Gigabyte stoppar Geforce GTX 460 OC

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte stoppar Geforce GTX 460 OC

Komponenttillverkaren Gigabyte stoppar leveranserna av fabriksöverklockade Geforce GTX 460.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Det blir fel på korten om man kör de för kallt

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Jag avbeställde 1 st, GV-N460OC-1GI i går i väntan på 384 SP versionen.
Kanske Fermi behöver mera värme för att fungera

Permalänk
Medlem

Hörde detta innan idag från butik som jag skrev i forumet. Trodde inte det var så utbrett dock. Jag som beställt 2st... :S Lär väl dröja innan man får dom då.

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Medlem

Att dom aldrig får in rätt tempraturer

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

Begriper inte vad detta kan innebära för problem egentligen.. Isbildning på kortet eller? Aja fortsättning följer. Har nog inte fått höra hela versionen än.

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Relik 📜

Jag har ett! Inga problem än så länge.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Som flera redan påpekat så låter det väldigt undligt att dra in grafikkort pga att dem har låga tempraturer, är inte det bra ?

Permalänk

Kan det vara att just de kortets BIOS visar för låga temperaturer, så att korten kan bli för varma vid överklockning/kylarbyte?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

"Det är inte känt om fler tillverkare än Gigabyte tampas med samma bekymmer. SweClockers följer givetvis utvecklingen och rapporterar om nya uppgifter inkommer."

Tydligen är det flera eftersom Palit valt att lämna bort VRM-kylflänsen på sina modeller:

Palit GeForce GTX 460 Sonic could have issues !

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Kan det vara att just de kortets BIOS visar för låga temperaturer, så att korten kan bli för varma vid överklockning/kylarbyte?

Kan va som du säger, att kortet visar 40 grader men i själva verket ligger på 75 grader ex. Vilket förmodligen inte är så bra..

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Medlem

Men rävgift också.
Dustin meddelade i början av veckan att dom skulle få in kortet i slutet av veckan, så då lade jag en order.
I morse skickar dom ett mail med ett beräknat lev. datum på 2010-07-26. Och nu det här.

Finns det något 460 1GB kort i butik någonstans nu?

Visa signatur

Desktop: Q6600@3.2Ghz 1.6GHz FSB | GA-P35-DS4 | XMS2 6400 4096MB | 8800GT | Samsung F1 | Sonata III
HTPC: Asus AT3IonT-I Deluxe | Corsair XMS3 DDR3 2048MB | Corsair Extreme Series X32 32GB | Samsung EcoGreen F2 1.5TB | Fractal Design Array

Permalänk
Medlem
Skrivet av netnop:

Men rävgift också.
Dustin meddelade i början av veckan att dom skulle få in kortet i slutet av veckan, så då lade jag en order.
I morse skickar dom ett mail med ett beräknat lev. datum på 2010-07-26. Och nu det här.

Finns det något 460 1GB kort i butik någonstans nu?

Komplett har 100+ Gainward GS. Men dom ska ha hög ljudnivå så jag hoppar dom. Väntar på mina Gigabyte eller om dom nu skulle visa sig vara dåliga, på andra märken. Har ingen panik med att få dom.

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoBb3:

Att dom aldrig får in rätt tempraturer

Gigabyte och SJ har något gemensamt. Antingen är det för kallt eller för varmt för att de ska kunna leverera.

Permalänk

Hmm.. Jag skickade tillbaka mitt 1GB kort till Inet imorse för att det var trasigt. Borde man ordna så att dom skickar tillbaka ett annat kort månntro?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Forsberg1:

Hmm.. Jag skickade tillbaka mitt 1GB kort till Inet imorse för att det var trasigt. Borde man ordna så att dom skickar tillbaka ett annat kort månntro?

Eftersom Gigabyte bett alla återförsäljare skicka tillbaka korten så kommer du inte få en ersättare med samma fel.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Dåligt av Palit :S

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wedes:

Dåligt av Palit :S

Jäkligt dåligt! Pressen får kort med VRM-kylare men inte retail-korten.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk

Bra att de stoppar korten från att säljas iaf, istället för att låta dem säljas och sedan få skit av köpare.

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem

Hah ja då var de tur man inte köpte sig två kort som var tänkt xD

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Eftersom Gigabyte bett alla återförsäljare skicka tillbaka korten så kommer du inte få en ersättare med samma fel.

Värre saker har man sett. Komplett t.ex har ju skickat ut moderkort med annan sockel än det returnerade

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Medlem

Lagom kul att jag sitter med ett GV-N460OC-1GI här hemma. Får väl hoppas att det inte är speciellt allvarligt så att man kan behålla kortet. Är jag tvungen att skicka tillbaka det så blir jag väldigt besviken. Kommer säkerligen att ta flera veckor innan andra GTX 460 1GB modeller finns att köpa i Sverige igen (förutom gainwards version som har en högljudd kylare).

Måste säga att jag nästan är fascinerad över hur sådana här saker inte åtgärdas i QA. Otroligt dåligt gjort av gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxarn:

Lagom kul att jag sitter med ett GV-N460OC-1GI här hemma. Får väl hoppas att det inte är speciellt allvarligt så att man kan behålla kortet. Är jag tvungen att skicka tillbaka det så blir jag väldigt besviken. Kommer säkerligen att ta flera veckor innan andra GTX 460 1GB modeller finns att köpa i Sverige igen (förutom gainwards version som har en högljudd kylare).

Måste säga att jag nästan är fascinerad över hur sådana här saker inte åtgärdas i QA. Otroligt dåligt gjort av gigabyte.

Dåligt?
Det är ju bra att de stoppar felaktiga produkter. Fel kan alla tillverkare ha på sina produkteräven ut i retail-kedjan, men inte alla är beredda att ta konsekvenserna och kostnaderna för sina felaktiga produkter (Äppel-företaget t.ex....)

Permalänk
Medlem

Nån som vet hur allvarligt felet är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Dåligt?
Det är ju bra att de stoppar felaktiga produkter. Fel kan alla tillverkare ha på sina produkteräven ut i retail-kedjan, men inte alla är beredda att ta konsekvenserna och kostnaderna för sina felaktiga produkter (Äppel-företaget t.ex....)

Ja visst är det bra i sig, men eftersom produkten redan har nått ut till konsumenter så är skadan på ett sätt redan skedd. Det här är något som jag tycker borde ha stoppats redan i QA. Spenderar jag över 2 000 kronor på en produkt så förväntar jag mig att den fungerar som den ska.

Men jag vet självklart inte hur pass allvarliga problemen är så jag ska inte kritisera gigabyte för mycket.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av roxarn:

Ja visst är det bra i sig, men eftersom produkten redan har nått ut till konsumenter så är skadan på ett sätt redan skedd. Det här är något som jag tycker borde ha stoppats redan i QA. Spenderar jag över 2 000 kronor på en produkt så förväntar jag mig att den fungerar som den ska.

Men jag vet självklart inte hur pass allvarliga problemen är så jag ska inte kritisera gigabyte för mycket.

Om du ska kunna förvänta dig full funktion och inga överaskningar föreslår jag att du köper produkter som varit med någon månad på marknaden. Då slipper man gnälla när en tillverkare går in och tar sitt ansvar.

De är tyvärr likadant med allt man köper tidigt i serier idag, sakerna stressas ut till konsument.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Om du ska kunna förvänta dig full funktion och inga överaskningar föreslår jag att du köper produkter som varit med någon månad på marknaden. Då slipper man gnälla när en tillverkare går in och tar sitt ansvar.

De är tyvärr likadant med allt man köper tidigt i serier idag, sakerna stressas ut till konsument.

Jag gnäller inte för att de tar sitt ansvar. Jag har redan erkänt att det är bra gjort av gigabyte att gå in och dra tillbaka defekta produkter såhär och jag är fullt medveten vilken smäll de tar rent ekonomiskt.

Jag gnäller för att det är precis som du säger angående serietillverkning, produkterna kvalitetssäkras inte ordentligt vilket leder till att konsumenter blir lidande. Idag år 2010 så trodde jag att tillverkarna var snäppet bättre men jag har uppenbarligen bevisats fel.

Permalänk
Medlem

Inet skickade till mig idag och sa att varken SSDn eller korten fanns i lager. Men grafikkorten skulle nog komma nästa vecka.. Hoppas man får felfria grejer då. SSDn Corsair Force series 120GB därimot är typ megaslut överallt hos leverantörerna.. :S

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av roxarn:

Jag gnäller inte för att de tar sitt ansvar. Jag har redan erkänt att det är bra gjort av gigabyte att gå in och dra tillbaka defekta produkter såhär och jag är fullt medveten vilken smäll de tar rent ekonomiskt.

Jag gnäller för att det är precis som du säger angående serietillverkning, produkterna kvalitetssäkras inte ordentligt vilket leder till att konsumenter blir lidande. Idag år 2010 så trodde jag att tillverkarna var snäppet bättre men jag har uppenbarligen bevisats fel.

Förstår hur du känner, man vill så gärna kunna lita på tillverkarna, särskilt de som varit med ett tag. Tyvärr finns det en marknadsavdelning och styrelse även bakom Gigabyte

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Förstår hur du känner, man vill så gärna kunna lita på tillverkarna, särskilt de som varit med ett tag. Tyvärr finns det en marknadsavdelning och styrelse även bakom Gigabyte

Tyvärr? Alla företag har vinstintresse, att ett företag månar om kund å väljer att dra tillbaka nåt som kan hot-fixas med nytt bios är väl stort plus?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.