GeForce GTX 4xx-tråden (GF100)

Permalänk
Avstängd

har just skaffat en energimätare och jag vart förvånad över hur lite systemet drar.
ändå är GTX 470 kortet överklockat över GTX 480 hastighet,även CPUn är överklockad till max.

350 Watts MAX LOAD!
(140 Watt Idle hela systemet utan skärm)

så vart fan dom har fått ifrån att man behöver minst ett 550watts nätagg för ett 470 vet jag inte ?
det är ju nästan så man kan köra 470 SLI med ett 520W agg

iofs så har jag inte så mycket Hårddiskar och skit men ändå.

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem

Låter Gainward GeForce GTX 460 högt? Funderar på att köpa ett sånt eller ett 5770 om det skulle låta lägre

Permalänk
Antielefant

Från XBit's test på GS GLH (samma kort men hårdare klockat);

Gainward GeForce GTX 460 GS GLH Summary

As for the specific graphics card, the Gainward GeForce GTX 460 GS GLH is an impressive product. It is compact, quiet and fast due to its pre-overclocked frequencies. In fact, its performance is an average 15% higher than that of the reference card from Nvidia. As we said above, the higher frequencies (800/1600 MHz for the GPU and 1000 (4000) MHz for the graphics memory) help increase the frame rate to a comfortable level in some games. We can’t find any fault with this product except for its scanty accessories. The Gainward GeForce GTX 460 1GB GS GLH is also going to cost more than $229 (as recommended by Nvidia for such cards), but this money will buy you a fast and quiet GF104-based device which can often compete with the more expensive Radeon HD 5850. So, we recommend the Gainward GeForce GTX 460 GS GLH to every gamer. It won’t disappoint you.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Om du ska köpa Radeon så föreslår jag att du om möjligt inväntar HD6000-serien för att se hur den blir. HD5000-serien närmar sig trots allt ett år nu.

Annars fungerar både GTX 470 och HD5870 bra och är inga dåliga köp. Dina pengar i slutänden så upp till dig hur du gör.

Okej, men vet du / ni om Physx of cuda är något man kommer att sakna? radeon stödjer inte dessa, men jag vet själv inte kad det är.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vet ni om Physx och cuda är något man kommer att sakna? radeon stödjer inte dessa, men jag vet själv inte vad det är. Kör med 9800 GTX+ just nu, som stödjer dessa, så risken är kanske att jag kommer att bli av med något jag gillar utan att veta det?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Vet ni om Physx och cuda är något man kommer att sakna? radeon stödjer inte dessa, men jag vet själv inte vad det är. Kör med 9800 GTX+ just nu, som stödjer dessa, så risken är kanske att jag kommer att bli av med något jag gillar utan att veta det?

Beror helt på vilka spel du spelar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SellahiR:

Vet ni om Physx och cuda är något man kommer att sakna? radeon stödjer inte dessa, men jag vet själv inte vad det är. Kör med 9800 GTX+ just nu, som stödjer dessa, så risken är kanske att jag kommer att bli av med något jag gillar utan att veta det?

Det beror helt på vad du använder och dina krav.

Spel som använder PhysX på GPU: PhysX Games List
Inte så många, kolla gärna youtubevideor på jämförelser. Mafia II använder också PhysX.

Vad gäller CUDA så är nog det vanligaste användningsområdet Photoshop vad jag förstått, för hemanvändare. Jag hittar ingen vettig lista över vad som faktiskt stödjer CUDA så detta får någon annan fylla i.

Permalänk

Två GTX460 i SLI verkar prestera bättre en ett single GTX480 vad hade ni valt? Blir lite billgare med två GTX460 men bara några hundralappar. Ska spela typ Battlefield och spel som är på väg ut typ Mafia II.

Permalänk
Antielefant

I snitt 20-25% snabbare och kostar ungefär lika - eller, presterar som ett 5970 men kostar 2k mindre.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Tänkte beställa ett till 460 nu och köra SLI - men jag har två frågor:

1) Man behöver en bryggning mellan korten antar jag? Enda jag hittar är en 40mm-koppling på inet.. Kommer köpa mitt andra 460 på Komplett, finns bryggan där?

2) 460 använder ju två st PCIe-strömkontakter, och mitt PSU har ju bara två stycken - var kan man skaffa typ en konverteringskabel (kanske till 2 st 4-pin molexkontakter?) så man kan köra det andra kortet med?

Tacksam för svar/hjälp!

Visa signatur

WC 13900k | Asus Z790 Maximus Hero | 64Gb G.Skill TridentZ 6000mhz CL30 | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | beQuiet 1200w Platinum

Permalänk
Antielefant

1. Den följde med ditt moderkort.

2. Adapter 2x4 pins 12V till 6 pins PCIe - Inet.se

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Aha, då har jag inte kollat tillräckligt noga i min mobo-låda Fast det stödjer ju både CF och SLI, så det följer ändå med? Hade kollat direkt om jag hade varit hemma..

Edit: Ah, enligt inet så följer det med en SLI-brygga, så då var den frågan löst

Ang. fråga nr 2 - denna funkar väl lika bra?
Komplett.se - Sapphire 2x molex to 8pin PCI-Express

Visa signatur

WC 13900k | Asus Z790 Maximus Hero | 64Gb G.Skill TridentZ 6000mhz CL30 | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | beQuiet 1200w Platinum

Permalänk
Medlem

Hej! jag kör idag en Eyefinity setup med den datorn som finns i min sign. Vet ej varför men är lite sugen på att testa Nvidia nu och har lite funderingar på vilka alternativ jag har. korten som jag har idag är rejält överklockade och ger riktigt bra prestanda så försöker jämföra med antingen 460 SLI eller 470 SLi. Tycker det är riktigt svårt att hitta omfattande tester på både 460 och 470 med senaste drivrutinerna som jag vet spelar in väldigt stor roll. Så min fråga är om jag byter till nån av dem 460/470 SLI Kommer jag få mer prestanda eller kommer det bli sämre eller likgiltligt?

( Jag kommer troligtvis skaffa vattenkylning om jag byter till Nvidia så det kommer överklockas. )

480 är inget alternativ då det ligger långt över smärtgränsen.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Antielefant

5850 CF vs 260 SLI eller 270 SLI?

Du kommer antagligen inte att märka någon skillnad.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Det beror helt på vad du använder och dina krav.

Spel som använder PhysX på GPU: PhysX Games List
Inte så många, kolla gärna youtubevideor på jämförelser. Mafia II använder också PhysX.

Vad gäller CUDA så är nog det vanligaste användningsområdet Photoshop vad jag förstått, för hemanvändare. Jag hittar ingen vettig lista över vad som faktiskt stödjer CUDA så detta får någon annan fylla i.

Okej, tack så mycket! inget av dom spelen jag spelar ( crysis / wh / 2, bc2, mw2, L4D2 ) finns med så det får nog bli ett radeon 5850 / 5870

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

GTX 465 inkl Just Cause 2 för 2100, varför så billigt? Billigare än 460?

Komplett.se - MSI GeForce GTX 465 1GB PhysX CUDA

Permalänk
Antielefant

För att 460 är snabbare, kallare och tystare - och trots det vill Komplett bli av med dem då de inte tillverkas längre?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

För att 460 är snabbare, kallare och tystare - och trots det vill Komplett bli av med dem då de inte tillverkas längre?

Happ kollade inte tester på dessa budget-kort innan. Konstig namnsättning på korten.

Permalänk

Har ett GTX470 och 2 skärmar, Ska kortet verkligen vara så jävla varmt? 75 c i idle? send i load 90 + Damn asså, har läst en hel del på google och flesta har samma sak.

Stämmer detta?

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dawidowski:

Har ett GTX470 och 2 skärmar, Ska kortet verkligen vara så jävla varmt? 75 c i idle? send i load 90 + Damn asså, har läst en hel del på google och flesta har samma sak.

Stämmer detta?

Ju fler skärmar du kopplar in, desto varmare går grafikkorten.

Hur lågt ligger ditt kort med endast en skärm ikopplat? 75 grader bör inte vara något större problem annars, ditt kort är ju byggt för att klara betydligt högre temperaturer trots allt.

Mitt HD5850 går i 60 grader idle med tre HP ZR24w (1920x1200) skärmar inkopplade. Med bara en ligger jag på 40-50 grader.

Permalänk

Ja GTX275:an gjorde inte så

Med en skärm inkopplat ligger den på 40-45c, med 2 skärmar 75c
De sjuka är att fläkt hastigheten är på 40% och då blir kortet för varm i spel, går lätt över 100 c, Ökar jag till 60% Ligger kortet på 90c men det låter en del

Har ett GTX275 liggandes, ska man koppla det för physX? har real power 850 watt

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk

Ledsen om detta redan har besvarats, men ...

Jag skall i dagarna hämta ut min nya 3DTV och då hade jag tänkt uppgradera datorn med ett grafikkort med HDMI-port och det bör även överträffa mitt gamla gtx 280 så jag funderar på ett gtx 460 men då blir man lite fundersam .. enligt specifikationerna på Nvidias hemsida så står det att HDMI-kontakten är en HDMI mini.

Jag har kollat runt lite men jag kan då inte hitta någon HDMI-mini - HDMI-kabel som har stöd för 1.4 som både grafikkortet & TVn har för fullt 3D-stöd. Kollar man på biler på vissa tillverkares grafikkort verkar det som om dom har slängt på en vanlig HDMI-kontakt dock? Men deras specifikationer säger inte så mycket om vad som är vad.

Någon som vet om eller har ett 460 med vanlig HDMI-kontakt?

MvH
Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrchisholm:

Ledsen om detta redan har besvarats, men ...

Jag skall i dagarna hämta ut min nya 3DTV och då hade jag tänkt uppgradera datorn med ett grafikkort med HDMI-port och det bör även överträffa mitt gamla gtx 280 så jag funderar på ett gtx 460 men då blir man lite fundersam .. enligt specifikationerna på Nvidias hemsida så står det att HDMI-kontakten är en HDMI mini.

Jag har kollat runt lite men jag kan då inte hitta någon HDMI-mini - HDMI-kabel som har stöd för 1.4 som både grafikkortet & TVn har för fullt 3D-stöd. Kollar man på biler på vissa tillverkares grafikkort verkar det som om dom har slängt på en vanlig HDMI-kontakt dock? Men deras specifikationer säger inte så mycket om vad som är vad.

Någon som vet om eller har ett 460 med vanlig HDMI-kontakt?

MvH
Mattias

Denna har en vanlig HDMI 1.3a kontakt:
Egenskaper för Gainward GeForce GTX 460 GS HDMI Dual-DVI 1GB
Gainward

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrchisholm:

Ledsen om detta redan har besvarats, men ...

Jag skall i dagarna hämta ut min nya 3DTV och då hade jag tänkt uppgradera datorn med ett grafikkort med HDMI-port och det bör även överträffa mitt gamla gtx 280 så jag funderar på ett gtx 460 men då blir man lite fundersam .. enligt specifikationerna på Nvidias hemsida så står det att HDMI-kontakten är en HDMI mini.

Jag har kollat runt lite men jag kan då inte hitta någon HDMI-mini - HDMI-kabel som har stöd för 1.4 som både grafikkortet & TVn har för fullt 3D-stöd. Kollar man på biler på vissa tillverkares grafikkort verkar det som om dom har slängt på en vanlig HDMI-kontakt dock? Men deras specifikationer säger inte så mycket om vad som är vad.

Någon som vet om eller har ett 460 med vanlig HDMI-kontakt?

MvH
Mattias

Som Orici säger.
Men om du vill söka information om hdmi-MINI måste du söka hdmi typ C

Visa signatur

Battlefield3:SthlmDoe
Antec P280// Core i7 3930K @ 4.0ghz // 16 Gb Corsair Dominator // Asus Rampage IV Extreme// Asus GTX680 SLI // OS-disk Samsung EVO 250GB// 2x 750gb samsung spinpoint f1// Creative soundblaster X-fi titanium

Permalänk
Skrivet av Orici:

Hmm var såg du att det skulle vara 1.3?

Jag ser bara i pdf filen:

Full integrated support for HDMI 1.4a
including xvYCC, Deep color and 7.1
digital surround sound.

men det är å andra sidan samma text som på nvidias hemsida.

Permalänk
Medlem

känns ju som alla som köpte 470 och 465 innan 460 vart lurade

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Har precis beställt ett till GTX460 1GB, och undrar om mitt nätagg räcker till? Se signaturen för setupen

Visa signatur

WC 13900k | Asus Z790 Maximus Hero | 64Gb G.Skill TridentZ 6000mhz CL30 | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | beQuiet 1200w Platinum

Permalänk

Efter att ha läst vidare en smula verkar det som att kablen inte skall vara något hinder så länge man köper en "HIGH SPEED" eller liknande ska den passa med 1.4 hårdvara nu till att hitta en dock ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av sqd:

Har precis beställt ett till GTX460 1GB, och undrar om mitt nätagg räcker till? Se signaturen för setupen

Det räcker till.