Windows 7 64-bitar mot 50 procent av användarna

Permalänk
Skrivet av Suuulan:

Nej. Microsoft har meddelat att de ska släppa en 128-bitarsversion också.

win8 har utvecklats i över ett år nu.

Ska bli spännande

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem

Är samarbetet med hårdvarutillverkarna att tvinga folk att köpa ny "kompatibel" hårdvara för att de inte tillåter osignerade drivrutiner på 64bit system??

SecurityRisk.Atsiv is a Security Risk that allows the loading of signed or unsigned drivers on 32-bit and 64-bit versions of Windows XP, Windows 2003 and Windows Vista.

Jättefarligt!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Guffie:

Hur ser det ut i linux och mac världen på x32 vs x64 fronten?
Personligen ser jag x32 som ett gammalt system som borde dö, eftersom jag inte ser några fördelar med det.

Jag håller mig till frågan om Linux.

Linux 64bitar går tillbaka till år 2000 för IBM mainfraims och sedan lite senare, år 2003, för PC datorer. Det gör att i princip alla open-source program finns i både 32bit och 64bit. En liten skillnad mellan Windows och Linux är att än om Windows på ett sätt är bakåtkompatibelt så fungerar ändå Linux av samma version av kärna på ett bredare spektrum av gammal och ny hårdvara, vilket kanske också förklarar varför 32bitar inte kommer att dö på länge. Å andra sidan är det inget större arbete i att underhålla både 32bitars och 64bitars programpaket.

Till skillnad ifrån Windows väljer många Linux användare att köra ett 100% 64bitars system, alltså utan någon 32bit emulator. Begränsningen här är egentligen bara proprietära program för hemanvändare som Skype och Flash (Flash var till för någon vecka sedan inget problem eftersom Adobe haft en väl fungerande 64bits version, men vid senaste uppdateringen valde Adobe att inte uppgradera 64bitars versionen, vilket gör att få vill använda den pga förra versionens upptäckta allvarliga säkerhetshål; Adobe menar dock att de efter en större omskrivning återkommer med en 64bits version), eller att någon använder sig av Windows-program i Wine. Det finns två vägar för de som tvunget vill ha dessa 32bitars program: antingen gör du som i Windows och installerar 32bitar bibliotek eller om du hellre vill ha ett renare system kan du använda dig av chroot (betyder att du egentligen startar upp ett parallellt system med det i drift).

Kort och gott så är open-source delen av Linux redan klar med övergången till 64bitar. För några distributioner är första prioriteringen 64bitar och dessa paket får därför ofta sina uppdateringar först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Kan man köra 64-bitarversionen med 2GB RAM? Det kan funka tror jag, men man får ju inget utrymme att spela. =(

jag har inget problem att köra två Gb i tunga spel. får dåliga siffror i windows experience index
Ram minne minnesåtgärder per sekund 5,5 poäng. har en USB som jag kan använda med (men är inte en äkta bot minne). och lasten på minnet ligger på 40 procent ca.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyb3rH4Xter:

kör 32 bitars w7 ultimate, dels för att jag har dåliga erfarenheter av 64 bitars, och dels för att jag fick den för halva priset på csn-kortet ^^ (1600kr)

Lika bra att köra Professional för 100kr istället http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/878230-...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Guffie:

Hur ser det ut i linux och mac världen på x32 vs x64 fronten?

Linuxkärnan var enl Wikipedia först ut med fullt stöd för x86-64 iom 2.4 som kom 2001. Vad gäller distributioner så har t ex Debian har haft stöd för AMD64 (som x86-64 kallas för att skilja den från Intels Itanium-serie som kallas IA-64) sedan 2003. Då drivrutiner och annat vanligen är öppen källkod är det ingen större konst för distributioner att kompilera om allt och få ta del av en del 64-bitarsfördelar, enkelt sagt.

Allt är ju då tyvärr inte open source, men det går att köra 32-bitsapplikationer i samklang med ett 64-bitars OS. Det kan krävas att man har 32-bitsversioner av vissa bibliotek för att detta ska funka, men de vanliga är fint paketerade i ett enda paket, och det är ingen konst att dra in egna 32-bitsversioner av mer exotiska bibliotek ifall någon utvecklare är ohyggligt bångstyrig. Om man verkligen vill så kan man sätta upp en komplett 32-bitars chroot varefter inget program bör kunna klaga, hur mycket de än vill

