Permalänk

Ryd i Linköping

Ska börja plugga på LiU till hösten, civiling. datateknik för att vara mer precis..
Söker nu bostäder i Ryd och undrar om det är någon här som har erfarenhet av platsen i fråga?

Permalänk
Hedersmedlem

Japp. Extremt bra val till att börja med, i Ryd ska man bo :D. Det är här de flesta studenter bor. Dina kompisar i klassen kommer förmodligen bo där nånstans också. Det är nära till universitetet och man har sitt kära hemköp i närheten. Finns beachvolleybollplan, ganska många grillar, pizzeria, pub, tennisplaner, vårdcentral.

Även ett extremt bra val av program om jag får säga det själv. Har själv gått mitt första år

Permalänk
Medlem

Ryd är Studentgettot med stort S. Det är där det mesta händer, både sådant du vill ska hända och sådant du vill slippa.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Jag bodde i Ryd i sju år, men har nu framgångsrikt utfört rydsflykt. Stora delar av tiden i Ryd var bra, men en del har varit rätt dåligt. Som t.ex. när de fina rastlösa ungdomarna krossade min fönsterruta. I övrigt är det ett schysst område för studenter att bo på. HG var dock bra mycket billigare när jag började plugga än de var senast jag gick dit, men fortfarande ett okej uteställe. Det är som Shimonu säger högst sannolikt att de andra D:are du lär känna också bor i Oyd, jag har nämligen träffat få sådana som bor någon annanstans. Mataffären är bra, pizzerian i centrum var bättre förr men fortfarande okej, pizzerian i norra ryd ska du undvika helt och hållet.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Flyttar till Ryd första september.

Blir ett jäkla nerköp egentligen från lägenheten jag har nu, men som redan sagts så är det Ryd som gäller för att få studentlivet in på knuten. På både gott och ont. Mestadels gott, hoppas jag.

Om pizzerian i centrum "bara" är okej, vart i stan hittar man den bästa pizzan och/eller kebaben?

Permalänk
Medlem

@Olegh:
Finns ingen bra kebab i den här stan. Bästa pizzorna hittar du - enligt mig - i Johannelund, följt av Lambohov. Men smaken är som baken, så gör som alla andra - testa dig fram.

Inga nya lärarstudenter till hösten som hänger här på SweC, helt apropå gurka? Bara mysko datautbildningar och annat tjafs ... Märkligt!

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

@Olegh:
Finns ingen bra kebab i den här stan. Bästa pizzorna hittar du - enligt mig - i Johannelund, följt av Lambohov. Men smaken är som baken, så gör som alla andra - testa dig fram.

Inga nya lärarstudenter till hösten som hänger här på SweC, helt apropå gurka? Bara mysko datautbildningar och annat tjafs ... Märkligt!

Ouch. Kebab är min drog, mitt livsserum, etc. Hoppas man överlever ändå.. plånboken lär väl åtminstone inte klaga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kode:

pizzerian i norra ryd ska du undvika helt och hållet.

Det är nya ägare där och pizzorna slår ryds centrum med hästlängder. Riktigt goda pizzor där nu för tiden. (pizzeria studenten)

Sen finns ju Andreas gatukök som säljer helt okej kebab imo. (Ligger mellan ryd centrum och statoil, (som fö är nattöppet och säljer finfina fylle-french hot dogs ))

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredPeace:

Ska börja plugga på LiU till hösten, civiling. datateknik för att vara mer precis..
Söker nu bostäder i Ryd och undrar om det är någon här som har erfarenhet av platsen i fråga?

Det är i Ryd man ska bo om man verkligen vill leva studentlivet, precis som de andra sagt

Permalänk
Skrivet av ttiinnoo:

Det är nya ägare där och pizzorna slår ryds centrum med hästlängder. Riktigt goda pizzor där nu för tiden. (pizzeria studenten)

Sen finns ju Andreas gatukök som säljer helt okej kebab imo. (Ligger mellan ryd centrum och statoil, (som fö är nattöppet och säljer finfina fylle-french hot dogs ))

yes sedan årsskiftet gör dom bra mat, dom håller hög standard jämfört med de andra pizzeriorna i Linköping, och har riktig kebab från scan
hemköpspizzerian är den sämsta pizzerian jag någonsin ätit på.

Ryd är annars rätt nice att bo i, nära till stan, campus och HG. samt nära till klätterhallen!

Visa signatur

Annars då?

Permalänk
Skrivet av Olegh:

Ouch. Kebab är min drog, mitt livsserum, etc. Hoppas man överlever ändå.. plånboken lär väl åtminstone inte klaga.

Lyssna inte på ditt Citat. Det han menar är att Linköping kan ha bland de bästa kebabhaken i detta avlånga land

Permalänk
Medlem

Bland det bästa med Ryd är väl att du kan i princip vakna 30 min före din lektion/föreläsning klä på dig och cykla till skolan

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Bland det bästa med Ryd är väl att du kan i princip vakna 30 min före din lektion/föreläsning klä på dig och cykla till skolan

Det är fullt görbart även om man bor i t.ex. Irrblosset.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av kode:

Det är fullt görbart även om man bor i t.ex. Irrblosset.

Det sköna med att bo i Lambohov är att man är framme vid D-huset ungefär när man gått ut genom porten
Så länge man har en cykel klarar man sig bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kode:

Det är fullt görbart även om man bor i t.ex. Irrblosset.

Ja sant, har glömt bort hur litet Linköping egentligen är

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tomas_88:

Ja sant, har glömt bort hur litet Linköping egentligen är

Mest beror det väl på att många bostadsområden ligger runt universitetet? Om man råkar flytta till Skäggetorp, Ekholmen eller liknande blir det tyngre även om man har cykel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av banck:

Lyssna inte på ditt Citat. Det han menar är att Linköping kan ha bland de bästa kebabhaken i detta avlånga land

Jag har nu testat kebaben på pizzerian vid Hemköp i Ryd. Betyget blir klart godkänt, även om såsen kunde ha varit bättre!

Totalt: 7/10

Botten: - Krävs mer utvärdering, sältan och gräddning var dock mycket bra på den pizzan jag åt.
Kött: 8/10 Tackochlov att det inte är några pressade styggelser till köttslamsor. Kanske något torrt.
Sås: 5/10 Ok, inte mer.
Övrigt: + för lök och humant pris.

Permalänk
Medlem

Ja annars kan man göra som alla andra. http://www.onlinepizza.se

Men nu har ju Ryds pizzeria gjort nystart med nya ägare. De säger att det skall vara god mat där nu, men jag har inte testat själv, så jag säger varken eller om den saken.

Men som sagt Ryd i övrigt. Jag bor där, och har bott där sedan 2003. Ryd är stället att bo på om man studerar i Linköping och vill vara där det händer saker. Och som det har skrivit tidigare så har man nära till i princip allting därifrån förutom systembolaget. Men bussarna går till stan varje 10e minut, och resan tar ungefär 10-15 min. Så vill man ha tag på någonting är det inte direkt något större problem.

Den här tråden är säkert gammal som gatan, men då gör det väl ingenting att den får sig en liten uppgradering nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinner:

Ja annars kan man göra som alla andra. http://www.onlinepizza.se

Men nu har ju Ryds pizzeria gjort nystart med nya ägare. De säger att det skall vara god mat där nu, men jag har inte testat själv, så jag säger varken eller om den saken.

Men som sagt Ryd i övrigt. Jag bor där, och har bott där sedan 2003. Ryd är stället att bo på om man studerar i Linköping och vill vara där det händer saker. Och som det har skrivit tidigare så har man nära till i princip allting därifrån förutom systembolaget. Men bussarna går till stan varje 10e minut, och resan tar ungefär 10-15 min. Så vill man ha tag på någonting är det inte direkt något större problem.

Den här tråden är säkert gammal som gatan, men då gör det väl ingenting att den får sig en liten uppgradering nu!

Jag har inget emot att puffa upp denna tråden heller, även om den säkert är något utdöd. Jag bodde i Ryd i 4 1/2 år. Pluggade civilingenjör I och var väl en uddafågel på det programmet som bodde kvar i Ryd. Men det sk-ter jag i! Korridor på Ryds allé 5 var vad som gällde för mig!

Hoppas att du trivs!

MVH marbau

Visa signatur

Core i5-750@stock, Asus P55 Pro, Cooler Master Cosmos 1000, 4 GB DDR3 Corsair XMS3 1600 MHz CL8, HIS Radeon 6950 2GB, WD Caviar Black 32MB 640GB, Hitachi Green 2TB + Western Digital 2TB, Corsair TX750W, Samsung DVD RW-22X, 26" Fujitsu-Siemens Amilo SL3260W

Permalänk
Skrivet av Olegh:

Flyttar till Ryd första september.

Blir ett jäkla nerköp egentligen från lägenheten jag har nu, men som redan sagts så är det Ryd som gäller för att få studentlivet in på knuten. På både gott och ont. Mestadels gott, hoppas jag.

Om pizzerian i centrum "bara" är okej, vart i stan hittar man den bästa pizzan och/eller kebaben?

Maestro på storgatan är nice, samt Don Quijote på Söderleden (krönet på backen från Braskens bro till Berga, om det säger dig nåt ). Pizzafiket på Vasavägen är bra, liksom Florens på Platensgatan (en kvarter från Katedralskolan).

Sen kan jag inte mer på pizzafronten!