The Elder Scrolls Oblivion-tråden

Permalänk
Avstängd

Jag har märkligt nog inte märkt av en enda krasch sedan jag började använda min ramdisk och la swappen där, kombinerat med Oblivion krasch preventer eller vad den heter och fastexit2 (eller vad den nu heter). Mäkta imponerad att det fungerar även efter att ha lagt in OOO och uppdaterat mina chars till det nya. Mitt system är dock oklockat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Damodred:

Jag har märkligt nog inte märkt av en enda krasch sedan jag började använda min ramdisk och la swappen där, kombinerat med Oblivion krasch preventer eller vad den heter och fastexit2 (eller vad den nu heter). Mäkta imponerad att det fungerar även efter att ha lagt in OOO och uppdaterat mina chars till det nya. Mitt system är dock oklockat.

Ja, men du hade väl 8GB vilket de flesta inte har Jag är inte så säker om det skulle bli så mycket kvar om jag gjorde detsamma, eller det blev inte så mycket minne kvar eftersom jag redan testat. Tror det var dej jag pratade om RAMDisk en annan gång

Jag tror den heter Oblivion Crash Prevention System for OBSE v2009.03.28

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

Angående MSN/Live Messenger så känner jag igen det där. Vet inte hur det är mellan olika versioner av Live Messenger, men både Morrowind och Oblivion har kraschat när folk skrivit till en på MSN (dvs när det poppar upp ett konversationsfönster i aktivitetsfältet). Det har även kraschat när man kört ALT-TAB mellan Oblivion och Live Messenger-fönstret. Det tycks spelet inte palla med heller, så jag minimerar alltid programmet till "tray", det tycks förhindra krasch. Firefox och en del andra vanliga program tycks funka att växla mellan.

Har nåt minne av att Oblivion alltid varit rätt känsligt när det kommer till att växla mellan program fram och tillbaka.

Kör ni några tweaks i Oblivion.ini? Eller kör ni original bara? Kom tänka på några klassiska tweaks från tweakguides som diskuterats rätt mycket när Oblivion var någorlunda nytt och populärt, bland annat diverse multithreading/preloading tweaks och nån inställning för att ladda in mer i saker i minnet i förväg och liknande. Är det nåt att ha eller?

Tänker framför allt på:
uInterior Cell Buffer
uExterior Cell Buffer
iPreloadSizeLimit

bUseThreadedBlood=1
bUseThreadedMorpher=1
bUseThreadedTempEffects=1
bUseThreadedParticleSystem=1
bUseMultiThreadedTrees=1
bUseMultiThreadedFaceGen=1
iNumHavokThreads=5
iThreads=9
iOpenMPLevel=10

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Har inte märkt några direkta prestandaproblem på min burk så jag kör helt normalt. (c2d 3.4ghz, 4gb ram, hd4870 512mb och patchat oblivion med OOO).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ziegfried:

Angående MSN/Live Messenger så känner jag igen det där. Vet inte hur det är mellan olika versioner av Live Messenger, men både Morrowind och Oblivion har kraschat när folk skrivit till en på MSN (dvs när det poppar upp ett konversationsfönster i aktivitetsfältet). Det har även kraschat när man kört ALT-TAB mellan Oblivion och Live Messenger-fönstret. Det tycks spelet inte palla med heller, så jag minimerar alltid programmet till "tray", det tycks förhindra krasch. Firefox och en del andra vanliga program tycks funka att växla mellan.

Har nåt minne av att Oblivion alltid varit rätt känsligt när det kommer till att växla mellan program fram och tillbaka.

Kör ni några tweaks i Oblivion.ini? Eller kör ni original bara? Kom tänka på några klassiska tweaks från tweakguides som diskuterats rätt mycket när Oblivion var någorlunda nytt och populärt, bland annat diverse multithreading/preloading tweaks och nån inställning för att ladda in mer i saker i minnet i förväg och liknande. Är det nåt att ha eller?

