Kylare för Radeon HD 5800

Permalänk
Medlem

Saknar Scythe Musashi i testet

Permalänk

Arctic Cooling,s kylare är pwm styrda, deras xtreme kylare är riktigt bra, räcker med ca 15% för att hålla korten under 60c load, dock har dom rätt dålig vreg kylning

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle@anka:

Arctic Cooling,s kylare är pwm styrda, deras xtreme kylare är riktigt bra, räcker med ca 15% för att hålla korten under 60c load, dock har dom rätt dålig vreg kylning

Där ser man!
Synd att de inte kom ut med den kylaren i vintras innan jag köpte min Scythe Musashi.
Även om min Scythe Musashi är mycket snyggare
Jag skrev till Scythe och föreslog att de skulle börja med pwm styrda fläktar som kopplas kortet, men de nobbade min idé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ttiinnoo:

Saknar Scythe Musashi i testet

Skicka över en decibelmätare till mig så kan du få lite mätresultat

Permalänk
Medlem

Det här ska det va lite dyrt men då har man riktigt bra temps och ett fullt chassie.
Thermalright Spitfire, VRM-R5 & X-Silent 140 Review - Overclockers Club

Visa signatur

|i7 950 @ 4.0 Ghz 1,3v TR Archon P'n'P | Asus P6X58D-E | Dominator 6 Gb 1600 mhz | Msi GTX580 TWNFRZR II @ 840/1680/4140 | Seasonic X-750 W | WD Black 500 Gb | Samsung F3 1Tb | CM ATCs 840 | Win 7 Ultimate 64-bit |

Permalänk
Inaktiv

Bra och intressant test.
Personligen tycker jag det är synd att det inte finns någon kylare mer lik referenslösningen men kraftigare, att dels kunna skicka ut värmen genom kylaren och ut ur chassit samt klara av att hålla kortets totala tjocklek på max två kortplatser är för mig viktigt med mitt m-ITX system. Jag är nöjd nog med referenskylaren på mitt HD5850 så jag överlever, även om kylprestandan på dessa kylare var riktigt fin!

Permalänk

Skulle ha varit trevligt och sätt Prolimatech'en med noctua fläktar och se hur den presterar då.

Permalänk

Accelero XTREME 5870 borde ha varit med i testet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boldtaar:

Något jag tycker man bör tänka på när man köper kylare till processor eller grafikkort är att man bör undvika kylare med inbyggda special fläkta. Mycket bättre att ha en kylare med standard 80,92 eller 120mm fläktar som går att byta ut när fläkten är slutkörd eller låter för mycket.

En sak som jag stör mig på är att det idag inte finns några kylare på marknaden med PMV-styrda fläktar som går att koppla till grafikkortets egna fläktstyrning. Men det går ganska lätt att fixa själv med rätt fläktar och en lödkolv. Svåra är att få tag på fläktarna.

Jag har en moddad Scythe Musashi till mitt Asus Radeon HD5850 som fungerar jätte bra. Både att knäpp tyst och går bra att överklocka då fläktarna styrs av grafikkorts egna sensorer.
Har behållit delar av original kylaren för att kyla VRM då kylflänsen för VRM som följer med Scythe Musashi är lite små. Tog min Dremel och sågade av delen för VRM från original kylaren plus att jag satte ett par extra kylflänsar uppe på original kylaren men som ändå fick plats under den stora kylflänsen.
De två medföljande fläktarna till Scythe Musashi har jag bytt ut till ett två PWM-styrda fläktar av samma typ och seden kapat kablarna för koppla båda fläktarna till kontakten från fläkten på standarkylaren.
Fläktarna fick jag beställa direkt från Scythe då de normal sett inte finns att köpa löst.

Beroende på fläkt och hur tillverkaren gjort så kan en del "icke-PWM" gå att modda till PWM. Hittar den tyvärr inte :(. Var på youtube och killen klippte upp plasten bak på "maskinghuset" av fläkten och lödde på en sladd på en lödpunkt som var oanvänd, tillverkaren tillverkade antagligen en o samma fläkt och det lilla var skillnaden. Kanske man har tur

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Hade varit kul att se Prolimatech passivt.
Annars, ett stort tack för detta testet, precis vad jag behövde!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nembo:

Hade varit kul att se Prolimatech passivt.
Annars, ett stort tack för detta testet, precis vad jag behövde!

Det skiter sig troligen rejält med PWM-kylningen, men jag instämmer, vore intressant att se.

Permalänk
Medlem

imponerande temperaturer jämfört med referenskylaren.

tack för recensionen!

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Relik 📜

Bara som en kommentar, Prolimateck MK-15 är inte gjord för att kyla passivt. Luften kommer att stå helt stilla runt framför allt VRM vilket känns mycket tveksamt, till och med ett lätt luftflöde gör stor skillnad i det läget. Möjligen skulle det fungera med rejäl chassikylning, men inte i vår öppna konfiguration.

