Vad är skillnaden mellan 100/100 mbit och 100/20?

Permalänk

Vad är skillnaden mellan 100/100 mbit och 100/20?

Hej!
Vad är skillnaden mellan 100/100 mbit och 100/20 mbit?
Menar de att det laddas ned i 100 mbit och laddas upp med 20 mbit (menar 100/20 mbit).
Om man bara spelar, räcker det med 100/20?

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk

Jag får det till 80 Mbit

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Skrivet av Gunvald Larsson:

Jag får det till 80 Mbit

100/20 eller 100/100?

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem

Duger utmärkt att spela med 0.5Mbit också. Det gjorde jag ibörjan
Men det är det enda också
Hade då 0.5Mbit ner / 0.2mbit upp

20mbit upload eller 100mbit upload för din del, tja, kommer du utnyttja 100mbit upload till en server eller liknande?
Annars ta 100/20.

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Skrivet av Tagert:

Duger utmärkt att spela med 0.5Mbit också. Det gjorde jag ibörjan
Men det är det enda också
Hade då 0.5Mbit ner / 0.2mbit upp

20mbit upload eller 100mbit upload för din del, tja, kommer du utnyttja 100mbit upload till en server eller liknande?
Annars ta 100/20.

Menas 100/20, 100 Mbit download och 20 mbit download? Ska inte ladda upp saker.

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem

JA det är det som menas 100/20 100mbit download 20 mbit upload

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Menas 100/20, 100 Mbit download och 20 mbit download? Ska inte ladda upp saker.

Precis vad som menas med det. Du klarar dig gott o väl med 100/20 om du bara ska spela.

Edit: förresten det är inte alls det som menas, det menas 100 Mbit/s nedladdning och 20 Mbit/s uppladdning.

Mvh

Permalänk

Så 100/100 är väl till de som laddar upp saker?
Och när man spelar spel online då ska man väl ha bättre nedladdning?

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Så 100/100 är väl till de som laddar upp saker?
Och när man spelar spel online då ska man väl ha bättre nedladdning?

även uppladdning används i spel då du även skickar information, det vill säga laddar upp. men du klarar dig gott och väl på 100/20. vet inte om du laddat ner någon gång men då laddar du ju ner 10mb/s och laddar upp 2 mb/s.

Edit: Ja det är viktigare med bättre nedladdning vid spelande då du tar emot mycket mer information än vad du skickar.

Mvh

Permalänk

Du klarar de allra flesta onlinespel på 1/1 Mbit. Det rör sig ofta om ett fåtal KiB som skickas. Alltså bra mycket mindre än vad 100/20 ger.
Större delen av Sveriges (som ligger i topp vad gäller invånarna internetanslutningar) sitter på ADSL. Det fungerar alldeles utmärkt att spela på.

ADSL ger som mest runt 24/3.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk

ADSL ger väl även generellt högre latency än fiber vid X hastighet? Det lägsta värdet är i princip alltid uppload, 100/20 är alldeles utmärkt, det är mer än dom flesta har. Jag märker absolut ingen ping skillnad nu när jag har 100/10 mot förut då jag hade 10/10.

Permalänk
Medlem

hew hew.. 100/20 är faen overkill för spel.. Ska du inte göra något annat än att spela kan du gå ner till den lägsta tjänsten dom kan erbjuda... Dom märker ingen större skillnad på 100/20, 10/10 eller 2/2 eller vilka hastigheter dom nu erbjuder vid tex spel som CS eller liknande..

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är att ISP´n har ett bra peeringavtal med andra ISP´s.. Har dom inte det så skiter det sig...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Som alla andra redan sagt, det kvittar vad du tar. Spel beror mer på accesstiden (mätt i ms för det mesta) och det bero på två saker;
1. access metod (fiber, adsl, kabeltv, mobilt bredband etc)
2. din ISP/Operatörs nät

