Köpa 4gb till av lika "långsamma" minnen, eller köpa 4gb snabbare?

Permalänk

Köpa 4gb till av lika "långsamma" minnen, eller köpa 4gb snabbare?

Jag har datorn i sign., med 4gb Corsair PC5300-minnen. Min fråga är om jag ska köpa 2 såna stickor till nu när jag köper en PhenomII 955 BE? Eller tjänar jag något på att köpa 4 gb av lite snabbare minnen (ja, moderkortet klarar ju upp till DDR2 1066) och därmed ersätta de 2 PC5300-stickorna? För jag tänker att snabbare minnen ju begränsas av de gamla stickorna om de är kvar isf.. Och jag är lite sugen på att klocka 955an sedan såklart! Så hur ska jag göra? Ganska sugen på att köpa 2 likadana stickor för att få 8gb av samma typ, men vill gärna veta ifall det är en jättetabbe

Tacksam för tips!

Edit:
Ifall nån reagerar på att jag ska köra PhenomII på en enligt tillverkaren icke-kompatibel bräda så hänvisar jag till denna sida där man synat "bluffen" med Gigabytes kompatibilitet med just detta omtalade moderkort: Gigabyte GA-MA770-DS3 (rev. 1.0) supports AM3 CPU. - Club MyCE

Visa signatur

Gigabyte B560M Aorus Pro | i5 11400 | 16GB Corsair Vengeance DDR4 | FireCuda 520 M.2 NVMe 1TB | ASUS GTX 1080 8GB ROG STRIX | Corsair Strafe RGB mkII Cherry MX Red | Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Om du skall ha en BE kan du ju ändra multiplierna(FSB behöver inte vara så hög), så behovet av "snabbare" minnen är kanske inte så stor.

Vad klara stickorna nu för FSB stabilt? Har du tesat?

Är det exakt likadana minnen du köper antar jag att sannolikheten att det funkar bra kompabilitetsmässigt.

Conclusion : Tom's Ultimate RAM Speed Tests

Citat:

The results must look disappointing for the memory vendors, as the largest performance differences we found amount to 7-8% with DivX and WinRAR, while almost all other benchmarks and applications perform alike: a 1-3% performance delta cannot be noticed at all. Some games showed several per cent performance difference between low-latency high-speed memory and conventional high-latency average speed DIMMs. The synthetic benchmarks on the memory revealed even more differences, but these clearly aren’t very relevant in everyday life.

Personligen skulle jag valt 4 eller 2GB till av PC5300

Prestandaskillnad 4GB som "är" max 8% snabbare, men enligt mig inte bättre än 6-8GB 5300

Permalänk
Skrivet av Woundead:

Om du skall ha en BE kan du ju ändra multiplierna(FSB behöver inte vara så hög), så behovet av "snabbare" minnen är kanske inte så stor.

Vad klara stickorna nu för FSB stabilt? Har du tesat?

Är det exakt likadana minnen du köper antar jag att sannolikheten att det funkar bra kompabilitetsmässigt.

Conclusion : Tom's Ultimate RAM Speed Tests

Personligen skulle jag valt 4 eller 2GB till av PC5300

Prestandaskillnad 4GB som "är" max 8% snabbare, men enligt mig inte bättre än 6-8GB 5300

Tack för svaret! Nej jag har inte så jättemycket erfarenhet av klockning överlag typ, och spec. inte på ram-fronten. Men upplåst multiplier ska ju underlätta en hel del då med andra ord! Satsar nog på ytterligare likadana minnen igen relativt snart då

Visa signatur

Gigabyte B560M Aorus Pro | i5 11400 | 16GB Corsair Vengeance DDR4 | FireCuda 520 M.2 NVMe 1TB | ASUS GTX 1080 8GB ROG STRIX | Corsair Strafe RGB mkII Cherry MX Red | Razer Deathadder V2

Permalänk
Hedersmedlem

Vad skall du göra med din burk som gör att du vill ha mer minne?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)