Bra paket? Något som bör ändras?

Permalänk
Medlem

Bra paket? Något som bör ändras?

Hej

Är väldigt grön på det här, har aldrig plockat ihop en egen dator förut. Nu har jag suttit och pulat lite och plockat ihop dessa delar:

Ser det bra ut? Något som är onödigt dyrt eller borde man lägga till någon/några hundralappar på någon komponent om det blir stor förbättring?

Datorn ska användas till spel och surfning, dock inga krav på att maxa fps, utan det blir mer strategispel och liknande. Den får gärna "hålla" ett tag och ha viss möjlighet till uppgradering.

Kommer man kunna köra crossfire i framtiden när HD5850 gått ner i pris?

Är HD5850 ett vettigt kort att satsa på eller finns något bättre passande?

Hade funderingar på AMD Phenom2 X6 1090T BE, onödigt eller värt?

Hur svårt är det att bygga själv, borde jag låta inet knåpa ihop den för mig?

Hit me with your knowledge, extremt tacksam mot alla som tar sig tiden att hjälpa oss nybörjare! Ni får gärna skriva även om inget behöver ändras, så att jag vet att det är bra.

Tack!

Permalänk
Medlem

Nu har jag pillat lite till med paketet och gjort följande förändringar:
Bytt moderkort till https://www.inet.se/artikel/1901835/asus-m4a89gtd-pro-usb3
Lagt till en annan processorkylare
Lagt till en extra 140mm fläkt
Insett att jag kan fixa windows 7 på annat sätt

Nu ser paketet alltså ut som följande:

Ser detta paket bättre ut? Någon annan förändring?

Sen läste jag om att processorn tydligen skall vara lätt att överklocka, både med någon medföljande programvara och manuellt. Skulle det gå att göra detta med det här paketet eller måste jag ändra något i så fall? Kan ingenting om det här med överklockning egentligen men man vet aldrig i framtiden.

Tack!

Permalänk
Medlem

Hej!

Vad du tänker på med överklockningen är antagligen att den har upplåsta multiplar, gör det relativt enkelt att överklocka stabilt med lite jobb. Gäller alla AMD Black edition och samtliga six-core (tror jag)
Fast om det är ett bra val med en six-core för spel vet i tusan, läs prestandatest på internet (jämförelser i diagram osv..) innan du köper. Tror att få spel har stöd för 6 core idag, och då snor kärnorna prestanda, sen är det såklart en annan femma hur marknaden ser ut om 2 år!

Överdrivet dyrt:
Montering, en modern dator är ingen större konst att montera. Se det som en utmaning att lära dig bygga ihop delarna, kanske en polare kan ge dig lite tips och visa?

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Vad jag tänker med X6 är att X4 i högre frekvenser ligger i stort sett i samma pris, om man då klockar upp X6 lite så borde den väl prestera iaf lika bra som en fyrkärnig processor med samma klocktal?
Även om spel inte utnyttjar alla sex kärnor kan väl de "överflödiga" ta hand om andra processer och på så sätt lämna de kärnor som spelet utnyttjar helt till spelet?

Bortsett från monteringen, känns paketet då prisvärt och rimligt balanserat?

Permalänk
Medlem

Tycker de ser riktigt bra ut. De ända skulle väl vara att lägga en tusing mer eller vad de nu blir å skaffa ett 5870. Inte lika prisvärt men fortfarande prisvärt eller va man nu ska säga. De är de ända ja kan säga, den största boven i dramat när man spelara spel är GPU inte CPU:) Så även om amd x6 e sämre än nån intel x4 så är de fortfarande GPU'n som spelar mest roll. Plus att x6 e mera framtidssäkert. Bara saffa ännu bättre GPU om några år men behålla CPU;)

//Knape

Visa signatur

Stationär: Lian-Li O11 Dynamic XL ROG Certified - ASUS B-450 F Gaming - AMD Ryzen 2700X lätt OC - Fractal design S36 - G-SKILL 3200 @3400 CL 16 16Gig - MSI RTX 2080 GAMING X TRIO - Corsair 650W Mod - Lagring: S EVO 970 500GB S EVO 250GB INTEL 660 1TB S BARACUDA 2TB

Permalänk
Medlem

Har resonerat lite i de banorna jag med.
Tanken är väl att kanske skaffa ett till 5850 längre fram när de gått ner i pris och köra crossfire. Känns som att jag kan komma undan lite billigare på så sätt jämfört med ett 5870. Börjar även närma mig någon sorts övre smärtgräns på budgeten.

Räcker kylningen för att överklocka processorn lite eller behöver den förbättras? Bra prisvärd processorkylare i så fall?

Permalänk
Medlem

Bara moderkortet klarar av de så låter de väl smart.

