Hjälp med Kylning i Fractal Design R2 Vatten och fläktar Snabb hjälp

Permalänk

Hjälp med Kylning i Fractal Design R2 Vatten och fläktar Snabb hjälp

Jag har ett fractal design R2 chassi

Mina Tempraturer i datorn är

Moderkort 48 idle och 52 load.

Cpu 46 idle och 55 laod. oclockat om jag klockar min Phenom 2 x3 720 BE stiger tempen väldigt mycket 58 idle och 75 load

Jag tycker dessa tempraturer är höga! vad tycker ni?
jag undrar om det är värt att satsa 1550 kr på vatten kylning och 4 nacuta fläktar??

Vattenkylningen är
Corsair Cooling Hydro H50 CPU-kylare
Corsair Cooling Hydro H50 CPU-kylare - Inet.se

och fläktarna är Noctua NF-S12B FLX
Noctua NF-S12B FLX - Inet.se

Jag har tänkt att köra Push and pull effekt om jag köper vattenkylningen. Behövs det???
jag vill gärna öveklocka min 720 be från 2.8 - till 3.5 eller 3.8
Hjälp mig snabbt imorogn åker jag till inet och köper allt eller inget!!!

Tack i förhand

Visa signatur

PapaSmurf

Permalänk
Medlem

Push pull brukar hjälpa runt 2-4 grader har jag sett i benchmarks.
Du skriver inte vad du har för kylare just nu så det är svårt att svara på om det är bra eller dålig temp. Med originalfläkten ser det väl hyfsat ut.

Visa signatur

Core i5 750 2.66@3.33 ghz, 4 gb ddr3 pc3-10700, Sapphire Toxic Radeon hd 5850 1 gb vapor-x, Stockkylare, Fractal design r2
Core 2 Quad Q9400 2.66@3.44 ghz, 6 gb ddr2 pc2-6400, Powercolor Radeon hd 5770 1 gb, Corsair H50, Fractal design r2

Permalänk

Jag har stock kylning i chassit och en Arctic Cooling Alpine 64 Pro

Visa signatur

PapaSmurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pho3nIx - Teknik:

Jag har ett fractal design R2 chassi

Mina Tempraturer i datorn är

Moderkort 48 idle och 52 load.

Cpu 46 idle och 55 laod. oclockat om jag klockar min Phenom 2 x3 720 BE stiger tempen väldigt mycket 58 idle och 75 load

Jag tycker dessa tempraturer är höga! vad tycker ni?
jag undrar om det är värt att satsa 1550 kr på vatten kylning och 4 nacuta fläktar??

Vattenkylningen är
Corsair Cooling Hydro H50 CPU-kylare
Corsair Cooling Hydro H50 CPU-kylare - Inet.se

och fläktarna är Noctua NF-S12B FLX
Noctua NF-S12B FLX - Inet.se

Jag har tänkt att köra Push and pull effekt om jag köper vattenkylningen. Behövs det???
jag vill gärna öveklocka min 720 be från 2.8 - till 3.5 eller 3.8
Hjälp mig snabbt imorogn åker jag till inet och köper allt eller inget!!!

Tack i förhand

Ledsen att jag kom in för sent, men du bör absolut inte inhandla noctuafläktarna De är inte gjorda för att trycka och det finns fläktar som ger klart mer luftflöde/ljudnivå och som är gjorda för radiatorer.

Jag rekommenderar dock 4 st scythe gentle typhoon 1850 + fläktstyrning (finns för 130:- på inet) + noctua nh-d14, som ska prestera klart bättre än corsair vid överklockning i din nivå. Scythe gt 1850, undervoltade, är de fläktar som flyttar mest luft/ljudnivå av i princip alla 120mm fläktar jag har sett testas tillsammans med. Titta in dessa test:

Be Cool: Ultimate 120/140 mm Fans Roundup (page 18) - X-bit labs
MADSHRIMPS - Hardware Reviews ,Crazy Projects, Modding Tutorials and Overclocking

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk

Köpt men inte jätte nöjd

JAg har köpt och flyttat om lite nu i burken.

Det blev 2 st Noctua NF-S12B FLX och Noctua NF-P14 FLX 140mm 1200rpm och en Corsair Cooling Hydro H50 CPU-kylare

Noctua NF-P14 FLX 140mm 1200rpm - Inet.se
Noctua NF-S12B FLX - Inet.se
Corsair Cooling Hydro H50 CPU-kylare - Inet.se

Jag testade att montera dessa först som insug i mitt Define r2 chassi.
Sedan hade jag en Fractal design fläkt som undre insug.
Den stora 140 mm Nactua p14 blev ett topp utsug och h50 var monterad bak som ett utsug med.
Alltså 3 st in och 2 st ut.
Detta gav mig inte ett bra resultat. Mitt moderkort låg fortfarande runt 50-55 grader (idle och Load)
Proccesorn däremot gick ner en hel del. nackdelen var att datorn lät en hel del.

Jag testade lite olika fläktar på olika platser.

det sista som jag har testat nu är att båda Noctua s12b fläktarna ligger och kör PUSH - AND- Pull på h50
Båda är riktade ut.
mina 2 st orginal fractal design silent series 120 mm är som insug.
Detta hjälpte ju att kyla ner min processor mer än förväntat.
Oklockad låg den på 28 grader i core ( Idle)
det var 28 grader i rummet

Och 34 i max load ( Prime 95 test) Maximun heat and .....

______________________________________________________________________¨

Det jag inte förstår är varfö mitt Moderkort Gigabyte GA-790XT-UD4P är så varmt,
Jag har testat att byta ut chipset kylpastan och att uppdatera bios till senaste versionen.-
Sammt har jag ju bytt ut alla fläktar mot Nactua och fractal Men inget hjälper!!!

Vad bör jag göra skicka tillbaka fläktarna ( Nactua) och köpa Gentle Thypoon som någon rekomendera innan?
Nactua fläktarna är dyra och om jag skickar dem får jag tillbaka runt 600 kr.

Snälla hjälp mig! ge mig tips vad jag bör göra med Moderkortet? det känns som att jag kanske tar lite tändvätska och bränner upp det !!!1

Visa signatur

PapaSmurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pho3nIx - Teknik:

JAg har köpt och flyttat om lite nu i burken.

Det blev 2 st Noctua NF-S12B FLX och Noctua NF-P14 FLX 140mm 1200rpm och en Corsair Cooling Hydro H50 CPU-kylare

Noctua NF-P14 FLX 140mm 1200rpm - Inet.se
Noctua NF-S12B FLX - Inet.se
Corsair Cooling Hydro H50 CPU-kylare - Inet.se

Jag testade att montera dessa först som insug i mitt Define r2 chassi.
Sedan hade jag en Fractal design fläkt som undre insug.
Den stora 140 mm Nactua p14 blev ett topp utsug och h50 var monterad bak som ett utsug med.
Alltså 3 st in och 2 st ut.
Detta gav mig inte ett bra resultat. Mitt moderkort låg fortfarande runt 50-55 grader (idle och Load)
Proccesorn däremot gick ner en hel del. nackdelen var att datorn lät en hel del.

Jag testade lite olika fläktar på olika platser.

det sista som jag har testat nu är att båda Noctua s12b fläktarna ligger och kör PUSH - AND- Pull på h50
Båda är riktade ut.
mina 2 st orginal fractal design silent series 120 mm är som insug.
Detta hjälpte ju att kyla ner min processor mer än förväntat.
Oklockad låg den på 28 grader i core ( Idle)
det var 28 grader i rummet

Och 34 i max load ( Prime 95 test) Maximun heat and .....

______________________________________________________________________¨

Det jag inte förstår är varfö mitt Moderkort Gigabyte GA-790XT-UD4P är så varmt,
Jag har testat att byta ut chipset kylpastan och att uppdatera bios till senaste versionen.-
Sammt har jag ju bytt ut alla fläktar mot Nactua och fractal Men inget hjälper!!!

