Värt att skaffa ett "riktigt" ljudkort?

Permalänk
Medlem

Värt att skaffa ett "riktigt" ljudkort?

Idag kör jag SPDIF från mitt inbyggda ljudkort (Realtek 7.1) till min Pioneer VSX-1019AH, som driver en 5.1 setup. Ljudet tycker jag är okej (kollar bara på HDRips på min Epson HD-projektor) med KMPlayer, men jag har ju inget att jämföra med, då jag aldrig köpt ett eftermarknads-ljudkort.

Funderar på t.ex ett Xonar DX eller liknande, men jag undrar fan hur stor skillnad det kommer bli? Inte lätt att veta som sagt när man aldrig fått höra ett...

Visa signatur

WC 13900k | Asus Z790 Maximus Hero | 64Gb G.Skill TridentZ 6000mhz CL30 | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | beQuiet 1200w Platinum

Permalänk
Medlem

Du kommer säkert uppleva lite klarare ljud, men beror också på hur kräsen man är

Permalänk
Medlem

Hallå!

Jag kör också s/pdif från moderkortet.

Jag skulle tro att skillnaden från ett "riktigt" ljudkort, om man kör s/pdif pass-through, är ungefär lika stor som skillnaden på en fil som man kopierar från en Dell till en "riktig" dator. Dvs noll, eftersom det är digitalt.

Mvh John

Permalänk
Medlem

Jag kör med Xonar DS, Jag är väldigt nöjd med ljudet.

Permalänk
Medlem

jag kör med Asus xonar hdav 1.3 med sennheiser 650 men det är ingen större skillnad mellan mitt inbyggda ljudkort och 2000krs ljudkort.

Visa signatur

Fia med knuff är det ursprunget till Dota 2.

Permalänk
Medlem

Jag upplever stor skillnad framför allt när man lyssnar på musik.
Då känns ljudet väldigt stort.
Klart bättre än mitt tidigare Creative X-Fi kort.

Permalänk
Medlem

Det kan så klart vara skillnad när man lyssnar på musik och ljudkortet behandlar ljudet innan det kodas om till s/pdif, men kör man med pass-through så borde det inte vara någon skillnad alls.

Mvh John

Permalänk
Medlem

Kör man digitalt ut är skilnaderna inte så stora alls mot om man kör analogt ut då ljudet kommer att konverteras och förstärkas på ljudkortet istället för att gå digitalt rakt igenom.

Bara ljudkortet inte rör signalen (vissa kort översamplerar 44.1Khz signal till 48Khz te.x) och håller en godtycklig jitternivå ska det inte vara någon fara.

De små skilnaderna sånnahära saker gör tror jag knappast man kommer tänka på när man är fokuserad på att följa storryn i en film. Men skulle man sitta och lyssna på musik helt fokuserad så märker man nog mer skilnad. Skulle lika gjärna kunnat haft inbyggt ljudkort och lurar för 1000:- och varit nöjd när jag sitter som nu när jag är fokuserad på att skriva på ett forum och inte hur musiken låter. Men när man släcker ner allt och riktigt finlyssnar så hade jag varit allt annat än nöjd

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Tack för alla hjälpsamma svar Tror jag skippar ett nytt ljudkort just nu iaf, får man ju se hur det blir sen

Visa signatur

WC 13900k | Asus Z790 Maximus Hero | 64Gb G.Skill TridentZ 6000mhz CL30 | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | beQuiet 1200w Platinum

Permalänk
Avstängd

Har läst en del om detta"ljudkort"som kopplas in via usb till datorn och vidare med rca kontakter till förstärkare.
Testades i tiningen ljud&bild nr 6 2010 och fick bra betyg.
Har dock inte provat själv,men verkar intressant.

HRT Music Streamer II - Hitta lägsta pris, omdömen och information om AD/DA-omvandlare

Visa signatur

----------------------------------

-Skitbra sa Bill.
-Brakskit sa Bull.

Permalänk
Medlem

Jag håller inte riktigt med. Körde digitalt från det inbyggda ljudkortet tidigare men bytte till Asus Xonar DX och kör nu analogt till Z-5500 (5.1). Ljudet är helt klart fylligare och när man vrider på lite och spelar mellanhögt och högre blir ljudet bättre och bättre istället för högre och högre :P. Det känns som centern har vaknat till liv och basen tar större andetag, man kan nu uppfatta diverse ljud som man aldrig hört innan. Lite svårt att beskriva exakt hur men jag är definitivt nöjd med uppgraderingen, speciellt när man spelar på lite högre volym.

