Permalänk

En tyst dator

Hejsan
vill ha en tyst dator.
vad den ska användas till, surfa, lyssna på musik.fotoalbum(händer ibland att jag går in i Elements) titta på film,
INGET SPELANDE
Den ska kopplas till en 50 LCD TV

Vad jag har.chassi Midi tower, nätagg Corsair 550w.

Vad jag behöver. moderkort gärna Asus eller Gigabyte,

4 gig DDR3 minne, prolle Intel, en 120 fläkt, o en 80 fläkt.

Grafikkort

Stämmer det att det är inbyggt grafik på dom nya prollarna? räcker det isåfall till mig?

Har försökt kolla lite själv nu, tror ni det här skulle kunna funka (har ju inge koll på det här själv)

Totalt (inkl. moms): 4 742 kr
Asus P7P55D 1 320 kr 1 st

Intel Core i5 650, 3.20GHz 1 731 kr 1 st
Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 1 149 kr
Noctua NF-S12B FLX 192 kr 2 st

Permalänk
Medlem

Inyggt på vissa av Intel, men jag har ingen koll på Intel. Tror det måste vara viss krets/moderkort för att grafikkretsen ska vara aktiverad.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Skulle kört på AMD, blir billigare och du kan använda den inbyggda grafiken på moderkortet!

Ett förslag...
AMD Athlon2 X3 425 2,7Ghz, AM3 - Inet.se (kan gå att låsa upp till 4 kärnor)
Arctic Cooling Alpine 64 Pro - Inet.se
Corsair 4GB (2x2GB) Value Select DDR3 1333MHz - Inet.se
Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H - Inet.se

Egentligen onödigt (men du ville ha dom)...
Noctua R8 Silent Case Fan 80mm - Inet.se
Noctua NF-S12B FLX - Inet.se

Summa: 2 983 kr.

En ssd-disk låter inget och snabbar upp datorn och du får med den i budgeten: 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA - Inet.se

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk

Har aldrig kört AMD, man kanske skulle prova, ser ju intresant ut med ssd disk, ärdet meningen att man endast har operativsystemet på den disken "bara 80 gig"

Permalänk
Medlem

Jag tycker definitivt du ska köpa ett separat grafikkort exempelvis ett passivt kylt Radeon HD5450 om du ska kunna avnjuta filmer med hög kvalité med en någorlunda upplösning. Det är jue ändå en 50" TV han ska koppla datorn till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammy86:

Jag tycker definitivt du ska köpa ett separat grafikkort exempelvis ett passivt kylt Radeon HD5450 om du ska kunna avnjuta filmer med hög kvalité med en någorlunda upplösning. Det är jue ändå en 50" TV han ska koppla datorn till.

Står att det inbyggda (hd4200) ska klara full-hd via hdmi. Jag skulle prova det först...

TS: Jag vet ju inte vad du ska ha på datorn, men då du inte spelar på den, så trodde jag inte du behövde så mycket utrymme!???? Behöver du mycket utrymme köp 40GB 2.5" SSD Intel X25-V G2 SATA - Inet.se och 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ - Inet.se istället! OS och prgram lägger du på ssd-disken...

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk

Har funderat ett tag nu och jag tror jag går på pirpens förslag. Men vilket Gigabyte med inbygd grafik är bäst?, satsar gärna lite extra på moderkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av pirpen:

Står att det inbyggda (hd4200) ska klara full-hd via hdmi. Jag skulle prova det först...

TS: Jag vet ju inte vad du ska ha på datorn, men då du inte spelar på den, så trodde jag inte du behövde så mycket utrymme!???? Behöver du mycket utrymme köp 40GB 2.5" SSD Intel X25-V G2 SATA - Inet.se och 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ - Inet.se istället! OS och prgram lägger du på ssd-disken...

Spinpoint F3 är en högljud hårddisk, han ville ha en tyst dator. Köp en lågvarvig istället eller ännu hellre än 2,5" om du ändå ska ha program och OS på SSD.

Skrivet av Sammy86:

Jag tycker definitivt du ska köpa ett separat grafikkort exempelvis ett passivt kylt Radeon HD5450 om du ska kunna avnjuta filmer med hög kvalité med en någorlunda upplösning. Det är jue ändå en 50" TV han ska koppla datorn till.

Hur stor TV:n är har inget att göra med vilken upplösning den har. Min 42" tv har sämre upplösning än min 24" skärm.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk

det här moderkortet kanske ,Asus M4A89GTD PRO/USB3

Permalänk
Medlem

Om jag inte missminner mig så har det inte varit möjligt att koppla in via DVI och HDMI samtidigt från utgångarna som sitter direkt på moderkorten, så om man vill koppla 2 st skärmar så måste man använda VGA kontakten för en skärm och DVI eller HDMI för den andra.

Denna begränsning att det bara går att koppla en 1 skärm via digital DVI eller HDMI gäller ej diskreta grafikkort som tex HD5450.

Om jag har fel eller det är något som behöver tilläggas så skriv detta i denna tråd.

Visa signatur

janee

Permalänk

Jag kommer endast att ha denna dator kopplad till TVn