är det samma operatör och access metod så kvittar det

Permalänk
Medlem

100/100 =
kan max ladda hem i 12.5 mb/s
kan max ladda upp i 12.5 mb/s

100/20 =
kan max ladda hem i 12.5 mb/s
kan max ladda upp i 2.5 mb/s

det är det som är skildnaden hastigheten du laddar up

för att konvertera mbit till mb som här så gör man såhär: (antal_mbits_i_sec*1000)/8=kb i sec ( skit i gånger 1000 om du vill ha i mb/s )

sen när det kommer till fiber och sådant vs ADSL så är det en mycket stor skilldnad
med fiber kan du ladda upp i max hastighet samtidigt som du laddar hem i din max hastghet
MEN
ADSL kan du bara göra det ena till max, laddar du hem i ditt max kan du inte ladda upp alls. ex:
du har 24/1 adsl
laddar hem i max (24/8= 3 mb/s )
laddar upp i max ((1*1000)/8= 125 kb/s )
laddar du hem i 1.5 mb/s kan du MAX ladda upp i 62.5 kb/s
laddar du hem i 2.4 mb/s kan du MAX ladda upp i 25 kb/s
värdena är dynamiska men endå låsta mot varandra, generelt är ADLS en mycket sämre teknik än fiber och sådant

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem

ADSL är full duplex precis som övriga tekniker....

Skrivet av 69link:

Telia ADSL och ADSL i allmänhet är full Duplex i den mening att den har separata kanaler för in/ut som verkar samtidigt. ADSL kan alltså skicka data samtidigt som den tar emot data.

Dock upplevs det inte som så vilket beror på hur TCP/IP fungerar. TCP fungerar ju så att det skickas några paket och därefter väntas ett svarspaket tillbaks. Om detta svarspaket (ACK) inte kommer tillbaks i tid så blir det en sändningslucka innan nästa gäng paket kan skickas.

Se det som bufferten på en CD-brännare. Om inte ACK skickas (bufferten fylls på) i tid så blir skrivbufferten tom.

http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Citat:

Currently, most ADSL communication is full-duplex. Full-duplex ADSL communication is usually achieved on a wire pair by either frequency-division duplex (FDD), echo-cancelling duplex (ECD), or time-division duplex (TDD). FDD uses two separate frequency bands, referred to as the upstream and downstream bands. The upstream band is used for communication from the end user to the telephone central office. The downstream band is used for communicating from the central office to the end user.

Asymmetric Digital Subscriber Line - Wikipedia, the free encyclopedia

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Så länge du inte har Glocalnet har du bra ping i princip.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivius:

100/100 =
kan max ladda hem i 12.5 mb/s
kan max ladda upp i 12.5 mb/s

100/20 =
kan max ladda hem i 12.5 mb/s
kan max ladda upp i 2.5 mb/s

det är det som är skildnaden hastigheten du laddar up

för att konvertera mbit till mb som här så gör man såhär: (antal_mbits_i_sec*1000)/8=kb i sec ( skit i gånger 1000 om du vill ha i mb/s )

sen när det kommer till fiber och sådant vs ADSL så är det en mycket stor skilldnad
med fiber kan du ladda upp i max hastighet samtidigt som du laddar hem i din max hastghet
MEN
ADSL kan du bara göra det ena till max, laddar du hem i ditt max kan du inte ladda upp alls. ex:
du har 24/1 adsl
laddar hem i max (24/8= 3 mb/s )
laddar upp i max ((1*1000)/8= 125 kb/s )
laddar du hem i 1.5 mb/s kan du MAX ladda upp i 62.5 kb/s
laddar du hem i 2.4 mb/s kan du MAX ladda upp i 25 kb/s
värdena är dynamiska men endå låsta mot varandra, generelt är ADLS en mycket sämre teknik än fiber och sådant

Bra forklaring Nivius, men det hadde vært litt lettere å lese din tekst om du hadde følgt konvensjonen gjennom å skrive enheten "Byte" konsekvent med stor bokstav (altså 12.5 MB/s) for å slippe forvirringen med 100 Mbit/s. Gjennom å skrive "Mbit" (i stedet for kun "mb" vil en også unngå misforståelse). Mega Byte beskriver trass alt den mengde data som en lagringsenhet lagrer (gruppert i grupper om 8 bit), men Mega bit per sekund beskriver den mengden data (i bits) mellom to enheter som kan bli overført i løpet av en sekund (altså strømmen av data). [Forklaringen er rettet mot TS, ikke deg Nivius]

Edit: Mega (dvs million; SI 10^6) skal alltid skrives med stor bokstav for å skille det mot milli (dvs tusendeler; SI 10^-3), men her er det underforstått kun tusentall som kan gjelde når en snakker om bits.

Til TS:

100/100 Mbit/s vil bety en symmetrisk forbindelse der i teoretisk hastighet skal kunne gi deg rundt 80-90 Mbit/s i virkelig hastighet. Dette pga hvordan TCP protokollet arbeider. En forenklet regel er at ca 80 prosent vil kunne bli brukt til å overføre ren data, resten er overhead dvs protokoll og andre former av kommunikasjon som arbeider i bakgrunnen.

