Uppgradering av grafikkort?

Permalänk

Uppgradering av grafikkort?

Tjo, sitter här med en snart 2 år gammal dator som börjar kännas lite små seg när jag spelar (hyffsat kass FPS i aion sieges etc), eftersom jag är hyfsat fattig har jag inte råd med att köpa en helt ny dator så funderade på om det kanske går att bara uppgradera grafikkortet?
Är ingen höjdare på sådant här direkt så vänder mig till er.

Detta är vad jag kan hitta som är i datorn för tillfället:

OS - Vista home basic
CPU - Intel Core 2 duo CPU E7200, 2.53GHz (2CPUs)
Minne - 3326MB RAM (2x2gb stickor)
Nätagg - Antec 500W
Grafikkort- ATI Radeon HD 4800 Series (4850 512mb)
Hittar inte information om moderkortet, men kommer ihåg att den inte stöder linkade grafikkort.

Är resten av datorn för seg eller hade det hjälpt att uppgradera grafikkortet?
I så fall har jag en budget på cirkus 2500kr.

Permalänk
Medlem

Börja med att finjustera det du har och se om du blir nöjd. CPUn bör du kunna överklocka till 3,4GHz utan problem och ditt 4850 bör göra 700MHz. Jag hade ett 4830 som jag körde i 741Mhz utan problem.

Så länge du inte höjer volten för CPU eller GPU när du överklockar så är värmeökningen marginell.

Det kanske ger tillräckligt med prestanda för dina behov. Guider för hur du ska göra finns här i forumet.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Lånar tråden en stund då jag själv sitter på ett 4850 och funderar på att uppgradera.

Har en AMD x3 720BE med ett 4850 Sapphire. Funderar på vad nästa grafikkort blir..Några säger 5770 men inte så säker att det blir den boosten jag önskar. Vet att 5770 är bättre men..Siktar mer på 5850..Ska även så klart uppgradera CPU med.

Edit:Kollade på dustinhome lite snabbt, rätt stor priskillnad på 5770 och 5850, även prestanda då med.

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem

5770 blir ingen bra boost mot 4850.
Det är som att gå från 4850 till 4870. Absolut inte värt.

Permalänk

Tjo igen, tack för svaret. Suttit här ett tag och försökt förstå mig på överklockning av grafik kort men jag ger upp, för många termer jag aldrig hört förut. Så åter till grund frågan, nytt grafikkort, värt det/kommer det funka med resten av datorn?

Permalänk
Medlem

Kolla in GTX460 när det kommer om en vecka också. Kan ligga mitt i prick för vad ni behöver.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk

Okej ytterligare lite frågor som möjligt kommer dumförklara mig, men here goes:

Klarar mitt nätagg av nyare grafikkort? De flesta datorer jag ser som sätts ihop idag har minst 650W gentemot mitt 500W.

Behöver jag en starkare processor för att få nytta av ett bättre grafikkort?

Skulle detta kortet vara en vettig upgradering? Komplett.se - Sapphire Radeon HD 5830 1GB GDDR5

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamljung:

Okej ytterligare lite frågor som möjligt kommer dumförklara mig, men here goes:

Klarar mitt nätagg av nyare grafikkort? De flesta datorer jag ser som sätts ihop idag har minst 650W gentemot mitt 500W.

Behöver jag en starkare processor för att få nytta av ett bättre grafikkort?

Skulle detta kortet vara en vettig upgradering? Komplett.se - Sapphire Radeon HD 5830 1GB GDDR5

Tack på förhand

Hur mycket ditt nätagg klarar av beror på hur kvalitativt det är. Grafikkorten brukar ta i med sina krav på starka nätagg just för att gardera sig från att folk ska få problem med sina instabila billiga nätaggregat.

Corsair, FSP, Fractal Design m.fl. på 500w klarar ett 5830 utan vidare, jag har själv ett Fractal Design 400w sin drev ett 4890, vilket jag tror kräver mer ström än 5830. Det är väl Nvidias kraftfullaste kort som behöver ännu starkare agg typ.

5830 är förövrigt vad jag förstått det som skapligt om man kan få den för under 2000, men många här brukar rekommendera man att antingen siktar lite högre eller "nöjer" sig med ett 5770 då dessa är mer pang för pengarna.

EDIT: Såg att det var ett Antec. Detta skall nog fungera utmärkt med de flesta kort, utom kanske de allra kraftfullaste som sagt.

Permalänk

Efter lite undersökningar tog jag och beställde ett 5830 från inet nu. Verkar som om det sjunkit med en femhundring i pris sen recensionerna som avhandlade det skrevs (då det fick kritik för att gå på tusenlappen mer än 5770, nu var det bara 400 som skiljde de åt) Tackar för hjälpen.