Permalänk
Medlem

Stealthbomb, genom att du kör analogt ut nu via ditt Asus ljudkort så är det dacen på det ljudkortet och förstärkar kretsarna på ljudkortet som jobbar. Hade du kopplat in ditt Z-5500 via optiska utgången på Asus ljudkortet hade det nog blivit samma som tidigare då det hade varit D/A omvandlarna i Z-5500 som omvandlat signalen istället för Xonar kortet. Skulle anta att xornar kortet är mer påkostat på D/A omvandlingen än Z-5500.

Music streamer ljudkorten är i stort sett bara en vanlig stereo usb-dac, likt denna Devilsound:

Kommer inte fungera så bra till ett flerkanalssystem.

Det är en jädrans skilnad på att köra analogt ut och digitalt ut.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Avstängd

[QUOTE=

Music streamer ljudkorten är i stort sett bara en vanlig stereo usb-dac, likt denna Devilsound:

Kommer inte fungera så bra till ett flerkanalssystem.

Det är en jädrans skilnad på att köra analogt ut och digitalt ut.[/QUOTE]

Då vet jag det,att det inte blir nåt bra till flerkanalsystem.
Tack :).

Visa signatur

----------------------------------

-Skitbra sa Bill.
-Brakskit sa Bull.

Permalänk
Avstängd

Ljudet blir rejält mycket bättre med mitt Audigy 2ZS stenålders kort med analogt till Z5500 vs inbyggda optisk -> >Z5500 (har ej optisk på 2ZS)
Så dacen i Z550 är iaf sämre än ett stenålders kort som Audigy2 ZS.

Permalänk
Medlem

Z-5500 är riktigt low-end så är inte särskilt förvånad över det

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

I onsdags köpte jag ett "riktigt" ljudkort. Var trött på det som var inbyggt på moderkortet (Via High definition audio) och ville ha ett kort som gjorde mitt Creative 5.1 högtalarsystem mer rättvist. Valet föll på det här och jag märkte extrem skillnad direkt. Ljudkvaliten kändes så mycket bättre, samtidigt som det blev högre ljud om man säger så. Så utifrån egna erfarenheter kan jag rekommendera att köpa ett nytt. Nu är det visserligen möjligt att jag hade ett extremt dåligt inbyggt ljudkort sedan tidigare, men ändå. Fast det beror ju också på hur kräsen man är, förstås. Jag kan väl inte påstå att det var jätte viktigt för mig att köpa ett ljudkort (man överlever trots allt rätt bra med det inbyggda), men utifrån att jag ville utnyttja mitt högtalarsystem på ett lite mer optimalt sätt, så får jag säga att jag inte ångrar mig en sekund. Tvärtom!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Breddas:

Z-5500 är riktigt low-end så är inte särskilt förvånad över det

Självklart, men majoriteten sitter inte med system för 20000:- kopplat till sin dator.
Och nu diskuterade dom z5500 där ovanför om du på något sätt missade det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Z-5500 är riktigt low-end så är inte särskilt förvånad över det

Inte riktigt low-end, kostar iaf över 3000kr och kom ihåg att det är dator högtalare, inte nå enthusiast musik system. Finns 5.1 ljud för 900kr.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

Vad skiljer datorhögtalare mot andra högtalare? Högtalare som högtalare, eller är det acceptabelt att de låter dåligt bara för att man döper de till "datorhögtalare". Ända Z-5500 kan leverera är ett relativt bra bastryck till sitt pris, inget mer. Men som sagt så är det rätt billigt också.

Kör man digitalt ut så är det små/inga skilnader mellan ljudkorten så länge som de inte antastar signalen (många ljudkort översamplar från 44.1Khz till 48Khz likt kmixer i XP (lol)).

Music Streamer och Devilsound kommer inte fungera bra till hembio då de bara är 2kanal och sedan inte kan dekoda flerkanals format likt dts.

Kör man analogt ut kan man vinna på bättre ljudkort, men att köpa ett ljudkort för 1500-2000:- till högtalarsystem för 3000:- är i stort sett bara dumt då högtalare har större inverkan på ljudet än ljudkort (så länge ljudkortet inte är defekt).

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

För dom flesta datoranvändarna så räcker det med ett billigare ljudkort för 400-1000:- som Xonar korten, ger ett lyft när det gäller musik.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Breddas:

Vad skiljer datorhögtalare mot andra högtalare? Högtalare som högtalare, eller är det acceptabelt att de låter dåligt bara för att man döper de till "datorhögtalare". Ända Z-5500 kan leverera är ett relativt bra bastryck till sitt pris, inget mer. Men som sagt så är det rätt billigt också.

