Permalänk
Medlem

Bryggad anslutning

Jag har tröttnat på Thomson-skiten jag fick av min ISP och tänkte göra ett nytt försök att brygga den till min DGL-4300 router. Som jag har förstått det så ska modemet/routern släppa igenom all trafik när det körs som enbart modem (för det är väl det bryggat läge innebär?), men den blockerar alla portar jag testar.

Någon som har några idéer? Det handlar alltså om en Thomson TG585v7 som ska användas som modem, bryggat till en D-Link DGL-4300. Har inte ens kopplat in D-Linken då det förmodligen inte skulle tjäna någonting till om alla portar redan är stängda innan trafiken ens når routern.

Hjälp!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Jag har tröttnat på Thomson-skiten jag fick av min ISP och tänkte göra ett nytt försök att brygga den till min DGL-4300 router. Som jag har förstått det så ska modemet/routern släppa igenom all trafik när det körs som enbart modem (för det är väl det bryggat läge innebär?), men den blockerar alla portar jag testar.

Någon som har några idéer? Det handlar alltså om en Thomson TG585v7 som ska användas som modem, bryggat till en D-Link DGL-4300. Har inte ens kopplat in D-Linken då det förmodligen inte skulle tjäna någonting till om alla portar redan är stängda innan trafiken ens når routern.

Hjälp!

Bryggat läge är när två anslutningar är ihopkopplade. Som en bro. Det modemet gör då är att den kopplar ihop din utgående anslutning med den på insidan. Den lägger sig alltså inte i vad som passerar den eller vart de ska utan skickar det bara vidare. Är du säker på att det är modemet som blockar allt? Är det något program som säger att portarna är stängda eller kommer du inte åt internet överhuvudtaget?

Visa signatur

Amd athlon 64 3200+ 2.0ghz @ Amd athlon 3800 2.4ghz | 2*Corsair valueS 512mb ddr 3200/400 | Ati radeon 9800 pro all in wonder | msi k8n neo2-fx socket 939 | nån samsung disk 400gb |

Permalänk
Medlem

Jag kommer åt internet helt okay, men den här sidan samt canyouseeme säger att portarna är stängda, vilken port jag än testar. Drog igång en torrent nu dock och då öppnades porten jag specificerade i uTorrent... så tydligen är en port bara öppen när det finns en uttrycklig begäran på trafik genom den. Detta verkar lite ineffektivt, men bara det går igenom till routern så...

Ska testa att köra genom DGL-4300an nu.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Har du något som lyssnar på portarna då.

Visa signatur

CCNP