Tänker framför allt på:
uInterior Cell Buffer
uExterior Cell Buffer
iPreloadSizeLimit

bUseThreadedBlood=1
bUseThreadedMorpher=1
bUseThreadedTempEffects=1
bUseThreadedParticleSystem=1
bUseMultiThreadedTrees=1
bUseMultiThreadedFaceGen=1
iNumHavokThreads=5
iThreads=9
iOpenMPLevel=10

Har ingen aning vad man ska ändra på där inne tyvärr. Kanske Mr.Bravo vet mer? Har inte några prestanda problem direkt

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hunter(Swe):

Ja, men du hade väl 8GB vilket de flesta inte har Jag är inte så säker om det skulle bli så mycket kvar om jag gjorde detsamma, eller det blev inte så mycket minne kvar eftersom jag redan testat. Tror det var dej jag pratade om RAMDisk en annan gång

Jag tror den heter Oblivion Crash Prevention System for OBSE v2009.03.28

Helt sant, det var vi som diskuterade det för ett tag sedan. Vet inte om det framgått men efter att ha kört kommandot "tdt" i konsollen så kan jag utläsa att jag använder mellan 600MB och 900MB grafikminne beroende på vart jag är. Speciellt områden runt Anvil verkar vara grafikintensiva. Hur som helst, om man har lika mycket eller strax under i grafikminnesanvändning är det antagligen en stor fördel att också ha ett grafikkort med mer än 512mb minne. Annars kommer även det vara väldigt intensivt för systemet om det ska swappas fram och tillbaka.

Permalänk
Avstängd

Offtopic:
Ser att muppen är avstängd. Nån som vet vad han gjort denna gång? :lol:. Han gillar ju Oblivion också

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

Har inte hunnit göra så jättemycket quests i Oblivion ännu, men jag har spelat en del och sprungit runt i världen lite och utforskat, och det verkar fungera bra hittills. Förutom en liten journal-bugg då. Antar att det är mycket tack vare BOSS (Better Oblivion Sorting Software), för det verktyget har jag inte använt förut. Så nu har jag börjat fundera på vad man ska ha för bostad. Det här är helt galet svårt, vet inte om jag ska köpa mig en bostad i nån av städerna, vill absolut inte ha flera stycken, utan jag vill ha en enda så att jag har allt samlat. Jag vet inte om jag vill ha något vräkigt palats heller som vissa verkar vilja ha, utan jag vill ha det primitivt men ändå mysigt och hemtrevligt, så jag funderar på någon av dessa moddar:

A Rather Nice Shack:

BripsHouse:

Eagles Nest Cottage:

Vad tycker ni om dessa? Har kollat på rätt många husmoddar, men upptäckte gång på gång att dom populäraste husmoddarna på TES Nexus verkade så mysiga i teorin, men i praktiken var det ofta nån liten detalj man störde sig på. Till exempel alla dessa "display cases" som moddare envisas med att ta med, jag vill ju inte att bostaden ska se ut som en smyckesaffär! Söker något som passar en jägare/utbygdsjägare/skogshuggare, eller liknande.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Avstängd

Ja du, har ingenting att rekommendera modmässigt, däremot är mitt favorithus huset i Bruma. Det kalla klimatet tilltalar mig, även om jag personligen är mer typen som skulle vilja bo i Leyawin men det huset är så extremt fult. Ett fint hus där hade inte varit fel...

Permalänk
Skrivet av Damodred:

Ja du, har ingenting att rekommendera modmässigt, däremot är mitt favorithus huset i Bruma. Det kalla klimatet tilltalar mig, även om jag personligen är mer typen som skulle vilja bo i Leyawin men det huset är så extremt fult. Ett fint hus där hade inte varit fel...

Jo, samma här. Dom gånger jag köpt ett hus så har det blivit i Bruma, av samma skäl som dig, föredrar det kalla klimatet. Och dessutom är jag nord, och då ska man ju bo som en viking.

Är osäker på vilka hus jag provat i olika städer, men Cheydinhaal vet jag, likaså den där lilla sketna skjulet vid Waterfront/Imperial City. Kan man köpa hus inne i själva Imperal City också, tro? Hade något svagt minne av det, men det kanske inte går.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Oblivion:Houses - UESPWiki Här är en lista på de hus som finns, längst ner finns även en lista med hus man kan ockupera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziegfried:

Vår egen Mr.Bravos hus är ett av de bättre, ligger väldigt bra då man nästan alltid ser kartmarkören.
Mysigt, enkelt & funktionellt. Här är det: Tobes House v11 The Simpler Adventurers Dreamhouse at The Elder Scrolls Nexus - Oblivion mods and community

Mvh

Permalänk
Skrivet av getskägg:

Vår egen Mr.Bravos hus är ett av de bättre, ligger väldigt bra då man nästan alltid ser kartmarkören.
Mysigt, enkelt & funktionellt. Här är det: Tobes House v11 The Simpler Adventurers Dreamhouse at The Elder Scrolls Nexus - Oblivion mods and community

Mvh

Haha just det. Det var fan ett tag sen man gjorde den där Synd bara att de riktiga bilderna försvann när dom bytte domän. De som finns där nu var inte så vackra.

I vilket fall väldigt mysigt litet hus med schysst centralt läge, en liten uteplats, ett stall och en pöl precis utanför. Inga fusk-funktioner eller pampiga display-inredningar. Perfekt för äventyrare/jägare.

Jag kanske hinner ta några nya bilder ikväll, och på samma gång se om det funkar bra med FCOM.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

The Woodcutters Cabin Plus COBL Version at The Elder Scrolls Nexus - Oblivion mods and community - Mys.

Visa signatur

Asus Sabertooth P67 | Intel Core i5 2500K | Asus GTX570 1280MB | Corsair XMS3 DDR3 2xGB | Corsair 750W | Intel 320 SSD 120GB | 400GB SATA2

Permalänk

Så där, slängde upp lite nya screenshots. Synd bara att vädret envisades med att vara mulet Funkar utmärkt med FCOM.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd

Vad håller dom på med? Alla bilderna är borta

Om man sänker upplösningen från 1600x1200 som jag har till 1280x1024, tror ni att det skulle minska krascherna i Oblivion?

Edit:
Nehe, det måste ha varit not tillfälligt, bilderna kom tillbaka igen hehe

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hunter(Swe):

Om man sänker upplösningen från 1600x1200 som jag har till 1280x1024, tror ni att det skulle minska krascherna i Oblivion?

Troligtvis inte, men du kan ju testa.

Permalänk
Medlem

Man blir ju lite sugen på att spela igenom Oblivion igen när man ser alla fina screenshots här. Synd bara att början av spelet är så grymt segt när man har spelat igenom det ett antal gånger redan. Tycker att Morrowind gjorde det bättre - hoppa av en båt sen är du fri att göra vad du vill, i princip.

PS. Kul att se att den här tråden fortfarande är aktiv, skapade den för sådär 6 år sedan.

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 2.66GHz | Corsair Dominator 8GB @ 1600MHz | ATI Radeon HD 5870 1GB

Permalänk

Känns som att man börjar komma in mer och mer i Oblivion igen, efter en längre tids uppehåll, men som alltid när man installerat Oblivion, ett gäng moddar och liksom blivit "varm i kläderna" på nytt så dyker det upp diverse gamla problem, tankar och funderingar. Just nu undrar jag hur OOO förhåller sig till exempelvis Shivering Isles-expansionen.

Jag anser att det är ett måste (Shivering Isles alltså), för när man tröttnar på Cyrodiil till och från så är det kul att kunna gå in en lite mer skruvad fantasy-värld än det Cyrodiil har att erbjuda, men hur funkar det med levels och så? Med OOO så blir ju Oblivion mer utmanande, svårare att levla, och mer slumpmässig svårighetsgrad på fiender man stöter på, men att det i slutändan alltid blir mer lönsamt. Om man sticker in i Shivering Isles och levlar där, går det då snabbare än i Cyrodiil (Oblivion)?

Ber om ursäkt om det har besvarats tidigare, men Oblivion är tveklöst bland det mest förvirrande spel jag spelat, och så fort man börjar få kläm på vissa saker så dyker det alltid upp nya problem och funderingar.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rawis:

Man blir ju lite sugen på att spela igenom Oblivion igen när man ser alla fina screenshots här. Synd bara att början av spelet är så grymt segt när man har spelat igenom det ett antal gånger redan. Tycker att Morrowind gjorde det bättre - hoppa av en båt sen är du fri att göra vad du vill, i princip.