Vad bör jag göra skicka tillbaka fläktarna ( Nactua) och köpa Gentle Thypoon som någon rekomendera innan?
Nactua fläktarna är dyra och om jag skickar dem får jag tillbaka runt 600 kr.

Snälla hjälp mig! ge mig tips vad jag bör göra med Moderkortet? det känns som att jag kanske tar lite tändvätska och bränner upp det !!!1

Tror inte att moderkortet är för varmt. Vad jag vet är det ganska normalt med dessa temperaturer. Nocua nh-d14 är en av de bästa luftkylarna, när det gäller moderkortskylning, men 50 grader tror inte jag ska vara någon fara.

Tycker att du bör testa scythe gentle typhoon 1850 och samtidigt inhandla denna styrning:
Scythe Kaze Q 3.5" fläktkontroller, Svart - Inet.se

På så sett kan du styra varvtalen på fläktarna. Scythe gentle typhoon är som sagt mer lämpade för en fläns och när de kopplas som insug eller utsug fritt, utan några flänsar, så presterar den även bättre än noctua-fläktarna som du inhandlat.

Så kort och gott, bör du ge det ett försök.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk

Jag har ju en fläktkontroll

Sen är de fläktar du menar inte på lager.
det finns dem men 1400 rpm,

tycker du jag bör skicka tillbaka fläktarna 3 st Nactua???

jag har fläktkontroll för 3 fläktar i mitt chassi

Visa signatur

PapaSmurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pho3nIx - Teknik:

Jag har ju en fläktkontroll

Sen är de fläktar du menar inte på lager.
det finns dem men 1400 rpm,

tycker du jag bör skicka tillbaka fläktarna 3 st Nactua???

jag har fläktkontroll för 3 fläktar i mitt chassi

1400 rpm, är dessvärre sämre än 1850 gt, vid samma ljudnivå. Men båda, är däremot bättre än dina nuvarande 120mm-fläktar. Därför bör du beställa in gt 1850 för bästa luftflöde/ljudnivå. Din 140mm-fläkt har jag inte hittat några jämförande tester med, men scythe slipstream 140mm, ska vara sämre än gt 1850 och några anser att den flyttar mer luft/ljudnivå än din nuvarande 140mm fläkt, och dessutom är gt billigare. Varför du bör inhandla styrningen, jag länkade till, beror på att din styrning (och den jag även har i mitt r2) är begränsad i volt. Den klarar inte att gå upp i 12v, utan stannar runt 7 eller 9 och är begränsad till 3 fläktar, medan den andra tar ytterliggare 4.

För pegnarna du lagt på 3 st fläktar (650kr) får du 4 st gt 1850 + styrningen jag länkade till eller alternativt 5 st gt 1850. Då kan du placera 2 st gt i push and pull, 1 st gt i botten av chassit och en gt i det undre eller övre, en fractal i det övre eller undre fläktinsuget, och ett utav dina fractal-fläktar som utblås i taket. Det ger en bra setup och bör bli både tystare och kallare.

Problemet med fläktstyrningen, är att du måste modda en del och borra ett par nya hål för skruvar i det, eftersom din lucka inte kommer gå att stänga ifall den monteras normalt. Du måste alltså montera den någon centimeter in i chassit, så att regleringsskruvarna inte sitter i vägen för luckan.

Men som sagt, dina temperaturer på moderkortet verkar farliga, men din nya setup kommer troligtvis bli tystare, vid samma tempteraturer eller kallare vid samma ljudnivå.

Edit: några förtydlingar i texten

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk

Nytt köp

Nu har jag köpt 4st fläktar och en Fläktkontorler

Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm 112 kr 4st -Inet

Scythe Kaze Master Pro 5.25" Svart 359 kr 1st -Inet

Totalt har jag nu 5 st fläktar. Jag skickar tillbaka alla Nacuta fläktar och hoppas på att detta blir bättre.

Jag har tänkt att placera mina fläktar så här.
1 st INSUG GT 1450 i Fronten i mitt Fractal Design Define R2 chassi
1 st INSUG GT 1450 i botten
1 St INSUG i fläkt platsen i fronten, ( Fractal Design Stock 120 mm fläkt)
2 st UTSUG GT 1450 vid den bakre fläktplasen. ( Kör PUSH - AND- PULL ) med min H50 Vattenkylning
1 St UTSUG i Toppen Närmst Corsair H50 kylarna ( Fractal Design Stock 120 mm Fläkt)

Vad tycker ni? Bör jag tänka annorlunda? eller är det bra som det är.
Jag vill gärna få ner mitt moderkorts temp

Nu ligger mitt MB på 54 Grader datorn har varit igång i 7h

Processorn : AMD Phoenom 2 x3 720 B.E ligger på 54,
Kärnerna ligger på 45 Grader

Processorn är överklockad från 2.8 GHz till 3,6 GHz
V.CORE- 1,47 och Multipler 18

Visa signatur

PapaSmurf

Permalänk
Medlem

Du ska ha starkare utsug än insug, ALDRIG tvärtom.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ovard:

Du ska ha starkare utsug än insug, ALDRIG tvärtom.

Om man inte har oanvända fläktplatser där luften kan pressas ut ? ;D

Min Q9550 blev cirka 5 grader kallare när jag bytte till push and pull.

Personligen tycker jag dock inte att du ska använda fläkten som följer med H50 , låter ganska mycket.

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ovard:

Du ska ha starkare utsug än insug, ALDRIG tvärtom.

man ska väll jobba med ett positivt tryck i chassit ("övertryck") för att slippa att damm letar sig in i små skrymslen och vrå som aldrig blir riktigt täta... eller har jag missuppfattat någonting där?

Permalänk

Som jag har uppfattat det hela så ska man ha Över tryck i datorn.
Men i min blivande konfiguration kommer det bli 50 / 50 om jag uppfattat det rätt.

2 st Typhoon 1450 och 1 st Fractal på UTSUG = 50 % tror jag
2 st Typhoon och 1 st Fractal på Insug = 50%Tror jag
Var bör man placera GT 1450 fläktarna då i mitt chassi?

I och med att båda typhonen som suger ut kommer att vara kopplade till h50 (push - and - pull) och en fractal i toppen tror jag att det blir 3 Fläktar som suger ut och 3 st som suger in. en fractal i botten med

Men varför har jag hööög Moderkorts temp då? vad beror det på?

Visa signatur

PapaSmurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ovard:

Du ska ha starkare utsug än insug, ALDRIG tvärtom.

Du kan gärna gå in lite djupare på varför.......

Här är min hypotes till varför övertryck är en fördel:

Vid undertryck, trycks luft in i chassit, pga högre lufttryck utanför chassit än inne och detta letar sig in i alla hål, och inte endast de med dammfilter. Alltså är det väldigt lätt att damm kommer in i chassit, vilket resulterar dyr inhandling av tryckluft-.-

Vid övertryck är trycket högre i chassit, än trycket utanför. Detta gör att luften pressas ut genom alla vrår och hål. Ifall man exempelvis tejpar igen alla småhål och låter 120mm-utgången där bak, där h50 sitter och hålet genom pci-plattan där grafikkortet sitter vara den enda utgången, betyder det att de 3 insugfläktarnas luftflöde kommer passera genom processorkylaren och grafikkylaren, vilket bör dra ned på temperaturen ordentligt.

Skulle TS istället ha exempelvis 2 st insug och 4 st utsug+grafikkylarens utsug,, så skulle endast det luftflödet som fläktarna skapar i grafikkylaren, respektive processorkylaren passera grafik- och processorkylaren. Resten skulle passera ut genom de andra 3 hålen, utan att ha passerat kylarna, utan endast ha passerat håårddiskarna och delar av moderkortet.

Till TS:

Fläktsetupen som du tänker använda dig av låter väldigt bra, (den som du nämnde först och inte den andra ). Rekommenderar dig att du först testar det du tänkt göra, och sedan testar att ta bort fractal design fläkten i taket och täppa igen hålet igen. Sedan jämför du load och idle temps på processor, grafikkort och temps på moderkortet.

Sedan får du prioritera, vad som är viktigast. Lycka till!

Sedan undrar jag vad du har för moderkort, för att kunna jämföra temps.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk

Så man kan ju lägga fläktarna att 3 st suger in och det bara kan komma ut luft genom grafikkortet och genom de 2 st h50 kylarna

det var min första tanke...
all kall luft har bara en UTväg, genom Processorfläkten

3 in och i stor ut vad tycker ni?

Visa signatur

PapaSmurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pho3nIx - Teknik:

Så man kan ju lägga fläktarna att 3 st suger in och det bara kan komma ut luft genom grafikkortet och genom de 2 st h50 kylarna

det var min första tanke...
all kall luft har bara en UTväg, genom Processorfläkten

3 in och i stor ut vad tycker ni?

Testa dig fram

Dont be lazy^^

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem

Anledningen till att du har höga mobo-temps är för att du inte har några fläktar som riktar luften genom kylflänsarna på mobo....
När man kör med original kylningen så kommer det luft som pressas igenom flänsen efter att den har passerat CPUkylningen.
Om du nu skulle prova att sätta en FD fläkt med fläktstyrning framför de flänsarna, så kommer du se att tempsen sjunker...
Stillastående luft = varma komponenter...

Om det hjälper (vilket jag nästan är 100 på ) så kan du ju köpa en liten 40mm fläkt från Scythe...
Scythe 40mm Mini Kaze Silent Fan - Inet.se

Hoppas detta hjälper...

Permalänk

Klart

Nu är allt monerat och klart...

Jag satte in fläktarna så här
1. en Gentle Thypoon 1450 i Insug ( fronten i mitt Define R2 chassi)
2. En Gentle Thypoon 1450 i Insug
3.En Fractal Design silent series 120 mm, Insug i botten
4.och 5. 2 st Gentle Thypoon 1450 i UTSUG Kör PUSH - AND - PULL på mitt h50 aggregat.

Resultatet blev bra och jag fick ner tempen ca 10-15 grader i chassit och cpu.

Klockad ligger CPU COREn på 36 i IDLE
Och 45 -49 I load.

Jag skickar tillbaka Nocuta fläktarna som jag testade innan, tyvärr kunde de inte leverera den kylning som jag ville ha Om man tänker på priset.

Ja REKOMENDERAR att köpa Scythe Gentle thypoon fläktar då det är MYCKET tystare än alla mina NOCUTA fläktar. De är lika tysta som Fractal designs orginal flläktar.

Tack för all Hjlälp

MVH / PHO3NIX

Visa signatur

PapaSmurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pho3nIx - Teknik:

Nu är allt monerat och klart...

Jag satte in fläktarna så här
1. en Gentle Thypoon 1450 i Insug ( fronten i mitt Define R2 chassi)
2. En Gentle Thypoon 1450 i Insug
3.En Fractal Design silent series 120 mm, Insug i botten
4.och 5. 2 st Gentle Thypoon 1450 i UTSUG Kör PUSH - AND - PULL på mitt h50 aggregat.

Resultatet blev bra och jag fick ner tempen ca 10-15 grader i chassit och cpu.

Klockad ligger CPU COREn på 36 i IDLE
Och 45 -49 I load.

Jag skickar tillbaka Nocuta fläktarna som jag testade innan, tyvärr kunde de inte leverera den kylning som jag ville ha Om man tänker på priset.

Ja REKOMENDERAR att köpa Scythe Gentle thypoon fläktar då det är MYCKET tystare än alla mina NOCUTA fläktar. De är lika tysta som Fractal designs orginal flläktar.

Tack för all Hjlälp

MVH / PHO3NIX

You're welcome!

Ska alldeles strax inhandla dessa sköna fläktar. Men 10-15 grader skillnad och tystare än förut var absolut över förväntningarna som jag hade på fläktarna.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |