Jag är irriterad på prinsessbröllopet

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Öhhh... med kantade gator brukar man mena att folk går/tar sig ut för att se någon form av aktivitet. Med tanke på Republikanska föreningens skrik och gnäll den sista tiden så är detta extra kul.. Att 500.000 tar sig ut för att ta del av bröllopet är en väldigt bra uppslutning i vårt land.

Ahaa, då förstår jag. Trodde det betydde att dom hade förstört gatorna eller nåt?!

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Ahaa, då förstår jag. Trodde det betydde att dom hade förstört gatorna eller nåt?!

Öhhh.... tror du tänker på kravaller... hehehe

Permalänk
Medlem

Jag betalar fan hellre skattepengar till detta "spektakel" än EUavgiften, men inte fan slipper jag EU hur mycket jag än gnäller... Äh, sluta vara så bitter nu, bröllopskortegen var helt fantastiskt och kronprinsessan var heeeelt underbart vacker! Plus att stämningen inne i stan nu är så jävla bra, folkfest! Inte så att det här händer ofta eller att det är mycket skattepengar vi pratar om.

Permalänk
Medlem

Alltså de som inte är intresserade av vad som går på tv, gör något annat eller kolla på någon annan betal kanal istället.

Angående monarki så går väl ändå det mesta av pengarna till anställda som sköter slottet och andra fastigheter(de måste ju skötas om av det historiska värde de ändå har), kunga familjen får inte många miljoner över?? Och de är ju ändå en av sveriges största ansikte utåt förutom statsministern. Jag tycker det kan vara kvar bara de sköter sina uppgifter även om jag har nada intresse av vad som händer runt om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Ja, nu är jag sne. Vilken kanal jag än drar på är det om bröllopet. Så jävla onödigt skådespeleri, vad har dom gjort för mänskligheten igentligen?.
Inte ett piss. Dom bara sitter med silverskeden i keften och ser glada ut.

Förbannade jävla monarki, våra skattepengar också. Bort med skiten.
Jag brukar inte göra trådar, men nu blev jag så förbannad så jag måste ventilera när jag ser alla pengar dom lagt ner på 2st jävla trampataskindianer.

Vad tycker ni om den här jävla teatern? ush.

Om vi vänder på frågan. Vad har du gjort för mänskligheten, förutom att tillängna offentligheten denna värdefulla tråd?
- 1. Har du medverkat till att tusentals har jobb?
- 2. Har du medverkat till att 500.000 sluter upp på stan och känner samma samhörighet?
- 3. Har du tänkt på att alla pengar som det här vad du kallar det "jävla bröllopet" omsätter i skattepengar i form av handel? Så kallad turistnäring.
- 4. Visste du att kungahuset är den institution vi bildar fredliga kontakter med runt om i världen, som gagnar vårat lands intressen? Det som du kommer/har och dina föräldrar har röstat fram.

Vill poängtera att jag själv har tröttnat på alla fjanterier och påståenden om att monarkin i vårat land inte leder till något bra.
Jag är stolt svensk och jag älskar min blågula fana, och jag står för allt vad vår moderna monarki står för.
Genom kungahuset slåss vi exempelvis för dom som sämre har runt om i världen. En fråga som är motiverande för mitt yrkesval. Att hjälpa dom som hjälp behöver.

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Alltså de som inte är intresserade av vad som går på tv, gör något annat eller kolla på någon annan betal kanal istället.

Angående monarki så går väl ändå det mesta av pengarna till anställda som sköter slottet och andra fastigheter(de måste ju skötas om av det historiska värde de ändå har), kunga familjen får inte många miljoner över?? Och de är ju ändå en av sveriges största ansikte utåt förutom statsministern. Jag tycker det kan vara kvar bara de sköter sina uppgifter även om jag har nada intresse av vad som händer runt om.

Exakt, de pengar som kungen får ska ju användas för att finansiera de uppgifter han har. Sen har ju kungen en ganska stor privat förmögenhet som han har ärvt, de är dessa pengar som han köper sportbilar och andra lyxiga nöjen för. Inget konstigare än någon annan som har ärvt massor av pengar.