Valfri medlem är självklart välkommen att testa och rapportera resultat, dock.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Beställde zalmannen direkt efter ja läst detta. Vill bara ha bort skrapljudet från min nuvarande fläkt, sen att man får det svalare är bara ett plus:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meanis:

Det här ska det va lite dyrt men då har man riktigt bra temps och ett fullt chassie.
Thermalright Spitfire, VRM-R5 & X-Silent 140 Review - Overclockers Club

Den är säkert i en klass för sig. Svår för mer än två kort dock :-/

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Skrivet av boldtaar:

Skicka över en decibelmätare till mig så kan du få lite mätresultat

Typ 1 decibel

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem

Sapphire HD 5850
Arctic Cooling Accelero S1 rev 2,
1800rpm Cool Master 120mm flakt

Idle temps 32 grader
Ungine load för 30 min 48 grader
Pris 270 kr!!!!!!!!!!!!!

"Bob's your uncle"

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Hedersmedlem

När jag var ung för en del år sedan så höll vi också på men lösa kylpluppar till minnena och de var värdelösa då och ser ut vara lika värdelösa idag så det känns billigt att ingen löst det på ett bättre sätt och för er som gärna vill byta kylar så var försiktiga då plupparna har ställt till med massor av haverier då de lossnar lätt och ibland hamnar på icke önskvärda ställen...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

[...]så var försiktiga då plupparna har ställt till med massor av haverier då de lossnar lätt och ibland hamnar på icke önskvärda ställen...

Mjo, been there, done that.

Resulterade i ett defekt hd 4850...

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Skrivet av darrenj:

Sapphire HD 5850
Arctic Cooling Accelero S1 rev 2,
1800rpm Cool Master 120mm flakt

Idle temps 32 grader
Ungine load för 30 min 48 grader
Pris 270 kr!!!!!!!!!!!!!

"Bob's your uncle"

Skulle nog också ha satsat på ett AC S1 rev2 till ett 5850; på silentpcreview har denna kombo testats av många användare med lyckat resultat, om än det verkar krävas lite moddning då metallskyddet över dvi-portarna krockar med kylflänsarna (verkar tydligen gå att lösa genom att med handkraft böja flänsen uppåt; inte så snyggt kanske men funktionellt). En nexus 120mm på lågt varvtal verkar sedan räcka. Och som sagt; billigt som bara f-n.

Permalänk
Medlem

Är det någon som hittat ett liknande test med Vapour-X på samma GPU-modell?

Visa signatur

/ Q9550 / HD5870 Vapor-X / 2x80GB SSD / 4GB Corsair 800MHz / Gigabyte EP45-DS3L / Cougar CM 700W modular / Compucase 6A21 / HP L2245w / Logitech Illuminated / Logitech G5 v2 /

Permalänk
Medlem

Tack för testen SweClockwers på några olika grafikkortskylare.

Sedan, kylning av VRM-kretsar etc. är ibland undermålig och får ofta problem vid överklockning av grafikkorten men det är inte alltid lätt att kyla de heta små kretsarna på ett bra sätt. Något som en del personer missar vid överklockning av sina grafikkort med skador som följd.

OT. Att montera nya minneskylare med mera med värmeledande tejp kan göras på flera olika sätt.

Så här har jag gjort - se det som ett enkelt tips (som har fungerat för mig).
Gör ren den yta som kylaren ska monteras på med lämplig rengöringsvätska för ändamålet (det finns flera olika medel som kan användas) så att ytan blir ren från smuts och blir avfettad. Montera sedan dit kylaren efter skyddspappret tagits bort från tejpen. Lägg lite press på kylaren med handkraft mot föremålet som ska ha kylaren i någon 10-tal sekunder eller ännu bättre lägg kylaren under press med ett tyngre föremål i någon timma. Jag har dock tagit ett steg till med att värma upp kylaren lite försiktigt, till drygt handvarmt eller ca 45-60 grader med t.ex. en hårtork eller en värmepistol och sedan lägga kylaren under press i någon timmas tid som då svalnar av under tiden. Att göra så här blir limmet i tejpen lite lätt kladdig och fäster då bättre mot underlaget. Med min metod, sitter sedan kylaren fast ordentligt (om det är inte en defekt tejp) och det är sedan svårare att få loss kylaren utan att behöva använda en större mängd handkraft med en del lirkande, för att kylaren ska lossna. När man tar bort kylarna kan det ibland bli rester av lim kvar men det är lätt att torka av med lämplig rengöringsvätska som kan lösa upp limmet. Sedan är min erfarenhet är att monteringsbeskrivningar på hur kylflänsarna ska monteras är sällan bra och riktig beskrivning på god rengöring etc. saknas ofta eller är bristfällig. Får kylaren via tejpen inte fullgod kontakt med underlaget är det en tidsfråga innan kylaren släpper på grund av att värmen med smuts etc. påverkar tejpen negativt.

EN VARNING! Värm inte dina minneskylare för mycket då både limmet på tejpen skadas - som slutar då att fungera och även den krets som ska få minneskylaren påmonterad kan skadas svårt om det blir för varmt på kretsen eller i grafikkortet i allmänhet. Det kan snabbt blir för varmt (+100 grader C) i synnerlighet om en värmepistol används så det hela görs således på egen risk, av den person som vill själv pröva den här metoden på sin hårdvara.

Men önskar man få dit kylaren ordenligt utan en massa trixande med monteringen och hålla på med värmetejper (som är av skiftande kvalitéer) är en annan metod att skaffa sig värmeledande lim och limma dit kylaren. Det ger en fullgod kontakt med underlaget om det utförs på rätt sätt men att få bort kylaren från underlaget i efterhand kan bli ännu svårare om kylaren är limmad. Nu finns det olika metoder för det också men det är en annan historia.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Har inte orkat läsa tråden, men det jag har att säga har säkerligen redan nämnts tidigare:

Lösningen är tämligen enkel och svaret är: Det finns faktiskt 3 lösningar som inte behöver kosta skjortan och är enkla att underhålla osv, dessa är:

1: vatten

2: vatten

3 mera vatten

Bättre temps i lådan ingår i priset!

Ja, ja, jag vet, det var väldigt omoget av barnsliga lilla mig och jag behöver säkert "sättas på plats" av någon som har en jättefin "luftis" och känner sig lite träffad. Så jag lägger till, det är min allra högst personliga åsikt, alltså den att vattnen är väldigt bra på alla sätt att kyla komponenterna med, det är billigt, effektivt, kräver inte massor av underhållning om man gjort rätt osv. Lite som luft alltså, fast bättre.
Diskussionen kring hur "farligt" det är med vatten i lådan tar jag inte upp, den är rätt obefogad så länge du vet vad du gör och inte fyller på vatten ifrån kranen i köket hemma. Dessutom, vid ett eventuellt läckage så är det inte ofta (vad jag känner till) så stor risk att kylaren i taket spricker bara sådär och dumpar 1 liter vatten direkt på grafikkortet, snarare en slang som fått skador vid montering alternativt klantig montering utan läckage test.

Summa: Vatten är bättre och sommarvärmen kommer aldrig besvära eller sätta käppar i hjulen för klockningen någe mer... Just saying!

Permalänk
Medlem

Tycker man skall testa i en låda istället för öppen miljö! Det kan ju vara intressant att får reda på hur mycket dessa olika lösningar påverkar temperaturen i ett chassie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Tycker man skall testa i en låda istället för öppen miljö! Det kan ju vara intressant att får reda på hur mycket dessa olika lösningar påverkar temperaturen i ett chassie.

Det där tänkte jag också på. Om kylaren inte blåser den varma luften ur chassit så kommer ju chassitempen öka och således CPU, minne, GPU(!) m.m.

Man får komplettera med mer fläktar på andra ställen, eller öka hastigheten på de. Hur blir ljudet totalt?

Visa signatur

/ Q9550 / HD5870 Vapor-X / 2x80GB SSD / 4GB Corsair 800MHz / Gigabyte EP45-DS3L / Cougar CM 700W modular / Compucase 6A21 / HP L2245w / Logitech Illuminated / Logitech G5 v2 /

Permalänk
Medlem
Skrivet av boldtaar:

Skicka över en decibelmätare till mig så kan du få lite mätresultat

Det jag undrar mest över är hur tempsen på VRM föhåller sig. Har läst lite om att det blir lite varmt där.
Hur löste du det?

Permalänk
Medlem

Hur kollade ni VRM tempsen? GPU-Z?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Lösningen är tämligen enkel och svaret är: Det finns faktiskt 3 lösningar som inte behöver kosta skjortan och är enkla att underhålla osv, dessa är:

1: vatten

2: vatten

3 mera vatten

Bättre temps i lådan ingår i priset!

Är det bara att hälla vattnet i lådan?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Är det bara att hälla vattnet i lådan?

finns vätskor som är "avstötande". Farsan såg det på stockholmsmässan aka älvsjömässan då en brandman tror jag det var tog en persons telefon och lade ner den i vätskan, gick att ringa till telefonen :P. Sen tog han upp den och den var snustorr. Är i utveckling som brandsläckningsmedel tror jag det var.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk

En styck Zalman VF3000A beställd. Så nu borde jag kunna klocka lite.
Mina gamla 8800GTX kort gick aldrig över 35 grader, mitt nya 5850 ligger på 80 nu.

Visa signatur

Intel Core i7 860 3,6 GHz | Corsair 6GB DDR3 1600MHz | 580 GTX | Asrock P55 Deluxe3
Förra Gaming datorn Media datorn