Permalänk
Medlem

Pajjad Acer

Jag har försett mig i en redig knipa och hoppades att någon här har möjligheten att hjälpa mig. Jag har en Acer Travelmate 5730G som jag fått problem med. Datorn hade ett systemlösenord som jag bestämde mig för att ta bort, så jag gick in i bios för att ta bort det eftersom det var där jag la dit det. Datorn vill dock att jag fortfarande ska ange ett lösenord när jag startar datorn, och jag kan varken komma åt bios inställningarna längre eller komma in på datorn.

Efter många misslyckade försök med så kallade "backdoor-lösenord" och annat hittade jag en lösning med att ta ut CMOS-batteriet för en kort stund, som då ska återställa BIOS till standardinställningar. Jag öppnade datorn då och försökte hitta batteriet, men lyckades inte med det. Dock så när jag försökte sätta igång datorn nu så startar den men skärmen förblir svart och datorn ger ifrån sig ett långt följt av två korta pip. Efter lite googlande fann jag att det innebär att datorn har ett videofel, som kan spåras till grafikkortet, minneskortet eller moderkortet.

Jag har testat att ta ur ram-minnena var för sig, och felet kvarstår så det är troligtvis grafikkortet som är kasst. Finns det något sätt att kolla detta på?

Tack på förhand,

Tobias

Permalänk
Medlem

Förstår ditt dilemma, kan inte bara vara så att du kommit åt någon av kontakterna på moderkortet, t.ex den till skärm, grafikkort eller dylikt. Annars skulle jag testa med en VGA skärm i porten för att testa grafikkortet, ingen bild där heller borde ju tyda på att det har gett sig.

Permalänk
Medlem

Väldigt svårt att säga vad jag skulle ha kunnat komma åt, och jag är lite rädd för att göra saken värre om jag börjar gräva i datorn.

Kan testa min hdmi-port, antar det är likvärdigt med vad du menade med vga-porten?

Permalänk
Medlem

Yubb, men tror inte det gör någon skillnad om du inte grävt så mycket i den, du har bara lossat plåtarna på bakstycket och letat efter batteriet right ?

Permalänk
Medlem

Hittade dock detta om just "Acer tavelmate clear CMOS"

" In search for answers I removed the hardrive first. Then I went to remove the memory and noticed an odd looking thing. Plugged in just under the wireless card were black and red wires. I followed those wires for like 2 inches and tucked away in the dark was something that looked like a CMOS battery. I unplugged that, waited like a minute cause I was inspecting it, plugged it back in. With the harddrive out still I turned the computer back on and Viola! Shutdown, put the harddrive back in, and I was still in business. Hope that helped! "

Känner igen vad killen pratar om, hittade samma svarta lömska portmonä på min Acer Masonit.

Testa

Permalänk
Medlem

Oj, det ska jag sannerligen ta en titt på. Fast i första hand måste jag fixa problemet med grafikkortet (eller vad det nu är som felar). Lämnade in datorn imorse till en bekant som jobbar som datatekniker på ett företag, hoppas han kan lyckas lösa problemet åtminstone med grafikkortet.

Jag ska dock vidarebefodra ditt citat där, eller ta en titt på det själv när eller om jag lyckas få se skärmen komma igång igen.