Och sen handlar det inte om några enorma summor, en fis i skattesystemet. Skulle vi ta bort monarkin så skulle det vara mer eller mindre lika dyrt ändå.

Det bröllopet har kostat oss skattebetalare har redan säkert nu blivit återbetalt i form av den konsumtion och turism som detta bröllop har genererat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AzzEX FX:

Om vi vänder på frågan. Vad har du gjort för mänskligheten, förutom att tillängna offentligheten denna värdefulla tråd?
- 1. Har du medverkat till att tusentals har jobb?
- 2. Har du medverkat till att 500.000 sluter upp på stan och känner samma samhörighet?
- 3. Har du tänkt på att alla pengar som det här vad du kallar det "jävla bröllopet" omsätter i skattepengar i form av handel? Så kallad turistnäring.
- 4. Visste du att kungahuset är den institution vi bildar fredliga kontakter med runt om i världen, som gagnar vårat lands intressen? Det som du kommer/har och dina föräldrar har röstat fram.

Vill poängtera att jag själv har tröttnat på alla fjanterier och påståenden om att monarkin i vårat land inte leder till något bra.
Jag är stolt svensk och jag älskar min blågula fana, och jag står för allt vad vår moderna monarki står för.
Genom kungahuset slåss vi exempelvis för dom som sämre har runt om i världen. En fråga som är motiverande för mitt yrkesval. Att hjälpa dom som hjälp behöver.

Frågan är om en seriös organisation hade gjort mer nytta än vår monarki med lika mycket pengar? Istället för att fjanta omkring med en drottning som reser runt och tycker lite kanske några ekonomer och lite forskning samt lite investering hade gjort mera nytta för människorna som behöver hjälp.

Visst leder monarkin till bra saker, men inte fan är den effektiv.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Ja, nu är jag sne. Vilken kanal jag än drar på är det om bröllopet. Så jävla onödigt skådespeleri, vad har dom gjort för mänskligheten igentligen?.
Inte ett piss. Dom bara sitter med silverskeden i keften och ser glada ut.

Förbannade jävla monarki, våra skattepengar också. Bort med skiten.
Jag brukar inte göra trådar, men nu blev jag så förbannad så jag måste ventilera när jag ser alla pengar dom lagt ner på 2st jävla trampataskindianer.

Vad tycker ni om den här jävla teatern? ush.

Sluta klaga för fan. Kostar typ 12kr per år per person för att ha monarkin. Dom ger tillbaka minst det dubbla om inte mer genom att representerar och gör reklam för Sverige.

Och sen vet jag inte vad du har för kanalpaket men är enbart SVT och TV4 som visat något med bröllopet. Byta kanal vetja, du borde ju ha fler kanaler än dom nämnda.

Kungafamiljen är ju väldigt ofta i länder som har det dåligt och hjälper till. Massa olika fonder som skänker pengar till fattiga. Det om nåt är väl att hjälpa mänskligheten?

Vem bryr sig om bröllopet var dyrt? Bröllopet genererar en jääävla massa pengar till Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AzzEX FX:

Om vi vänder på frågan. Vad har du gjort för mänskligheten, förutom att tillängna offentligheten denna värdefulla tråd?
- 1. Har du medverkat till att tusentals har jobb?
- 2. Har du medverkat till att 500.000 sluter upp på stan och känner samma samhörighet?
- 3. Har du tänkt på att alla pengar som det här vad du kallar det "jävla bröllopet" omsätter i skattepengar i form av handel? Så kallad turistnäring.
- 4. Visste du att kungahuset är den institution vi bildar fredliga kontakter med runt om i världen, som gagnar vårat lands intressen? Det som du kommer/har och dina föräldrar har röstat fram.

Vill poängtera att jag själv har tröttnat på alla fjanterier och påståenden om att monarkin i vårat land inte leder till något bra.
Jag är stolt svensk och jag älskar min blågula fana, och jag står för allt vad vår moderna monarki står för.
Genom kungahuset slåss vi exempelvis för dom som sämre har runt om i världen. En fråga som är motiverande för mitt yrkesval. Att hjälpa dom som hjälp behöver.

Om du kan visa svart på vitt att de _inte_ kostar mer än det smakar så är jag med dig.
Visst, de är en framsida för Sverige och bidrar till mycket gott men överlag är det ju en hittapåvärld de lever i och i slutändan tror jag ändå att de kostar mer än det smakar... Visst det finns mycket anor och traditioner och det kan vara värt att bevara det till en viss kostnad, men som sagt det känns som att att det grävs ner lite väl mycket pengar i monarkin...
Men att det visas på tv och blir så förbannat uppblåst, det är lugnt, jag är mest ekonomiskt snål
Och visst, per person kanske det är så mycket men gärna ändå att de ger ännu mer tillbaka, som Cloudstone säger, de mycket gott men om de är särskilt effektiva, njaa... Men kan skänka pengar till tredje världen och hjälpa sämre ställda utan att äga ovärderliga plädar från 1600-talet, typ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Frågan är om en seriös organisation hade gjort mer nytta än vår monarki med lika mycket pengar? Istället för att fjanta omkring med en drottning som reser runt och tycker lite kanske några ekonomer och lite forskning samt lite investering hade gjort mera nytta för människorna som behöver hjälp.

Visst leder monarkin till bra saker, men inte fan är den effektiv.

Inte effektiv? Hur skulle en organisation kunna åstadkomma samma resultat liknade detta bröllop med samma skattepengar? Kungahuset är effektiv, de har redan ett enormt kontaktnät som de har fått historiskt sett, de har trovärdighet och respekt i många länder. I många olika kulturer så är tex ett besök från en främmande kungahus en väldigt stor sak, som tex Kina, Thailand etc.

Kan du utveckla ditt påstående lite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

500.000 människor ska tydligen kantat gatorna i Stockholm... Sug på det er jävla republikaner och kommunister.....

Själv var jag på en Stridsbåt 90 och filmade följande utanför slottet.
YouTube - God Save The Queen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Visst leder monarkin till bra saker, men inte fan är den effektiv

O statliga myndigheter är det? haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Själv var jag på en Stridsbåt 90 och filmade följande utanför slottet.
YouTube - God Save The Queen

Hoppas de gjorde det för att de tyckte det va kul för att åstadkomma något gjorde det inte iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Inte effektiv? Hur skulle en organisation kunna åstadkomma samma resultat liknade detta bröllop med samma skattepengar? Kungahuset är effektiv, de har redan ett enormt kontaktnät som de har fått historiskt sett, de har trovärdighet och respekt i många länder. I många olika kulturer så är tex ett besök från en främmande kungahus en väldigt stor sak, som tex Kina, Thailand etc.

Kan du utveckla ditt påstående lite?

Bröllopet är en tillställning som verkar hända vart 30ionde år, så man kanske inte ska stirra sig blind på den... Och ju den genererar mycket pengar men den har ju även kostat en hel del...
Men alltså kontaktnätet, hur menar du att det används? De gör ju gott, inget oklart i det men finns det bra insikt i vad de faktiskt presterar?

Permalänk

Jag tycker knappnytt sammarfattar det hela väldigt bra.
YouTube - Knappnytt 42 - Bröllopspsykos

Jag själv ska självklart delta i fackeldansen, dock här i Göteborg. (kostar för mycket att resa till stockholm)
Fackeldans - Wikipedia

Sedan vill jag gärna se den där vita lakanet som de hänger ut på balkongen efter bröllopsnatten, då jag misstänker mökränkning, vilket jag ser som en mycket allvarlig kränkning mot våran tradition.

*edit*
Jag tycker alltså det är ett hån när man tar de traditioner som passar och motiverar att dessa ska vara kvar för att det är tradition. Nu är jag inte för att kränka individers rätt att göra vad de vill, men kungafamiljen påverkar fler än bara självaste familjen.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Att ta bort monarkin kommer ju inte ge någon positiv förändring alls. Dom byts ut mot sliskiga överbetalda politiker som då ska göra i princip samma jobb, fast utan stil eller tradition. Kungafamiljen gör mycket mer jobb än de flesta tror, mycket som främst märks på sikt. Dom offrar i princip sina privatliv och normala rättigheter åt att göra gott åt Sverige och dess befolkning under hela sina liv. Det minsta vi kan göra i gengäld är väl ändå att låta dom roa sig och fira de få tillfällena de får ägna åt sig själva? Skatte-pengarna lär som sagt tjänas in väldigt fort igen på alla turist-intäkter och souvenirer, och mer därtill. Kungen betalade ju dessutom en stor del av bröllopet från sin egen spargris. Vår monarki är trots allt en av de absolut billigaste i världen, och samtidigt en av de bäst fungerande och respekterade. Det ska vi fan vara stolta över!

Att det hela har blivit så otroligt stort har dessutom inget med kungafamiljen att göra, utan det är enbart medias förtjänst. Dom gör det dom är bäst på, alltså blåser upp saker till löjliga nivåer, och tjänar mycket pengar på det. Som sagt så ser jag hellre detta än allt jävla VM- och Schlager-tjafs som dominerar resten av året. Det är trots allt vår kron-prinsessa som gifter sig.

Själv har jag iaf varit hemma hela dagen och snickrat på huset. Har inte hört eller sett något om bröllopet alls under dagen, bortsett från JAS-planen som flög över skärgården som jag antog flög in över stan.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Stäng av TV:n och gå ut i solen och friska luften istället.

Jag tror inte det är så många av Swec-användare som sitter och kollar på SVT. Förövrigt så har det spöregnat hela dagen här uppe ;).

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Frågan är om en seriös organisation hade gjort mer nytta än vår monarki med lika mycket pengar? Istället för att fjanta omkring med en drottning som reser runt och tycker lite kanske några ekonomer och lite forskning samt lite investering hade gjort mera nytta för människorna som behöver hjälp.

Visst leder monarkin till bra saker, men inte fan är den effektiv.

Fyra bokstäver, SIDA, en budget på 30 Mdr kr.

Vad får vi ? Jazzmusiker till Sydafrika, medel till korrupta afrikanska länder och en synagoga i Lettland där judarna har flytt sedan länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrc:

Fyra bokstäver, SIDA, en budget på 30 Mdr kr.

Vad får vi ? Jazzmusiker till Sydafrika, medel till korrupta afrikanska länder och en synagoga i Lettland där judarna har flytt sedan länge.

För att inte tala om alla skumma "kultur" bidrag till allsköns föreningar, museum, kultur arbetare (folk som inte vill jobba 8-17?) och annat löst pack. EU bidrag, arvoden till politiker som antingen sover eller jobbar med annat än att sitta i en tråkig debatt.
o.s.v.

Apanage och 20mil på ett bröllop är en piss i havet.

Permalänk
Skrivet av Mr. Bravo:

Att ta bort monarkin kommer ju inte ge någon positiv förändring alls. Dom byts ut mot sliskiga överbetalda politiker som då ska göra i princip samma jobb, fast utan stil eller tradition. Kungafamiljen gör mycket mer jobb än de flesta tror, mycket som främst märks på sikt. Dom offrar i princip sina privatliv och normala rättigheter åt att göra gott åt Sverige och dess befolkning under hela sina liv. Det minsta vi kan göra i gengäld är väl ändå att låta dom roa sig och fira de få tillfällena de får ägna åt sig själva? Skatte-pengarna lär som sagt tjänas in väldigt fort igen på alla turist-intäkter och souvenirer, och mer därtill. Kungen betalade ju dessutom en stor del av bröllopet från sin egen spargris. Vår monarki är trots allt en av de absolut billigaste i världen, och samtidigt en av de bäst fungerande och respekterade. Det ska vi fan vara stolta över!

Att det hela har blivit så otroligt stort har dessutom inget med kungafamiljen att göra, utan det är enbart medias förtjänst. Dom gör det dom är bäst på, alltså blåser upp saker till löjliga nivåer, och tjänar mycket pengar på det. Som sagt så ser jag hellre detta än allt jävla VM- och Schlager-tjafs som dominerar resten av året. Det är trots allt vår kron-prinsessa som gifter sig.

Själv har jag iaf varit hemma hela dagen och snickrat på huset. Har inte hört eller sett något om bröllopet alls under dagen, bortsett från JAS-planen som flög över skärgården som jag antog flög in över stan.

Kunde fan inte sagt det bättre själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kryll:

Apanage och 20mil på ett bröllop är en piss i havet.

Sen betalade faktiskt kungen 10 miljoner själv(50%) av bröllopet, nej det var inte skattebetallarns pengar, han har själv jävla massa investeringar och får inkomst från annat håll...!

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AzzEX FX:

Genom kungahuset slåss vi exempelvis för dom som sämre har runt om i världen. En fråga som är motiverande för mitt yrkesval. Att hjälpa dom som hjälp behöver.

Vad får sverige ut av det då?

Permalänk
Skrivet av SueCia:

Vad får sverige ut av det då?

Status? turister.. Viktoria har ju mängder med fonder och program och aktiviteter som hon sysslar med för att hjälpa andra.

Vi vinner på att ha ett Kungahus än att inte ha de. hade nog varit bättre att ge de lite mer makt så vi hade sluppit dumma politiker som Mona salin mm

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Själv var jag på en Stridsbåt 90 och filmade följande utanför slottet.
YouTube - God Save The Queen

Låtsasbåt Jag ska redigera lite idag sen idag eller imorn kommer det upp en snutt filmat ifrån R142 Ystad.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Rubriken på tråden kunde ju ha varit lite mognare ?
Jag har inget emot bröllopet. Det var kul att få vara där och få vinka till det nya paret ! Kul att få se så många glada Stockholmare.
Det där med att vi betalar skatt till familjen är inte direkt kul för många, men jag tycker fortfarande att det är riktigt kul att få ha kvar Bernadotte släkten

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Skrivet av iXam:

Själv var jag på en Stridsbåt 90 och filmade följande utanför slottet.
YouTube - God Save The Queen

Grymt sköna

Permalänk

Hörde på SVT att hela eventet (bröllopet och Love 2010) har kostat 47 miljoner. 47 miljoner delat på en ungefärlig siffra på 4 miljoner (svenska arbetare) så blir det runt 12 kronor. Vilket inte är speciellt mycket betalt för ett sådant stort event, inte iallafall i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirskulltrail:

Hörde på SVT att hela eventet (bröllopet och Love 2010) har kostat 47 miljoner. 47 miljoner delat på en ungefärlig siffra på 4 miljoner (svenska arbetare) så blir det runt 12 kronor. Vilket inte är speciellt mycket betalt för ett sådant stort event, inte iallafall i mina ögon.

Så kan man inte tänka, i min morsas skola så är visst budgeten nästa år någonstans mellan 2-300 kr per elev för skolböcker. Om alla dessa 4 miljoner ger 12 öre var till skolan att köpa böcker för så har de i överflöd.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rankko:

Så kan man inte tänka, i min morsas skola så är visst budgeten nästa år någonstans mellan 2-300 kr per elev för skolböcker. Om alla dessa 4 miljoner ger 12 öre var till skolan att köpa böcker för så har de i överflöd.

Hur många elever finns det i Sverige?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rankko:

Så kan man inte tänka, i min morsas skola så är visst budgeten nästa år någonstans mellan 2-300 kr per elev för skolböcker. Om alla dessa 4 miljoner ger 12 öre var till skolan att köpa böcker för så har de i överflöd.

Så kan man inte heller tänka! Både bröloppet och skolböckerna är betalda genom skatt. Och så länge vi väljer att ha kvar monarki så får vi finna oss i att dessa avgifter finns. Precis så som att vi valt att skolan är fri och att skolböckerna är gratis för eleverna.