En fråga innan köp av en Dell U2311H eller Benq G2420HDBL

Permalänk
Medlem

En fråga innan köp av en Dell U2311H eller Benq G2420HDBL

Hej
för nuvarande har jag denna skärm Targa och denna skärm tror jag knappast är något att ha och frågan är om jag skulle köpa en U2311H/G2420HDBL, jag skulle väl inte ångra mig? för jag har läst så mycket negativt om båda på detta forumet så man vet aldrig.

Sedan vilken av dessa skärmar hade ni tagit?

EDIT: glömde tillägga att jag kör endel spel om det spelar någon roll

tack i förhand

Permalänk
Medlem

Dellen, t.v IPS panel.

Permalänk
Medlem

Tror dellen kommer att spöa lidl skärmen med längder om jag ska vara ärlig

Permalänk
Medlem

ViewSonic VX2268WM ska jag själv köpa imorgon. I och med att du säger att du ska spela så är 120 Hz en enorm fördel, speciellt i FPS-spel. Ungefär samma pris som Dell U2311H. U2311H har dock 1920x1080 i upplösning, medan VX2268WM "bara" har 1680x1050, samt att U2311H är en tum större och har mycket bättre färger och betraktningsvinklar* (då U2311H har IPS-panel medan VX2268WM har TN-panel). Mitt råd är alltså att köpa VX2268WM om spel är det du främst ska ägna dig åt, men ska du mest se på film/tv-serier och surfa och bara spela lite då och då så är U2311H ett bättre val (speciellt om du inte spelar FPS-spel. då klarar du dig ganska bra med 60 Hz ändå).

*detta är en regel som alltid gäller när en IPS-skärm och TN-skärm "strider" mot varandra. IPS-panelen visar mycket bättre färger och har mycket bättre betraktningsvinklar än TN. TN har dock fördelen med att vara ganska mycket snabbare än än IPS (även när vi pratar om 60 Hz vs. 60 Hz och inte 60 Hz vs 120 Hz som i detta fall)

Permalänk
Medlem
Skrivet av supaman:

ViewSonic VX2268WM ska jag själv köpa imorgon. I och med att du säger att du ska spela så är 120 Hz en enorm fördel, speciellt i FPS-spel. Ungefär samma pris som Dell U2311H. U2311H har dock 1920x1080 i upplösning, medan VX2268WM "bara" har 1680x1050, samt att U2311H är en tum större och har mycket bättre färger och betraktningsvinklar* (då U2311H har IPS-panel medan VX2268WM har TN-panel). Mitt råd är alltså att köpa VX2268WM om spel är det du främst ska ägna dig åt, men ska du mest se på film/tv-serier och surfa och bara spela lite då och då så är U2311H ett bättre val (speciellt om du inte spelar FPS-spel. då klarar du dig ganska bra med 60 Hz ändå).

*detta är en regel som alltid gäller när en IPS-skärm och TN-skärm "strider" mot varandra. IPS-panelen visar mycket bättre färger och har mycket bättre betraktningsvinklar än TN. TN har dock fördelen med att vara ganska mycket snabbare än än IPS (även när vi pratar om 60 Hz vs. 60 Hz och inte 60 Hz vs 120 Hz som i detta fall)

TN har fördelen med att vara ganska mycket snabbare? Tror du får kolla upp dina fakta. Sure, snabbare kanske, märkbart för de flesta? Nej! Sedan finns det extremer, både med TN och IPS-panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

TN har fördelen med att vara ganska mycket snabbare? Tror du får kolla upp dina fakta. Sure, snabbare kanske, märkbart för de flesta? Nej! Sedan finns det extremer, både med TN och IPS-panel.

Faktan är att TN är en snabbare panel än IPS, det vet du likväl som jag. Hurvida det märks eller inte är så klart, som med i princip allt annat, upp till person till person, men att hävda att det inte är en märkbar skillnad för de flesta vill jag mycket gärna ha källa på då jag är 99.9 % säker på att du enbart snackar ur nattmössan och för att du är en IPS-fanboy (jag har läst ett antal av dina tidigare inlägg). Att gamers som spelar snabba spel som t ex CS och Quake inte skulle märka av hastighetsskillnaden mellan en jämbördig IPS-skärm och TN-skärm är skitsnack. Jag sa mycket väl att 60 Hz och en IPS-panel räcker ganska bra om man inte spelar FPS-spel för övrigt (läs om mitt tidigare inlägg), så då är det egentligen att FPS-gamers inte märker någon skillnad mellan IPS- och TN-skärmar vi diskuterar. Ha så roligt att hitta din källa på det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av supaman:

Faktan är att TN är en snabbare panel än IPS, det vet du likväl som jag. Hurvida det märks eller inte är så klart, som med i princip allt annat, upp till person till person, men att hävda att det inte är en märkbar skillnad för de flesta vill jag mycket gärna ha källa på då jag är 99.9 % säker på att du enbart snackar ur nattmössan och för att du är en IPS-fanboy (jag har läst ett antal av dina tidigare inlägg). Att gamers som spelar snabba spel som t ex CS och Quake inte skulle märka av hastighetsskillnaden mellan en jämbördig IPS-skärm och TN-skärm är skitsnack. Jag sa mycket väl att 60 Hz och en IPS-panel räcker ganska bra om man inte spelar FPS-spel för övrigt (läs om mitt tidigare inlägg), så då är det egentligen att FPS-gamers inte märker någon skillnad mellan IPS- och TN-skärmar vi diskuterar. Ha så roligt att hitta din källa på det!

Du pratar om inputlagg utan att veta om det tror jag.
Detta har inget med hur snabba panelerna är i millisekunder (MS).

Det är låg inputlagg hardcoregamers som spelar FPS spel letar efter, inte skärmens responstid i MS. Detta är inte samma sak!

Permalänk
Medlem
Skrivet av supaman:

Faktan är att TN är en snabbare panel än IPS, det vet du likväl som jag. Hurvida det märks eller inte är så klart, som med i princip allt annat, upp till person till person, men att hävda att det inte är en märkbar skillnad för de flesta vill jag mycket gärna ha källa på då jag är 99.9 % säker på att du enbart snackar ur nattmössan och för att du är en IPS-fanboy (jag har läst ett antal av dina tidigare inlägg). Att gamers som spelar snabba spel som t ex CS och Quake inte skulle märka av hastighetsskillnaden mellan en jämbördig IPS-skärm och TN-skärm är skitsnack. Jag sa mycket väl att 60 Hz och en IPS-panel räcker ganska bra om man inte spelar FPS-spel för övrigt (läs om mitt tidigare inlägg), så då är det egentligen att FPS-gamers inte märker någon skillnad mellan IPS- och TN-skärmar vi diskuterar. Ha så roligt att hitta din källa på det!

Eeeh, nej. Du har fel. TN-paneler väljs av gamers för att idag har de 120hz. Du kan ta och kolla upp Dell 2209WA, det enda som är snabbare än den är typ 120hzarna. Kolla upp Input lag och after images. Källa på det? Testa en själv kanske? Mellan jämnbördiga IPS och TN-paneler? Vad menar du med det? Samma totala responstid och after images? Hur ska det kunna bli en skillnad då?

Permalänk
Skrivet av supaman:

Faktan är att TN är en snabbare panel än IPS, det vet du likväl som jag. Hurvida det märks eller inte är så klart, som med i princip allt annat, upp till person till person, men att hävda att det inte är en märkbar skillnad för de flesta vill jag mycket gärna ha källa på då jag är 99.9 % säker på att du enbart snackar ur nattmössan och för att du är en IPS-fanboy (jag har läst ett antal av dina tidigare inlägg). Att gamers som spelar snabba spel som t ex CS och Quake inte skulle märka av hastighetsskillnaden mellan en jämbördig IPS-skärm och TN-skärm är skitsnack. Jag sa mycket väl att 60 Hz och en IPS-panel räcker ganska bra om man inte spelar FPS-spel för övrigt (läs om mitt tidigare inlägg), så då är det egentligen att FPS-gamers inte märker någon skillnad mellan IPS- och TN-skärmar vi diskuterar. Ha så roligt att hitta din källa på det!

=/
Det är inte en märkbar skillnad för de flesta, nej. Om det ens är någon skillnad till fördel för den ena paneltypen. Att ha en källa på det blir svårt då jag åtminstone inte sett till någon undersökning där man låtit en större grupp testa ett gäng olika skärmar men man kan ju dra en hel del slutsatser utifrån vad användare på olika forum skriver. Jag känner inte heller till att någon site mäter färgövergångarna längre med mätinstrument, vilket förekom förr. Det är en stark indikation på att responstider inte längre spelar någon direkt roll.

Tar och kopierar in det från Digitalversus jag redan lagt in tre, fyra, kanske rentutav fem gånger på det här forumet.

Från recensionen av Acers 120-hertzare

Citat:

Acer GD245HQ
Acer GD245HQ - DigitalVersus

Even on two typical 2 ms TN monitors, the results aren't identical. Here's an idea of how the different technologies stand up:

* 5 ms TN: 1.1 colour frame, 0.5 transparent frames (for example: Iiyama Prolite E2208HDS)

* 6 ms e-IPS: 0.4 colour frames, 0.35 transparent frames (for example: Dell 2209WA)
* Average 2 ms TN: 0.8 colour frames, 0.5 transparent frames (for example: Samsung T220)
* 8 ms C-PVA 8: 0.95 colour frames, 0.2 transparent frames (for example: Samsung F2380)
* The best 2 ms TN 2 (not including 120 Hz): 0.35 colour frames, 0.5 transparent frames (the Samsung 2253BW).

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mercy1:

Du pratar om inputlagg utan att veta om det tror jag.
Detta har inget med hur snabba panelerna är i millisekunder (MS).

Det är låg inputlagg hardcoregamers som spelar FPS spel letar efter, inte skärmens responstid i MS. Detta är inte samma sak!

Det vet jag, och jag vet TN-skärmar har i stor utsträckning har lägre input lag än IPS-skärmar.

Skrivet av Dreas89:

Eeeh, nej. Du har fel. TN-paneler väljs av gamers för att idag har de 120hz. Du kan ta och kolla upp Dell 2209WA, det enda som är snabbare än den är typ 120hzarna. Kolla upp Input lag och after images. Källa på det? Testa en själv kanske? Mellan jämnbördiga IPS och TN-paneler? Vad menar du med det? Samma totala responstid och after images? Hur ska det kunna bli en skillnad då?

120 Hz på TFT-skärmar är en ny grej, så kan du isåfall förklara för mig varför TN-skärmar valdes framför andra TFT-skärmar med andra paneler än TN när 60 Hz och 75 Hz var de enda alternativen? Jag hoppas att du är medveten om att 120 Hz-skärmar finns det endast ett väldigt begränsat utbud av för övrigt, och de som finns har knappast sålt så många att ens en betydande del av FPS-gamers har 120 Hz i dagsläget. Jag är medveten om att Dell 2209W är riktigt snabb, tillochmed snabbare än de flesta TN-skärmar, men som du sa i ditt första inlägg i den här tråden så finns det undantag, och 2209W är ett sådant. Med jämnbördiga IPS och TN-skärmar menar jag att de ligger i samma prisklass. Jag saknar fortfarande källa på dina påståenden för övrigt. Ska du rätta någon får du acceptera att en källa krävs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av supaman:

120 Hz på TFT-skärmar är en ny grej, så kan du isåfall förklara för mig varför TN-skärmar valdes framför andra TFT-skärmar med andra paneler än TN när 60 Hz och 75 Hz var de enda alternativen? Jag hoppas att du är medveten om att 120 Hz-skärmar finns det endast ett väldigt begränsat utbud av för övrigt, och de som finns har knappast sålt så många att ens en betydande del av FPS-gamers har 120 Hz i dagsläget. Jag är medveten om att Dell 2209W är riktigt snabb, tillochmed snabbare än de flesta TN-skärmar, men som du sa i ditt första inlägg i den här tråden så finns det undantag, och 2209W är ett sådant. Med jämnbördiga IPS och TN-skärmar menar jag att de ligger i samma prisklass. Jag saknar fortfarande källa på dina påståenden för övrigt. Ska du rätta någon får du acceptera att en källa krävs.

Mitt påstående bygger på erfarenhet och andras kommentarer, läs lite så inser du själv detta. IPS är inte något gemene man vet om. De "gamers" du syftar på är vilka? Gemene person som spelar på datorn? Dessa tror fortfarande att MS spelar roll. Och IPS-paneler har i mångt och mycket varit för dyra för de flesta förut. Ska du idag ha en spelskärm som inte är 120hz så skulle jag rekommendera 2209WA då den har lågt input lag, låg ms, låg ms på after images och klarar av 75hz via DVI.

TN är det mest spridda, bara för det betyder inte det att det är bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Mitt påstående bygger på erfarenhet och andras kommentarer, läs lite så inser du själv detta. IPS är inte något gemene man vet om. De "gamers" du syftar på är vilka? Gemene person som spelar på datorn? Dessa tror fortfarande att MS spelar roll. Och IPS-paneler har i mångt och mycket varit för dyra för de flesta förut. Ska du idag ha en spelskärm som inte är 120hz så skulle jag rekommendera 2209WA då den har lågt input lag, låg ms, låg ms på after images och klarar av 75hz via DVI.

TN är det mest spridda, bara för det betyder inte det att det är bäst.

+1
Håller med fullständigt!

Permalänk
Medlem

Är Dell 2209wa bättre än Dell u2311h? Om man tänker spel, film och surf man kommer att använda den till
Sry, lånar tråden lite

Visa signatur

MIN DATOR --> CPU: Intel Core i5 750 2,66GHz | RAM: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB | HDD: Samsung 1TB | Moderkort: Asus P7P55D Pro | PSU: Corsair HX750W | GPU: PowerColor Radeon HD5870 | OS: Windows 7 Professional 64 bit | Chassi: Cooler Master HAF 922

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Genzot:

Är Dell 2209wa bättre än Dell u2311h? Om man tänker spel, film och surf man kommer att använda den till
Sry, lånar tråden lite

Jag skulle säga

spel: 2311H
film: 2311H
surf: 2209WA

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Jag skulle säga

spel: 2311H
film: 2311H
surf: 2209WA

Med tanke på att 2209WA har lägre input lag och mindre after images så är den bättre för det mesta. Fast film skulle jag ta 2311 för då den är större.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreas89:

Med tanke på att 2209WA har lägre input lag och mindre after images så är den bättre för det mesta. Fast film skulle jag ta 2311 för då den är större.

De har samma input lag (i realiteten). En människa märker ingen skillnad för skillnaden är obetydlig.

2209WA
input lag (average): 9,0 ms
input lag (max): 30 ms

2311H
input lag (average): 10,6 ms
input lag (max): 30 ms

Dell U2311H Review

Däremot så är det nog inte någon som inte märker av storleksskillnaden. De flesta märker även av den högre upplösningen på 2311H.

Enda skälet att köpa 2209WA är egentligen om användaren verkligen föredrar 16:10 över 16:9. Så mycket att han kan offra mindre storlek och lägre upplösning för att få det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

De har samma input lag (i realiteten). En människa märker ingen skillnad för skillnaden är obetydlig.

2209WA
input lag (average): 9,0 ms
input lag (max): 30 ms

2311H
input lag (average): 10,6 ms
input lag (max): 30 ms

Dell U2311H Review

Däremot så är det nog inte någon som inte märker av storleksskillnaden. De flesta märker även av den högre upplösningen på 2311H.

Enda skälet att köpa 2209WA är egentligen om användaren verkligen föredrar 16:10 över 16:9. Så mycket att han kan offra mindre storlek och lägre upplösning för att få det.

2211an hade problem med ghosting enligt Digitalversus, eller iaf After images, det kan man märka av.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreas89:

2211an hade problem med ghosting enligt Digitalversus, eller iaf After images, det kan man märka av.

Nu är det 2311H vi diskuterar. Enligt TFTCentral är U2311H bäst vad gäller ghosting jämfört med 3 andra undersökta modeller (däribland ZR24 och U2410). Tittar vi på digital versus ser det ut som om 2209WA har mer ghosting än 2311H.
Product Face-Offs Monitors - DigitalVersus

Men det är inte det som ska avgöra vad man ska köpa. Både 2311H och 2209WA är bra lämpade för spel men det bästa valet för hardcore gamern är en 120Hz skärm. Vad jag skulle råda i denna prisklass:

Den som vill ha stor och billig skärm -> BenQ G2420HDBL
Stor skärm med bra ergonomi och HDMi -> LG W2442PA (värd att kolla upp, nyligen prissänkt LG W2442PA - Hitta lägsta pris, omdömen och information om TFT-skärmar)
FullHD och IPS -> Dell 2311H
16:10 och IPS -> LG W2200P eller 2209WA
120 Hz (för bästa flyt i spel) -> VX2268WM

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Nu är det 2311H vi diskuterar. Enligt TFTCentral är U2311H bäst vad gäller ghosting jämfört med 3 andra undersökta modeller (däribland ZR24 och U2410). Tittar vi på digital versus ser det ut som om 2209WA har mer ghosting än 2311H.
Product Face-Offs Monitors - DigitalVersus

Men det är inte det som ska avgöra vad man ska köpa. Både 2311H och 2209WA är bra lämpade för spel men det bästa valet för hardcore gamern är en 120Hz skärm. Vad jag skulle råda i denna prisklass:

Den som vill ha stor och billig skärm -> BenQ G2420HDBL
Stor skärm med bra ergonomi och HDMi -> LG W2442PA (värd att kolla upp, nyligen prissänkt LG W2442PA - Hitta lägsta pris, omdömen och information om TFT-skärmar)
FullHD och IPS -> Dell 2311H
16:10 och IPS -> LG W2200P eller 2209WA
120 Hz (för bästa flyt i spel) -> VX2268WM

Coolt, isf så är det ju nästan ingen anledning till att rekommendera 2209 längre. 2311 drar ju mindre med ström, högre upplösning och större bildyta. Fast 2311 verkar lida av lite tråkiga sjukdomar.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren

bestämde mig för U2311H och jag tror ej jag kunde bli nöjdare, grym skärm! (vet ej om jag kan säga något egentligen eftersom den gamla skärmen var en Lidl skärm dock..)

Permalänk
Medlem

en fråga: vilka är skillnaderna mellan u22 och 23:an ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaloThe1:

en fråga: vilka är skillnaderna mellan u22 och 23:an ?

Storleken.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaloThe1:

en fråga: vilka är skillnaderna mellan u22 och 23:an ?

I stort, ingen skillnad förutom storleken på skärmen.
Pixlarna är något lite mindre på u2211, annars samma skärm & upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mercy1:

I stort, ingen skillnad förutom storleken på skärmen.
Pixlarna är något lite mindre på u2211, annars samma skärm & upplösning.

Tack undrade om det var samma panel, så att det är lika mycket tinting och whiteglow på båda
Hehe dum fråga^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaloThe1:

Tack undrade om det var samma panel, så att det är lika mycket tinting och whiteglow på båda
Hehe dum fråga^^

Hm, jag har två framför mig atm. Och jag kan inte påstå att det är något fel på de alls.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ovard:

Hm, jag har två framför mig atm. Och jag kan inte påstå att det är något fel på de alls.

okay det blir 22:an för mig ska beställa senare idag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LaloThe1:

Tack undrade om det var samma panel, så att det är lika mycket tinting och whiteglow på båda
Hehe dum fråga^^

Det är skillnader eftersom det är olika paneler (båda IPS men inte samma) men inga större skillnader skulle jag tro. Skulle gissa att det är mindre tinting på U2211H eftersom det detta brukar vara ett problem som ökar med storlek.