Vilket är bäst HD5870 eller GTX 470

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddeman:

Man måste väl tweaka och ha sig för att ens ATI kort ska fungera skapligt? Typ ett vanligt fel är den vita rutan uppe till höger som alltid har funnits hos ATi drivers xD

Fan, du med ett GTX275 måste ha en jävla talang om du får en massa saker jag aldrig fått med vare sig X850XT och HD5850.

Skrivet av piddeman:

Det är inte lika enkelt som hos Nvidia 'Plug 'n' play

ati plug & play = nvidia plug & play

Skrivet av piddeman:

CCC suger och dess OC ability med.

Varför man skulle använda CCC för överklockning är absolut inte i min dimension. Jag använder och har alltid använt MSI's leksak.

Skrivet av piddeman:

Tycker det är mest är ATI cry fanboys som skriker. ''OMG fermi är så jävla varm, Nvidia suger! 5890 Rockar fett!!''

Fermi är varm. Vad dillar du om?

Skrivet av piddeman:

Tycker man inte ska kunna misslyckas med att installera drivers? har aldrig misslyckas att installera några drivers från Nvidia.

Jag har. Stolt ägare till ett Geforce 2, Geforce 3, Geforce 4 MX, och Geforce 6600GT, alla har haft något problem. Inte säger jag att nvidia är värdelöst för det! Du, däremot, verkar kasta skit i glashus för glatta livet.

Skrivet av the squonk:

Jag tror att du saknar mental kapacitet att förstå problemet eftersom du helt enkelt inte spelar på Linux och att ditt "jodå" är ren lögn. Fanboy så det skriker om det.

För det första har jag ingen anledning att ljuga om det då jag äger både nvidiakort och atikort, och för det andra har jag faktiskt inte haft problem. Jag är ledsen.

Skrivet av the squonk:

Fakta:

4xxx och 5xxx-serien fick stöd först helt nyligen i Catalyst. Innan dess fungerade bara ålderstigna ATI-kort i Linux. = alla Nvidia kort fungerar i alla distar, även bleeding edge

Endast Catalyst 10.3 finns numera till 4xxx och 5xxx = alla Forceware fungerar till alla distar

Catalyst 10.3 fungerar endast till ett fåtal distar och är låst till vissa kärnor och vissa versioner av Xorg och kräver vissa versioner av ett stort antal libbar. Försök något annat är lika med fail. = Forceware fungerar med alla kärnor, Xorg och lib-versioner

Catalyst 10.3 i de fall den fungerar är rent allmänt buggig och inte samma prestanda som i Windows. Video fungerar tex riktigt dåligt. = Forceware är i vissa fall snabbare än i Windows, OpenGL är den bästa som finns, videoaccelerationen är klockren med VDPAU.

Den fria ATI-drivrutinen fungerar bara i 2D. Men den fungerar i alla fall på alla distar till skillnad mot Catalyst, men 2D är ju inte så jättespännande. = man behöver inte gå tillbaka till någon fri drivrutin om man har Nvidia, eftersom Forceware fungerar perfekt i både 2D och 3D.

Coolt. Drabbar inte mig.

Skrivet av the squonk:

Eftersom jag vet att du inte provat utan bara ljuger, du skriver inte ens vad för kort eller distar du använt, eller vilka spe,l så föreslår jag att du läser på om hur olika grafikdrivrutiner fungerar i Linux på Phoronix. Det är inte många som förespråkar ATI där, typ ingen, däremot en massa som har vådliga problem och då pratar vi hackertyper och inte Error 40 typer. Tom Intel har bättre drivrutiner än ATI i Linux ...
Vad jag hatar fanboys. Går inte att diskutera med.

X850XT, HL2. Ska du fortsätta ta fram fanboykortet?

Skrivet av emerlu:

Jag måste slå ett slag för Nvidia här.