Under devisen "if it ain't broke" osv finns det säkert Linuxanvändare som inte migrerat från 32 till 64 bitar om deras installationer gjordes innan 64-bitarsversionen var stabil (eller innan de hade en processor med 64-bitsstöd) då man inte nödvändigtvis måste göra nyinstallationer av sitt OS med jämna mellanrum. Uppdateringar mellan versioner går ganska sömlöst. Det går att migrera hela system mellan arkitekturer också utan att behöva installera om, men om saker fungerar ändå så...

x86-64 - Wikipedia, the free encyclopedia - en lista över hur implementationen av x86-64 är och har varit på olika plattformar.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

64bit

testade windows vists betan o köppte
windows vista Home Premium 64bit när den släpptes
testade betan på windows 7 när den kom .
köpte windows7 ultimat när den släpptes
ut veklingen av operativsystemet är kanon

Permalänk

kör på Win Vista Sp2 x64. har testat Demo läget med en polares W7 skiva men var för lite skillnad för att det ska vara värt att byta upp sig enligt mig då jag inte använder SDD iaf så behöver inte stödet för trim.

men kanske updaterar om man köper en ny dator nån gång i framtiden men håller mig till vista sålänge

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det var lika bra att testa när man väl hade båda och det funkade fint med x64

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk

Det är inget fel med att köra 32-bit, men det är bra mycket skönare att ha takhöjd när det gäller minne. Med allt som jag har igång i vanligt bruk(tex Chrome med massa tillägg) så ligger jag runt 2GB använt. Då hade det varit jobbigt att starta ett spel som tar en del minne med 32-bit alltså...

Sen verkar det finnas folk som "vägrar" gå över till x64 för att "inga program och drivrutiner fungerar". Bullshit. ALLT fungerar! Visst, min webkamera från 2002 har inga drivrutiner men det är liksom okej eftersom tex telefonen känns igen direkt och fungerar utan drivrutiner.

Windows 7 x64 = det bästa MS har gjort.

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Skrivet av coolacrille:

Det är inget fel med att köra 32-bit, men det är bra mycket skönare att ha takhöjd när det gäller minne. Med allt som jag har igång i vanligt bruk(tex Chrome med massa tillägg) så ligger jag runt 2GB använt. Då hade det varit jobbigt att starta ett spel som tar en del minne med 32-bit alltså...

Sen verkar det finnas folk som "vägrar" gå över till x64 för att "inga program och drivrutiner fungerar". Bullshit. ALLT fungerar! Visst, min webkamera från 2002 har inga drivrutiner men det är liksom okej eftersom tex telefonen känns igen direkt och fungerar utan drivrutiner.

Windows 7 x64 = det bästa MS har gjort.

mjo det där med drivrutiner lever kvar sen innan vista. var mest Xp x64 som var drabbat men sen lanseringen av vista finns det drivare för x64 till det mesta från 2007 och frammåt iaf även utbudet till Xp x64 har ökat ganska markant med releasen av x64 Vista/W7 om nån nu skulle sitta kvar med det på nån dator.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Föra förvånande siffror med tanke på hur poppis Win7 är, var annat på XP tiden när inte allt funka som det skulle i 64-bitars versionen.
Lär inte hoppa ifrån mitt kära x32 på ett tag iaf, när datorn uppgraderas så hoppar ett nytt operativsystem in också.

Permalänk
Medlem

Är väl inte så konstigt att det tar tid eftersom jag antar att en överväldigande majoritet skiter i om det är 32 eller 64 bitars os.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

Får man någon prestandaökning om man skulle börja med 128-bitars OS då? Jag är inte så insatt i det här.

Inte jag heller egentligen man skulle gissa på en skaplig prestandaminskning med 128.
Men det kanske ligger ett par hundra år in i framtiden i vilket fall, eller så kanske det finns någon anledning till att införa det tidigare.

Permalänk
Medlem

Det blev ju ingen rejäl prestanda boost med 64-bitars direkt men med 128-bitars så kan man väl använda ännu mer minne vilket kan säkert hjälpa till inom vissa områden.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Det blev ju ingen rejäl prestanda boost med 64-bitars direkt men med 128-bitars så kan man väl använda ännu mer minne vilket kan säkert hjälpa till inom vissa områden.

Man ska inte förvänta sig någon "rejäl prestandaboost". Att köra 64-bit OS gör man först och främst för att kunna använda 4GB+ RAM men även för den ökande mängd applikationer som har stöd för 64-bit och vinner i prestanda på det.

