Permalänk
Medlem

En bärbar genom flygkontroll...

Om jag ska flyga, och ska passera säkerhetskontrollen och rulla in min Macbook för skanning...

Hur är det då med hårddisken? Den tar väl inte stryk av strålningen?

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Med tanke på det stora antalet datorer som skannas varje dag så tvivlar jag på det.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Nu var det länge sen jag flög, men har läst att laptops kan skannas med en annan skanner. Eller?

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leeloo:

Nu var det länge sen jag flög, men har läst att laptops kan skannas med en annan skanner. Eller?

Scannern ger väll inte ifrån sig magnetisk strålning?
gör backup fall i fall.
chansa inte.

Permalänk
Medlem

Hört att Macbook´s tas som potentiellt vapen / duschschampo, så bara att lämna hemma

Visa signatur

Vi har alla hört att en miljon apor med skrivmaskiner förr eller senare kommer att återskapa Shakespeares samlade verk. Tack vare internet vet vi nu att detta inte stämmer.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig scannat en laptop i kontrollen när jag har flugit. Som jag förstått det är de inte intresserade av att få in dem i röntgen eftersom de ändå inte kan urskilja något i dem. Ta med den i handbagaget och ha den lättillgänglig. Oftast får man plocka upp den och öppna den så att vakterna ser att det är en vanlig burk.

Permalänk
Medlem

Jag flyger ett par gånger per månad i mitt jobb. Säkerhetsrutinen kan skilja sig något mellan flygplatserna men standard brukar vara att du lägger datorn separat från annat handbagage och skickar den igenom kontrollen. Har haft min burk i ca 1,5 år nu och inte har den tagit någon skada.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GM:

Hört att Macbook´s tas som potentiellt vapen / duschschampo, så bara att lämna hemma

När jag flög i somras var då det en kille som satt i flyget o såg film på en macbook så jag tror inte det

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Innan man passerar säkerhetskontrollen så är det alltid någon som frågar om man för en laptop med sig. Om man har det så tar de hand om datorn. Helt riskfritt När man reser till USA ska man dock försöka ha så lite nedladdat material på datorn som möjligt. Har hänt attsäkerhetspersonal kontrollerat datorn och den stackars ägaren har fått stå till svars för varje mp3-låt

mer om handbagage står här

Permalänk
Medlem

I USA är det väl mer eller mindre standard att man plockar ut datorn och kör den i en separat låda!

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Standard här i europa och asien också..

Som sagt frågar dem om du har en laptop eller så är det en skylt som frågar dig.
Dem tog laptopen på sidan och kollade på den "så den såg ut som en laptop" sen fick jag tillbaka den.

Iaf på dessa flygplatser:
Arlanda
Hongkong (HKG)
Kaohsiung (KHH)

Permalänk
Medlem

Datorn körs som allt annat handbagage genom röntgen. Har aldrig hört talas om att den ska ta skada. Du behöver bara plocka upp den ur väskan och lägga den bredvid. Man behöver inte fälla upp skärmen längre. Men som tidigare skrivit så kan det skilja sig lite från flygplats till flygplats och vilka rutiner de har.

Visa signatur

AMD X4 965 BE | Corsair 750w | Gigabyte 790XTA-UD4 | Sapphire 280X OC | DDR3 1333mhz 16gb | SSD:120gb + SSHD:1TB | CM HAF 932 | Bra & Billig

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Hm för mig tog dem laptopen och sen öppnade dem "locket" och kikade, mer var det inget.

Men jo det skiljer sig säkert en hel del.

Permalänk
Medlem

Okej så datorn plockar dom åt sidan . Behöver man oroa sig om man tar med en portabel HDD? den bör väll också då plockas åt sidan?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mega-Dark:

Okej så datorn plockar dom åt sidan . Behöver man oroa sig om man tar med en portabel HDD? den bör väll också då plockas åt sidan?

Grattis till att ha lyckats hitta en 7 år gammal tråd. Mycket har hänt sedan dessa svar skrevs.

Numera funkar det som så att all utrustning med batterier måste tas i ditt handbagage. Säkerhetskontrollen kommer att be dig lägga datorn i en egen låda och köra den för sig genom röntgenscannern. Portabel hårddisk kan du checka in om du vill eller ta i handbagaget. Du behöver inte plocka upp den, men den kommer att gå med övriga prylar genom röntgen. En dator tar ingen skada av att röntgas.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Grattis till att ha lyckats hitta en 7 år gammal tråd. Mycket har hänt sedan dessa svar skrevs.

Numera funkar det som så att all utrustning med batterier måste tas i ditt handbagage. Säkerhetskontrollen kommer att be dig lägga datorn i en egen låda och köra den för sig genom röntgenscannern. Portabel hårddisk kan du checka in om du vill eller ta i handbagaget. Du behöver inte plocka upp den, men den kommer att gå med övriga prylar genom röntgen. En dator tar ingen skada av att röntgas.

Tack Ja Google är fantastik på det
Okej Tack för ett bra och lättförklarligt svar Jag kommer bara åka med handbagage och den dator väskan som man får ta med sig så inget man behöver oroa sig över då alltså.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.