Ge laptopen ett år till, råd uppskattas.

Permalänk
Medlem

Ge laptopen ett år till, råd uppskattas.

Tja, fick en HP NC8000/8800 eller nåt av min far för 2 år sedan, efter att han använt den på jobbet i typ 2 år Minns att den klarade av WC3 när jag fick låna den på kvällarna Iaf, här är specs:

1,6 Ghz Pentium
1 GB RAM
40 GB HDD
64 MB grafikkort som faktiskt pallar CS i 100 fps
Köpte nytt batteri på ebay så den pallar 3-4 timmar

Nu är det så att den har glidit på samma XP-installation i 5 år och är därav jävligt seg, fick inte med någon skiva från hans jobb (konstigt nog haha) och undrar hur jag ska göra för att formatera den, har Vista här hemma men tror fan inte den orkar det... Som det ser ut nu tar det 3 minuter att logga in på grund av alla jävla program den ska starta och hårddisken har typ 1 GB ledigt :/

Edit: Hitta någon som skrivit en recension där det stod: Helt perfekt med en bärbar dator där du kan ha dubbla hårddiskar och fortfarande ha kvar din DVD-modul. Snabb och fungerar helt perfekt i mina ögon. Bland dom bästa bärbara jag någonsin har ägt.

Bästa bärbara är det FAN inte men kan man verkligen köra 2 hårddiskar :O? Har en död laptop med en 120 GB hårddisk som borde fungera...

Edit igen haha: Kanske ska köra någon form av Ubuntu?

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem

Vad var frågan?
Köp en 40 gb ssd så får du ner starttiden och upp batteritiden.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Frågan är vad jag ska göra för att få den att sluta va så jävla långsam... Nä, en SSD kostar 3 gånger så mycket som datorn är värd, vad tror ni om W7?

Jag skulle ju kunna sätta in ett nytt operativsystem men vad händer då med alla licenser? Den har ju äkta Microsoft Office, äkta Photoshop osv...

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem

kolla om du har xp licens då kan du ju låna en cd o andvända din egen licens,
brukar sitta en klisterlapp under datorn med xp licens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jontepo
kolla om du har xp licens då kan du ju låna en cd o andvända din egen licens,
brukar sitta en klisterlapp under datorn med xp licens.

Mm jag tänkte mer på mitt Office-paket, Photoshop osv, inget man vill köpa direkt :P.

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vad du har för Socket för din processor, men uppgradera processorn kanske? Mer RAM? Windows 7? Externt grafikkort för spelande? ( Förutsatt du har expresscard: http://www.villagetronic.com/vidock2/index.html )

Om du inte har expresscard så kan du bygga en egen variant av externt grafikkort och använda mini PCI-E porten istället, om du nu har en sådan ledig.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Hedersmedlem

Man kan fixa en gammal installation mer än man tror, jag lovar dig.

1. Avinstallera alla program du inte behöver.
2. Skriv "msconfig" i "kör". Där kan du välja vilka program som ska starta med Windows.
3. Ladda ner och kör CCleaner, både "skräprensningen" och registerrensningen.
4. Kör något valfritt bra anti-spyware/anti-malware-program. Sök igenom hela datorn. Gör samma sak med ett antivirusprogram.
5. Ladda ner och kör "MyDefrag", välj den extremt långsamma defragmenteringen som kallas "Optimize Monthly".
6. Stäng av alla onödiga visuella effekter i Windows. Det kan göra större skillnad än du tror.

Det är mitt recept för en snabb dator, lycka till!

Permalänk

Om du inte verkligen behöver Office-paket så avinstallera det Eftersom det slöar ner datorn jäkligt mycket

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne Anka
Om du inte verkligen behöver Office-paket så avinstallera det Eftersom det slöar ner datorn jäkligt mycket

Varför skulle det slöa ner datorn när man inte använder det? För jag antar att det är det du menar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Man kan fixa en gammal installation mer än man tror, jag lovar dig.

1. Avinstallera alla program du inte behöver.
2. Skriv "msconfig" i "kör". Där kan du välja vilka program som ska starta med Windows.
3. Ladda ner och kör CCleaner, både "skräprensningen" och registerrensningen.
4. Kör något valfritt bra anti-spyware/anti-malware-program. Sök igenom hela datorn. Gör samma sak med ett antivirusprogram.
5. Ladda ner och kör "MyDefrag", välj den extremt långsamma defragmenteringen som kallas "Optimize Monthly".
6. Stäng av alla onödiga visuella effekter i Windows. Det kan göra större skillnad än du tror.

Det är mitt recept för en snabb dator, lycka till!

Det där ska jag göra Blir nog bra. Tack.

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Vive la liberté!

För att kunna köra två hårddiskar krävs det att du har en Hårddiskadaptermodul som man kopplar till Multibayporten. Är svårt att hitta för rimlig summa då.

Permalänk

Det är ingen idé att byta till W7 då det bara skulle sega ner din dator ännu mera eftersom dina specs är urusla.

Visa signatur

Silverstone Fortress FT02B | XFX XXX Edition 750W| be quiet! DarkRock Pro C1 | Intel Core i5 2500K | Corsair 16GB 1600MHz 9-9-9-24/VENGEANCE LP | Asus Sabertooth p67 | Asus GTX 680 DirectCUII | Samsung Evo 850 250gb + 1tb western digital green

Permalänk
Medlem
Skrivet av bbx8:

Mm jag tänkte mer på mitt Office-paket, Photoshop osv, inget man vill köpa direkt :P.

Din pappas jobb har nog plockat bort datorn ur sitt system, vilket gör att de antagligen inte betalar licensen för Photoshop längre. Office har nog en corperate licens, men eftersom datorn används privat så....
Du får nog gå till din pappas jobb och be om en installationsskiva.