Hastighet vid delning av filer mellan datorer i hemgrupp

Permalänk
Proffsmoddare

Hastighet vid delning av filer mellan datorer i hemgrupp

Hej.

Det jag undrar är hur snabbt det ska tänkas gå att flytta filer mellan datorer inom samma nätverk.

Nätverket är trådlöst och datorerna har 128 resp. 54Mbit/s nätverkskort. Win 7 på båda.
Routern är en D-link 128.

Mer detaljer kan jag ta fram om det behövs.

Satte precis ihop hemgruppen och flyttade några bilder till den andra datorn. Kom då upp i 600kb/s.
Tycker det verkar väldigt lite?

Syftet med själva uppsättningen är att ena datorn ska fungera som filserver fast även som en helt vanlig burk. Jag vill kunna se på film från den burken till min via nätverket.

Men att flytta över filmer kommer ju ta ett år med den speeden, och kommer det ens palla direktuppspelning?

Något jag kan göra för att öka överföringshastigheten?

/ Tim

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Mer info. på router skulle inte skada.

Men vad får du för hastigehet och "täckning" i Nätverks och -delingscenteret ?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Vila i frid

Menar du 600 kilobit (600 kbit) eller 600 kilobyte (600 kB) per sekund? Med hyffsad signalstyrka på 802.11g bör du iaf få runt 10 Mbit/sek dvs 10000 kbit dvs ca 1 MB/sek - vilket för övrigt är långsamt om du för övrigt har en snabb anslutning mot din ISP. Rikta in dig på 802.11n om du vill komma upp i ca 20 Mbit/sek.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Orici:

Mer info. på router skulle inte skada.

Men vad får du för hastigehet och "täckning" i Nätverks och -delingscenteret ?

Routern är en D-link DIR-855.

Täckningen tror jag är bra, hastigheten får jag kolla när jag kommer hem.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av hasenfrasen:

Menar du 600 kilobit (600 kbit) eller 600 kilobyte (600 kB) per sekund? Med hyffsad signalstyrka på 802.11g bör du iaf få runt 10 Mbit/sek dvs 10000 kbit dvs ca 1 MB/sek - vilket för övrigt är långsamt om du för övrigt har en snabb anslutning mot din ISP. Rikta in dig på 802.11n om du vill komma upp i ca 20 Mbit/sek.

600 kB/s. Men om gränsen går vid 1MB/s så finns det ju inte så mycket att hämta..?

Ena datorn har ett PCI D-link kort och den andra har en Belkin USB adapter.

Vad är ISP? När jag laddar ner från internet så går det max 830kB/s.
Har ADSL 2+.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem
Skrivet av timez:

Vad är ISP? När jag laddar ner från internet så går det max 830kB/s.
Har ADSL 2+.

ISP = Internet Service Provider, dvs din internet leverantör.

Permalänk

Prova att flytta större filer.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Gunvald Larsson:

Prova att flytta större filer.

Provat med en iso och då landade hastigheten på 4-500 kB/s :/

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Trådlöst är segt, kör med kabel om du tänkt flytta över större filer.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av maniak:

Trådlöst är segt, kör med kabel om du tänkt flytta över större filer.

Går ju inte speciellt bra mellan olika rum i huset tyvärr.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem
Skrivet av timez:

Går ju inte speciellt bra mellan olika rum i huset tyvärr.

Klart det gör, en tillräckligt lång kabel så går det bra.

Men det var väl laptops? Bara att flytta den ena till den andra och koppla ihop...

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Din router ska klara runt 11 MB/s, så kolla runt lite i 192.168.0.1

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Din router ska klara runt 11 MB/s, så kolla runt lite i 192.168.0.1

11MB/s med vadå?

Kolla runt efter vad?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av maniak:

Klart det gör, en tillräckligt lång kabel så går det bra.

Men det var väl laptops? Bara att flytta den ena till den andra och koppla ihop...

Man vill ju inte ha en kable ligga genom hela huset, och det är stationära datorer.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Orici:

Din router ska klara runt 11 MB/s, så kolla runt lite i 192.168.0.1

Får ta och kika där, nån inställning?

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem
Skrivet av timez:

Får ta och kika där, nån inställning?

Ifall du kör på .11g så kommer nog ingen inställning där hjälpa dig eftersom det inte är det som är problemet. Saffa n nätverkskort och router ( om inte din redan är de) så kommer du få bättre räckvidd och hastighet.

Visa signatur

Amd athlon 64 3200+ 2.0ghz @ Amd athlon 3800 2.4ghz | 2*Corsair valueS 512mb ddr 3200/400 | Ati radeon 9800 pro all in wonder | msi k8n neo2-fx socket 939 | nån samsung disk 400gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DemeeX:

Ifall du kör på .11g så kommer nog ingen inställning där hjälpa dig eftersom det inte är det som är problemet. Saffa n nätverkskort och router ( om inte din redan är de) så kommer du få bättre räckvidd och hastighet.

Han har en n router men jag tänkte bara om det var satt på g standarden eller något. Hur bra "täcking" får TS?

Sen 54Mbit/s = 6.75 MB/s

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Han har en n router men jag tänkte bara om det var satt på g standarden eller något. Hur bra "täcking" får TS?

Sen 54Mbit/s = 6.75 MB/s

Man får ut ca 20-24Mbit max med G, det är vid mer eller mindre perfekt förhållanden, sjunker snabbt vid avstånd samt störningar.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Han har en n router men jag tänkte bara om det var satt på g standarden eller något. Hur bra "täcking" får TS?

Sen 54Mbit/s = 6.75 MB/s

Okej, jag hade ingen koll på vad det var för router. Då är det med största sannolikhet avståndet/väggar eller någon annan störning som gör att det inte går fortare. Du kan köpa ett n kort för typ 300:-, det kommer vara värt det.

Visa signatur

Amd athlon 64 3200+ 2.0ghz @ Amd athlon 3800 2.4ghz | 2*Corsair valueS 512mb ddr 3200/400 | Ati radeon 9800 pro all in wonder | msi k8n neo2-fx socket 939 | nån samsung disk 400gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av timez:

Man vill ju inte ha en kable ligga genom hela huset, och det är stationära datorer.

Om du lägger ner lite tid och gör det ordentligt, så kan du dra sladden längst lister o fästa den med clips.
Gör du så, så kommer man inte att tänka på att där finns en sladd. Finns många knep att få en sladd "osynlig"

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av skog1s:

Om du lägger ner lite tid och gör det ordentligt, så kan du dra sladden längst lister o fästa den med clips.
Gör du så, så kommer man inte att tänka på att där finns en sladd. Finns många knep att få en sladd "osynlig"

Jag bor fortfarande hemma och min pappa är emot allt vad sladdar heter hah.
Tro mig jag har försökt ^^

Kanske får se över mottagning, flytta routern närmare och prova ifall det blir någon skillnad?

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

en router med .g standard borde väl täcka upp till ca 1.5MB/s (minst) , jag överför filer och filmer av storlek ~2GB med 2.35MB/s hastighet internt [trådlöst] till min NAS server. kommer upp i 3.4MB/s med .CAT5 sladd.

Sen beror det ju klart på hur mkt belastning det är på routern.

Visa signatur

Microsoft Surface Pro || Core i5-3317U CPU 1.7Ghz (2,6Ghz Turbo) | 4GB | Intel HD Graphics 4000 | 64GB SSD + 64GB MicroSD + USB 3.0| Surface Pro Pen | MS Surface Type Cover 2 |
Intel NUC D54250WYK||Intel® Core™ i5-4250U | 16 GB RAM | 128GB SSD | Intel® HD Graphics 5000, 1x Mini DP, 1x Mini-HDMI , Gigabit-nätverk, 4x USB 3.0