konstigt problem med c++ compilers

Permalänk
Medlem

konstigt problem med c++ compilers

tjena, jag håller på att lära mig att programmera c++ men jag har stött på två olika problem.

Det jag försöker att göra är att skriva Hello world.

1. Jag testade att köra med codeblocks men det ville inte fungera då när jag compilade så hittade den inte <iostream> . Jag har googlat och letat efter svar men inget vill hjälpa. Det konstiga är att det fungerar fin fint på min stationära dator men inte på min laptop. Kör med vista 32bit på laptopen.. och Win 7 64bit på den sationära. Båda installationerna ser likadana ut och ligger på C:/ och inte inne "program" osv. Alla "pathways" till mapparna är korrekta.

2. Jag testade nu med att köra dev-c++ på laptopen och då "verkar" det som att de ska fungera. Den får inga fel och kompilar utan problem MEN när jag kör programmet (hello world) så händer det inget. dos fönstret kommer upp och stängs ner snabbare än vad jag hinner blinka. Väldigt märkligt tycker jag.

I logen står det :
Kompilator: Default compiler
Building Makefile: "C:\Dev-Cpp\saker\Makefile.win"
Kör make...
make.exe -f "C:\Dev-Cpp\saker\Makefile.win" all
make.exe: Nothing to be done for `all'.

Körning avslutad
Kompilering slutförd

Vad är felet? Jag försöker att googla men kan inte hitta något bra svar.

Mvh / Pär

Permalänk
Medlem

Testa att köra den kompilerade filen i ett cmd-fönster istället. Antagligen skrivs hello world ut innan du hinner se det.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Det kanske låter lite korkat, men hur gör man det?

Permalänk

Du har nog glömt lägga till kod till ditt projekt (antagligen så är projektet tomt).

Permalänk
Medlem

lägg till

char ch;
cin.get(ch);

innan ditt return statement för att undvika att fönstret stängs ned på en gång. Finns kanske bättre sätt att göra det på.

Permalänk

Om du vill göra som Teknocide sa så testar du detta:
På windows Vista / 7: tryck på startmeny och skriv cmd i sökrutan och tryck enter.
På windows XP så trycker du på startmenyn -> kör och skriver in cmd

Det du får upp nu är ett fönster där du med kommandon kan förflytta dig ibland katalogerna.
De kommandon som är viktiga är:
dir Detta kommando listar alla mappar och filer som ligger där du för tillfället står.
cd Detta gör att du kan gå till nästa mapp. Ifall du står vid C: så kan du skriva cd Dev-cpp för att flytta dig till den mappen. Skriver du "cd .." dvs med två punkter efter så går du upp en mapp. Dvs, står du i C:\Dev-cpp så kan du skriva cd .. för att förflytta dig till C:\

När du sedan förflyttat dig till mappen där din körbara fil ligger. (dvs där din hello_world.exe fil ligger) så kan du bara skriva filens namn för att köra den. Om filen till exempel heter hello_world.exe så kan du skriva hello_world för att starta programmet.

Här finns lite mera info: The Command Prompt in Windows XP- Introduction

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Alltså, skaffa en vettig kompilator, att lägga in cin.get() eller getch() är bara bullshit, fattar fortfarande inte varför vissa ger dessa idiotiska råd.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Avstängd

Dev-cpp är helt värdelöst och det var flera år sedan det uppdaterades. Den använder en urgammal version av MinGW. Skaffa en nyare version av MinGW (port av GCC till windows) eller visual studio om du inte vill använda komandoraden eller inte kan något om makefiles.

Permalänk

Visual Studio borde du verkligen kolla in. Det finns gratis studentversioner att ladda ner från microsofts webbplats.
Undvik dev!

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!