Permalänk

Adapter för HDMI

Hej,

Har precis tagit steget över till den andra sidan iom att jag beställde en 15" MBP idag. Jag beställde den trots en och annan svordom över att den inte har HDMI men är det någon här på forumet som känner till en bra kabel för att konvertera mini DP till HDMI. Jag har förstått att man med nya MBP också kan mata ut ljud från mini DP och det vore väldigt tacksamt om adaptern kan klara det. Jag hade tänkt koppla Macen till min receiver och sen vidare ut i ett 5.1 system.

Tack på förhand

Permalänk
Permalänk

Någon som prövat ljudutmatningen?

Permalänk
Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av sk61bulldog:

Någon som prövat ljudutmatningen?

Enligt tråden w1per länkade till så fungerar det bra.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Medlem

Har länge suktat efter en Kanex - Kanex iAdapt? 51 MDP to HDMI w/ 5.1 Channel Digital Audio.

Det verkar vara riktigt grym, dock lite dyr. Men som ovanstående nämner så kan man hitta den billigare på ebay.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem

Jag är också intresserad, om någon testat, och har fått det att fungera (även med ljudet) med mini displayport-hdmi adapter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ender:

Jag är också intresserad, om någon testat, och har fått det att fungera (även med ljudet) med mini displayport-hdmi adapter?

Det står ju i länken ovan att det fungerar. Hur mycket bevis behöver ni?

Det funkar dock enbart med de nya Macbook och MacBook Pro-modellerna (Spring 2010).

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Medlem

Jag har kört en Kanex med digitalt ljud en månad nu och den fungerar kalasbra!

Visa signatur

Kör Archlinux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluray:

Det står ju i länken ovan att det fungerar. Hur mycket bevis behöver ni?

Det funkar dock enbart med de nya Macbook och MacBook Pro-modellerna (Spring 2010).

Öhum - Den länk som jag antar du syftar på, handlar främst om överföring av BILD via adapter på dom gamla macbookpro.. (det är en gammal tråd)

Med dom nya macpro, ska displayporten även kunna skicka med ljudet.. Dock så påstår vissa (har läst lite på utländska forum) att vissa adaptrar inte klarar att skicka ljudet..

Skulle helt enkelt vilja veta om någon med den nya macbook pro har en minidisplayport - hdmi adapter, och om det funkar med den adaptern att överföra (även) ljudet till tv:n..

Permalänk
Medlem

Tror jag hittat informationen vi söker.
Enligt den här sidan har Dr. Bott stöd för ljud genom HDMI
Dr. Bott Introduces HDMI with Audio Adapter for new MacBook Pro | Product News | The Mac Observer

Finns att köpa på applestore
Dr. Bott Mini DisplayPort till HDMI-adapter - Apple Store (Sverige)

Det konstiga är väll bara att man inte skrivit ut detta på apples hemsida?

Permalänk
Medlem

den där ser ju inte så ny ut, då lär ju antagligen funka med ljud med den från komplett också osv?

Permalänk
Medlem

Tyvärr verkar "Dr Bott" inte fungera... Se tråd nedan

MBP 15" i7 + Dr. Bott MDP to HDMI Adapter II = no sound? - Mac Forums

Permalänk

Fick hem min idag, funkade klockrent med ljud via HDMI på min MacBook Pro 13" 2010!

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Jag kan meddela att Dr Bott tyvärr inte fungerar om man vill ha ljud. :/ Funkar inte automatiskt och får inte upp några alternativ i systeminställningar > ljud, suger!

BLir helt enkelt att skicka tillbaka den, hoppas apple store ger pengar tillbaka trots den är öppnad bara.
Tycker vi kan hjälpas åt att leta adaptrar som faktiskt funkar nu istället.

Den där eBay varianten fungerar alltså? Hur lång tid tog det att få den hemskickad?
Någon som testat en annan adapter som funkat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sk61bulldog:

Hej,

Har precis tagit steget över till den andra sidan iom att jag beställde en 15" MBP idag. Jag beställde den trots en och annan svordom över att den inte har HDMI men är det någon här på forumet som känner till en bra kabel för att konvertera mini DP till HDMI. Jag har förstått att man med nya MBP också kan mata ut ljud från mini DP och det vore väldigt tacksamt om adaptern kan klara det. Jag hade tänkt koppla Macen till min receiver och sen vidare ut i ett 5.1 system.

Tack på förhand

Jag köpte min på Tradera för två dagar sedan 26 riksdaler + 40kr frakt, skickades från Asien i morse

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

Hittade en tråd på forumet 99..

Där är det en snubbe som köpt den här adaptern från macoteket.. och den funkar enligt honom med ljud!

Macline Mini DisplayPort > HDMI-adapter - Kablar - IPhone - Macoteket

Permalänk
Medlem
Skrivet av ender:

Hittade en tråd på forumet 99..

Där är det en snubbe som köpt den här adaptern från macoteket.. och den funkar enligt honom med ljud!

Macline Mini DisplayPort > HDMI-adapter - Kablar - IPhone - Macoteket

Japp, köpte en sådan hos Macforum i Göteborg. Fungerade med ljud. Dock tycker jag det är konstigt att jag inte kan få fullHD bild till TVn. =/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av karmeback:

Japp, köpte en sådan hos Macforum i Göteborg. Fungerade med ljud. Dock tycker jag det är konstigt att jag inte kan få fullHD bild till TVn. =/

Victor vad säger du? Jag får Full-HD med mina grejer.

Kör MBP 13" med DP -> HDMI-adapter kopplad till min Samsung M87 40". Inga problem alls med 1080p-upplösning.

Nu har jag inte den från Macoteket, utan en adapter jag beställde från ebay. Kan du inte välja 1080p-upplösning alls? Testat att ha datorn ihopfälld när du ändrar upplösning?

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Någon som vet var man kan få tag i en sådan där macline mdp->hdmi adapter? Verkar vara slut överallt där jag kollat Eller tips på någon annan adapter som också för över ljud via mdp?

Permalänk
Medlem

den som är länkad ovan från komplett står det obs! stödjer inte ljud. Dock verkar det komma in ett par 31/7 som stöder ljud

Komplett.se - Mini DisplayPort till HDMI Adapter