Permalänk
Medlem
Skrivet av swahnroger:

Släpps dom inte vanligtvis på hösten?

Det ser ut som, enligt prisjakt, att G2 kom för exakt ett år sedan (14/7). En G3a vore ju inte helt fel..

Permalänk
Permalänk
Medlem

Som alltid bra test och intressant att läsa :). Vore dock väldigt uppskattat med ett ännu större test där ni även tar med vanliga HDD också, allt ifrån äldre 7200rpm till lite nyare som Samsung F3 och snabbare Raptor diskar så man har mer att jämföra med. Vad som blir billigast i pris/prestanda och pris/utrymme samt testa alla diskar i RAID hur det påverkar prestandan etc. Vore kul att få se lite mer extrema tester också som 24st SSD I Raid :D.

Mvh

Permalänk
Medlem

Istället för att skapa en ny tråd:
Vad tror ni om GTX 460 o x-25 40gb till datorn i sign :D?

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bbx8:

Istället för att skapa en ny tråd:
Vad tror ni om GTX 460 o x-25 40gb till datorn i sign :D?

Haha säkert kalas Även om jag hade tagit denna 60GB 2.5" SSD Corsair Force Series - Inet.se ^^

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem
Skrivet av r:Grid:

Haha säkert kalas Även om jag hade tagit denna 60GB 2.5" SSD Corsair Force Series - Inet.se ^^

Hmm aa den ser fin ut. Vill helst ha över 50 GB också :/ kanske blir grafikkort först min dator laddar ändå HoN snabbast bland kompisarna o jag rebootar aldrig xD

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem

De är extremt dyra

Men hallå? Över 3500 kr för knappt 100 gb???

Då hade man lika gärna kunnat köpa 3-4 st 40gb intel och raidat, eller varför inte två 80 gb intel G2, de hade sopat banan under testet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Men hallå? Över 3500 kr för knappt 100 gb???

Då hade man lika gärna kunnat köpa 3-4 st 40gb intel och raidat, eller varför inte två 80 gb intel G2, de hade sopat banan under testet.

Det var inte det testet handlade om...

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Hade lätt köpt en Corsair Force om den hade haft 160 GB, mittimellan 120 och 240GB-modellen, och Intel 160GB känns ju inte speciellt prisvärd när man ser hastigheterna på Corsair Force och Vertex 2.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Sapiens:

Som alltid bra test och intressant att läsa :). Vore dock väldigt uppskattat med ett ännu större test där ni även tar med vanliga HDD också, allt ifrån äldre 7200rpm till lite nyare som Samsung F3 och snabbare Raptor diskar så man har mer att jämföra med. Vad som blir billigast i pris/prestanda och pris/utrymme samt testa alla diskar i RAID hur det påverkar prestandan etc. Vore kul att få se lite mer extrema tester också som 24st SSD I Raid :D.

Mvh

Hårddiskar har inget att säga till om när det gäller prestanda, faktum är att de inte ens spelar i samma liga. Kolla i den gamla prestandadatabasen för testresultat.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Vill gärna se hur Corsair Force 60GB presterar i jämförelse med 120GB varianten.

Permalänk
Medlem

Intressant test. Finns det några uppgifter på när Intels G3 serie kommer?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Ge oss SATA 6.0 nu!

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av arowe17:

Intressant test. Finns det några uppgifter på när Intels G3 serie kommer?

Tror inte man ska ha allt för stora förhoppningar på SSD priser/prestanda innan 22/25 nm är igång på allvar.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

fasen man blir ju sugen på en sån där Force ! men jäklar va dyrt...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Godis! X-25M står sig bra fortfarande <3

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk

I PCMark Vantage testet så vinner X25-M G2 5 test av 9, klart bäst av alla SSD diskar, men sen i sammanfattningen av just det testet skriver de: "I slutändan är det Corsairs Force som tar hem vinsten tätt följd av OCZ:s Vertex 2 och Agility 2."
Hur kan Corsair Force plötsligt vinna testet när det bara vann 2 test av 9?
Och sen finns inte ens X25-M G2 med i topp 3 längre??
Hur hänger det ihop??

Permalänk
Medlem

Corsair Extreme Series?

Schysst test, saknade någon disk från Corsair Extreme Series (X-Series) bara.

Keep up the good work gents!

Visa signatur

Desktop: Q6600@3.2Ghz 1.6GHz FSB | GA-P35-DS4 | XMS2 6400 4096MB | 8800GT | Samsung F1 | Sonata III
HTPC: Asus AT3IonT-I Deluxe | Corsair XMS3 DDR3 2048MB | Corsair Extreme Series X32 32GB | Samsung EcoGreen F2 1.5TB | Fractal Design Array

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av netnop:

Schysst test, saknade någon disk från Corsair Extreme Series (X-Series) bara.

Keep up the good work gents!

X-serien är med i den gamla prestandadatabasen. Vi testar inte om produkter bara för att få med dom i samma graf.

Skrivet av Blackbird_CaD_:

I PCMark Vantage testet så vinner X25-M G2 5 test av 9, klart bäst av alla SSD diskar, men sen i sammanfattningen av just det testet skriver de: "I slutändan är det Corsairs Force som tar hem vinsten tätt följd av OCZ:s Vertex 2 och Agility 2."
Hur kan Corsair Force plötsligt vinna testet när det bara vann 2 test av 9?
Och sen finns inte ens X25-M G2 med i topp 3 längre??
Hur hänger det ihop??

Intel X25-M G2 finns med som referens eftersom det är en populär SSD. För alla äldre modeller får du gå tillbaka och kika på historiska tester. Om vi skulle sitta och testa om alla gamla produkter varje gång vi skriver en ny artikel i ämnet så skulle vi inte hinna med några nya. Jämförelsen är således baserad på de enheter som artikeln fokuserade på.

Tycker du PCMark Vantage är det viktigaste deltestet är det alldeles utmärkt för du kan själv läsa alla resultat i artikeln. Det är det som är meningen med att skriva utförliga recensioner, att läsaren ska ha möjlighet att bilda sig en egen uppfattning baserat på rådata. Alternativet är att bara skapa en sammanfattande tabell med plus och minus som papperstidningar brukar göra.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

X-serien är med i den gamla prestandadatabasen. Vi testar inte om produkter bara för att få med dom i samma graf.

Ahh, my bad, var lite svårt att hitta bara

Visa signatur

Desktop: Q6600@3.2Ghz 1.6GHz FSB | GA-P35-DS4 | XMS2 6400 4096MB | 8800GT | Samsung F1 | Sonata III
HTPC: Asus AT3IonT-I Deluxe | Corsair XMS3 DDR3 2048MB | Corsair Extreme Series X32 32GB | Samsung EcoGreen F2 1.5TB | Fractal Design Array

Permalänk
Medlem

Tuffa saker men h-e vad dyra dom är. Nu har jag tagit en tugga av det sura äpplet och skaffat en Kingston SSD (V series 64GB) som jag köpte delvis för att den i test verkar hålla sig själv i trim utan TRIM. Nu är det kanske inte jätteaktuellt för dom flesta av swecs läsare men det hade ändå varit kul om att se hur prestandan påverkas efter ett SSD-dräpar test med och utan TRIM.

Permalänk
Medlem

Intel G3 lär väl komma till hösten och slå dom på fingrarna igen

Permalänk
Medlem

Jag höjer också rösten för Corsair Force 60GB. Intes 40GB har ju ungefär hälften av prestandan (i vissa test) mot 80GB. Om samma förhållande gäller Corsair så är den ju ganska ointressant, men håller den jämna steg med sin storebror så verkar de vara ett riktigt, riktigt bra köp.

När ni visar tabellen med egenskaper för varje disk, kan ni lägga till om de har TRIM också? Eller har alla det så det är ointressant? Kanske borde nämna det tydligt i så fall, eller är jag blind?

För övrigt, jättebra test. Det är sånt här som gör att man kan hitta bäst produkt (och således även sponsra de företag som gör bäst produkter) och inte behöva lita på tillverkarnas värdelösa prestandasiffror. Framförallt skillnaden i tester med komprimerad/okomprimerad data är ganska skrämmande, man kan ju gissa vilka tillverkarna presenterar...

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Cyne:

När ni visar tabellen med egenskaper för varje disk, kan ni lägga till om de har TRIM också? Eller har alla det så det är ointressant? Kanske borde nämna det tydligt i så fall, eller är jag blind?

Alla moderna ssd-enheter stöder TRIM såvida det inte är någon specialmodell med inbyggd RAID eller liknande. Det finns säkert något undantag men alla specifikationer brukar stå på tillverkarnas webbsidor.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Trevligt test!!

Jag känner precis som en del andra här att "gamla" Intel X25-M G2 80gb verkar väldigt trevlig till sitt pris på ca 1900kr. Frågan är om man upplever en sådan skillnad på en Intel G2 och tex. testvinnaren OCZ Vertex 2 som skulle motivera en till att lägga 80% mer? (visst man får 20gb extra lagringsutrymme också)

Jämför man en vanlig HDD på 80gb mot en G2 på 80gb lägger man 400% mer för att få SSD´n... så allt är ju relativt haha!

Jag ska precis köpa mig en ny laptop och tänkte kosta på mig just en 80Gb G2 till den Jag tror det blir bra.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Avstängd

tänker uppgradera till SSD när de får vettiga priser, 1.5 GBps i läshastighet är inte fel

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Jag höjer också rösten för Corsair Force 60GB. Intes 40GB har ju ungefär hälften av prestandan (i vissa test) mot 80GB. Om samma förhållande gäller Corsair så är den ju ganska ointressant, men håller den jämna steg med sin storebror så verkar de vara ett riktigt, riktigt bra köp.

När ni visar tabellen med egenskaper för varje disk, kan ni lägga till om de har TRIM också? Eller har alla det så det är ointressant? Kanske borde nämna det tydligt i så fall, eller är jag blind?

För övrigt, jättebra test. Det är sånt här som gör att man kan hitta bäst produkt (och således även sponsra de företag som gör bäst produkter) och inte behöva lita på tillverkarnas värdelösa prestandasiffror. Framförallt skillnaden i tester med komprimerad/okomprimerad data är ganska skrämmande, man kan ju gissa vilka tillverkarna presenterar...

Det låter intressant med den där Force 60GB om den nu är lika snabb som Force 120GB.. Enligt specifikationen som jag kan läsa på nätet ska de vara lika snabba i alla fall
En funderar är ju dock om utrymmer räcker som systemdisk på en bärbar dator där man vill få plats med ett par program också?

Vet inte om den formaterade SSD-disken ger samma utrymme som en vanligt HDD? I alla fall så har jag 465gig på min 500gigs HDD kvar efter formatering = 7% borta.
Om samma siffra gäller på en formaterad SSD, innebär ca 55,8gb brukbar lagringsplats på en Force 60Gb och 74,4gb på en 80gb G2

På min stationära dator har jag haft Windows 7 Ultimate 64bit installerat i ca 6 månader. Det är endast operativsystemet + drivrutiner installerade på C: partitionen. Sen har jag installerat lite program på D: som antagligen sprider ut lite filer även på C:, detta tar i alla fall totalt 22,6gb på C:

Alla program jag installerat på D: tar tillsammans upp 3gb utrymme. Sen har vi nått spel, och det tar ytterligare 7,5gb..
Totalt tillsammans tar operativsystem, programmen och ett spel upp 33 gigabyte. Detta innebär att det skulle vara 22,8gb kvar på F60 disken eller 41,3gb kvar på G2 80gb disken.

Så en 60 gigare skulle kanske räcka.. Filmer har man väl ändå med sig på en extern 2,5 tummare

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Avstängd

Bra test!

Det vore ytterst trevligt ifall ni kunde ge er på Corsair Force 60GB och föra in i testet.

Keep up the good work!

Permalänk
Skrivet av Birks:

Ge oss SATA 6.0 nu!

Kommer med Crucial C300 som dem håller på med enligt andra inlägget i tråden. Den kommer äga allihopa till pris och prestanda tror jag om man ska tro de test som finns och komplett.se...

Komplett.se - Crucial RealSSD C300 2,5" 128GB

Permalänk
Medlem

Jahapp nu vill man ha en Corsair Force 120Gb. Har velat länge mellan intels 80Gb som jag tyckt ha för lite utrymme och 160Gb som är för dyr. Nu har det kommit en 120Gb som är bättre överlag, och i prisklass mellan intels, så nu är det inget annat att göra än och köpa en när inet eller misco fått in den i lager. Den och 2st 460 borde kicka igång denna "gamla skorven" lite iaf.

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE