Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Endera GX640/740 eller asus G73'an. Jag hade tagit asus g73'an med tanke på kylningen och möjligheten att överklocka även cpu ganska ordentligt.

Fö. finns det en ny variant av G73 med i7 quad och fullHD panel, under 15k

Asus G73JH-TZ127V - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

5 spänn under 15k -.-

Permalänk
Skrivet av dave_mustaine:

5 spänn under 15k -.-

Det stämmer bra

Permalänk

Haha, ja, du ljög ju inte. Det jag undrar är hur stor skillnad i7an gör, är det värt 3000 till?

Permalänk

Tror inte bara i7 är värt pengarna, men det är ju inte allt.
Verkar som att g73 är mer ordentligt tillverkad. Ser också ut som att g73 har bättre skärm,
och du får full hd. (spelar kanske inte så stor roll sålänge skärmen är bra)

Däremot verkar msi nästan lika snabb i spel och batteriet håller längre.

Om du max vill ge 12 så ta gx740, har du 3k till så fundera över g73 också.
Om jag var dig skulle jag läsa flera tester om båda datorerna. Det är inte bara spelprestanda
utan också bildkvalitet, byggkvalitet, ljudnivå, värme osv.
Går det att stoppa i en till HD i msx, då får du ju en SSD också för under priset
av vad Asusen kostar. Du får känna efter vad du tycker är viktigt.

Värmen ser bra ut för båda tycker jag iofs. Jag sitter i ungefär samma sits pengamässigt
och tvekar inte att ta g73 just på grund av byggkvaliteten och kylningen, något
som ihop med en i7 och HD känns som att den kommer hålla längre.

Permalänk

Jo, det är klart. Men vad säger ni som har GX740? Känns den stabil i konstruktionen? Blir den varm? Just HD är inte särskilt viktigt för mig. Är det någon som har G73 som kan säga om den är värd pengarna över GX740?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

Tror inte bara i7 är värt pengarna, men det är ju inte allt.
Verkar som att g73 är mer ordentligt tillverkad. Ser också ut som att g73 har bättre skärm,
och du får full hd. (spelar kanske inte så stor roll sålänge skärmen är bra)

Däremot verkar msi nästan lika snabb i spel och batteriet håller längre.

Om du max vill ge 12 så ta gx740, har du 3k till så fundera över g73 också.
Om jag var dig skulle jag läsa flera tester om båda datorerna. Det är inte bara spelprestanda
utan också bildkvalitet, byggkvalitet, ljudnivå, värme osv.
Går det att stoppa i en till HD i msx, då får du ju en SSD också för under priset
av vad Asusen kostar. Du får känna efter vad du tycker är viktigt.

Värmen ser bra ut för båda tycker jag iofs. Jag sitter i ungefär samma sits pengamässigt
och tvekar inte att ta g73 just på grund av byggkvaliteten och kylningen, något
som ihop med en i7 och HD känns som att den kommer hålla längre.

Enligt notebookchecks recensioner av de två höll G73:ans batteri något längre. Dock varierar det ju något beroende på specifik modell (i7 drar mer än i5 tex).

Permalänk

Jag såg en jämförelse där de hade MSI med i5, det är den som är aktuell här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

Jag såg en jämförelse där de hade MSI med i5, det är den som är aktuell här.

Jag kollade upp reviewsen och det visade sig vara så att notebookcheck testade MSI:n med i7 (enbart idle), G73 med i5 (idle, surf, load) och sedan G73 med i7 (enbart load).
Därför går det inte att få en likvärdig jämförelse.
Jag tar alltså tillbaka att G73 skulle haft bättre batteritid, det gällde mao G73 med i5 vs MSI GX740 med i7...

Vill du länka jämförelsen du pratade om?

Permalänk

Prestandaskillnaden i spel på i5/i7q är ytterst minimal, jag skulle dock gladeligen lägga 3k extra på asusen med tanke på skärmen och G73'ans grymma kylning och klock möjligheter.

Permalänk

Just kylningen, hurdan är den på GX740? Blir den varm?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arctic Eagle:

Just kylningen, hurdan är den på GX740? Blir den varm?

Den blir ganska varm ja, men inte problematiskt, låter och lite när den jobbar hårt men har man bra isolerande hörlurar så är det inga som helst problem.

Visa signatur

MSI GX740 17" 1680x1050
Intel Core i5 430@ 2,52 GHz
Mobility Radeon 5870 1GB DDR5@ 835/1100mhz
4GB RAM@ 1066mhz
500GB HDD(7200 RPM)

Permalänk

Eller så köper du denna skönheten: CompUSA.com | G73JH-X3 | ASUS G73JH-X3 Laptop Computer ca 11000kr. Visst det är vad den kostar i USA men ta med familjen och köp den där så får du em finfin dator med!
Ska själv köpa den.

Visa signatur

Book 13"

Permalänk
Skrivet av RuZzNinjA:

Eller så köper du denna skönheten: CompUSA.com | G73JH-X3 | ASUS G73JH-X3 Laptop Computer ca 11000kr. Visst det är vad den kostar i USA men ta med familjen och köp den där så får du em finfin dator med!
Ska själv köpa den.

Knappast värt att importera då den kostar 14995:- i sverige och då med svenskt tgb. Men ska man ändå över pölen så varför inte, tror dock att det finns billigare än sådär i USA. Kolla xoticpc.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gasol:

FN tangenten sitter där Ctrl tangenten normalt sitter. Vilket kan vara riktigt irriterande för gamers som är vana vid att Ctrl sitter där. Men man vänjer sig
Så FN|Ctrl|Windows|Alt
istället för Ctrl|FN|Windows|Alt

Hoppas du fattar vad jag menar

Ett sätt att lösa detta "problem" är att flytta sin fingersättning en rad till höger, alltså från wasd till esdf, man får inte de fina inbyggda pilarna på tangentbordet och man måste göra en omvänjing, men om man passar på när man ändå köper en ny dator så ska de nog gå bra.
Jag har en GX740 själv och har inte flyttat, men en kompis till mig gav mig idén då han själv sitter så för att få fler knappar.. (och man slipper komma åt Caps Lock knappen lika ofta om man skall skriva tex..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av St4lin:

Den blir ganska varm ja, men inte problematiskt, låter och lite när den jobbar hårt men har man bra isolerande hörlurar så är det inga som helst problem.

Om vi vänder lite på det.. den överhettar iaf inte, och volymen för fläkten är helt ok, om ingen försöker sova i samma rum.. Låter mindre än min gamla stationära, så det där med fläktvolym beror kanske mer på volymen du väljer på högtalare/lurar.

Permalänk

Tror nog jag satsar på en GX740. Tack för all hjälp!