Permalänk
Medlem

Serverdator köp

Hej

Ny var det dags att köpa sig sin första server, det jag kommer använda servern till är att lagra film,musik samt semester bilder. Dem kommer inte enbart agera som filserver utan kommer också används för att hosta 2st ventrilo servrar, 1-2 st counter-strike 1.6 servrar ( helst få dem till stabila 1000fps) sen kommer jag använda den som ftp server. Det som kommer köras samtidigt är i alla fall en ventrilo server + en cs server + en hltv klient.

Nu till min fråga vad för hårdvara samt mjukvara är bäst att använda sig utav? Har till gång till windows server 2003 då jag får det gratis för jag är student, eller är någon linux variant att föredra? Kan säga att jag har ytterst lite erfarenhet utav linux. Det jag redan har till servern är dvd läsare, nätaggregat samt ett chassi + fläktar (eventuellt os). Vilken hårdvara är att föredra? Vill att den skall inprincip vara helt knäpptyst, skall inte generera för mycket värme, amd/intel spelar ingen större roll. Behövs grafikkort eller duger det med ett integrerade ?

( Har ett fractal 500w, fick med det i mitt fractal design r2 chassi det duger väl?). Vart finns det att få tag på pci express uttag för sata diskar?

Har ingen direkt budget med vill komma undan så billigt som möjligt, servern kommer troligtvis stå på större delen utav åren.

Permalänk
Medlem

om du inte har 'lust/tid' att fördjupa dig i linux antar jag att win server 2003 fungerar utmärkt, hårdvaran behöver ju inte vara specielt up-to-date 1.6servrar drar varken mkt ram eller cpu.
minimalt så för det du nämnt bör du ju ha p4 1.7ghz+, 1-2gb ram, samt en ssd som systemdisk, eller fall du vill ha nott billigare ett IDE/SATA till CF-adapter+ett 8-16gig kort till det, sen 2x hårddiskar som du kan köra i raid1 för redundency
förövrigt har de flesta p4 moderkort inbyggd raid-kontroll så slipper du köra mjukvaruraid eller köpa dyrt raid-kort

vad menar du med sista frågan, menar du ett PCI-e kort som ger sata uttag?

Visa signatur

Fractal design R2 | Asus p5q deluxe | Intel Core 2 Quad 9650 @ 4ghz | 4x 2gb Corsair 1066mhz ddr2 | Gigabyte gtx 560ti SoC | raid0 - 2x Intel X-25 M G2 80gb

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att man inte kan få mer än 512 fps i Windows Server 2003 men det kanske bara är för Source spelen eftersom jag bara har haft sådana serrvrar.

Permalänk
Medlem

du kan få 1000 fps i win2k3
bara sys_ticrate 1000 i config o sen starta clock.avi o minimera så kommer du över 500fps

Visa signatur

Fractal design R2 | Asus p5q deluxe | Intel Core 2 Quad 9650 @ 4ghz | 4x 2gb Corsair 1066mhz ddr2 | Gigabyte gtx 560ti SoC | raid0 - 2x Intel X-25 M G2 80gb

Permalänk

även om en p4 räcker prestandamässigt så är en sempron prolle både strömsnålare och bättre, så jag skulle rekomendera en am3 setup ist, kostar kanske lite mer, men lönar sig i långa loppet

Permalänk
Medlem

om man hittar en sempron ja, kollar man på t.ex blocket, tradera osv är det 10 p4 burkar per sempron, priset skilljer även mer än elräkningen nonsin kommer att skillja
Billig surfdator | Stockholm | Blocket t.ex 500spänn för en 2.8ghz vill man betala runt en tusenlapp+ får man ju dock 3.4ghzare o HT
kollade bara som snabbast, men på blocket iaf får du ju 2-3stycken intelburkar för samma pris

Visa signatur

Fractal design R2 | Asus p5q deluxe | Intel Core 2 Quad 9650 @ 4ghz | 4x 2gb Corsair 1066mhz ddr2 | Gigabyte gtx 560ti SoC | raid0 - 2x Intel X-25 M G2 80gb

Permalänk
Medlem

Hoppas det är okey att jag lånar din tråd, istället för att skapa en ny "köpa server" tråd.

Jag skall bygga en server, ftp, vent (för att kunna prata världen över), å servern skall ha mailserver (för min hemsida och kommande hemsidor). Samt media, film, mp3 osv.

1 disk för FTP och ned/uppladdning.
+ diskar för förvaring.

MB+CPU har jag ingen koll på vad som krävs, men vill ju inte att det skall lagga! Flyta på fint!

