Hjälp till med lite hårdvaruuppdateringar till spelburken. E6650+ATI4850 --> Bättre?

Permalänk
Medlem

Hjälp till med lite hårdvaruuppdateringar till spelburken. E6650+ATI4850 --> Bättre?

Halloj! Har inte hållit mig ajour med hårdvaruutvecklingen på två år så jag har ungefär noll koll just nu.

Spel som tex GTA IV segar väldigt mkt så jag funderar på om det är värt att investera i lite nya komponenter till min burk för 2000-3000 kr? (Eller det kanske är orealistiskt?) Jag är ute efter max spelprestanda för pengarna, samtidigt som jag gillar min dator tyst.

I nuläget har jag

Motherboard: Gigabyte G33M-DS2R
Processor: Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E6550 @ 2.33GHz
Memory: 8,00 GB
Graphics: ATI Radeon HD 4850, 512 MB

Var sitter största flaskhalsen/-halsarna? Värt slänga pengar på ny cpu och grafikkort tex? Kan jag boosta prestandan i GTA IV och andra krävande lir med 25 %? 50 %? Eller är det helt nytt moderkort som gäller?

Fridens!

Permalänk
Avstängd

Tja!

Du får se det som ett projekt, man måste ju inte uppgradera allt samma månad.

Du sitter som sagt på 8gb ddr2 ram redan, så det känns onödigt att byta till ddr3 moderkort.
GTA IV och BF BC2 är väll några av de spelen som stödjer 4 kärnor så du bör uppgradera din processor.
Mitt förslag är att du sitter kvar på dina 8gb ram, köper en 6 kärnig(så framtidssäker man kan bli på ddr2 ram) och ett trevligt moderkort.

Sedan kan du till jul uppgradera ditt HD4850, till HD6850 eller HD6870?. Tror de släpps där någonstans.

Mvh r3mpuh

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Tja!

Du får se det som ett projekt, man måste ju inte uppgradera allt samma månad.

Du sitter som sagt på 8gb ddr2 ram redan, så det känns onödigt att byta till ddr3 moderkort.
GTA IV och BF BC2 är väll några av de spelen som stödjer 4 kärnor så du bör uppgradera din processor.
Mitt förslag är att du sitter kvar på dina 8gb ram, köper en 6 kärnig(så framtidssäker man kan bli på ddr2 ram) och ett trevligt moderkort.

Sedan kan du till jul uppgradera ditt HD4850, till HD6850 eller HD6870?. Tror de släpps där någonstans.

Mvh r3mpuh

Tjo!

Anta att jag behåller detta moderkort för att spara en slant- är det en helt befängd tanke? Satsa på ngn prisvärd intel quad-processor kanske? Q8300 eller Q9400 tex... Är de prisvärda? Eller är det liksom för dinosaur:iga redan för att satsa på?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pender:

Tjo!

Anta att jag behåller detta moderkort för att spara en slant- är det en helt befängd tanke? Satsa på ngn prisvärd intel quad-processor kanske? Q8300 eller Q9400 tex... Är de prisvärda? Eller är det liksom för dinosaur:iga redan för att satsa på?

Det kan du göra, jag skulle dock bytt upp mig till en Phenom II x6. För att utnyttja de 8gb ram minnena så länge som möjligt.
Ifall du bestämmer dig för att kostnaden för ett ddr2 amd moderkort är för dyrt(500kr+?) så här:
JME Data / INTEL CORE 2 QUAD Q8300 2.5G 4M S775

mvh r3mpuh