Permalänk
Skrivet av Fjanterifjant:

Ah, Intel chip.
Kolla denna tråd, den kanske hjälper, den är dock för Slackware men principen är dock densamme.
[SOLVED] Intel WiFI Link 100 Series

Tror du missuppfattade mig lite, mitt nätverk fungerar bra

Syftade att det är ett lätt sättet att hitta sitt wireless-kort på för någon som aldrig använt lspci istället för att anta att man har en broadcom.

Permalänk
Medlem

Varför använda Linux om man inte programmerar?

Permalänk
Skrivet av mangemongen:

Varför använda Linux om man inte programmerar?

För att man inte vill köpa en Windows licens? För att man trivs bättre med hur saker och ting fungerar i *nix? För att det är kul att testa lite nytt och lära sig på kuppen? Känns som listan kan göras rätt lång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frankensteiner:

För att man inte vill köpa en Windows licens? För att man trivs bättre med hur saker och ting fungerar i *nix? För att det är kul att testa lite nytt och lära sig på kuppen? Känns som listan kan göras rätt lång.

För att man måste anstränga sig rejält om man ska kunna bli smittad av virus och sånt skit är en annan anledning. Viss kan man få Windows virus, men dom gör inget på ditt system eftersom dom är gjorda för windows.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frankensteiner:

För att man inte vill köpa en Windows licens? För att man trivs bättre med hur saker och ting fungerar i *nix? För att det är kul att testa lite nytt och lära sig på kuppen? Känns som listan kan göras rätt lång.

Jag har aldrig köpt en Windows-licens, kommer aldrig göra det heller. Hur saker och ting fungerar? Som vad då till exempel? Man kan inte lära sig något nytt i Windows?

Skrivet av Bejje:

För att man måste anstränga sig rejält om man ska kunna bli smittad av virus och sånt skit är en annan anledning. Viss kan man få Windows virus, men dom gör inget på ditt system eftersom dom är gjorda för windows.

Har varken använt viruskydd eller brandvägg på tre år nu och har inte drabbats av några virus. En spyware-scan var sjätte månad gör susen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemongen:

Jag har aldrig köpt en Windows-licens, kommer aldrig göra det heller. Hur saker och ting fungerar? Som vad då till exempel? Man kan inte lära sig något nytt i Windows?

Har varken använt viruskydd eller brandvägg på tre år nu och har inte drabbats av några virus. En spyware-scan var sjätte månad gör susen.

Hur vet du att du inte har virus om du inte har något antivirusprogram? Spyware scan är inte samma sak som antivirusscan. Dessutom att inte ha ett aktivt skydd gör ju att du inte är skyddad om det inträffar att du får virus.

Det är ungefär som att säga att jag har inte haft en hemförsäkring på 3 år nu och ännu har inget blivit stulet eller brunnit upp. Jaha, men om nu huset börjar brinna imorn så står du där utan skydd. Visst, brandkåren släcker, men du får aldrig tillbaka det som brunnit upp och blir inte heller ersatt.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemongen:

Varför använda Linux om man inte programmerar?

Finns många anledningar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemongen:

Varför använda Linux om man inte programmerar?

Kanske för att man föredrar det.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför folk skall kritisera linux? Vad är det så hemsk med det jag har haft det någon dag och jag stört trivs, visst är jag ingen expert på programmering eller linux men det stoppar inte mig för att använda det och lära mig nya saker. Man har ju en forums del att falla tillbaka på om något inte går vägen. Ganska tråkigt att använda samma sak som alla andra (Windows)

Permalänk
Medlem

Man vill vara lite speciell.

Permalänk
Skrivet av laserlars:

Tror du missuppfattade mig lite, mitt nätverk fungerar bra

Syftade att det är ett lätt sättet att hitta sitt wireless-kort på för någon som aldrig använt lspci istället för att anta att man har en broadcom.

Jo, tror jag missuppfattade rätt ordentligt!

Också jäkligt sant att alla burkar inte har broadcom, dock är det rätt många som har problem att få liv i broadcom wifi chip.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB HDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Skrivet av mangemongen:

Man vill vara lite speciell.

Säger du samma om MacOSX användare?

Linux härsammar ifrån Unix, samma gäller MaxOSX, bara två förgreningar.

Unix - Wikipedia
Om du vill läsa mer vad som finns för förgreningar som kommer ifrån Unix.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB HDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemongen:

Man vill vara lite speciell.

Dags att sluta trolla nu.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Fjanterifjant:

Säger du samma om MacOSX användare?

Linux härsammar ifrån Unix, samma gäller MaxOSX, bara två förgreningar.

Unix - Wikipedia
Om du vill läsa mer vad som finns för förgreningar som kommer ifrån Unix.

Fast det finns ingen unix-kod i GNU/Linux! Det är ett unixliknande system!

Vill också påpeka för trådskaparen att man inte behöver installera ubuntu utan kan även köra det som live-cd innan man installerar!

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Skrivet av gothenburg:

Fast det finns ingen unix-kod i GNU/Linux! Det är ett unixliknande system!

Vill också påpeka för trådskaparen att man inte behöver installera ubuntu utan kan även köra det som live-cd innan man installerar!

Sa inte heller att det fanns det, bara att det härstammar därifrån.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB HDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Inaktiv

ey, don't feed the trolls...

Permalänk
Skrivet av mangemongen:

Jag har aldrig köpt en Windows-licens, kommer aldrig göra det heller. Hur saker och ting fungerar? Som vad då till exempel? Man kan inte lära sig något nytt i Windows?

...

Jadu, att du har köpt en licens eller inte har väldigt lite mer frågeställningen att göra. Oavsett så är det fortfarande en anledning till varför vissa väljer linux över ex Windows.

Hur linux fungerar är dock svårt att lära sig i Windows. Det utesluter inte att du kan lära dig något i <insert valfritt OS>. Men ja, du behöver inte göra dig dummare än vad du är.

Permalänk
Medlem

Testa att köra adobe programen i wine.
WineHQ - Adobe Dreamweaver

WineHQ - Adobe Photoshop

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Skrivet av mangemongen:

Varför använda Linux om man inte programmerar?

För att man kanske vill ha ett användarvänligt och användbart OS (OS utan riktigt CLI är leksaker i mina ögon)?

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Varför kan inte Windows-användarna hålla sig på sin sida av forumet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaroze:

Varför kan inte Windows-användarna hålla sig på sin sida av forumet?

Det är nog för att den delen är så tråkig i och med att det inte finns några konstiga problem att lösa.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Det är nog för att den delen är så tråkig i och med att det inte finns några konstiga problem att lösa.

Har du varit inne där någon gång?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Gimp är mer som Paint än som Photoshop. Kanske lite trolligt svar, men den som verkligen behöver Photoshop kan inte ersätta det med Gimp.

Hmmm... Gimp är längre än var Photoshop var för tio år sedan, och då dög det...

Paint är ju en direkt löjlig jämförelse, även om man trollar. BTW, har du en Mac gömd i garderoben åxå?

Normalt är det ju artisten som gör resultaten och inte programmet.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd

Angående ATI-grafikkort så finns det bättre drivisar till dem nu förtiden så länge du inte har tänkt att köra stängda drivisar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mangemongen:

Varför använda Linux om man inte programmerar?

Varför skulle du använda Linux för att du programmerar?

Permalänk
Medlem

För mig är har Linux den ultimata skrivbordsmiljön just nu, kan lätt komponera mig en skrivbordsmiljö jag själv tycker är många gånger smidigare än både Mac OS X och Windows. Anser att de ligger ljusår bakom, de har inte ens akvariumkub!

Visa signatur

moops

Permalänk

Ok, Gimp är inte ekvivalent med Paint, men det är definitivt inte nära Photoshop.

Jobbar som 3d-artist och på stället jag är nu har dom precis bytt till Linux i hela sin pipeline vilket gör mig frustrerad då jag _behöver_ photoshop till mitt arbete.

Min fundering är: Borde jag inte kunna bara dra igång en ny partition på disken och installera windows, arbeta på så sätt, och sen när det är dags för att använda pipelinen med Linux så bootar jag in där istället?

Aldrig använt Linux så är panikslagen bara där, men känns väl som att jag kan spara saker när jag är inne i windowspartitionen på hårddisken och sedan kunna nå dom när jag startar Linux-partitionen?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av NoWin:

Det ska ju funka sisådär tydligen.

Finns det inget sätt att dualboota win 7 och Linux? Läste en lång guide om det men den nämnde bara dualboot med Vista och XP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inanimate:

Det ska ju funka sisådär tydligen.

Finns det inget sätt att dualboota win 7 och Linux? Läste en lång guide om det men den nämnde bara dualboot med Vista och XP.

Absolut enklast är ju så om man först installerar Win7 och sedan Linux eftersom de allra flesta av dagens distributioner då installerar en bootmeny där man vid uppstart får välja Windows eller Linux.

Att göra tvärt om ger dig ingen bootmeny tyvärr och innebär en del krångel för att få igång båda.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580