Du behöver inte oroa dig för att inte 64-bit kan använda mer minne. De tyngre Windows 7-versionerna supportar upp till 192GB RAM. Teoretiskt skulle ett 64-bit OS kunna supporta enormt mycket mer ändå, men sen finns det begränsningar i nuvarande CPU-arkitektur på max 4PB fysiskt minne.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Superlight:

Kan man köra 64-bitarversionen med 2GB RAM? Det kan funka tror jag, men man får ju inget utrymme att spela. =(

Det går bra, det är ingen större skillnad på minneskraven, OS:et tar lite mer minne 50-100MB, men vanliga 32 bitars program tar precis lika mycket som på ett 32 bitars OS.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av ed76:

Inte jag heller egentligen man skulle gissa på en skaplig prestandaminskning med 128.
Men det kanske ligger ett par hundra år in i framtiden i vilket fall, eller så kanske det finns någon anledning till att införa det tidigare.

jo känns som att 128 bit windows tar ett tag innan de lanceras. då 64bit stödjer för upp till 128gb ram eller vad det var kanske bara 64gb men nästan hundra på att det var 128 eller inte t.om. var mer.

och än så länge så finns det ju inte ramstickor för att kunna plocka ihop så mycket ram äns

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det finns allf för mycket gissningar och felaktig fakta i den här tråden, så jag tänkte försöka förklara lite om fördelarna med 64 bitar os och program.

Den maximala minnesmängd som teoretiskt kan stödjas idag är 256TB(2^48) då några av bitarna används som integritetskoll. I framtiden, när det blir nödvändigt kan det dock utökas(med ny hårdvara) så atta hela 2^64(2 exabytes) kan användas. x86-64 - Wikipedia, the free encyclopedia

Att köra 32-bitars program i 64-bitars miljö ska inte ge några prestandaförluster då inget måste emuleras. Man har nackdelen att behöva lite mer ramminne för att ha fler delade bibliotek i minnet, men å andra sidan så är en del processor instruktioner borttagna då de inte längre används i moderna program(när processorn körs i 64-bit läge(long mode)) x86-64 - Wikipedia, the free encyclopedia

Om programmen kompileras om så kan de se en något sånär stor prestandaökning eftersom amd64 garanterar stöd för sse2 och tillhandahåller ungefär dubbelt så många register. Detta låter kompilatorn optimera koden bättre. Fördelen fås också att 64-bitars variabler kan hanteras direkt och måste inte ta flera operationer jämfört med 32-bitars variabler. x86-64 - Wikipedia, the free encyclopedia
Long mode - Wikipedia, the free encyclopedia

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av coolacrille:

Visst, min webkamera från 2002 har inga drivrutiner men det är liksom okej eftersom tex telefonen känns igen direkt och fungerar utan drivrutiner.

Detta är en typanledning ur ett användarperspektiv till varför man bör förespråka öppna drivrutiner. Hade källkoden varit fri hade man inte suttit i sjön när företaget valt att droppa supporten/gått i konkurs, även om det handlat om en gammal webkamera.

Då det visat sig svårt att övertyga företag om att göra "det rätta" så är det oftast bättre att angripa från andra hållet: köpa utrustning från tillverkare som redan erbjuder öppna drivrutiner så långt det är möjligt.

Med öppna drivrutiner hade en övergång till x86-64 gått väldigt mycket smidigare än det faktiskt gick, där Windows 64-bitarsversioner var i stort sett oanvändbara för slutkunder (speciellt de som ville bygga egna system) förrän ett par år efter release när 64-bitsdrivrutiner började dyka upp på allvar (till iaf den mer moderna hårdvaran). Var inte så kul den första tiden när man inte ens hade grafikkortsdrivrutiner tillgängliga.

Fortfarande, så märk själv hur mycket som installeras i "Program Files (x86)", dvs är program kompilerade med 32-bitarsinstruktioner. Hade standarden varit öppen källkod så hade allt kunnat kompileras till 64-bitarsversioner direkt.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

Får man någon prestandaökning om man skulle börja med 128-bitars OS då? Jag är inte så insatt i det här.

Haha, jag skrev det lite klumpigt. Menade hur långt före Win 7 betan kom före Win 7.

jorå fattar det...försökte vara lite rolig på din bekostnad...menar inget illa...

Visa signatur

MB: Asus prime z790-p CPU: intel 13900k ddr5 corsair 5600ghz HDD: 2gb nvme sysdisk

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel, men är inte anledningen till att x64 drar mer RAM minne just för att man måste ha RAM till 32bitars "WoW" systemet också?

