Permalänk
Medlem

Amiga 25 år

Idag är det 25 år sedan Commodore lanserade Amiga 1000 Commodore Amiga celebrates its 25th birthday, Andy Warhol still dead -- Engadget

Dagen till ära lirar jag lite Defender of the Crown och Battleship... Hur firar ni?

final94Large

Permalänk

öhhhhh.....vem bryr sig ärligt talat om de xD ? vet att de är en onödig kommentar men vill få svar på den

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snusglassen:

öhhhhh.....vem bryr sig ärligt talat om de xD ? vet att de är en onödig kommentar men vill få svar på den

Svar: Vi är ganska många i detta forum som var med på den tiden. Började själv mitt datorintresse med en PET2001 som kan räknas som urfadern till alla hemdatorer av Commodore-släktet. Så det är inte omöjligt att man drar igång King of Chicago eller Defender of the crown senare ikväll bara för nostalgins skull.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

King of Chicago eller Defender of the crown, det var tider de. Kommer ihåg första gången jag såg Amigan ett demo med någon jonglör i ett rutit landskap. Sååååååååå surrealistiskt och så utom räckhåll för vad man var van vid.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Avstängd

Har Amigan för långt bort för att orka o hinna hämta den. Dock så lirade jag lite c64 för ca 2 år sedan. Varvade då Wizball men en vän. Personligen tror jag att wizball nog var det bästa c64 spelet någonsin. Dock så var det inte lika bra på Amigan, ngt i känslan som var fel på amiga versionen.

Överhuvudtaget kan jag inte komma ihåg att man hade lika roligt med Amigan som c64:an. Kanske för att c64:an var första datorn man ägde.

Men dock så var defender of the crown betydligt bättre på Amigan än c64:an.

Permalänk
Medlem

Oh vad jag önskar att jag var med redan på den tiden!!

Permalänk
Medlem

Kommer inte ihåg Amiga 1000.
Amiga 500, 600, 1200(AGA!), 2000, 3000, 4000(AGA!). 1000?

Kommer ihåg när jag försökte köpa en Amiga. Commodore var lite döende då och 486or fanns nog.
'Nej, här har vi bara riktiga datorer' sade säljaren i datoraffären. Senare insåg jag att det är ett spektrum- från flummiga fantasifulla humanister till arroganta kunniga tekniker, och de flesta har mött både och.

Fick såklart tag i en till slut, en 3000. Synd på grafiken, men mer minne än vanlig A500 så Might& Magic 2 tror jag det var hade fler sprites till fiender

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte kvar mina amigor men har avverkat 3 st, var tider det och man lärde sig mycket om datorer på den tiden, och att skruva + modda också.

Dock så kan man köra amiga bra emulerat om man vill på vanliga PC burken, finns en del roliga med 3.9 OS i grunden samt lite extra godis som emulerar picasa grafikkort m.m, blir ungefär lika snyggt som moderna OS

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Har en Amiga 500, men när det begav sig var jag en Atari-kille.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Amiga 500 var en riktig nöjes maskin för min del

Visa signatur

PS4: Xnetium (Street fighter V, Diablo 3 etc...)
Citera för svar

Permalänk

häftigt. 25 år går tydligen rätt fort. haft otaliga amigor under åren. drev en rätt känd bbs på tiden då det begav sig. amiexpress och modem från us robotics. vilka tider, har en a1200 med en för den tiden stor hårddisk i skåpet. tyvärr rätt sönder moddad så när jag skulle koppla in den för en massa år sedan så small skärmen och proppen gick. då fick den förpassas tillbaka in i skåpet.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem

Samma för mig Amiga 500 var typ bästa spelmaskin ever!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snusglassen:

öhhhhh.....vem bryr sig ärligt talat om de xD ? vet att de är en onödig kommentar men vill få svar på den

De av oss som fortfarande tycker om Amiga .....

Har själv haft A500 och CD32. Fick tag på en A2000 som jag dock inte fick att fungera ordentligt...

Skulle väldigt gärna vilja ha en tag på en CD32 igen....

Permalänk
Medlem
Skrivet av snusglassen:

öhhhhh.....vem bryr sig ärligt talat om de xD ? vet att de är en onödig kommentar men vill få svar på den

Jag inser att 93or inte förstår det fina med Amiga men det är omoget TOM för sådana att skriva dylika kommentarer.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Blivit Amiga-frälst på gamla dar, älskar dock eran runt 85-95 allmänt, då hände det otroligt mycket shit på hemdatorfronten, visst har det skett genombrott sedan dess men inte med den magnituden.

Jag rödje loss med en rejäl session Gods, Chaos Engine och Turrican II.
Fan vilken skön plattform, kul lir som fan även 25 år senare!

Ja, och lite Xenon 2 också samt lite mod-blasting på stärkaren....

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Blir nog en Cannon Fodder / F18/Interceptor / Deluxe Paint4/Pro Tracker kväll.

Permalänk
Hedersmedlem

För er som inte var med
Defender of the crown

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Testpilot

Hade en A500 när jag var liten och senare en A500+ med hårddisk-modul. Spelen jag spelade mest var helt klart Pinball Dreams och Fantasies, banan Steel Wheel är min favorit

Super Frog körde jag en hel del också, vill minnas att det var ett riktigt långt spel för att vara på den tiden.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Hittar inte alla grejorna till 1200:orna,blev sugen på att lira Hired guns å Banshee.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Hade en A500 när jag var liten och senare en A500+ med hårddisk-modul. Spelen jag spelade mest var helt klart Pinball Dreams och Fantasies, banan Steel Wheel är min favorit

Super Frog körde jag en hel del också, vill minnas att det var ett riktigt långt spel för att vara på den tiden.

Jaa Steel Wheel var ju bäst, men Ignition var inte så dålig heller. Och i Fantasies så var ju Funland min absoluta favorit!

Permalänk
Medlem

Nostalgi på hög nivå Körde också en AmiX bbs på min Amiga 2500 (2000 med accel. & 9mb ram ), mustiga 110mb på hdd'en och ett USR Robotics 14.4 HST. Det var fan tider, fan ska nog köpa mig en amiga 600 och kolla lite demos & spel igen, super cars rockar verkligen.

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk
Medlem

Kör fortfarande Amiga dagligen. Jag firade med att spela lite olika spel.

Ni som inte vet så finns det ett ypperligt bra forum för Amiga i Sverige, utöver Sweclockers då.
http://safir.amigaos.se

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk
Medlem

Fasiken vad tiden rullar iväg ibland..

Tror nog jag inte blivit datorbiten om det inte varit för mina polare som hade en C64 respektive ZX Spectrum (den med "suddgummitangenterna" ni vet ).

Givetvis så införskaffades en C64 efter en massa tjatande på föräldrarna, vad jag satt och skruvade azimuth tillsammans med MrZ Turbo för att kunna spela crackade spel Plöjde senare ner pengarna ifrån ett sommarjobb i diskettstationen 1541 och jäklar vilken skillnad det var jämfört med bandaren.

Nåja till topic igen efter ett antal år med C64:an blev det en Amiga500 och med några polare så begav vi oss in på "scenen", Deluxepaint var mitt främsta arbetsredskap där jag satt och pixlade en hel del för att skapa illusioner av schyssta övergångar mellan olika färgskalor pga i högsta upplösningen(640x512) kunde man bara använda 16 färger tyvärr, det ändrades radikalt i och med Amiga1200:ans intåg med AGA chippet som gav 24bitars grafik. Helt plötsligt hade jag ett överflöd av färger att leka med.

Det händer då och då att jag tar en nostalgitripp i Amigans underbara värld genom youtube och tittar på gamla demon eller spel t.ex:

Spaceballs med State of the Art:
YouTube - Spaceballs State Of The Art Amiga Demo HD Quality

samt

The Silents med Hardwired:
YouTube - Amiga Demo - Hardwired (full) by Crionics & The Silents För mig som grafiker tyckte jag inledningsgrafiken var i toppklass + "Now we have to shit -Raytraced ofcourse!" haha får mig att småle varje gång jag ser den delen.

Finns ju en hel uppsjö att välja bland Melon Design hade sköna demos, Sanity, Andromeda, Kefrens m.fl.

PS. Till er som inte sett/spelat Defender of the Crown:
YouTube - Amiga Longplay [027] Defender Of The Crown DS.

Justerat några stavfel
Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk
Medlem
Skrivet av yestomtom:

King of Chicago eller Defender of the crown, det var tider de. Kommer ihåg första gången jag såg Amigan ett demo med någon jonglör i ett rutit landskap. Sååååååååå surrealistiskt och så utom räckhåll för vad man var van vid.

Måste varit denna av Eric Graham?
YouTube - Amiga Juggler 3D Animation

Det var den plus ett par andra demos som fick mig att intressera mig för 3D. Sysslar fortfarande med det idag, 20 år senare typ..

också kända:

YouTube - Kahnanka 3D Animation by Ken Offer
YouTube - Rocker by Eric Graham

Permalänk
Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk

Det var då det

Egentligen är jag Atari-kille, men jag har haft några Amigor också. En 500, 600 samt 2-3 1200.. Spelade mest Lemmings, Cannon Fodder, Cruise for a corpse, den självgode grodan i Super Frog, måste ha varit ett av de allra tidigaste PGA-spelen samt Risk. Många timmar gick..... Men attan vad jag lärde mig saker som jag än idag har nytta av. Det är bara 2 år sedan jag sålde min Atari Falcon030 och fick otroliga 3000 kr för den. Men attan vad jag saknar den.
Edit: glömde helt bort Simon The Sorcerer, Beneath a steel sky och Monkey Island.

Visa signatur

• Asus 27".
Mac Mini 2014
PS3 PS4

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när man satt som grabb och kollade på A600, minns detta demo speciellt när rymdskeppet skjuter en melon på pyramiden, helt underbart.
Amiga Demo: Desert Dream (Kefrens) - 1/2 (del 1)
YouTube - Amiga Demo: Desert Dream (Kefrens) - 2/2 (del 2)

sry fel länk

Permalänk
Medlem

Atari-kille här med.. men har haft två A500. Har fortfarande kvar min C-Lab Falcon

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Amiga 1000 var min dröm dator som jag inte hade råd att köpa.
Vilket gjorde att jag byggde en dator själv istället importerade kretskort och komponenter från alla möljliga ställen. Fan 25år... tiden går fort och man är visst själv rätt gammal nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananmos:

Kommer ihåg när man satt som grabb och kollade på A600, minns detta demo speciellt när rymdskeppet skjuter en melon på pyramiden, helt underbart.
Amiga Demo: Desert Dream (Kefrens) - 1/2 (del 1)
YouTube - Amiga Demo: Desert Dream (Kefrens) - 2/2 (del 2)

sry fel länk

Kefrens, ja dom hade schyssta demos men framförallt påminner det mig om min polare (han var demo-musiker på den tiden) som klagade något fruktansvärt på att Kefrens hade asdålig loopning på synthljudet vilket störde honom som fan :p.

Satt själv och pulade av och till i soundtracker och senare protracker när jag tröttnade på allt pixlande i Deluxepaint.

Visa signatur

Me, Myself and I...