Skillnad mellan 720- och 1080p?

Permalänk

Återigen, om källan är inspelad i dålig kvalité från början så spelar det absolut ingen roll om man skalar upp det till 16000x9000 det blir inte bättre än orginalinspelningen, kvalitén sjunker snarare ju mer man skalar upp.

Det ska va inspelat i hög kvalité från början och inte sönderkomprimerat. Jag ställer mig dock tveksam till att man kan se någon större skillnad på 720p och 1080p på 40" tex, om man inte sitter onaturligt nära. Alla här är nog rörande överrens om att man ser en klar skillnad på dvd och 720p, annars är det nåt som inte är rätt i setupen. Stäng av alla sk bildförbättringsfunktioner när ni spelar upp bra hd material på tv'n.

Permalänk
Medlem

Har under våren bytt ut min några år gamla 37"Plasma 720p mot en 46"dito 1080p som matas från HD DVD, Blu Ray och PC tycker det blev rätt stor skillnad i bildkvalité med det bytet. Testet som nämns i tråden har fått en del kritik i efterhand pga oklarheter i huruvida deras uppskalningsberäkningar kan ha gett felaktiga slutledningar.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

Här har vi en sida från FlatpanelsHD som räknar fram hur nära man skall sitta för att se enskilda pixlar på en TV Screen size vs. seating dist. - FlatpanelsHD

Visa signatur

janee

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av facedark:

men vilken normal människa möblerar soffan 5 meter från TVn...

Det är väl snarare en normal människa som skulle möblera så, och inte ett
teknik-freak?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är väl snarare en normal människa som skulle möblera så, och inte ett
teknik-freak?

Kan vara folk som möblerar för komfortens skull.

Jag har nyss köpt en 53" full hd, har bara testat att köra en "rippad" bluray, och jag tyckte det var galen kvalité. Kommer det vara bättre än vad de var då?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Markie:

Kan vara folk som möblerar för komfortens skull.

AKA normala människor

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Du är väl medveten om att 42 tum plasma TV med upplösningen 1024x768 tillhörde dom populäraste apparaterna under 2009 och många är fullt nöjda med denna upplösning trots att den är lägre än 1360x768.

Antagligen var det "vanliga" människor som dom menade då, såna som sitter och kollar på analog television och dvd, typ 480p eller vad det blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tretton37:

min gamla leksak står som dedikerad tv nu, fick bli en vm2268 i kompensation
http://1000-klubben.com/img.php?id=4496

404!

Permalänk
Medlem

Frågan äro - varför välja något annat än 1080p år 2010? Det är klart det skiljer i pris, men inte alls lika mycket som det gjorde för 2-3 år sen.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk

Självklart ska man köpa en tv som fixar 1080p

Permalänk
Skrivet av Handa:

1000-klubben.com - Bild: bykk's setup

Fick för mig att det skulle funka med direktlänk när det inte stog som privatbild (för mycket NSFW), men borde gå via public url

Visa signatur

i7 4770k @ 4.4 with 1080ti 2050/11800 med PQ438Q
Retired 680 GTX SLI @ +120 +500

Retired i5 750@4116 speedstep+vcoreoffset = Love idle/load 1.02-1.34
5970@925/1250

Permalänk
Skrivet av MarcusW:

Det finns så många fler saker än upplösningen som spelar in ändå. T ex har många filmer för låg inspelningskvalitet för att man ska kunna märka skillnad mellan 720p och 1080p. Man behöver ju inte vara ett geni för att förstå att 1080p innehåller dubbelt så många pixlar som 720p, klart det blir skillnad om källan är detaljrik nog. (jag märker rätt stor skillnad, men jag sitter 1m ifrån min 46")

Ursäkta att jag frågar - det har inte med inspelningskvaliteten att göra då denna är gjord på 35mm film - vad som snarare spelar roll är vilken kvalitet encoden från blu-ray görs och jag rekommenderar att du köper dina filmer om du tycker du har dassig kvalitet.

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Skrivet av Markie:

Jag har alltid undrat, hur stor är en bluray film i 1080p? 8gb eller 40gb? För om en "elak" person skulle ladda ner en hd-film i vi sägerr 720p som är 6gb stor, är den rippad eller hel?