Vad för MB, CPU och minne rekommenderas? Jag har aldrig haft med server att göra innan, och vet inte riktigt vilken kraft som krävs.

Tack på förhand!

Permalänk

Har en till salu om du så vill ha.

Visa signatur

Gigabyte EP45-DS3 | E4600 2.4 | 4GB Ram Kingston @ 1200 MHZ | nVidia Geforce 8600 256mb| Sharkoon Rebel9 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av serts:

Nu till min fråga vad för hårdvara samt mjukvara är bäst att använda sig utav? Har till gång till windows server 2003 då jag får det gratis för jag är student, eller är någon linux variant att föredra?

Om du har tillgång till MSDNAA kan du väl dra ner Server 2008 R2. Varför köra på 2003 när det inte är det nyaste?

Permalänk
Medlem
Skrivet av M911:

1 main disk SSD hade jag tänkt mig för att få upp fart på själva servern (CSS skall ligga där oxå).

Om du med "main" syftar på systemdisk/boot partition vågar jag påstå att SSD är som att elda för kråkorna i det här fallet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av serts:

Hej

Ny var det dags att köpa sig sin första server, det jag kommer använda servern till är att lagra film,musik samt semester bilder. Dem kommer inte enbart agera som filserver utan kommer också används för att hosta 2st ventrilo servrar, 1-2 st counter-strike 1.6 servrar ( helst få dem till stabila 1000fps) sen kommer jag använda den som ftp server. Det som kommer köras samtidigt är i alla fall en ventrilo server + en cs server + en hltv klient.

Nu till min fråga vad för hårdvara samt mjukvara är bäst att använda sig utav? Har till gång till windows server 2003 då jag får det gratis för jag är student, eller är någon linux variant att föredra? Kan säga att jag har ytterst lite erfarenhet utav linux. Det jag redan har till servern är dvd läsare, nätaggregat samt ett chassi + fläktar (eventuellt os). Vilken hårdvara är att föredra? Vill att den skall inprincip vara helt knäpptyst, skall inte generera för mycket värme, amd/intel spelar ingen större roll. Behövs grafikkort eller duger det med ett integrerade ?

( Har ett fractal 500w, fick med det i mitt fractal design r2 chassi det duger väl?). Vart finns det att få tag på pci express uttag för sata diskar?

Har ingen direkt budget med vill komma undan så billigt som möjligt, servern kommer troligtvis stå på större delen utav åren.

Köp någonting med relativt mycket RAM och så många cores som du har råd med.
I ditt fall verkar det vara viktigt med många cores och inte nödvändigtvis att alla ska vara snabba.

Kör på någon quadcoremodell, fläska på med 4GB RAM (det är mer än vad du behöver, men ifall du fläskar på ordentligt behöver du aldrig swappa till disk).
Jag ser till att alltid ha ECC-minne i alla servrar, silent corruption kan vara ens värsta fiende ibland men ifall du bara ska köra spel så antar jag att ett bitfel inte spelar så stor roll.

Det integrerade grafikkortet duger fullt ut, du kommer bara att ha cpubelastning, inte gpu.

Kör på Linux (tex Ubuntu server eller Debian), om inte annat för den bättre minneshanteringen.
Det är inte så svårt att lära sig att göra lite enkla saker med kommandoraden.

Jag brukar även köra på speglade diskar (eller någon annan typ av raid med lite säkerhet, ex 5 eller 6), det är väldigt skönt att inte tappa sin data bara för att en disk går åt helvete.

Skit i SSD, det ger dig inte tillräckligt mycket extra prestanda i den här applikationen för att motivera den extra kostnaden.

Permalänk
Medlem

Hmm, du ville komma undan så billigt som möjligt? xD hahah

men vad sägs som:
Misco.se - Intel Xeon X3440 / 2.53 GHz processor
+

Xeon x3440 är egentligen en nedklockad i7 860/870, så du får 4 cores samt ht på det.
Smällde på en nice processorkylare så att du kan överklocka (även fast det fan inte kommer göra någon skillnad xD)
eftersom P55 kretsen inte har stöd för integrerat grafikkort så tog jag ett brevid, behövs inte något spec egentligen men tog ett hd 5550 på 1gb.

totalpris blir väl runt 6152 + allt annat som du inte har

Annars istället för det moderkortet samt grafikkortet så kan du ju ta detta "servermoderkort" med integrerat "grafikkort" samt slänga några extra kronor på Internminne med ECC (som snubben över tipsade dig om!) kanske en eller två sådanan härdanna stickor! blir lite dyrare, blir lite bättre. du kan läsa lite om ECC här