Permalänk
Inaktiv

64bit win7 på alla vanliga burkar och 32bit på laptopen (ingen mening att ha 64bit som käkar mer minne när den har bara 3 GB).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Kan man köra 64-bitarversionen med 2GB RAM? Det kan funka tror jag, men man får ju inget utrymme att spela. =(

Skrivet av Ratatosk:

Det går bra, det är ingen större skillnad på minneskraven, OS:et tar lite mer minne 50-100MB, men vanliga 32 bitars program tar precis lika mycket som på ett 32 bitars OS.

Jag får i genomsnitt 40 procent last som jag skrev högre upp och de du frågade om de skulle gå att köra tunga spel och de går utan problem har kört dirt 2 demo utan några problem (hög upplösning då).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

det funkar ändå inte som det borde, man kan inte spela gamla dos spel. eller de jag vill spela iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaktiv:

det funkar ändå inte som det borde, man kan inte spela gamla dos spel. eller de jag vill spela iaf.

Nja men det kan inte 32bitars versionen heller, sista OS som kunde det var Windows 98
efter det finns inget DOS i nått widows OS
Däremot så kan man inte rakt av köra 16bitars program med x64 Windows

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paulgr:

Att köra 32-bitars program i 64-bitars miljö ska inte ge några prestandaförluster då inget måste emuleras.

Än om processorn i sig är 32bit kompatibel så kallar t ex Microsoft WOW64 för en emulator. Begrepp blandas och ges.

Permalänk
Avstängd

Varför passar ni inte på att nämna att datorn blir dubbelt så effektiv på att räkna ut saker och behöver mindre tid då den har mera bitar att använda, det är det som har motiverat ett 64-bitars OS för mig, och att Internet Explorer finns kodat för 64-bitar till skillnad från andra webbläsare är med lite väl ironiskt.

OBS; Någon mera kunnig på bitar och bytes får gärna hjälpa mig här, är inte hundra, vet att jag räknat ut på papper att det blev fyra gånger så effektivt men har dock inte det framför mig och kan således inte redogöra det tillräckligt mycket för att nämna det upplever jag.

Skrivet av Gratzner:

Är inte förvånad. 64bitars versionen av Windows 7 är jag otroligt nöjd med, då måste alla andra också vara det

Jag är inte nöjd med det, söker efter 64-Bitars version av windows Vista istället, jag och en till har problem att programmen krockar och datorn hänger sig hela tiden, då samma program gör så det krockar är jag inte förvånad, men i Windows Vista fungerar det felfritt, likaså bakåtkompatibiliteten, med mycket mera fel som jag har hittat som fungerar felfritt i Windows Vista, dock så ser jag fram emot SP 1 och sedan många uppdateringar som ska hjälpa bl a mig att bli en nöjdare Windows 7-ägare.

Dessutom är jag heller inte förvånad då OEM-operativen som säljs av Windows 7 numera är just 64-Bit, så inte undra på att de gör undersökningen för att kolla upp hur det går.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Skrivet av RazerBlader:

Varför passar ni inte på att nämna att datorn blir dubbelt så effektiv på att räkna ut saker och behöver mindre tid då den har mera bitar att använda, det är det som har motiverat ett 64-bitars OS för mig, och att Internet Explorer finns kodat för 64-bitar till skillnad från andra webbläsare är med lite väl ironiskt.

OBS; Någon mera kunnig på bitar och bytes får gärna hjälpa mig här, är inte hundra, vet att jag räknat ut på papper att det blev fyra gånger så effektivt men har dock inte det framför mig och kan således inte redogöra det tillräckligt mycket för att nämna det upplever jag.

Hja, om programmen behöver räkna med 64-bitars-tal är det mycket effektivare med 64-bitars processor/operativsystem. Inte alla program behöver räkna med 64-bitars tal dock, de flesta program klarar sig minst lika bra med 32-bitars.

Att IE var tidigt ut med 64-bitars kan ha att göra med att Microsoft var tvungna att göra det 64-bitars eftersom det används av så mkt annat i systemet.

Personligen vet jag inte om jag vill ha en 64-bitars webbläsare, risken är att utvecklarna går över till 64-bitars för att lösa problemet med minnesanvändningen istället för att göra rätt redan från början (ser man till dagens webbläsare slukar de gärna flera hundra MB minne med bara ett par tabbar öppna, vilket jag tycker är heltokigt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazerBlader:

Varför passar ni inte på att nämna att datorn blir dubbelt så effektiv på att räkna ut saker och behöver mindre tid då den har mera bitar att använda, det är det som har motiverat ett 64-bitars OS för mig, och att Internet Explorer finns kodat för 64-bitar till skillnad från andra webbläsare är med lite väl ironiskt.

Mozilla har Minefield som är en x64 webbläsare.

Firefox Nightly Builds

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"