Snarare 40 än 8. Hittar du 8gb bluray är det på en tracker.

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreadlock:

Ursäkta att jag frågar - det har inte med inspelningskvaliteten att göra då denna är gjord på 35mm film - vad som snarare spelar roll är vilken kvalitet encoden från blu-ray görs och jag rekommenderar att du köper dina filmer om du tycker du har dassig kvalitet.

Har du källa på det? Jag har svårt att tro att alla 35mm kameror är lika bra. Analogt != perfekt. Bara för att den inte har en upplösning mätt i pixlar betyder det inte att den inte har begränsningar. Jag kan inte SÅ mycket om detta ämne, men du får komma med bättre argument än "det spelar ingen roll då det är 35mm".

Visa signatur
Permalänk

Allt under typ 40-42" kan man inte se skillnad på 720p eller 1080p, däremot om man kollar på samma film på en 50 tummare och sitter relativt nära. Alla andra som säger annat, läs "testet" tidigare länkat. Det finns fortfarande olika bra kvalitet på 720p och 1080p, det är ingen som helst garanti på hur bra bilden är. Hittar du en film på 1080p och typ 2-3 gig kan jag med en gång säga att en 720p på 8 gig är bra mycket bättre kvalitet.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Allt under typ 40-42" kan man inte se skillnad på 720p eller 1080p, däremot om man kollar på samma film på en 50 tummare och sitter relativt nära. Alla andra som säger annat, läs "testet" tidigare länkat. Det finns fortfarande olika bra kvalitet på 720p och 1080p, det är ingen som helst garanti på hur bra bilden är. Hittar du en film på 1080p och typ 2-3 gig kan jag med en gång säga att en 720p på 8 gig är bra mycket bättre kvalitet.

Det är ju ganska menlöst att diskutera piratkopierade filmer eftersom 1080p-materialet ofta är hårdare komprimerat än 720p-dito. Det är ju en väldig skillnad med en äkta 1080p-källa. Ta och köp dina filmer i fortsättningen.

Skrivet av Dreadlock:

Ursäkta att jag frågar - det har inte med inspelningskvaliteten att göra då denna är gjord på 35mm film - vad som snarare spelar roll är vilken kvalitet encoden från blu-ray görs och jag rekommenderar att du köper dina filmer om du tycker du har dassig kvalitet.

Det är inte många företag idag som misslyckas grovt med att encode:a Blu-Ray, till skillnad från hur det var när formatet var nytt. Däremot kan det vara stora skillnader mellan olika 35mm-källor. Vissa filmer är helt enkelt mer gryniga än andra. Ofta är det p.g.a. ett medvetet val för att förmedla en viss känsla med filmen. Se t.ex. Bram Stoker's Dracula. Därför finns det Blu-Ray filmer som knappast ser bättre ut än de bästa DVD-utgåvorna av samma filmer.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Det är ju ganska menlöst att diskutera piratkopierade filmer eftersom 1080p-materialet ofta är hårdare komprimerat än 720p-dito. Det är ju en väldig skillnad med en äkta 1080p-källa. Ta och köp dina filmer i fortsättningen.

Det där är inte sant. För scene-releaser kanske det stämmer då de flesta 720p filmerna ligger på 4,5GB och 1080p ligger på runt 8GB. Men de flesta filmerna "släpps" också i bra kvalité, 1080p filmer mellan kanske 10-25GB beroende på källans kvalité, filmen längd osv. Det är i princip helt omöjligt att se någon skillnad mellan dessa och källan (blu-ray), man kan möjligen se skillnad mellan screenshot men det går knappast att avgöra vilken som är vilken.

Permalänk
Avstängd

Från min HD-tracker så varierar storleken på filmer något enormt. Allt från 8gb till 30-40gb... 1080p format är exemplet, men saken är att det handlar om hur mycket man förstör och komprimerar filmen. Gör som många andra sagt och köp filmer ifall det är så hemskt?=) Det gör jag ofta själv, mest för att stödja samt ha-begär för vissa filmer.

Permalänk
Medlem

Är man på jakt efter bästa kvaliten är det non-scene eller köpta blurays som ger bäst kvalitet. Köpte nyligen en projektor och det är stor skillnad mellan 720/1080p.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra