grafikkortet? Moderkortet som är trasigt?

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Skrivet av InCyBoy:

Monterade om processorn 3ggr, och det finns bara ett sätt den kan sitta.
Den sitter som den ska, stenhårt och den går igång.
Ström är i.
Ström är i.
Prövat alla platser med RAMen.
Monterat om graffe 3ggr.
Ström sitter i.

Något måste vara sönder.. "/ Jag hade samma problem när jag köpte datorn och då var det RAM minnena som satt fel, men det är inte fallet nu.

Kan det vara processorn? RAMen? Grafikkortet? Moderkortet som är trasigt?

Är det graffet så borde du höra pip...gjorde jag när mitt graffe gick sönder...
Ledsen kommer inte på något mer...känns dock inte som att något är sönder bara felmonterat...
Precis som du säger så hade du ju liknande fel när datorn var ny och då fixade det sig när du satte Ram-minnena rätt...känns som ett liknande fel:(

Ledsen M8...men måste gå och lägga mig...Farsan fyller 70 år idag...blir en låååång dag!
Hoppas du får igång lådan:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Är det graffet så borde du höra pip...gjorde jag när mitt graffe gick sönder...
Ledsen kommer inte på något mer...känns dock inte som att något är sönder bara felmonterat...
Precis som du säger så hade du ju liknande fel när datorn var ny och då fixade det sig när du satte Ram-minnena rätt...känns som ett liknande fel:(

Ledsen M8...men måste gå och lägga mig...Farsan fyller 70 år idag...blir en låååång dag!
Hoppas du får igång lådan:)

Okej, får kolla igenom allt igen då!

Låter bra, ha en bra dag! Tack för svaren, om det inte fixar sig kommer jag nog köpa nytt moderkort..

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem
Skrivet av InCyBoy:

Okej, får kolla igenom allt igen då!

Låter bra, ha en bra dag! Tack för svaren, om det inte fixar sig kommer jag nog köpa nytt moderkort..

Har du inte någon garanti kvar?

Visa signatur

Facebookdatorn:: Define R6 TG, Aourus Master Z390, 8700K 5.0GHz, 32GB RAM 2666MHz, 2x RTX2080, Samsung C32HG70, 250GB 970 SSD, 500GB 860 SSD + 2TB WD Green, 2TB WD Red
Bild: Nikon D300s m. grepp, Nikon D700 m. grepp, Nikon D3000 IR-konverterad, SX60HS, FZ200, FZ300, EOS M, SB910, 24-70 f/2.8, 50mm f/1.8 mm. Hero 3 Black, Hero 4 Black, Hero 4 Silver Övrigt: Laptop U500VZ-CM083H m. 12GB RAM. HTPC: Äldre i5 1080TI, 32GB Ram

Permalänk
Medlem

Min gissning.

Har du verkligen ström till moderkortet alltså 4pin sladden ikopplad? Om du inte har det såsnurrar inte fläkten på grafikkortet mm och datorn går igång men ingen signal till skärmen.

Detta hände mig förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av david311:

Har du inte någon garanti kvar?

Garantin finns kvar, men hade ändå tänkt att köpa nytt.

Skrivet av JohnMAD:

Har du verkligen ström till moderkortet alltså 4pin sladden ikopplad? Om du inte har det såsnurrar inte fläkten på grafikkortet mm och datorn går igång men ingen signal till skärmen.

Detta hände mig förut.

Ja, kabeln är i. Har fixat den 5 ggr

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem

Lite utveckling har skett.. Jag felsökte datorn med en annan dator, och det visade sig att processorn, RAM och grafikkortet funkade. Sen när jag monterade det i min dator igen gick skärmen igång.
Nu till ett annat problem:
Allting stannar vid starting windows, färgerna går runt men den kommer inte förbi. Någon som tror sig veta vad detta fel kan vara?

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem

Installera om Windows. Speciellt om du bytt viktiga delar.

Permalänk
Medlem

Finns det med distanser och moderkortsskruvar i denna? Komplett.se - GoldTool 411pcsl PC skruv kit

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem
Citat:

För att starta en dator!
1: Moderkort
2: Minne
3: CPU
4: GPU
5: PSU

Du behöver ingen kylare chassi cd eller annan skit

Vilket som, det som man går igenom ifall man inte får nån POST
1: Verifiera montage
2: Checka alla kablar
Det är CPU/mem/GPU som strular oftast | Cpu - omontering | Mem - reka på dem | GPU - omontering

#10278786
Ny hårdvara = inkompatibilitet med drivrutiner.
Gammal HDD eller felaktig inställningar i bios?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Du behöver ingen kylare chassi cd eller annan skit

Vilket som, det som man går igenom ifall man inte får nån POST
1: Verifiera montage
2: Checka alla kablar
Det är CPU/mem/GPU som strular oftast | Cpu - omontering | Mem - reka på dem | GPU - omontering

#10278786
Ny hårdvara = inkompatibilitet med drivrutiner.
Gammal HDD eller felaktig inställningar i bios?

Vet allt det, men är det distanser och moderkortsskruvar i detta? Komplett.se - GoldTool 411pcsl PC skruv kit Vet du det?

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem

Bloopy:
Kylaren behövs om man sätter ditt processorn. Menar du chassi fläktar så håller jag med dig.