100/20 Mbit/s er asymmetrisk dvs ned linken er større enn opp linken og all datakommunikasjon bygger på pakket dvs alt du lader ned må sende en liten mengde (kontroll)data tilbake for å bekrefte at du mottatt pakken uten forandringer på veien fra avsender (elektriske og optiske feil kan oppstå på veien). Tar du ned store mengder data, så vil du merke at opp linken begrenser muligheten for å lade ned i praksis jevnført mot 100/100. 100/20 gir så klart mer rom for å lade ned enn 100/10, men teknikken bak er også avgjørende for hvor effektiv overføring mellom to punkter vil bli som Nivius er inne på.

Siden er det alt mer alminnelig at din maskin vil arbeide dynamisk i bakgrunnen i forhold til tilgjengelig bandbredd for å hente ned oppdateringer fra MS windows update, antivirus oppdateringer/program etc, så hastigheten i opp link er ikke helt uten betydning i dag når alt fler programmer (og patcher) skal kunne kjøre i bakgrunnen samtidig som du spiller online spill etc.

Et konkret eksempel på opp link er når du bruker SVT Play og vil hoppe frem i avspilling av video, da må avspilleren kontakte SVT Play server og gi beskjed hvor du vil fortsette å avspille (dvs lade ned ny informasjon). En høy latens (eng. latency) vil gjøre at det tar lengre tid for å få respons fra serveren.

Du kan selv finne ut om dette dersom du søker på wiki for TCP/IP, fast ethernet (dvs 100 mbit/s) etc.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag inte har något bättre för mig, så gjorde jag ett litet teoretiskt experiment på hur hastigheten på uppkopplingen påverkar delayen på spel.

Om vi förutsätter att man spelar på samma spel på samma server samt köper sin uppkoppling av samma företag, så att peering/transit avtal är de samma, samt DSL magasin och anslutning från magasinet till operatörens nät är den samma.

Samma jämförelse går att göra mellan olika hastigheter på fiber anslutningar, men inte mellan exempelvis fiber och ADSL då de vanligtvis är anslutna till operatörens nät på olika sätt.

Genom att endast variera hastigheten, är det endast serialiserings-delayen som ändras, det vill säga tiden det tar att skicka paketet ut på linan som ändras, jag räknade på ett 400Byte stort paket vilket är största paketet som Halo 2 genererar, andra FPS lär vara rätt lika (1).

Minsta ADSL abonnemanget jag kunde hitta var symetriskt 0.25Mbit, tar med ett på 2Mbit samt 24Mbit med.

Serialiserings delayen för 400byte:
Vid 0.25Mbit är 12.8 ms.
Vid 2Mbit är 1.6ms
Vid 24Mbit är 0.1333ms

Som jämförelse, med en hastighet av 100Mbit är den 0.032 ms.

Så givet om allt annat är samma, dvs samma spel, samma server, samma operatör, samma PC osv, så tjänar man ~12ms att gå från 0.25 Mbit till 2Mbit, men endast 1.4ms att gå från 2Mbit till 24Mbit.

Dock stämmer inte det ovan riktigt med verkligheten, då det förutsätter att modem och DSL magasinet har synkroniserat i 0.25, 2 eller 24Mbit, dagens tjänster byggs allt oftare som så att man låter modem och DSL magasin synkronisera upp i så hög hastighet som möjligt, för att sedan sätta en spärr på max 0.25, 2 eller 24Mbit osv. Detta gör att 0.25Mbit linan kan ha samma serialiserings delay som 2Mbit eller 8Mbit, då hastigheten mellan modem och DSL magasin egentligen är exempelvis 8Mbit i båda fallen men det sitter en kapacitets strypning till 0.25 eller 2Mbit..

Det samma gäller att gå från 100/20 till 100/100, ingen skillnad alls (inte ens teoretiska 0.1ms), detta på grund av att länken går redan i 100Mbit, det är endast om du uppnår 20Mbit belastning som begränsningen slår in, du skickar paket ut på linan med 100Mbit serialiserings delay i båda riktningarna.

Så om du endast spelar har hastigheten på din uppkoppling obetydligt lite med din "ping" att göra.

1: http://caia.swin.edu.au/cv/szander/publications/zander-nossda...

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths