Vattenkyld arbetshäst med mycket disk - budget: 15.000~20.000

Permalänk

Vattenkyld arbetshäst med mycket disk - budget: 15.000~20.000

Jag ska bygga en ny dator som ska klara mycket beräkningar, tunga applikationer, en del grafik, HD-video, samt massiv lagring. Även om inte alla program ska köras samtidigt ska datorn klara samtliga när de körs.
Jag vill inte överklocka utan istället har råkraft i de komponenter jag köper.

Användning: AutoCad, Adobe CS4 (video/grafik/ljud), Virtualbox/VMWare, Office, diverse utvecklingsverktyg (VS2010).

Nu vill jag ha förslag på komponenter i näst översta prissegmentet (inte maxade) som fyller nedanstående FUNKTIONELLA krav...

Lämna gärna olika alternativ på någon av posterna. Jag behöver inte förslag på skärm, tangentbord och mus. Bara dator och kylsystem.

Det jag känner mig mest osäker på är minnen. Här är jag ute efter kompromisslös fart. Bästa tänkbara CAS etc.

SKALL-KRAV:

  • 100% vattenkyld - inga fläktar (ja, även PSU, minne, disk och GPU).

  • Intel 1366, på 3 GHz+ (ej AMD - så föreslå inte det)

  • 24 GB minne (snabbaste sorten - vad är det - cas?)

  • 6 SATA

  • USB 3.0

  • GB Ethernet

  • ASUS moderkort

  • EJ överklockning - grundprestanda ska vara tillräckligt bra.

  • Windows 7 Ultimate - 64.

  • Två skärmar (ACD 30 med 2560x1600)

BÖR-KRAV:

  • 4 kärnor CPU (ej 6)

  • Extern vattenkylning (ingen pump i lådan)

  • MIDI-tower eller desktop (ATX) låda

  • SLI eller Cross-fire

  • DVI-D med Dual Link (2560 x 1600)

  • Ytterligare en skärm med 1920x1080 (video preview - ej spel)

  • 12+ TB lagringskapacitet.

NICE-TO-HAVE:

  • SSD för OS/APP med maximal prestanda

  • HDMI

Import från exempelvis Tyskland eller England av vissa delar är OK (ex för vattenkyld PSU) - peka gärna ut butik om du vet någon bra.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Fläktlöst lär den ju inte bli. Fläktar på radiatorerna är ju att rekommendera samt får man fråga varför du ska vattenkyla nätdelen?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Ehm 15-20k ? det räcker väl inte?

Btw har du 2 st Apple 30'' eller ska det ingå i budgeten? då sprängde du den direkt

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Ser ju direkt att 20k inte kommer räcka långt.
Och vattenkylning är ju fortfarande inte fläktlöst?

Permalänk

Jag beställde en liknande customdator som den du beskriver ganska nyligen, hamnade en bit över 30k... O då är det utan vattenkylning o med 12Gb minne. Du lär nog lägga på lite pengar om den ska möta de krav du satt upp.

Visa signatur

CPU: i7 8086K, MK: Asus Maximus Apex, Minne: Corsair 32GB 3000
PSU: Seasonic 850W 80+P, Kylare: Corsair 150iPro, GK: MSI 1080ti Gaming X trio, Låda: Fractal design define r6 Blackout TG

Permalänk
Medlem

vad exakt ska du ha +12 terabyte lagring till? + är det enorma minnet till för virtuella maskiner annars är det beyond overkill...

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av Kogster:

vad exakt ska du ha +12 terabyte lagring till? + är det enorma minnet till för virtuella maskiner annars är det beyond overkill...

Massiv lagring av video taget med en HD-kamera kan ta riktigt, riktigt mycket plats. Råformatet för 1080p är väl säkert en gig per fem minuter eller nåt, skulle jag gissa

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

En Apple Cinema Display på 30"/2560x1600 kostar ca 16000kr minimum...:)

Permalänk
Medlem

det moderkortet Komplett.se - ASUS Rampage II Extreme, X58 borde duga och med en kontroller så får du USB 3.0 Komplett.se - Sunsway/ST Lab PCI-E USB 3.0 CARD 2P. ska du ha ett eller två grafikkort?

Och som joakim sa för en sån dator kommer du gå långt förbi 20k och ärligt så tror jag inte du kommer ha nytta av sån overkill på allt

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Här har du ett paket av mig, inet och coolingstuff kollade jag på.
Psu block finns nog inte.

Men här har du inet paketet.

Oj, valde fel ninnen. Ska vara 3x 3048mb.

Coolingstuff, jag vet inte vilka slangar och sånt som behövs. Någon vänlig själ kan väl komplettera mig?

Såg att gpu blocken inte fanns med:
Cooling Stuff, vattenkylning till datorer

Datorn ska nog även ha en viss överklocknings potential, då du vill ha mer prestanda i framtiden.

Oj, såg aldrig budgeten..
Hehe, my bad.

Visa signatur

Facebookdatorn:: Define R6 TG, Aourus Master Z390, 8700K 5.0GHz, 32GB RAM 2666MHz, 2x RTX2080, Samsung C32HG70, 250GB 970 SSD, 500GB 860 SSD + 2TB WD Green, 2TB WD Red
Bild: Nikon D300s m. grepp, Nikon D700 m. grepp, Nikon D3000 IR-konverterad, SX60HS, FZ200, FZ300, EOS M, SB910, 24-70 f/2.8, 50mm f/1.8 mm. Hero 3 Black, Hero 4 Black, Hero 4 Silver Övrigt: Laptop U500VZ-CM083H m. 12GB RAM. HTPC: Äldre i5 1080TI, 32GB Ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av david311:

Här har du ett paket av mig, inet och coolingstuff kollade jag på.
Psu block finns nog inte.

Men här har du inet paketet.
http://i27.tinypic.com/domf5h.jpg
Oj, valde fel ninnen. Ska vara 3x 3048mb.

Coolingstuff, jag vet inte vilka slangar och sånt som behövs. Någon vänlig själ kan väl komplettera mig?
http://i32.tinypic.com/15gxlq8.jpg
Såg att gpu blocken inte fanns med:
Cooling Stuff, vattenkylning till datorer

Datorn ska nog även ha en viss överklocknings potential, då du vill ha mer prestanda i framtiden.

Oj, såg aldrig budgeten..
Hehe, my bad.

asså vad ska han med 1st leadtek 480 och 2st gigabyte 480?
btw följer det inte med satakablar med hårddiskarna?

Imageshack - 91509729.jpg är det bästa jag kan komma på : p
fast det är ju utan vattenkylning då, men orkar inte fixa ihop det just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av david311:

Här har du ett paket av mig, inet och coolingstuff kollade jag på.
Psu block finns nog inte.

Men här har du inet paketet.
http://i27.tinypic.com/domf5h.jpg

Oj, valde fel ninnen. Ska vara 3x 3048mb.

Coolingstuff, jag vet inte vilka slangar och sånt som behövs. Någon vänlig själ kan väl komplettera mig?
http://i32.tinypic.com/15gxlq8.jpg

Såg att gpu blocken inte fanns med:
Cooling Stuff, vattenkylning till datorer

Datorn ska nog även ha en viss överklocknings potential, då du vill ha mer prestanda i framtiden.

Oj, såg aldrig budgeten..
Hehe, my bad.

En i7 975 känns ju ganska fel att köpa då den kostar lika mycket som i7 980x men 2 färre kärnor utan högre klockfrekvens mindre cache och samma TDP. Även om man inte vill ha 6 kärnor. Dom 2 extra är ju inte i vägen på något sätt.

Visa signatur

P8P67 Deluxe | i5 2500K @ 4,4 GHz (H70) | 4x4GB Corsair PC12800 | 2x 6950 @ (1536 Shaders) 880 MHz/1375Mhz | 480GB Intel 520 | OCZ Silencer MKIII 750W | 800D
Det heter effekten och spänningen, inte watten och volten.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Med de kraven uppskattar jag att du lär behöva en budget på 50k, minst.

Bara skärmarna går på 20k, så jag hoppas att du har sedan innan.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av seskima:

En i7 975 känns ju ganska fel att köpa då den kostar lika mycket som i7 980x men 2 färre kärnor utan högre klockfrekvens mindre cache och samma TDP. Även om man inte vill ha 6 kärnor. Dom 2 extra är ju inte i vägen på något sätt.

Ursäkta, jag var riktigt trött. Sommnade kort efer mitt inlägg..

Visa signatur

Facebookdatorn:: Define R6 TG, Aourus Master Z390, 8700K 5.0GHz, 32GB RAM 2666MHz, 2x RTX2080, Samsung C32HG70, 250GB 970 SSD, 500GB 860 SSD + 2TB WD Green, 2TB WD Red
Bild: Nikon D300s m. grepp, Nikon D700 m. grepp, Nikon D3000 IR-konverterad, SX60HS, FZ200, FZ300, EOS M, SB910, 24-70 f/2.8, 50mm f/1.8 mm. Hero 3 Black, Hero 4 Black, Hero 4 Silver Övrigt: Laptop U500VZ-CM083H m. 12GB RAM. HTPC: Äldre i5 1080TI, 32GB Ram

Permalänk

Förtydligande ang. vattenkyld arbetshäst

Några förtydligande kommentarer till de frågor som kommit är visst på sin plats.

Budgeten är inte så noga. 30K fungerar också. Jag kör egen firma och tänkte egentligen +moms vilket gör att pengarna räcker längre.

Jag behöver 100% fläktlös eftersom jag har kombinerat kontor/sovrum + familj. Jag jobbar hemma och ibland blir kritiska projekt försenade = nattarbete.

Vattenkylningen blir fläktlös eftersom jag kan koppla mig till befintligt köldmedium via värmeväxlare. Alternativt köra en Resurator eller liknande. PSU finns färdigt Koolance 1000W Liquid-Cooled Power Supply [no nozzles] - Water cooling systems, pc liquid cooling kit, cpu, video card, hard drive och jag tror även det finns modeller som tar extern kyla.

Massiv lagring behövs för HD-video i råformat och export till original.

Minnet behövs förutom till applikationerna framförallt till virtualisering eftersom jag testkör applikationer och system i virtuella servers på datorn.

Skärmarna har jag redan sedan tidigare - så de ingår inte. Som jag skrev behöver jag inte råd om annat än själva datorn. Och det är framförallt minnena som jag är osäker på. Jag vill verkligen optimera dessa med avseende på fördröjning etc.

Antalet grafikkort spelar inte någon roll så länge FUNKTIONEN uppnås. D.v.s. två skärmar med 2560x1600 plus ev. ytterligare en med 1920x1080. Det är inte spel som ska köras - så 3D-prestanda behöver inte vara maximal även om vissa grafiktillämpningar gärna får ha lite kraft.

Ang. CPU så utnyttjar inte applikationerna mer än 4 kärnor så därför tänkte jag att det är en bra post att snåla in lite på.

Hoppas på fler svar och gärna någon liten utläggning om minnestyper tillsammans med CPU.

EDIT:
Kom på en sak till som behöver förklaras... Kylan ska vara extern för pump och eventuell tank samt radiator/värmeväxlare kommer stå i ett annat rum. Slangar genom väggen helt enkelt. Allt för att slippa ljud.

Komplettering ang. extern kyla
Permalänk
Medlem

vad tyckte du om detta då?

och varför ingen överklockning?

edit: såg att psun fortfarande var kvar:p

Permalänk

Det börjar likna nåt...
Windowslicenser har jag så jag kan gödsla - så den stryker jag.

Har du någon info om minnen. D.v.s. vad som gör dem snabba i en viss konfiguration med vald CPU och FSB hastighet?

EDIT:
Jag vill inte överklocka för att jag prioriterar stabilitet och livslängd (hållbarhet) och tar därför hellre i med optimerade minnen och CPU.
Eftersom jag kör samma programvara under datorns livstid behöver jag inte tagga upp farten efterhand.

glömde svara ang. överklockning
Permalänk
Medlem

minnena för att det är tri-channel, alltså med 1366-moderkort så är det tre kanaler (6 ram-platser) från ramena till processorn.. i äldre är det dual-channel, vet inte om det funnits single-channel men antar det vet inte hur stor prestandaskillnad det är mellan dual-channel och tri-channel heller.. men prestandaskillnad är det, så glöm inte att sätta minnena i varannan ram-plats så att du utnyttjar tri-channel

minnena är snabba och latenserna antar jag är okej

btw så är det bclk man använder nu och inte fsb

Permalänk

Haha, bara nätagget går på 3.600 Kronor..

Ska du köra Hårddiskarna i en raid? Lär bli lagom snabb då

Permalänk
Medlem

Detta borde väl uppfyll skall och bör listan.

Ger lite mer utrymme för kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper.B93:

Haha, bara nätagget går på 3.600 Kronor..

Ska du köra Hårddiskarna i en raid? Lär bli lagom snabb då

vad får man för hastigheter tror du? är det värt att ha en ssd då, lol?

Permalänk
Medlem

men vad ska ni lägga in ett ( spel grafik kort) hela tiden då det fins riktiga g-kort framtagna för just hans ändamål ( video ) typ PNY Quadro FX 4700 X2 Quad-DVI 2GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express) men priset e ju lite kraftigt kan jag tycka ...

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av itkoll:

men vad ska ni lägga in ett ( spel grafik kort) hela tiden då det fins riktiga g-kort framtagna för just hans ändamål ( video ) typ PNY Quadro FX 4700 X2 Quad-DVI 2GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express) men priset e ju lite kraftigt kan jag tycka ...

finns inte till salu ens eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejkk:

finns inte till salu ens eller?

jo men tyvärr närmast i tyskland tror inet o komplett har liknande kort med

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Skrivet av hejkk:

vad får man för hastigheter tror du? är det värt att ha en ssd då, lol?

Haha, tänkte precis samma.. 8 Diskar i en raid borde ge fin prestanda.

Ska hårddiskarna vattenkylas också? Tror inte det behövs, men eftersom du redan är i farten så varför inte?

** Tror du kommer behöva rätt så stora/många radiatorer om du ska köra helt fläktlöst... Tänk dig all värme som bildas från CPU, Chipset, PSU, Grafikkort, RAM(?), HDD(?)... Kan som sagt inget om vattenkylning, men tillräckligt mycket för att förstå värmeproblemet.

Permalänk

Ja, 100% vattenkylning som jag skrev från början betyder att allt ska kylas med vatten.
Hårddiskarna är inget undantag.

Eftersom en dator har 0% verkningsgrad blir all inmatad effekt värme. Om den drar ex. 1000W så är det så mycket som ska kylas bort.

Eftersom jag kan koppla på mig mot ett externt köldmedium är det inget problem med fläktar etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kalla Kåre:

Ja, 100% vattenkylning som jag skrev från början betyder att allt ska kylas med vatten.
Hårddiskarna är inget undantag.

Hur hade du tänkt vattenkyla hårddiskarna?

Och varför? Dom klarar sig bra utan.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Är det inte enklare att bara ställa datorn i ett annat rum? Du nämner att kylningen ska stå i ett annat rum, och då känns det enklare att köpa en datorn med en "vanligt" vattenkylningssystem som sitter i, eller precis utanför, lådan. Sen kan du ju bara ställa datorn i ett annat rum, och dra kabel till tgb, mus, skärmar och sånt genom väggen istället.

På så sätt slipper du problemet med hårddiskar, RAM och andra komponenter som inte avger tillräckligt mycket värme för att behöva vattenkylas; men tillräckligt mycket för att inte klara av 24/7-användning helt utan kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Hur hade du tänkt vattenkyla hårddiskarna?

Och varför? Dom klarar sig bra utan.

http://www.frozencpu.com/images/products/main/ex-blc-267.jpg