Vilken Mac-webbläsare är bäst enligt er?

Permalänk
Medlem

Vilken Mac-webbläsare är bäst enligt er?

Själv använder jag Opera mest. Det fungerar bäst för mig. Det är snabbt, smidigt och jag gillar många förinstallerade funktioner som Mouse Gestures, snabbval, stavningskontroll, torrent-klienten etc.

Nackdelen är kanske att man inte kan använda pekplattan som i Safari eller Firefox.

Vad använder ni och varför? Motivera!

Visa signatur

/Ketchup

Permalänk
Medlem

Kör Safari den är snabb och clean utan massa extra grejer jag inte andvänder. Har xGestures programmet installerat så gestikulerar genom hela operativet.
Annars skulle det inte gå.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Jag kör Firefox.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjarven:

Kör Safari den är snabb och clean utan massa extra grejer jag inte andvänder. Har xGestures programmet installerat så gestikulerar genom hela operativet.
Annars skulle det inte gå.

Hm, xGestures, intressant får googla och testa.

Visa signatur

/Ketchup

Permalänk
Medlem

Safari med ClickToFlash tycker jag fungerar bra. Blockar flash, spelar youtube i quicktime och är riktigt snabb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ketchup:

Hm, xGestures, intressant får googla och testa.

Bästa programmet som gjorts skulle bli galen utan.
Tillomed så bra att ja köpte det
xGestures

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Jag kör safari, men det skall sägas att jag är lite av en minimalist också. Sen så är jag stenhård med att portar gjorda till en annan plattform skall se ut, och funka some en "native app".
Jag skulle lätt kunna gå över till opera (när den är ute ur betan) eller chrome, för utvecklarna har verkligen lyckats väldigt bra med att få programmen smälta bra in i OS X. Tyvärr är linux versionerna inte lika lyckade (IMHO).
Firefox använder jag bara om jag måste. I mina ögon är det inte en perfekt OS X port.

Permalänk
Medlem

Safari med ClickToFlash

Permalänk
Medlem

Jepp ClickToFlash är ju ett måste idag.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Safari, då den känns mest macig!

Permalänk

Använde safari innan men fick problem med flash tilläget där och fick det inte at fungera så testade Google Chrome igår och är riktigt nöjd+ finns många bra tilläg/extensions

Permalänk
Medlem

Kör Chrome, snabb och säker

Visa signatur

HP LP3065 | Samsung SyncMaster 2233 | Intel Core i7 920 | 12 GB PC3 12800 7-7-7-24 | GeForce GTX280 @ 640Mhz | ASUS P6T Deluxe X58 | Seasonic S12-600W | Antec P182 B | Logitech Z5500 | Logitech Mx518 | Logitech Ultra-X | SteelSeries | Ubuntu 9.10 | MacBook Pro 13 (2.53GHz, Juni-09) 10.6

Permalänk

Kör Safari med clicktoflash. Läsaren är snabb och clean och innehåller det jag förväntar mig av en webbläsare. Dock kan det bli aktuellt att testa Chrome, då jag blev positivt överraskad av det under Windows. Firefox gillar jag inte alls under OSX, känns inte "rätt".

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Jag kör med Safari och ClickToFlash. Märkligt att läsa att flera tycker som jag; Firefox som jag använder i Windows känns fel i OSX. Chrome gillar jag i Windows, men jag trivs bäst med Firefox, så det blir mest till Youtube och andra Googletjänster jag använder det. Det finns några saker jag inte gillar med Safari och då framförallt att stäng-knappen på flikarna sitter till vänster vilket gör att jag ibland stänger en extra flik av misstag om jag klickar lite snabbt och får till ett dubbelklick. I Firefox uppstår inte detta eftersom flikarna ändrar storlek när antalet minskar och knappen sitter till höger på fliken. En petitess, men ändå.

Jag känner mig nöjd med Safari och har inte riktigt haft anledning till att byta till något annat. I windows så fanns det många skäl att lämna IE och där provade jag många olika innan jag fastnade för Firefox. Då, var Opera inte något alternativ, idag kanske det till och med är bättre, men jag är nöjd med Firefox och Chrome så där finns inte heller något skäl att byta.

Appropå ingenting så tipsar jag gärna om lösenordshanteraren 1Password som fungerar till många olika webbläsare i OSX och till IE och FF i Windows.

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Musikälskare

Finns väll inte adblock till Safari? Hittade något men det fungerade inte alls

TabMixPlus till FF är grymt samt att man kan starta med flera flikar som "startsidor", klarar mig inte utan det

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lbkxbx:

Jag kör safari, men det skall sägas att jag är lite av en minimalist också. Sen så är jag stenhård med att portar gjorda till en annan plattform skall se ut, och funka some en "native app".
Jag skulle lätt kunna gå över till opera (när den är ute ur betan) eller chrome, för utvecklarna har verkligen lyckats väldigt bra med att få programmen smälta bra in i OS X. Tyvärr är linux versionerna inte lika lyckade (IMHO).
Firefox använder jag bara om jag måste. I mina ögon är det inte en perfekt OS X port.

Låt mig skratta, Opera smälter in bra i OSX?
Ja, visst, det är skrivet i Cocoa, men varenda jävla GUI-element är egengjort.
Högerklicksmenyera dyker upp på mouse_up och inte mouse_down.
osv.

Jag använder Safari + Click to Flash, fungerar kanon.
Kör med GlimmerBlocker som adblocker, är även system wide då den leker http-proxy.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Hedersmedlem

Firefox gillar jag mest. Det tillsammans med NoScript, Adblock Plus samt Adblock Plus: Element Hiding Helper.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Skrivet av flashen:

Finns väll inte adblock till Safari? Hittade något men det fungerade inte alls

TabMixPlus till FF är grymt samt att man kan starta med flera flikar som "startsidor", klarar mig inte utan det

Finns ju en som ska fungera i när du kör Safari i 64-bitars läge: Safari AdBlocker

Personligen kör jag Safari med ClickToFlash, 1Password och "Develop" läge aktiverat. Snabbt, enkelt, bra och den webbläsare utav Safari, Chrome och Firefox som ger flest pixlar innehåll (en mer än Chrome och otroligt många fler än Firefox, standardteman och senast jag testade Chrome för någon månad sedan).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör Fx. Gör ju webb dagarna i ända och då vill man inte vara utan Firebug.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Chrome helt klart, adblock, Panicbutton, och NoFlash

Permalänk

Jag kör Chrome förutom när bankärenden skall göras. Ibland låser sig flash i Chrome också. Det jag saknar är "home" och "end" med tre fingrar på pekplattan. En funktion som ibland får man att surfa Firefox istället.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Movement:

Låt mig skratta, Opera smälter in bra i OSX?
Ja, visst, det är skrivet i Cocoa, men varenda jävla GUI-element är egengjort.
Högerklicksmenyera dyker upp på mouse_up och inte mouse_down.
osv.

Att skratta är tillåtet
Jag kan hålla med om det finns en del att klaga på i nuläget. 10.53 är en release candidate, så 10.54 bör man nog hålla ögonen på, om man som jag, ser potential här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasc:

Kör Fx. Gör ju webb dagarna i ända och då vill man inte vara utan Firebug.

Testa använd granska komponent i Chrome ;)(HK > Granska Komponent) Finns även i Safari, vet dock inte vad det heter där, men man hittar den i Utvecklar-menyn.

Ja, som ni kanske redan förstår föredrar jag Chrome Den klarar av att visa Favicons, jag har tagit bort texten och känner igen sidorna genom faviconen. Sen kan jag synca bokmärkena mellan min windowsburk och min macbook med. Att webbläsaren känns rappare är alla andra är även det ett stort plus!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskarh:

Testa använd granska komponent i Chrome ;)(HK > Granska Komponent) Finns även i Safari, vet dock inte vad det heter där, men man hittar den i Utvecklar-menyn.

Ja, som ni kanske redan förstår föredrar jag Chrome Den klarar av att visa Favicons, jag har tagit bort texten och känner igen sidorna genom faviconen. Sen kan jag synca bokmärkena mellan min windowsburk och min macbook med. Att webbläsaren känns rappare är alla andra är även det ett stort plus!

Jag har såklart prövat, men jag tycker inte de håller samma kvalitet, Firebug är min favorit.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk

Jag har gått över till Chrome

● Syncar bokmärkerna över sitt Google-konto
● Stabilare än Safari (Safari krashar ganska ofta här av nån anledning)
● AdBlock
● Översätter sidor på andra språk, som typ tyska, spanska osv.. Underbart nu då jag och flickvännen planerar en liten roadtrip genom ett par länder i europa -- funktionen fungerar såpass att det går att tyda vad som står på sidan, det är sjukt smidigt

Jag körde safari innan, men nu är det mestadels Chrome

Permalänk
Hedersmedlem

Jag fick min MBP15 förra veckan och testade först att köra Safari men saknade Firefox med bokmärkesnavigeringen till vänster (går kanske i Safari också). Är så van med ff och jag tycker det känns ganska "rätt" i OS X också

Enda tillägget är Adblock Plus, som givetvis är avstängt när jag surfar på Sweclockers

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk

TILLÄGG:

Jag glömde en sak med Google Chrome som jag stör ihjäl mig på -- den kan inte hantera färgprofiler så som Safari och Firefox 3 gör! (även om jag tror det fortfarande är att man måste slå på det i FF 3)

Detta är sjukt störande, hoppas de löser det illa kvickt!

Permalänk
Medlem

Intressant! Kunde aldrig tänka mig att program visade bilder olika!

EDIT, min Safari och Chrome visar bilderna exakt lika! (Chrome 6.0.408.1)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjohansson:

TILLÄGG:

Jag glömde en sak med Google Chrome som jag stör ihjäl mig på -- den kan inte hantera färgprofiler så som Safari och Firefox 3 gör! (även om jag tror det fortfarande är att man måste slå på det i FF 3)

Detta är sjukt störande, hoppas de löser det illa kvickt!

http://img155.imageshack.us/img155/8693/mittlivihdsez.png

Jag ser ju tydligt på din bild, men tyvärr kan jag inte återskapa problemet själv. Ser exakt likadant ut för mig i Safari och Chrome

Permalänk
Hedersmedlem

Kör med Safari, absolut inget annat

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X