Kör man digitalt ut så är det små/inga skilnader mellan ljudkorten så länge som de inte antastar signalen (många ljudkort översamplar från 44.1Khz till 48Khz likt kmixer i XP (lol)).

Music Streamer och Devilsound kommer inte fungera bra till hembio då de bara är 2kanal och sedan inte kan dekoda flerkanals format likt dts.

Kör man analogt ut kan man vinna på bättre ljudkort, men att köpa ett ljudkort för 1500-2000:- till högtalarsystem för 3000:- är i stort sett bara dumt då högtalare har större inverkan på ljudet än ljudkort (så länge ljudkortet inte är defekt).

Du har på något sätt också missat helt att en väldigt stor del använder hörlurar till sin dator.
Z5500 har ett rätt bra 5.1 ljud för sina pengar.

Och du fattar fortarande inte att z5500 är rätt dyrt i dom flestas ögon för ett par högtalare till datorn.
Det är inte många som lägger mer än 1500-2000:- på ett par datorhögtalare.

Och det är enorm skillnad på ljudkort även i den klassen, så ja det lönar sig 100% att byta ljudkort, för köra optisk ut på sådant "billigt" system är värdelöst.

Att köpa ett ljudkort för 1500:- är värt, hur du än vrider på det, men kanske mest för dom som använder bra hörlurar också.
Ett ljudkort i 700-1000kr klassen räcker för att få ett sju helvetes boost i ljud vs inbyggda.
EFtersom du får bättre ljud med både högtalare + hörlurar vilket dom flesta använder.

Sen att du kanske kör ett system till din dator för 20000 eller något är rätt mycket skitsamma.

Permalänk
Medlem

Vi har i denna diskussion inte tagit upp hörlurar än, men det jag kan säga är att jag får då mycket bättre ljud med mina hörlurar för 10000:- via det inbyggdra ljudkortet i min laptop mot mina andra hörlurar för 2000:- via min Dac som kostar över 20000:-. DVS att det är mycket prisvärdare att investera i bra hörlurar/högtalare än ljudkort. Lägger inte folk ner mer än 1000-2000:- på datorhögtalare är det ingen idée att spendera pengarna på ett ljudkort. Hörlurarna som "folk" brukar använda till datorerna har jag i största del uppfattat vara gamning headsets som i sin tur är rent skräp. Köpte ett Razer headset för 700:- för att testa, lämnade tillbaka dagen efter för att den presterade ljudet så falskt. Frekvensgången måste ha varit helt sne, och det kompenserar inget ljudkort oavsett pris. (visst, man kan köra EQ. Men det säger ganska direkt att produkten är felkonstruerad.)

Sedan är det säkert samma med integrerade ljudkort som allt annat, de finns olika klasser utav dem. Inget utav de integrerade ljudkorten jag har haft har varit dåliga, kanske därför jag inte tycker att det är värt att lägga så mycket pengar på ett ljudkort till ett så förhållandevis billigt system. Men om det integrerade ljudkortet verkligen skulle vara helt kasst så skulle nog lyftet med ett riktigt ljudkort bli större.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Tja, Nu har inte jag orkat läst igenom alla inlägg, men jag böt ganska nyligen ifrån ett soundblaster kort (alltså har snackar vi saker som man i princip kan få gratis nu för tiden) till ett Xeonar Essence STX och direkt så kan jag ju säga att jag märkte skillnad i basen och sjävla klangen, det blev lite lite bättre diskant genomlag och basen blev direkt rappare och mer vass på nått sätt(basen märkte man solklart mest), sen programvaran som man använder är ju riktigt fin, kan sitta och mixa och trixa med den bra länge..

Har 2.0 system med aktiv sub inkopplad på samma lina som golvhögalarna, så subben tar all bas och golvarna tar resten och det låter faktiskt riktigt bra

kan tillägga att efter ha läst lite inlägg att mitt ljudsystem har kostat mig ca 7500kr och då + 1700 på ljudkortet..

Visa signatur

Phenom 1090T 4,0 GHZ, HD 7970, Corsair AX 850+, Xonar essence STX, Gigabyte 890FX A-UD5

Permalänk
Medlem

Eftersom du bara kör digital till förstärkaren märker du ingen skillnad. Då kodar förstärkaren av DTS och AC3 materialet av själv. Så lägg dom pengarna på bilen istället

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Avstängd

Breddas lägg ner för fan.
Du är en hifi nörd deluxe, det är kanske 1% som är det.
Dom flesta normala människor lägger inte 10000kr på ett par lurar osv.

För normala saker som normala människor har så gör ett ljudkort STOR skillnad.

För extrema hifi saker med digitalt ut till en dyr jävla DAC, nej då behöver man inget ljudkort. Men eftersom det är kanske 1% som har sådana saker så ser jag det som rätt mycket whatever.

Permalänk
Medlem

Definition, förstår inte vad du menar XD
Visst, jag är hifi-nörd deluxe. Men samtidigt säger jag att ljudkort inte gör så stor skilnad, men du säger att det gör det för vanligt folk. Försöker bara få folk att investera pengarna vettigt, medans min spontana reaktion självklart är något annat

Jag har testat en massa saker, från digitalkablar för 4000:-/metern till min nyligen införskaffade Acoustic Revive RCG-24 ground conditioner. Skulle likt ljudkort säga att det inte är värt pengarna om man är ute efter så mycket ljud som möjligt per krona. Jag är då något down-to-earth olikt andra hifi-nördar.

Ni som köpt ett "riktigt" ljudkort, har ni testat att byta snabbt mellan det tidigare och det nya eller haft datorn avstängd under några timmar och sedan kopplat in det nya ljudkortet? Om inte är chansen stor att ni råkat ut för en stor dos placebo.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Ni som köpt ett "riktigt" ljudkort, har ni testat att byta snabbt mellan det tidigare och det nya eller haft datorn avstängd under några timmar och sedan kopplat in det nya ljudkortet? Om inte är chansen stor att ni råkat ut för en stor dos placebo.

Eller så kan man ju se vad det inbyggda kortet get för SNR och jämföra det med t ex Xonar DX och dra sina slutsatser därur istället. Och medans man ändå håller på, jämföra SNR mellan Xonar DX och valfri USB DAC.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Har man Z-5500 så har man större problem än SNR (ojäm frekvensgång, resonanser och troligen akustik). Visst, man kanske hör lite mindre brus men annars lär man inte höra någon större skilnad såvidare inte tidigare ljudkort förstör signalen eller är för vekt att driva högtalarna/hörlurarna.

Hur mycket skilnad hör du på 100dB SNR mot 120db SNR i ett vanligt rum med bakgrundsljud på 20-40dB + ljudet från datorn.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

Ok här kommer ljudofilen.
Om vi diskuterar Z-5500 så tror jag inte det. Men vem vet, jag har ägt Z-5500 men körde det aldrig från något inbyggt utan ljudkort direkt.
Dock så skulle jag nog rekommendera dig att ist för att köra ljudkort -> optisk, så antingen vänta lite så du kan köra HDMI ljud när de ljudkorten börjat bli lite bättre. (Det är bättre, du kommer inte trilla baklänges, men det är chans att du hör skillnad då det inte är komprimerat som optiskt)
_Däremot_ så spelar det vädligt stor skillnad på vad du har i andra änden, förstärkare, högtalare etc.
Som om du är fetish, som jag så börja med att byta dina högtalare och anläggning innan du gör något med datorn, DÅ kommer du uppleva skillnaden. Självklart en helt annan kostnad. Men, just saying, om du nu vill ha ett väldigt fint ljud
En en annan sak du skulle kunna göra med Z-5500 är också att byta ut sladdarna, då de är väldigt billiga o statiska och snappar upp mycket. Inte så konstigt då de inte driver signaler bara utan el. Så de är något du kan titta in på.

Hoppas man kan vara till någon hjälp och citera mig om ni tycker jag har fel någonstans (vaknade precis ;P)
Mvh tyrenberg

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Har man Z-5500 så har man större problem än SNR (ojäm frekvensgång, resonanser och troligen akustik). Visst, man kanske hör lite mindre brus men annars lär man inte höra någon större skilnad såvidare inte tidigare ljudkort förstör signalen eller är för vekt att driva högtalarna/hörlurarna.

Hur mycket skilnad hör du på 100dB SNR mot 120db SNR i ett vanligt rum med bakgrundsljud på 20-40dB + ljudet från datorn.

Jag säger inte emot dig ang Z-5500, men att det skulle endast skulle handla om placebo jämfört med onboardkortet håller jag absolut inte med om. Speciellt om man (som jag) har något annat än ett surt datorhögtalarpaket i andra änden, då hörs tydlig skillnad.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter