Copyswede vill ha avgift på hårddiskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Efter att jag ha funderat ett tag så är det faktiskt mer oroande att ett privat företag/organisation kan lägga på en avgift på en vara/tjänst som går via deras bankkonton.
Men om man nu ska se något gott i missären så borde jag (eller vem som helst) kunna starta en förening och punktbeskatta valfri vara/tjänst. "Vad ska vi ta, jo SAX. Det skapar illojal konkurrens till frisörerna".

Tyvärr så hjälper det inte med att en handfull personer sitter på Sweclockers forum och gnäller. Skapa en facebook grupp, eller någon annat stort medium, börja lobba. Kan Copyswede lobba för detta så bör det kunna lobbas för det motsatta.

Finns faktiskt en anti-copyswede grupp på facebook. Kollade upp det. De hade 16 anhängare i förmiddags. Utrota kassettavgiften. Död åt Copyswede

De verkar ha 24 anhängare nu. 100.000 i slutet av veckan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Tyvärr så hjälper det inte med att en handfull personer sitter på Sweclockers forum och gnäller. Skapa en facebook grupp, eller någon annat stort medium, börja lobba. Kan Copyswede lobba för detta så bör det kunna lobbas för det motsatta.

Jag brukar ju köpa CD fortfarande av moraliska skäl, men om de jag stöttar är lika stora skurkar som piraterna (jo erkänn) då konverterar jag lätt till hel-pirat. Jag tycker ju att artisterna ska ha betalt för det de gör, men när skivbolagen fuckar upp hela samhället och sen struntar i att ge artisterna betalt... jag ger upp.

Om man spelar efter deras regler kommer man med stor sannolikhet förlora.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Polomononen:

Finns faktiskt en anti-copyswede grupp på facebook. Kollade upp det. De hade 16 anhängare i förmiddags. Välkommen till Facebook

De verkar ha 24 anhängare nu. 100.000 i slutet av veckan?

De fick precis en anhängare till

Varför inte förbjuda datorer helt och hållet?

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Det är ju för dj*vligt!
Hoppas våra inkompetenta politker 9inte tillåter ännu mera meningslöäs mjölkning av svenska folket för "icke-tjänster", som god tvåa kommker radiotjänst.
Ta betalt utan att leverera något är helt sinnessjukt!

Permalänk
Medlem

det blir privat import av diskar då ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Detta handlar inte om piratkopiering utan om privatkopiering. Skillnaden är att i det förstnämnda fallet äger du inte originalet. Kopia från ett original, till exempel föra över din cd-samling till mp3 -> privatkopiering som Copyswede kräver ersättning för.

Vänta lite nu, copyswede tycker alltså att de först ska få ersättning när vi köper materialet på cd, och sedan när vi lägger över det på våra diskar? Snart flyttar jag till usa...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xyllian:

Vänta lite nu, copyswede tycker alltså att de först ska få ersättning när vi köper materialet på cd, och sedan när vi lägger över det på våra diskar? Snart flyttar jag till usa...

Hehe. Detta är inte en lokal grej. Du kommer inte undan detta i USA ;).

Anledningen till att denna skatt existerar beror på att pengar går förlorade för skivindustrin när vi delar media till våra närmsta vilket vi enligt lagen får göra. Då var det tydligen lämpligt att skaffa en extra skatt här emellan. Tanken är dock inte ny utan detta debatterades när kasettbandet kom och sedan tog det ganska lång tid för lagen att träda i kraft. Först försökte madiaindustrin lobba för ett förbud av kasettspelare med inspelningsfunktion, men det gick inte så bra. Så det blev en skatt för laglig kopiering istället ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Tycker att alla musiker som köper en gitarr ska betala en straffskatt på minst 56000:- Gitarrfodral kan användas för att dölja vapen som används vid bankrån och det kostar alla oss skattebetalare massor med pengar varje år.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Fine om pengarna hade gått till alla artister och inte bara svenska. Jag lyssnar aldrig på svensk musik och skyr svensk film som pesten så nej tack till o ge dom pengar. Blir o importera hårddiskar då om det nu skulle gå igenom. Precis som man importerat brännbara skivor för flera år sen.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Hahah jag kan se detta framför mig, blackmarket på hårdiskar (piratdiskar)

Permalänk

hörde det på radion och det kommer sluta med att man gör som med dvd skivor man sköper dom från dannmark eller tyskland eller nått annat land som inte har den skatten...

kan tänka mig att det är därför försäljningen minskar i sverige.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

dags att mjölka pengakon lite mer... suck.. nu får de ge sig

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Parasitbolag!

HELT ologiskt hur fan kan de ta skatt för en olaglig handling?

Det är samma sak som att sätta dit en kofots skatt eftersom att det finns de som använder dessa till att göra inbrott. Inga grunder överhuvud taget, de kan ju inte skatta folk som följer lagen för något som inte ska ske i första läget?

I slutändan ändan tycker jag hela musik och filmbranchen kan dra åt helvete de satte sig själva i dessa lägen och enligt mina ögon får de lösa sin egen skit, de hade all tid (och budget) i världen att skapa tjänster så som Spotify men de struntade i det och höll sig kvar till CD-Skivor och allt annat SKIT.
Nu måste staten och folket baila ut artister som tycker att deras miljoner inte flyter på lika lätt eftersom att de kör på äldre tekniker och vägrar anpassa sig, skivbolagen i denna branch är rena parasiter som sprider sin skit pressar upp priset och tar en så pass stor del av kakan att vi förlorar så mycket bra artister.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Inaktiv

Alla som köper mjöl ska betala en avgift, dom kanske kommer konkurrera ut pågen, fazer och europabagaren en dag!
BÖRJA TA AVGIFT PÅ MJÖL!

VARJE HEM BAKAD FRALLA ÄR FÖRLORAD VINST!!!!
KOM IGEN POLITIKER, GRÄV NER MED HÄNDERNA I ALLAS JÄVLA FICKOR.

Earth 2010, can't wait for 2030.

Permalänk
Medlem

Man borde maila dom och fråga om man kan få en redovisning vart pengarna verkligen går.
Tror verkligen inte att denna luddiga organisation betalar ut många procent till artisterna.

Permalänk
Medlem

Inte konstigare än att de har kvar straffskatten på dieselbilar trots att de drar mindre och släpper ut obetydligt med partiklar. Först sade man att det var för att gamla dieselbilar fortfarande är miljöfarliga, sedan att dieselbränsle är "farligare" att framställa eller något liknande trams. Den riktiga anledningen är att lagd skatt ligger. När politrukerna har vant sig vid intäkten så är den inräknad i budgeten och då kan man ju inte göra sig av med den hux flux. Muppar.

Permalänk
Medlem

Altså detta är hur barnsligt som helst ju -_- Bara för folk använder den till ändamål som Copyswede anser är fel betyder det ju inte att det ska läggas på en avgift.. wtf alla som har en hårddisk har inte 10 terabyte nertankad film.

Var i helvete är det här landet på väg..

Undra egentligen hur mycket av Copyswedes intäkter som egentligen går till att betala tillbaka artisterna XD Ser ju mer ut som ett lagligt scam bolag lmao XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Detta handlar inte om piratkopiering utan om privatkopiering. Skillnaden är att i det förstnämnda fallet äger du inte originalet. Kopia från ett original, till exempel föra över din cd-samling till mp3 -> privatkopiering som Copyswede kräver ersättning för.

Ska de ha en avgift för en extra kopia kan de ju göra arbetet att rippa skivan åt mig också, eftersom jag redan betalat för den.. :S

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Tyvärr så hjälper det inte med att en handfull personer sitter på Sweclockers forum och gnäller. Skapa en facebook grupp, eller någon annat stort medium, börja lobba. Kan Copyswede lobba för detta så bör det kunna lobbas för det motsatta.

Det enda sättet att hindra denna - och mycket annan idioti - är att rösta på Piratpartiet. Tyvärr har alltför få insett detta och fortsätter rösta på dagens riksdagspartier, som gång på gång går emot folket med det ena huvudlösa beslutet efter det andra. Vi får de politiker vi förtjänar.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lelle91:

Var i helvete är det här landet på väg..

Korporativism - Wikipedia och ingen kommer bry sig, alltså då menar jag vanligt folk... som köper sina datorer på SIBA och OnOff.

Permalänk
Medlem

Jävla kapitalister, det är som jag säger, rösta rött i höst!

Visa signatur

Intel I7 6700K | EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra | Asus Maximus VIII Alpha | 32GB Corsair CL16 Vengeance LED DDR4 | Corsair HX750i | NZXT S340 Elite | Be quiet! Silent Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det finns redan en extraskatt på bl a naturgrus.:lol:

"Fördelningen av naturgrus är ojämn över landet och eftersom materialet är en bristvara utgår en extra skatt, 13 kr/ton på naturgrus."
Grus, Grustag, Fyllnadsgrus, Betonggrus, Väggrus, Kullersten, Prydnadssten

Glöm aldrig att vi lever i ett omvänt skatteparadis. Allt beskattas både 2, 3, 4 och 5 gånger om. Existerar det ska det beskattas.

Läs gärna på lite historia från slutet av 50-talet och 60-talet när Sveriges välfärdsmaskineri började få grus i hjulen när de andra sönderbombade länder från andra världskriget började komma ifatt. Debatten om OMSen som Momsen hette från början är stimulerande.;) Tror den var tillfällig om jag minns rätt, som så mycket annat när det gäller skatter och avgifter. Det låter bättre så.

Den ekonomiska nedgången var bara konjunkturell och inte strukturell, så lät det i många år innan politikerna insåg att vi förbrukade mer än vi skapade. Kul ämne detta med skatter och avgifter för att rädda en sjuk modell. Det är i grunden det som det handlar om.:)

Haha. Det där var riktigt rolig, konstig och informationsrik läsning.
Beskattning av sten... Jo jag säger då det.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Tragiskt, att sånt här får hända.

Såg att väldigt många tänkt till och skrivit bra kommentarer så tummen upp.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Archaik:

Jävlar vad jag ogillar det här sosse landet ibland alltså.

Sist jag kollade hade vi en borgerlig regering.

I övrigt instämmer jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oberheim:

Jävla kapitalister, det är som jag säger, rösta rött i höst!

Och vilket parti är det som vill bevara monopol?
Vilket parti var det som samarbetade med Hollywood inför räden mot TPB?
Vilket parti var det som satt vid makten när denna puckade lag togs?

Tipset är att en röd ros är dess symbol.
Därmed lär det inte hjälpa med att rösta på monopol och diktatur utan du får nog tänka dig pirat eller blått om du vill ha något hopp i denna fråga.
Handlar du från utlandet så slipper du ju avgifter så länge inte frihandeln rörs

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmiDonk:

Detta kan faktiskt driva mindre nätföretag som hyr ut serverplats samt webhosting att driva sin verksamhet i något annat land, eller att de ökar priserna enormt..Detta förslag påverkar flera stora led.
Dessa skatte förluster kan bli ännu värre för Sverige om det nu blir så. Tror nog många dataföretag inte skulle gilla denna ide och kommer försöka att motarbeta detta, eller flyttar de.

Vet inte om någon har svarat på detta, men företag är undantagna dessa avgifter. Och sverige är inte ensamma om dessa avgifter. Eventuella skatteförluster är som en fis i rymden...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MultiMan:

Det finns redan en extraskatt på bl a naturgrus.:lol:

"Fördelningen av naturgrus är ojämn över landet och eftersom materialet är en bristvara utgår en extra skatt, 13 kr/ton på naturgrus."
Grus, Grustag, Fyllnadsgrus, Betonggrus, Väggrus, Kullersten, Prydnadssten

Eller så ville man att byggsektorn skulle använda mindre naturgrus, därav beskattningen? Jämför med miljöskatter. Idag kommer allt grus från bergtäkter - naturgruset är så gott som slut.

Skrivet av MultiMan:

Glöm aldrig att vi lever i ett omvänt skatteparadis. Allt beskattas både 2, 3, 4 och 5 gånger om. Existerar det ska det beskattas.

Så är de i de flesta länder i västvärlden. Amerikaner klagar på samma sätt - lever de i ett omvänt skatteparadis?

Skrivet av MultiMan:

Läs gärna på lite historia från slutet av 50-talet och 60-talet när Sveriges välfärdsmaskineri började få grus i hjulen när de andra sönderbombade länder från andra världskriget började komma ifatt.

De flesta historiker är eniga om att vi hade en massiv tillväxt just under dessa decennier. Det var en viss nedgång i ökningstakten i slutet av 60-talet, men man brukar ange 70-talet som brytpunkten.

Skrivet av MultiMan:

Den ekonomiska nedgången var bara konjunkturell och inte strukturell, så lät det i många år innan politikerna insåg att vi förbrukade mer än vi skapade. Kul ämne detta med skatter och avgifter för att rädda en sjuk modell. Det är i grunden det som det handlar om.:)

Sjuk eller inte, uppenbarligen har den fungerat. Sverige är rikt som trollet.

Permalänk
Medlem

Ja men visst va... jävla idioter. Bara för att man köper en 1TB disk behöver man ju för fan inte piratkopiera som de så fint heter...
Herre jävlar...

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mats42:

Och vilket parti är det som vill bevara monopol?
Vilket parti var det som samarbetade med Hollywood inför räden mot TPB?
Vilket parti var det som satt vid makten när denna puckade lag togs?

Du vet, det där liknar ren historieförfalskning.

Både IPRED och FRA infördes av den sittande regeringen. Oppositionen röstade emot. Så skammen och skulden är helt och enbart minstären Reinfeldts. Oavkortat!

Sen är inte S kända för att vara några integritetskramare - men det ändrar inte på vad Alliansen gjort. Minns; -"Vi ska inte jaga en ungdomsgeneration"...