PS. Kul att se att den här tråden fortfarande är aktiv, skapade den för sådär 6 år sedan.

En bra mod är då: Alternative Start Arrive by Ship at The Elder Scrolls Nexus - Oblivion mods and community

Permalänk
Medlem

Det där verkar vara en riktigt intressant mod, ska testas när jag har köpt spele igen (på Steam den här gången). Tack för länken!

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 2.66GHz | Corsair Dominator 8GB @ 1600MHz | ATI Radeon HD 5870 1GB

Permalänk
Skrivet av Rawis:

Tycker att Morrowind gjorde det bättre - hoppa av en båt sen är du fri att göra vad du vill, i princip.

Menar du att det spelar någon roll om man kliver av en båt eller ur en kloak? Sååå farligt är det ju inte att lira genom kloaken de få gånger man börjar om från början. Det finns dessutom mängder med saves att ladda ner där man börjar precis vid utgången, när man får en sista chans att fixa sin karaktär.

Skrivet av Ziegfried:

Känns som att man börjar komma in mer och mer i Oblivion igen, efter en längre tids uppehåll, men som alltid när man installerat Oblivion, ett gäng moddar och liksom blivit "varm i kläderna" på nytt så dyker det upp diverse gamla problem, tankar och funderingar. Just nu undrar jag hur OOO förhåller sig till exempelvis Shivering Isles-expansionen.

Jag anser att det är ett måste (Shivering Isles alltså), för när man tröttnar på Cyrodiil till och från så är det kul att kunna gå in en lite mer skruvad fantasy-värld än det Cyrodiil har att erbjuda, men hur funkar det med levels och så? Med OOO så blir ju Oblivion mer utmanande, svårare att levla, och mer slumpmässig svårighetsgrad på fiender man stöter på, men att det i slutändan alltid blir mer lönsamt. Om man sticker in i Shivering Isles och levlar där, går det då snabbare än i Cyrodiil (Oblivion)?

Ber om ursäkt om det har besvarats tidigare, men Oblivion är tveklöst bland det mest förvirrande spel jag spelat, och så fort man börjar få kläm på vissa saker så dyker det alltid upp nya problem och funderingar.

Näe, nu tänker du för mycket. Shivering Isles är "bara" en ny spelvärld, med nya npc's och uppdrag. Det laddas typ som Oblivion-gates, eller Camerons Paradise (Tror jag det hette). Så allt vad gäller leveling och sånt funkar fortförande normalt. Moddar som inte funkar i Shivering Isles ger inte heller några konflikter, utan dom laddas helt enkelt inte då Shivering Isles använder många egna inställningar och referenser, som tex väder, raser, diverse items, flora, etc. De flesta seriösa moddar som berörs av detta har oftast en Shivering Isles patch/fix som man kan installera. Dom som inte har det har ofta en Shivering Isles motsvarighet.

Så konflikter behöver du inte oroa dig för. Men är du van vid OOO/FCOM så kanske SI känns lite glest. Men tror att dom har SI-patchar faktiskt, kommer inte ihåg. Men SI handlar mer om upplevelsen än att mörsa runt

Vill du ha mer spelvärld att lunka runt i så torde du ju även installera Elsweyr

Elsweyr the Deserts of Anequina at The Elder Scrolls Nexus - Oblivion mods and community

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr. Bravo:

Menar du att det spelar någon roll om man kliver av en båt eller ur en kloak? Sååå farligt är det ju inte att lira genom kloaken de få gånger man börjar om från början. Det finns dessutom mängder med saves att ladda ner där man börjar precis vid utgången, när man får en sista chans att fixa sin karaktär.

Näe, nu tänker du för mycket. Shivering Isles är "bara" en ny spelvärld, med nya npc's och uppdrag. Det laddas typ som Oblivion-gates, eller Camerons Paradise (Tror jag det hette). Så allt vad gäller leveling och sånt funkar fortförande normalt. Moddar som inte funkar i Shivering Isles ger inte heller några konflikter, utan dom laddas helt enkelt inte då Shivering Isles använder många egna inställningar och referenser, som tex väder, raser, diverse items, flora, etc. De flesta seriösa moddar som berörs av detta har oftast en Shivering Isles patch/fix som man kan installera. Dom som inte har det har ofta en Shivering Isles motsvarighet.

Så konflikter behöver du inte oroa dig för. Men är du van vid OOO/FCOM så kanske SI känns lite glest. Men tror att dom har SI-patchar faktiskt, kommer inte ihåg. Men SI handlar mer om upplevelsen än att mörsa runt

Vill du ha mer spelvärld att lunka runt i så torde du ju även installera Elsweyr

Elsweyr the Deserts of Anequina at The Elder Scrolls Nexus - Oblivion mods and community

Ökenbilderna påminner mig om Gothic III, men troligen är Oblivion förebilden till Gothic III, för Oblivion släpptes väl först av dessa två spel?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

@ Mr Bravo: Ah OK, ska försöka att inte tänka så mycket, fast det är svårt att låta bli. Oblivion blir onekligen rätt komplicerat med tanke på hur överlägset många moddar det finns till det. Har viss erfarenhet av OOO, då det är den overhaul-mod jag brukade spela med, men har börjat snegla mer och mer på FCOM som det pratats en del om. Verkar jäkligt coolt, och avancerat. Kommer det någonsin att bli enkelt att installera det, eller kommer det alltid att vara hardcore?

Hade ju varit himla bekvämt med en OMOD som man bara slänger in!

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Skrivet av Ziegfried:

@ Mr Bravo: Ah OK, ska försöka att inte tänka så mycket, fast det är svårt att låta bli. Oblivion blir onekligen rätt komplicerat med tanke på hur överlägset många moddar det finns till det. Har viss erfarenhet av OOO, då det är den overhaul-mod jag brukade spela med, men har börjat snegla mer och mer på FCOM som det pratats en del om. Verkar jäkligt coolt, och avancerat. Kommer det någonsin att bli enkelt att installera det, eller kommer det alltid att vara hardcore?

Hade ju varit himla bekvämt med en OMOD som man bara slänger in!

Kan ju prova denna inofficiella OMOD-installern. Verkar funka bra för de flesta.
Ett annat alternativ är ju att ladda ner helt färdiginstallerade FCOM-installationer, som säkert även har lite andra moddar installerade också. Vet inte exakt vart man får tag på detta dock, så du får söka runt lite. Vet att folk iaf har slängt upp sina installerade mod-mappar på Piratebay och liknande torrent-sidor (Syftar inte på något piratkopierat material här). Men det kan vara lite svårt att hitta seeders nuförtiden.

Personligen föredrar och rekomenderar jag dock att göra det manuellt ändå, eftersom man får en bra uppfattning av vilka filer man lägger till/ersätter, och vilka procedurer som behövs för att få det att funka med andra moddar. Man lär sig mycket av det, vilket underlättar längre fram när du vill fortsätta installera andra moddar över FCOM. Lite trial and error är bara lärorikt

När du väl har en FCOM-installation som verkar funka fint, så glöm absolut inte att göra en backup av din Oblivion-mapp. Det är bra att ha ifall du skulle lyckas sabba något längre fram. I takt med att du installerar fler moddar över FCOM så kan man uppdatera backupen, förutsatt att man har testat det ordentligt först. Det kommer spara en del huvudvärk.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

Jo tanken slog mig ju, angående att ta en färdig mapp. Tror jag såg den där filen du länkade till, men vågade inte. Vet inte hur många gånger jag har fått installera och avinstallera för att hitta rätt kombo med olika moddar, men många gånger är det. Trist att den ultimata modden ska vara så avancerad alltså. Vet att jag är fördomsfull nu, men det skriker ju beta om den också tycker jag. Även om vissa får den att funka fint, så är ju hela installationen verkligen en specialare om man säger så!

På tal om något annat, såg att även du kör med ett X-Fi XtremeMusic, hur gör du då med Oblivion när du har Windows 7? Använder du Alchemy? Jag har nämligen lite problem där; att jag inte kan växla ljudläge efter att ha spelat Oblivion, för att den inte "släpper ifrån sig det" efter avslut på något sätt.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Skrivet av Ziegfried:

Jo tanken slog mig ju, angående att ta en färdig mapp. Tror jag såg den där filen du länkade till, men vågade inte. Vet inte hur många gånger jag har fått installera och avinstallera för att hitta rätt kombo med olika moddar, men många gånger är det. Trist att den ultimata modden ska vara så avancerad alltså. Vet att jag är fördomsfull nu, men det skriker ju beta om den också tycker jag. Även om vissa får den att funka fint, så är ju hela installationen verkligen en specialare om man säger så!

Det är väl ganska oundvikligt att få det struligt när man försöker sammanfoga de största Oblivion-moddarna, och samtidigt modifierar dom och lägger till nya grejer Extra struligt blir det när de individuella moddarna hela tiden uppdateras i sin egen takt. Det hade varit bättre om dom slog ihop sina projekt från början och hade gemensamma uppdateringar

Fast egentligen är installationen inte så komplicerad, om man tänker efter. Uppenbarligen måste du installera de olika separata moddarna först, vilket kan kännas utdraget, men är absolut inte komplicerat (Copy/paste). Sen slänger du in FCOM's kompatibilitets patchar, samt eventuella tillval som du vill ha, inget komplicerat det heller utan snarare beslutsångest. Sen skapar du en bashed patch för att sammanfoga vissa delar av de olika moddarna som annars skapar konflikter, inte särskillt komplicerat det heller om man läser guiden. Starta BOSS för att fixa din loading-order, ursimpelt. Klick, klick, klick, klart. Helt logiskt.

Får man problem så har man antagligen installerat de olika moddarna i fel ordning (Risken finns att man skriver över fel filer i processen), eller att man har installerat fel version av någon av moddarna eller UOP (Då riskerar man att FCOM's patchar inte funkar ordentligt iom nya/borttagna referenser), eller att man har gjort fel eller glömt något i Wryebash (Då blir det fetproblem. Läs readme noga om hur man använder programmet), eeeller att laddnings-ordningen är fel (Då blir det fel prioriteringar på esp-filerna). Följer man guiden som finns exakt så ska det inte vara några problem, förutsatt att man installerar FCOM på en fräsch Oblivion-installlation och startar en ny karaktär.

Skrivet av Ziegfried:

På tal om något annat, såg att även du kör med ett X-Fi XtremeMusic, hur gör du då med Oblivion när du har Windows 7? Använder du Alchemy? Jag har nämligen lite problem där; att jag inte kan växla ljudläge efter att ha spelat Oblivion, för att den inte "släpper ifrån sig det" efter avslut på något sätt.

Jag har faktiskt inte det kortet i datorn alls längre, då det inte fick plats när jag slängde på min Accelero-kylning på grafikkortet. Sist jag använde det i höstas så hade jag XP, vilket funkade utmärkt. Så jag har tyvärr ingen aning om hur det är i Win7.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

Något jag inte har orkat provat på innan är animations-moddar. Så jag har zappat runt lite efter något vettigt, men tyvärr verkar det inte finnas någon som man är helt nöjd med. Ska prova att slänga ihop något eget sen med bara det bästa från alla moddar. Huvudsaken är väl att man byter ut idle, jump och run/walk animationerna, som är de man ser mest av. Någon som har provat?

Hittade en skön filmsnutt någon hade slängt ihop med Umpa, om någon har missat

Lirade klart Knights of the Nine för första gången nu inatt också. Ganska uppfinningsrikt gjord jämfört med tex den totalt oinspirerade huvudstoryn. Dock ganska tråkig och på tok för lätt, iaf för min karaktär, så jag tog och skrotade rustningen efter att ha hängt upp den på väggen igen Screw the Nines!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

ser ju ut some the tin man från wizard of oz endå så panta den du. roligare att knåpa ihop egna rustningar

Visa signatur

flamin bag'o shit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Lirade klart Knights of the Nine för första gången nu inatt också. Ganska uppfinningsrikt gjord jämfört med tex den totalt oinspirerade huvudstoryn. Dock ganska tråkig och på tok för lätt, iaf för min karaktär, så jag tog och skrotade rustningen efter att ha hängt upp den på väggen igen Screw the Nines!

Mässlingen?
Klart man hänger upp skrotet i källaren, man har ju förhoppningsvis bättre gear än så.

Mvh