Vet ej något om den kylningen men den ser inte spec bra ut. Någon för 3-400 och uppåt skulle jag väl rekomendera. Men som sagt, VET ej om den du valt är bra eller dålig.

//Knape

Visa signatur

Stationär: Lian-Li O11 Dynamic XL ROG Certified - ASUS B-450 F Gaming - AMD Ryzen 2700X lätt OC - Fractal design S36 - G-SKILL 3200 @3400 CL 16 16Gig - MSI RTX 2080 GAMING X TRIO - Corsair 650W Mod - Lagring: S EVO 970 500GB S EVO 250GB INTEL 660 1TB S BARACUDA 2TB

Permalänk
Medlem

Vad jag läst om den så verkar den inte vara så mycket effektivare än den medföljande, men tystare.

Någon annan som har tips på någon kylare om det behövs?

Permalänk
Medlem

Den cpu fläkten är för klen för den cpun. Den är gjord för högst 90w cpu. Kolla specen!

Billig: https://www.inet.se/artikel/5321392/arctic-cooling-freezer-7-...
Tyst: https://www.inet.se/artikel/6308718/noctua-nh-u9b-se2
Kyler bra: https://www.inet.se/artikel/6308699/corsair-cooling-hydro-h50...

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Medlem

Aha, det är det man ska kolla på, sorry.

Vissa är ju extremt stora ser det ut som, kan de hamna i vägen för ett HD5850 om jag sedan kör crossfire?

Skulle den här kunna vara något? https://www.inet.se/artikel/5321378/scythe-big-shuriken
Har läst bra om denna, är den prisvärd? https://www.inet.se/artikel/5321447/scythe-mugen-2-rev-b

De två senare i dina förslag är nog lite väl dyra för min budget. Hade dock funderat på ditt billiga förslag, kommer den kyla tillräckligt även vid lite överklockning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonNy:

Tack för svar!

Vad jag tänker med X6 är att X4 i högre frekvenser ligger i stort sett i samma pris, om man då klockar upp X6 lite så borde den väl prestera iaf lika bra som en fyrkärnig processor med samma klocktal?
Även om spel inte utnyttjar alla sex kärnor kan väl de "överflödiga" ta hand om andra processer och på så sätt lämna de kärnor som spelet utnyttjar helt till spelet?

Bortsett från monteringen, känns paketet då prisvärt och rimligt balanserat?

Problemet är att CPU:n har ett givet antal watt att spendera på sina kärnor, begränsat av moderkortet. Om alla 6 kärnora ska köras finns det helt enkelt inte tillräckligt med watt för att köra alla i maxfart. Här jobbar processorn med att stänga av kärnor som inte används för att kunna köra övriga kärnor i full hastighet. Självklart är inte denna teknik så vass att processorn stänger kärnorna i tid och det inte förloras prestanda för att för många kärnor körs i 2 eller 4 trådiga processer. Slutsats, om applikationen stödjer 6-core kommer du ha ett rejält lyft i prestanda, stödjer den inte 6-core kommer säkert en Quad eller Duo core att vinna i ett prestandatest. Samma problem gäller mellan Quad och Duo core, fast stödet för Quad börjar bli bättre så att numera vinner ofta quadarna över duocoren i prestandatest. Kanske är 6-core nått som stödjs av alla spel 2011-2012 , jag vet iaf inget idag som stödjer, sen är jag inte jätteinsatt i spelmotorerna och kommande sådana, så jag får nöja mig med att informera om tekniken

Permalänk
Medlem

Datorbyggarskolan är bra att ha tillhands första gången man bygger, de bygger här med 4 år gamla komponenter, men principen är densamma fortfarande, bara att det är andra specar och socklar på grejerna idag.

Datorbyggarskolan - Delarna i din dator - www.nordichardware.com

Permalänk
Medlem

En bra genomgång av AMD six core:
AMD's Six-Core Phenom II X6 1090T & 1055T Reviewed - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News (page 1)

Prestanda diagram över AMD six core (1055T, 1090T) mot andra CPU, lägg speciellt märke till att Fallout 3 är det enda spel där AMD 6 core vinner över en intel Quad @ 2,66 Ghz. Så ser det ut idag, men om 2 år?... No idéa!
AMD's Six-Core Phenom II X6 1090T & 1055T Reviewed - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News (page 9)

Permalänk
Medlem

black edition har upplåst multipel bara, inte prisvärt imo, fast ska du överklocka tungt så visst.

fixxa en i5 750 istället för amd, dom är långt efter för tillfället

Visa signatur

gege

Permalänk
Medlem
Skrivet av liinden:

Datorbyggarskolan är bra att ha tillhands första gången man bygger, de bygger här med 4 år gamla komponenter, men principen är densamma fortfarande, bara att det är andra specar och socklar på grejerna idag.

Datorbyggarskolan - Delarna i din dator - www.nordichardware.com

Tycker ändå han ska låta inet bygga ihop den, inte kul om man inte får det att fungera eller förstör något, det är ju dyra grejer. Att han får 2 års garanti är ju också ett plus.

Visa signatur

Gaming Mini-ITX Fractal Design Define Nano S - ASRock B550M-ITX - AMD Ryzen 5 3600XT 3.8Ghz 35MB - Sapphire Radeon RX 5700XT 8GB Pulse OC - 16GB HyperX 3200MHz - Samsung 970 EVO1TB NVMe M.2 - BeQuiet! Pure Rock 2 Black - Corsair SFX SF750W 80+ Platinum
Bärbar 13" MacBook Pro Retina Space Gray - 2.3 Quad i5 - 16 GB 2133Mhz RAM - Intel Plus 655 1,5GB - 512GB SSD - MacOS 11
Playstation 4 Pro

Permalänk
Medlem

Gaming CPU Heirarchy Chart : Best Gaming CPUs For The Money: July 2010

best gaming cpu fpr the money!!

läs hela artikeln helst, länken går till hierchy chart

Visa signatur

gege

Permalänk
Medlem

Tack alla som engagerar sig och hjälper till. Sista länken funkar inte, servern verkar ligga nere.

Har kollat lite mer nu, och plockat ihop det här paketet baserat på i5 istället:

I uppgraderingspaketet ingår:
Intel Core i5 750, 2.66GHz - Inet.se
Gigabyte GA-P55A-UD3 - Inet.se
A-Data DDR3 4GB (2GBx2)1600Mhz Game Series,CL9, PC3-12800 - Inet.se

Verkar det som ett bättre paket?
Läste någon som sa att moderkortet inte var ultimat för crossfire, pga av något med PCI 16X. Stämmer det och vad skulle man behöva för annat kort i så fall?

Läste också att det ska släppas en ny i5, 760. Tror ni att det är värt att vänta på den eller på en ev prissänkning av 750?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonNy:

Verkar det som ett bättre paket?
Läste någon som sa att moderkortet inte var ultimat för crossfire, pga av något med PCI 16X. Stämmer det och vad skulle man behöva för annat kort i så fall?

Stämmer bra, ska du köra SLI/Crossfire på Intel är det LGA1366 Socket som gäller med i7 processor, annars blir det PCI 8X på andra kortet (SLÖTT!!) . Om SLI/Crossfire och en tight budget är dina förutsättningar bör du välja AMD av den anledningen, AMD Phenom II X4 965 Black Edition presterar ofta rätt nära i5:an du kollat på i testerna, ser du i 3D rendering är AMD Phenom II X4 965 Black Edition t.o.m. bättre, men om man enbart spelar skulle jag nog valt i5:an , men somsagt, det förutsätter ju att du inte ska SLI:a/Crossfire:a
Sen måste du ju såklart välja ett moderkort med 2 st PCI 16X platser

Permalänk
Medlem
Skrivet av ax69:

Tycker ändå han ska låta inet bygga ihop den, inte kul om man inte får det att fungera eller förstör något, det är ju dyra grejer. Att han får 2 års garanti är ju också ett plus.

Garantin gäller på alla delar även om du bygger själv! 800 kr är skillnaden mellan en i5 och i7 processor! Redan där känns det ju dumt när budgeten är tight! Om man läser på det man inte kan och inte hetsar iväg så brukar det mesta gå bra, oavsett om det gäller datorer eller andra saker.

Permalänk
Medlem

Tack för nya svar!

Crossfire var ett stort "om utifall", så då kanske jag skippar det och kör på moderkortet som ingår i uppgraderingspaketet i stället. Några hundra billigare och med USB 3 och SATA 6.

Som du säger, bara man tar det lugnt så brukar ju det mesta gå bra... Mest nöjig för det här med statisk elektricitet men det kanske är överdrivet bara man har sånt där armband...

Permalänk
Medlem
Skrivet av liinden:

annars blir det PCI 8X på andra kortet (SLÖTT!!).

Det är inte så mycket skillnad som du beskriver det mellan 16x & 8x, hade det däremot varit 4x på sekundära porten som på mitt s1156 moderkort är det ju verkligen ingen hit.

Men som du säger, 16x/16x vill man ju gärna ha.

Om TS väljer ett s1156 bord rekommenderar jag att köpa ett moderkort där sekundära pcie porten går i 8x och inte 4x.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

Det är inte så mycket skillnad som du beskriver det mellan 16x & 8x, hade det däremot varit 4x på sekundära porten som på mitt s1156 moderkort är det ju verkligen ingen hit.

Men som du säger, 16x/16x vill man ju gärna ha.

Om TS väljer ett s1156 bord rekommenderar jag att köpa ett moderkort där sekundära pcie porten går i 8x och inte 4x.

Mvh

Man ska ju tänka på att SLI/Crossfire absolut inte ger 100% boost, kanske 10-30% prestandaökning. Om då PCI E porten är långsam kan man ju ifrågasätta vinsten med 2 grafikkort, så jag antar att våra rekomendationer blir att inte satsa på 2 kort. Om du villl öka prestandan kan du ju byta grafikkort vart annat år, ett medelklasskort då kommer slå dagens värstingkort, så snabb är utvecklingen!

Permalänk
Medlem

Jaha, man får bara 10-30% förbättring med det andra kortet? Känns ju inte så fantastiskt värt då. Trodde det var 50-70% eller något.

Då kommer jag inte köra på crossfire.

Tips på bra moderkort? Har snöat in lite på asus då de verkade ha ett bra automatiskt överklockningsprogram, men det kanske inte behövs? Är det lätt att fixa själv även som nybörjare? Pratar naturligtvis inte om några extrema klockningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonNy:

Tack för nya svar!

Crossfire var ett stort "om utifall", så då kanske jag skippar det och kör på moderkortet som ingår i uppgraderingspaketet i stället. Några hundra billigare och med USB 3 och SATA 6.

Som du säger, bara man tar det lugnt så brukar ju det mesta gå bra... Mest nöjig för det här med statisk elektricitet men det kanske är överdrivet bara man har sånt där armband...

Kör på, strunta i crossfire, om man inte är extrem gamer eller jobbar dagligen med 3D är prestanda/pris vinsten för liten!

Du känns alldeles för insatt i datorer för att inte klara ett bygge, hade du kommit hit med rubriken "Hjälp sätt ihop en dator, jag kan inget om detta" hade jag inte rekomenderat dig att bygga själv, men när du sitter och pratar om PCI 16x och 8x visar det ju på att du faktiskt har koll på komponenter, socklar osv... Ett bygge lär ju lära dig ännu mer om komponenterna inför nästa datorbygge! Läs datorbyggarskolan och fråga i tråden om du är osäker så ska jag hjälpa dig med tips! De 800kr kommer göra gott i bättre komponenter i datorn! Lycka till

Permalänk
Medlem

Haha, det har ju blivit några timmar här och googlande så jag har om inte annat blivit insatt...

Återigen tack för all hjälp.

Det jag nu funderar på är vilket moderkort jag ska ha, ska jag bygga själv kan jag köpa på dustin också, gratis frakt där...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonNy:

Jaha, man får bara 10-30% förbättring med det andra kortet? Känns ju inte så fantastiskt värt då. Trodde det var 50-70% eller något.

Då kommer jag inte köra på crossfire.

Tips på bra moderkort? Har snöat in lite på asus då de verkade ha ett bra automatiskt överklockningsprogram, men det kanske inte behövs? Är det lätt att fixa själv även som nybörjare? Pratar naturligtvis inte om några extrema klockningar.

Det lite lustiga är att jag lyckades bränna 2 st av det Gigabytekortet du hade valt xD Kommer aldrig köpa annat än ASUS i framtiden, alla mina ASUS kort har hållt medans både MSI och Gigabyte-korten har gått åt pepparn! Överklockning - Du är på rätt forum, posta en egen tråd när du är redo och be om nybörjarhjälp! ASUS egna verktyg kan säkert boosta dig ett antal %, men manuellt jobb klår det! Allt beroende på hur mkt du behöver klocka, i5an ska vara klockvänlig en bra bit över 2,8Ghz

Din oro ang antistat löses med att du har på dig kläder som inte ger statisk elektrisitet, och att lätta en hand på ett element först och sen gå till din byggplats (köksbordet?) och lägga en hand på chassit innan du monterar i sakerna, sen så tar du i kanterna på kretskorten och inte över kontaktytorna. Inte hålla lite fjolligt i hörnet och tro att allt går sönder för att man håller ordentligt i det, men använda huvudet när man håller på! Gör då så har du vidtagit åtgärder som mer eller mindre kommer garantera dig att du inte förstör något! Nu kan någon säkert skriva en historie om hur dom förstörde komponenter här, men jag har under alla år aldrig förstört något och jag har inte haft något mer en antistatpåsar när komponenterna förvarats utanför chassit!

Permalänk
Medlem

Komplett.se , de har hämtbutik i Göteborg inte långt från Nils Ericsson terminalen! 39kr i frak oavsett hur mkt du beställer. Handlar alltid på komplett, fast Inet är bra dom med Dustin har jag aldrig riktigt fastnat för när det gäller datorkomponenter, känns som komplett har mer att tillföra där, men det kan mycket väl vara en felaktig magkänsla!