Nvidia fungerar grymt mycket bättre under Linux, tyvärr. Jag har problem med dålig prestanda (jämfört när man sitter i Windows), program som använder OpenGL som "överlappar" varandra har en tendens att "glitcha" lite. För övrigt är den bundlade Catalyst kontrollpanelen i Linux helt värdelös, de kunde lika gärna skitit i den helt.

Dessa problem har jag inte mitt äldre Nvidiakort.

Var ett par månader sen jag körde Linux på min "speldator" så det kan ha ändrats sen dess men jag är fortfarande tveksam.

Absolut, jag säger inte att ati har bra drivrutiner för Linux, jag säger bara att det har varit smärtfritt för mig.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Nu kommer du inte få siffror eller statistik från 2010, men på sida 47 i denna rapport visar på något som du troligen inte kommer gilla.
http://blog.seattlepi.com/microsoft/library/vistaexhibitsone....
Jag kan även hämta statisk från affärer där man klart kan se vilka kort som lämnas i för reparation- och jag kan redan nu passa på att nämna att gröna laget är en klar ledare (om man nu kan kalla det för det).

Nu får du väldigt gärna komma med statisk såsom en annan forummedlem önskade. Ta helst från ett större företag såsom microsoft.

Den där rapporten är över 2 år gammal och kom till då Nvidia och Microsoft hade problem med kompabiliteten med sina Drivers och Windows Vista. Det stämmer nog att Nvidas Grafikkortsdrivrutiner krashade Vista i högre utsträckning än ATI, men Vista var ju en buggdans i början..

Tyvärr tycker jag inte din post var så träffsäker som du själv verkar tycka då detta PM är totalt irrelevant för att visa på stabiliteten hos drivrutiner idag med Windows 7 som bygger på Vista samt Vista själv...

Intressant kuriosa Ja,
säger det något om dagsläget och drivrutiner Nej

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem

Jag har med framgång spelat timtals av spel som Fallout 3, Oblivion och Valve source-spelen i Linux med Nvidia 9600GT, Steam fungerar fint.

Jag fick aldrig igång ett enda spel med HD4850 i Linux, men det var innan den första Catalyst som stödde HD4***/HD5*** i Linux kom. Det tog bara två år efter att HD4*** släppts(Nvidia har haft fungerande drivrutiner i åratal, till alla kort).

2D fungerar som sagt ok med ATI och den fria drivrutinen, men där har bara 3D fungerat med äldre kort och med stympad prestanda. 3D fungerar inte alls med HD4***/HD5***. Och video fungerar sådär, buggit, tearing, hög cpu-belastning osv.

Kort sagt, ATI är långt ifrån problemfritt i Linux. Nvidia är problemfritt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

X850XT, HL2. Ska du fortsätta ta fram fanboykortet?

Där kröp det alltså fram till sist, det var ett urgammalt kort du använt, och det skrev jag ju också att de fungerar. Inte bra, men de fungerar. Men hur kul är det när drivrutinerna ständigt släpar 2 år efter.

Och problemet kvarstår, Catalyst fungerar bara på officiella stabila versioner av distar. Det är inte så man använder Linux, Linux utvecklas blixtsnabbt och då behöver drivrutinerna hänga med.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av w0lf:

Tjena eftersom alla skriver HD5870 så kör jag på det har förut haft 9800GT av nvidia ni kan få ta en titt på datorn jag tänkt köpa:
http://data.fuskbugg.se/skalman01/kjkjhj.jpg

skriv vad ni tycker ska ändras och så för att få den "maximala" gaming datorn för 9000kr och inte mera ser det bra ut eller är det helt åt kina?

Lägg några hundra extra så att du får en Phenom II-processor istället, Athlon II har dåligt med cache och cache gillas av spel.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Absolut, jag säger inte att ati har bra drivrutiner för Linux, jag säger bara att det har varit smärtfritt för mig.

"Tickar på som satan" tolkar jag som helt problemfritt. Problemen med ATis Linux drvrutiner märks direkt man använder grafikkortet på något sätt. Det största problemet jag har haft t ex är att ha Compiz-Fusion påslaget och kolla på film samtidigt funkar sådär vilket inte är acceptabelt.

Nu för tiden kör jag Linux i form av Ubuntu på min bärbara enbart och det funkar betydligt bättre även om Intels integrerade har in princip obefintlig prestanda.

Nu har jag sagt mitt om ATi och Linux...

Känns som denna diskussion börjar urarta. Känns som inget nytt tas upp, bara ett krig om vem som har rätt som alla andra Nvidia vs ATi diskussioner. Jag skulle själv kunna rekommendera vilket som av GTX 470 och HD 5870.

Permalänk
Medlem

rofl, fy fan vad mycket skit som kastas här från både ATI och Nvidia fanboys, verkar dock finnas fler Nvidia fanboys fast det kanske bara är den här tråden. ..

Till TS, jag är nöjd med mitt 5870 och har inte haft ett enda problem med det alls, det klockar bra och presterar bra i spel.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Kör man bara Windows fungerar ATI helt ok, det är min erfarenhet efter att ha ägt många ATI-kort och senast HD4850 i två år. Det enda som är lite störande är att det är påfallande ofta man måste köra driver cleaner när man vill byta Catalyst-version för att inte CCC ska bugga ur och klaga på att det är fel drivrutinsversion, det är det senaste året det har buggat på det viset. Mindre vanligt tidigare. Händer aldrig med Nvidia.

Men som sagt, skall man köra andra OS och med seriös 3D är inte ATI något alternativ, tyvärr.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoffipoff:

min klasskamrats 470 klockar som en... va ska man säga? från början var det väl en V8a... nu känns den som en V10a

en vettig människa tar ju en v8 framför en v10 då v8an är brutal haha OT.

de du borde gå efter är vilket av dom som klarar högst lägsta fps den är den siffran som är intresting!

Permalänk
Hjälpsam

Vad gäller ATI för Linux vet jag för lite och kan inte uttala mig om saken.
Men vad gäller ATI:s drivrutiner för Windows är det för det mesta Nvidiaägare som gnäller om ATI:s drivare.
Tror fan att man får problem om man försöker slänga in en ATI drivrutin på ett Nvidia-kort.
Varit mycket snack om ATI fanboys på forumet på senare, men att prata bajs om en drivrutin, till ett kort som man inte ens äger, är väl att vara fanboy så in i helvete.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

Den där rapporten är över 2 år gammal och kom till då Nvidia och Microsoft hade problem med kompabiliteten med sina Drivers och Windows Vista. Det stämmer nog att Nvidas Grafikkortsdrivrutiner krashade Vista i högre utsträckning än ATI, men Vista var ju en buggdans i början..

Tyvärr tycker jag inte din post var så träffsäker som du själv verkar tycka då detta PM är totalt irrelevant för att visa på stabiliteten hos drivrutiner idag med Windows 7 som bygger på Vista samt Vista själv...

Intressant kuriosa Ja,
säger det något om dagsläget och drivrutiner Nej

Absolut. Rapporten är inte relevant i dagens läge och visst var det stora bekymmer med många drivrutiner med vista innan sp1/sp2. Det är självklarhet och din post var lite skriveri på näsan. Dock så går det inte att komma undan att ett företag orskade mest kraschar för konsunmenter och användare. Det finns statisik på detta och iom att en ytterst trevlig forummedlemm inte har kommit med något som bakar upp dennas påståenden så ser jag denna statiskdiskussion som klar.

Vi lär få se en liknade rapport inom en snar framtid och vad den säger ska bli ytterst intressant.

edit: och mitt svar var nog träffsäkert. Se svaret som jag fick.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Du vet att vi är på samma forum och vi är intresserad av samma ting? Källan är microsoft om jag inte har helt missförstått det hela. Fram med siffror som stödjer ditt tidigare påstående. Eller är du ett du ett av de hemska trollen som förstör det annars trevliga sweclockers.

Edit;med tanke på tidigare svar och ditt svar på mitt fina och träffsäkra svar så kommer du troligen inte komma med något vettigt och jag ber dig att sluta posta nonsens enkom för att undvika att förleda icke kunniga konsumenter.,

uräkta men vad pratar du om? vad har jag gett för påstående? Vill du föra en vettig diskussion får du lära dej att hålla dej till den du diskuterar med.

De är mest du som liknar ett troll

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

uräkta men vad pratar du om? vad har jag gett för påstående? Vill du föra en vettig diskussion får du lära dej att hålla dej till den du diskuterar med.

De är mest du som liknar ett troll

Fram med siffror eller annat som backar upp ditt påstående om "Wtf, tom Windows-drivrutinerna är bättre hos Nvidia, även om de är mindre överlägsna än i Linux där det egentligen inte går att jämföra allls"

Jag pekade på microsofts egna rapport när du begärde statistisk- fick ett tråkigt svar tillbaka- och nu vill jag gärna se vad du hänvisar till när du menar att Nvidias drivrutiner är bättre.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av IntelGeForce:

finns inget idag som kräver 6 kärnor, det är för ens nu 4 kärnor börjar komma till användning och första 4 kärniga cpu släpptes för flera år sen. så njaa jag rekomenderar han att ta 965 BE för den är minst lika bra i overall och i vissa lägen bättre.. en 965 BE och amds nya 890 chipset. det som spelar mest roll är hans grafikkort, av alla nya cpu's idag över 1000 lappen kan du spela och klocka rätt bra med, så grafikkort i första hand sedan mobo sedan ram.... osv... så amds 6 kärniga och intels hexa är totalt onödigt om man verkligen inte sitter är värsta overclock freak eller ska tävla i 3d mark

Det finns inget som kräver flera kärnor, men ett flertal program drar nytta av flera kärnor. I spelväg presterar Battlefield bättre med fler kärnor och jag tror att flertalet nya spel kommer bli glada över några extra kärnor.
Att inte lägga 200kr extra för att göra datorn väldigt framtidssäker är bara idioti. Varför köpa gammal teknik när ny teknik ligger ett litet steg fram?

Permalänk
Skrivet av fratey:

Jag använder MSI för att kolla fanspeed och clocks och där sitter den på 20% hela tiden. Supersmidigt. Allt flyter på perfekt. Supertyst. Alltid under 70 grader. Kan inte bli bättre.

Klart som fan ett grafikkort som skulle kosta elva tusen skulle mörda 5970'n, du får inte glömma att GTX480 redan nu är varmare, högljuddare, och långsammare än 5970. För fan, om ATI skulle göra en quad 5870 eller en 5970x2 så hade den varit snabbare tystare och kallare än nvidia's x2-GPU. Och billigare / samma pris.

Jag förstår mig inte på fanboys. Jag sitter glatt i min position som kappvändare, men det är alltid rabiata nvidia-pojkar som springer in och sprider skit överallt.

Jodå! Säker på att din dator inte lider av Error 40 (problemet sitter 40 cm bakom tangentbordet)?

oj träffa jag en svag punkt? jag har rätt att tycka och säga exakt vad jag vill så länge jag inte kränker någon utan du svarar otrevligt. På ett 5970 sitter det 2 st gpu på ett och samma kort det är det jag snackar om, att om nvidia skulle göra ett t.ex gtx480x2 (som gtx295) så skulle den mörda ati 5970. och sen priset kan ju inte någon av oss veta va det ligger på med tanke på att nvidia inte haft sina ljusaste tider just nu och många som klagar på för högt pris så tror jag faktiskt inte dom sätter så jävla högt pris som du snackar om (11000kr du får fan ge dig) dom har varit med så pass länge i branchen att dom tänker till lite innan dom pris sätter.. du såg la hur dom vände steken i gtx200 serien mot hd4000 serien.

Otrevlig formulering borttagen.
Visa signatur

Asus Striker II Formula - GTX 275 - Corsair DDR2 1066mhz 4gb - Intel Q8200

Permalänk

Att ATi har haft problem i Linux i många år är ingen nyhet och finns ingenting att diskutera ens. Förstår inte varför ni för diskussionen (du som tog upp det från början och menade på att ATi _inte_ har problem i Linux).

Detta borde ju alla veta här inne tycker man. Sedan vilket kort som är bäst i windows genom drivrutiner är ganska ointressant eftersom det är för mycket partiska teorier och idéer.

Drivrutinerna från ATI har fungerat bra i mina datorer men catalyst, som också är ett känt problem är heller ingen nyhet. Catalyst har aldrig fungerat som Nvidias motsvarighet även om båda innehåller buggar, problem med mera. Sedan styrs det rätt mycket från Microsoft också som många inte verkar tänka på.

Men drivrutinen som driver grafikkortet fungerar ypperligt från båda företagen.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AlbinLoan:

Att ATi har haft problem i Linux i många år är ingen nyhet och finns ingenting att diskutera ens. Förstår inte varför ni för diskussionen (du som tog upp det från början och menade på att ATi _inte_ har problem i Linux).

Detta borde ju alla veta här inne tycker man. Sedan vilket kort som är bäst i windows genom drivrutiner är ganska ointressant eftersom det är för mycket partiska teorier och idéer.

Drivrutinerna från ATI har fungerat bra i mina datorer men catalyst, som också är ett känt problem är heller ingen nyhet. Catalyst har aldrig fungerat som Nvidias motsvarighet även om båda innehåller buggar, problem med mera. Sedan styrs det rätt mycket från Microsoft också som många inte verkar tänka på.

Men drivrutinen som driver grafikkortet fungerar ypperligt från båda företagen.

Ursäkta men vilket är det kända problemet med CCC (som jag förmodar du menar;) ) Det skulle vara bra att veta?!

BTW det andra du skriver om är det 1+ på

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Ursäkta men vilket är det kända problemet med CCC (som jag förmodar du menar;) ) Det skulle vara bra att veta?!

BTW det andra du skriver om är det 1+ på

1. Vanliga problem enligt olika forum är att CCC inte ens går att starta
2. Behöver nästan alltid Driver Cleaner för att lösa CCC problem (tänker främst på felloggar i CCC som rensas med hjälp av Cleanern och får CCC sedan att fungera)
3. CCC har nästan alltid haft ett större känt problem vilket innebär att väldigt många har haft svårt att behålla valda och verkställda värden som upplösning i rätt hertz, p eller i upplösningar.
4. Har tidigare varit drygt att försöka ställa in FAN inställningar (fläkten) på grafikkortet via 3'e part program tack vare CCC vilket resulterat till att väldigt många har avinstallerat och installerat ett 3'e part program för att verkställa alla inställningar man vill ha. ATiTool ett känt program som för övrigt fungerar betydligt mycket bättre än CCC och har förmodligen alltid gjort.

Kan nog hålla på ett tag till men ren spontanitet.

Men som jag skrev tidigare så är det inget fel på drivrutinerna under Windows men i Linux har de egentligen aldrig varit bättre än någon annans.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Orkade inte läsa igenom precis hela tråden men kan bara tillägga en liten detalj att gtx 470 snart kommer fasas ut (vilket gör att det kan bli svårare att få tag på ett extra kort till sli i framtiden kan bli svårare), en annan rolig deltalj är att grundaren för psysX gått över till ATI. PhysX-grundare går till AMD - MikroDatorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammy86:

Orkade inte läsa igenom precis hela tråden men kan bara tillägga en liten detalj att gtx 470 snart kommer fasas ut (vilket gör att det kan bli svårare att få tag på ett extra kort till sli i framtiden kan bli svårare)

du har uppenbarligen inte läst "Nvidia dementerar alla rykten om att Geforce GTX 470 fasas ut."

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

GTX470 är det mest intressanta kortet i Nvidias portfölj, självklart kommer det inte att fasas ut.

Det klockar dessutom bättre än GTX480, och presterar bättre än ett GTX480 @ default när det är klockat, förmodligen för att ett kluster är avstängt så att det blir svalare men att man ändå har ungefär lika kraftfull VRM att plocka av. Inget snålande där.

Jag drog upp till 750/1500/3400 knappt utan att höja gpucore ens, enligt uppgift tål kortet lätt att maxa gpucore och då har man utan vidare 800/1600/4000. Många som har nått det resultatet på guru3d och xtremesystems. Med originalkylaren. Vid de frekvenserna är det grym prestanda för pengarna, eftersom GTX470 skalar betydligt bättre än ATI.

GTX470 i SLi är både snabbare och billigare än HD5970.

ATI äger i benchar pga sin teoretiska höga flops, men Nvidia brukar ta igen det med råge i riktiga spel pga sin betydligt mer avancerade arkitektur. ATI är brute force, Nvidia är smarta algoritmer.

Nackdelen kvarstår dock, korten blir varma och drar mycket ström, men det är inget en seriös gamer brukar bry sig speciellt om ändå.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

GTX470 i SLi är både snabbare och billigare än HD5970.

Vad skrev du nu?

Permalänk

Nu ska vi se här var ska jag börja?
PhysX: Hjälp mig finns det något spel som har den funktionen som är VÄRT att köpa?
Priset mellan korten skiljer 50;- Get over it! GTX 470 HD5870
Prestandan: Letar fortfarande. Men är övertygad om att Thom's Hardware har svaren.

I övrigt CCC, som folk sagt, lär er använda det. Skillnaden mellan nVidia vad den nu heter är samma skillnad som mellan en iPhone o en Android. Den du kan använda o hittar i är den just du tycker är bäst. Ex. Morsan har en iPhone som jag inte hittar i för att jag är van vid Android, morsan hittar inte i Android. Jag hittar o kan använda ATi CCC till sitt fulla för jag kan med det. Dock kan jag inte med nVidias, kommer inte ens ihåg vad den heter, det är dåligt av mig. Men jag har heller ALDRIG haft ett enda problem med mina ATi drivers, eller ett men då så startade jag datorn efter en krash då stängdes CF av i CCC. Hade ett mindre problem med steck i skärmen osv men det var för att min GPU var skadad då kylaren hade bränt fast och den gick inte att ta bort (kortet var 2½ år gammalt då)
Jag tycker DU ska välja det av korten som DU kan med drivrutinerna för.

Sist men inte minst "42.7% of all statistics are made up on the spot." -- Steven Wright Tror att kvoten i nVidia vs. ATi diskussionen är avsevärt mycket högre!

Visa signatur

Jag stavar inte fel, tangenterna sitter bara inte på rätt ställe!
Datorn: |Asus Rampage Extreme| |Intel Core 2 Extreme QX9650 @4.2GHz | |Corsair Dominator 1800Mhz 8Gb DDR3(4x2Gb)| |2xHIS Radeon HD4870| |300Gb WD VelociRaptor +1,53 TiB HDD| |Corsair 1KW PSU
Skärmar: |LG W2452V-PF 24" (Full HD)| |LG M228WA-BZ 22"| |LG 32LB75 32" LCD-TV|

Permalänk
Skrivet av WhoiSTech:

I övrigt CCC, som folk sagt, lär er använda det. Skillnaden mellan nVidia vad den nu heter är samma skillnad som mellan en iPhone o en Android. Den du kan använda o hittar i är den just du tycker är bäst. Ex. Morsan har en iPhone som jag inte hittar i för att jag är van vid Android, morsan hittar inte i Android. Jag hittar o kan använda ATi CCC till sitt fulla för jag kan med det. Dock kan jag inte med nVidias, kommer inte ens ihåg vad den heter, det är dåligt av mig. Men jag har heller ALDRIG haft ett enda problem med mina ATi drivers, eller ett men då så startade jag datorn efter en krash då stängdes CF av i CCC. Hade ett mindre problem med steck i skärmen osv men det var för att min GPU var skadad då kylaren hade bränt fast och den gick inte att ta bort (kortet var 2½ år gammalt då)
Jag tycker DU ska välja det av korten som DU kan med drivrutinerna för.

Tycker dina exempel är lite missvisande.

Självklart är det lättast att hantera det man är van vid. Jag vet inte om du svarade på "allas" poster vad gäller CCC eller någon särskild. Men CCC jämfört med Nvidias motsvarighet är ungefär som att använda Två olika telefoner med samma operativsystem, helt rätt. Men bara för att klargöra vad _jag_ menar så handlar det inte om användarvänlighet i gränssnittet, om man hittar eller inte utan snarare bredare buggar som ATi har haft problem med sedan många år tillbaka.

Jag menar inte att du har skrivit mot mig utan vill mest klargöra vad jag menar.

Har en laptop med ATi där CCC faktiskt alltid har fungerat men den andra strular som tusan och har alltid gjort. Skillnaden är olika grafikkort i dessa laptops med samma OS, uppdateringar med mera.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Skrivet av AlbinLoan:

Tycker dina exempel är lite missvisande.

Självklart är det lättast att hantera det man är van vid. Jag vet inte om du svarade på "allas" poster vad gäller CCC eller någon särskild. Men CCC jämfört med Nvidias motsvarighet är ungefär som att använda Två olika telefoner med samma operativsystem, helt rätt. Men bara för att klargöra vad _jag_ menar så handlar det inte om användarvänlighet i gränssnittet, om man hittar eller inte utan snarare bredare buggar som ATi har haft problem med sedan många år tillbaka.

Jag menar inte att du har skrivit mot mig utan vill mest klargöra vad jag menar.

Har en laptop med ATi där CCC faktiskt alltid har fungerat men den andra strular som tusan och har alltid gjort. Skillnaden är olika grafikkort i dessa laptops med samma OS, uppdateringar med mera.

Gjorde en generell jämförelse svarade på vissa, men det med användar vänlighet har ju som sagt att göra med vana, kan hålla med om att CCC kräver lite mera hjärna än nVidias kanske gör, men jag vet inte jag har inte testat den på 5 år eller liknande.. Man måste bara se till att alltid ha RÄTT drivrutin är inte säkert att den nyaste är rätt. Som sagt jag tycker man ska ta det man har bäst erfarenheter av, i mitt fall är det ATi.
Jämförelsen mellan telefonerna är mer för att visa att det man lär sig är det man kan.
Edit: Jag försöker att aldrig hoppa på någon utan försöker alltid hålla mig så objektiv som möjligt vilket medför: Har du rätt så har du rätt och har du fel får du göra om.

Visa signatur

Jag stavar inte fel, tangenterna sitter bara inte på rätt ställe!
Datorn: |Asus Rampage Extreme| |Intel Core 2 Extreme QX9650 @4.2GHz | |Corsair Dominator 1800Mhz 8Gb DDR3(4x2Gb)| |2xHIS Radeon HD4870| |300Gb WD VelociRaptor +1,53 TiB HDD| |Corsair 1KW PSU
Skärmar: |LG W2452V-PF 24" (Full HD)| |LG M228WA-BZ 22"| |LG 32LB75 32" LCD-TV|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warzius:

Vad skrev du nu?

Fel av mig, de är billigare i USA, men i Sverige är HD5970 billigare. Oavsett det, så är GTX470 i SLi snabbare.

edit. och som jag skrivit tidigare, för mig är dealbreakern att GTX470 fungerar klockrent i Linux, HD5870 gör det inte. SÅ, inte mycket att välja mellan. Kör man bara Windows är det mycket jämnare, väldigt jämnt faktiskt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

du har uppenbarligen inte läst "Nvidia dementerar alla rykten om att Geforce GTX 470 fasas ut."

Oj, måste ha missat den uppdateringen.

Permalänk
Medlem

Asså vem fan använder linux?

There I said it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av motvikt:

Asså vem fan använder linux?
.......
There I said it.

jaa du, bra fråga. är väl såna där konstiga figurer ute i geografin.

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk

Väldigt mycket människor som använder Linux, framför allt företag.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.