WD skickade ersättningsdisk med samma problem som den trasiga.

Permalänk
Medlem

WD skickade ersättningsdisk med samma problem som den trasiga.

Jag fick problem med min 150gb Raptor för ett par månader sen och skickade då in den för att få den utbytt. Självklart blev det förseningar osv men till slut fick jag iaf en ny disk. I paketet låg en Velociraptor istället för en vanlig raptor och detta är ju rätt positivt i mina ögon, då raptorerna i min erfarenhet är ganska problematiska.
När jag plockar upp disken ur påsen för att kika lite på den så märker jag dock att det låter som att något ligger löst inuti disken, när jag vrider och vänder på den.
Kopplade in den i datorn och drog test med WD's data lifeguard's diagnostiksverktyg och precis som min förra disk hittas inga fel, dessutom låter den som min ursprungliga när den börjar arbeta (Ungefär som att den håller på att dö). Kör HDTach i windows och återigen är prestandan jag får ur disken dålig. Alltså har jag återigen en disk med exakt samma problem som min ursprungliga disk.

Problemet då? WD's hemska RMA-avdelning. De vill att man själv ska betala frakten ner till tyskland, vilken blir rätt hög om man ska skicka som privatperson. Vill man ha tag på dem så blir det problem. Mailen verkar de ha övergivit för länge sen och telefonnumret som står på deras sida fungerar inte (Kan vara något med landskoder, om någon vet något om detta så får ni gärna förklara hur tusan man ska använda det)

Har någon annan erfarenhet av det här och kanske några förslag hur jag ska göra för att fixa det så fort som möjligt?

Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB

Permalänk

Det nummer jag hittar på WDs hemsida är 00800- 27549338. 00800 delen innebär att det är WD som betalar för samtalet. Vad händer när du ringer det nummret?

Permalänk
Medlem
Skrivet av defaultusername:

Det nummer jag hittar på WDs hemsida är 00800- 27549338. 00800 delen innebär att det är WD som betalar för samtalet. Vad händer när du ringer det nummret?

Det tutar upptaget. Samma från mobil och hemtelefon.

Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB

Permalänk
Medlem

Du ska inte behöva stå för frakten. Är disken trasig så ska de ersätta dig i efterhand. Alternativt får de skicka en returfraktsedel samt emballage.
Egentligen ska du reklamera till butiken där du köpt den och låte dem ta hand om RMA:n men nu är det nog för sent så du får helt enkelt skicka ner denna disken med. Surt är det.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Du ska inte behöva stå för frakten. Är disken trasig så ska de ersätta dig i efterhand. Alternativt får de skicka en returfraktsedel samt emballage.
Egentligen ska du reklamera till butiken där du köpt den och låte dem ta hand om RMA:n men nu är det nog för sent så du får helt enkelt skicka ner denna disken med. Surt är det.

Tillverkaren har inga som helst skyldigheter att stå för frakten till dem.
Man får vara glad att de betalar frakten tiillbaka.

Permalänk
Medlem

Nej, de ska stå för fraktkostnader vid garantireparation. Men oftast får man ligga på dom då de ogärna betalar.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Skrivet av killawife:

Nej, de ska stå för fraktkostnader vid garantireparation. Men oftast får man ligga på dom då de ogärna betalar.

Det gäller nog bara för svenska butiker enligt konsumentköplagen inom garantitiden.

Men om du har rätt skulle det vara intressant att veta, har du något att referera till att svenska lagen är tvingande för utländska bolag?

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Nej, de ska stå för fraktkostnader vid garantireparation. Men oftast får man ligga på dom då de ogärna betalar.

Nej, tillverkaren har inga sådana krav på sig. Däremot har butiken du köpte den av det kravet.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"