Sony presenterar ultratunn OLED-panel

Permalänk
Melding Plague

Sony presenterar ultratunn OLED-panel

Elektronikjätten Sony meddelar att de har lyckats utveckla en rekordtunn och böjbar OLED-skärm. Panelen kan viras runt en cylinder flera varv och fortfarande visa rörliga bilder.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Skärmen ser ju inte så frisk ut med både vertikala och horisontella sträck.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk

Najs, liknar dom där skärmarna dom har i en serie, är det nya V kanske Vill ha tack

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk

På tiden att dom visar upp böjbara skärmar, det har varit snack om det ett tag nu om att det är möjligt, skönt att se framsteg.

Visa signatur

Cooler Master ATCS 840 | Asus P5Q Pro | Q6600 | TRUE | XFX 5850 | 4 GB PC 8500 | Corsair TX 650w | Samsung F1 750 GB + 1,5 TB Seagate Barracuda

Permalänk

Höjbara skärmar är ju inte super nytt men det är riktigt coolt med OLED och nu kan dem kanske våga på att göra en rullbar tv i mattform

Permalänk
Medlem

"har ett kontrastförhållande på 1000:1"

Varför har den ett mätbart kontrastförhållande?

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är grymt fränt!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av )ExecutoR(:

Skärmen ser ju inte så frisk ut med både vertikala och horisontella sträck.

Det var inte bara jag som tänkte på det alltså..

Permalänk
Medlem

Tapetsera väggen hemma med en sådan på sisodär 160 tum, det vore nåt. Att den sedan är böjbar är bara ett stort plus, bara att rulla ihop skiten när man ska på LAN typ.

Ja tack, jag tar två.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte, tekniken e i sin linda. Det är en sådan utveckling nu, tänk alla dessa som köpte HD ready, va besvikna de måste vara snart när standarden blir Full HD.

Permalänk
Skrivet av Rapidact:

Jag vet inte, tekniken e i sin linda. Det är en sådan utveckling nu, tänk alla dessa som köpte HD ready, va besvikna de måste vara snart när standarden blir Full HD.

Än mer besvikna när de inser att en HD-ready-TV i de flesta fall inte klarar 720p pixelmappat! Hur man än gör får man alltså ingen HD-upplösning korrekt visad!

För att gå på nyheten så såg, precis om andra påpekat, skärmen inte alls speciellt frisk ut. Jag kan åstadkomma samma effekter på min skärm med ett välriktat knytnävsslag. Dock kan jag inte göra en skärm bättre, så jag ska nog vara tyst

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Jag vet inte, tekniken e i sin linda. Det är en sådan utveckling nu, tänk alla dessa som köpte HD ready, va besvikna de måste vara snart när standarden blir Full HD.

Snart, det vete fan.
När full HD blir standrad har jag en känsla av att det är dags att köpa ny TV iallafall. Och då käper man väl en "framtidssäker" TV som ligger 5 år före nästa gen högupplösta sändningar, och så sitter man där igen med en gammal tv när de väl beslutat sig för att börja sända.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Hedersmedlem

Sån här vill jag ha.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Har de fått bukt med problemet gällande livslängden på den blå färgen? :-s
Ganska fascinerande iaf, 80µm. 0,08 millimeter.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Kan se användandet som tex vid föreläsningar osv. Istället för att ha med sig projektor kanske man helt enkelt kan hänga upp en led duk och koppla direkt till laptop.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk

På tiden att det kommer en nyhet om utvecklingen av OLED. Jag hoppas att det finns OLED TV att köpa om en sådär 3-4 år, så vi en gång för alla slipper många av problemen med dagens skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

Kan se användandet som tex vid föreläsningar osv. Istället för att ha med sig projektor kanske man helt enkelt kan hänga upp en led duk och koppla direkt till laptop.

Dom flesta salarna på BTH har upphängda projektorer där läraren bara kopplar in sin bärbara datorn när det är lektion. Men jag förstår också att alla skolor inte har projektorer i sina klassrum och att det kostar en hel del pengar. Din idé var inte så dum

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjM:

Dom flesta salarna på BTH har upphängda projektorer där läraren bara kopplar in sin bärbara datorn när det är lektion. Men jag förstår också att alla skolor inte har projektorer i sina klassrum och att det kostar en hel del pengar. Din idé var inte så dum

Yes och det har även lokaler som hyrs ut som tex konferenslokal osv också. Men jag tänkte mer på spontana visningar Typ såna som idag kräver att man har med sig en fotokanon och duk.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Inaktiv

Det har var ju inte lite häftigt tycker jag iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony Clifton:

På tiden att det kommer en nyhet om utvecklingen av OLED. Jag hoppas att det finns OLED TV att köpa om en sådär 3-4 år, så vi en gång för alla slipper många av problemen med dagens skärmar.

Vad för nackdelar har du ont av i praktiken med dagens skärmar?

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

Tapet-TV, here we come

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av )ExecutoR(:

Skärmen ser ju inte så frisk ut med både vertikala och horisontella sträck.

näe men de är fan ballt att dem lyckats ändå.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Holy mother of jesus?

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

skålade skärmar.. FETT

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Utvecklingen går i den takt man förväntar sig... men som vanligt är det tyvärr marknaden som styr. LCD 2010 känns rätt primitivt men jag antar att vi får leva med det några år till. Det mest intressanta dock är den extremt låga energiåtgången för oled skärmar. "full 3d" i 60" oled är en bit bort men att det kommer komma är ett faktum

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd

Det kommer snart att vara som i dom Sci Fi filmerna coolt!

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Avstängd
Skrivet av )ExecutoR(:

Skärmen ser ju inte så frisk ut med både vertikala och horisontella sträck.

Skrivet av myslex:

Det var inte bara jag som tänkte på det alltså..

Det är ju bara en prototyp -.-, Huvudsaken är att den funkar medan man böjer den

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk

Mother of god

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk

Sjukt häftigt, Sci-fi närmar oss!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

Yes och det har även lokaler som hyrs ut som tex konferenslokal osv också. Men jag tänkte mer på spontana visningar Typ såna som idag kräver att man har med sig en fotokanon och duk.

Tänk dig på mässor och liknande vad smidigt det skulle vara och en stor fördel är ju att det inte går att skymma ljusstrålen från projektorn.