Bästa spel/allround bärbara för 7k?

Permalänk
Medlem

Bästa spel/allround bärbara för 7k?

Tjenare tänkte köpa en bärbar för att ersätta min stationära och har tittat runt lite och Acer's 5740G, den verkar väldigt vettig med ett 5650 och i3 prolle för 7k hos komplett.

Men de trådarna den nämns i är några månader gamla så jag undrar om det finns någon annan som är bättre för 7k eller om man borde köra på den?

Mvh Jocke

Permalänk
Entusiast

Det är nog den bästa spel bärbara datorn du kan få för den prislappen ja,

Mvh

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Entusiast
Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Japp det blir den och jag beställde den ifrån inet via din länk och upptäckte 5 min senare att den är 1000 kr billigare på komplett... Avbeställd och ny order lagd hos komplett.

Permalänk
Entusiast

Linka den på komplett.

Mvh

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Linka den på komplett.

Mvh

Acer Aspire 5740G-334G50Mn (LX.PMB02.079) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Permalänk
Medlem

Intressant, tjejen bad mig leta upp en bra bärbar för max 7000:- och direkt hittade jag denna tråden
Verkar helbra förutom storleken på skärmen. Hon har en 22"-skärm nu och steget ner till denna är ju rätt stort. Får ta med henne till nån affär så hon kan kolla själv på skärmstorlekar.

I övrigt, är Acer bra? Typ om nåt skulle krångla så man måste utnyttja garantin m.m.
Recovery, hur funkar det, skiva eller ligger det på nån dold partition?
Har den bluetooth?
Hur är kontrasten på skärmen? Både jag och tjejen stör oss på skärmar med väldigt låg kontrast
då de är värdelösa till bildbehandling.

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem

Intressant. Har varit inne på att köpa en Vaio, den för 7500 men den har har ju precis samma specs och är dessutom 1500kr billigare. Det tråkiga är ju att vaion är ju snyggare. Frågan är ju hur länge komplett kommer ha 14% rabatt. Har läst några recensioner och dem verkar tycka datorn är bra för det priset. Jag kommer inte spela speciellt mycket och om det blir spel så kommer det inte bli några tunga. Batteritiden är ju faktiskt helt ok. om man jämför med min nuvarande som klarar sig 10min.

Visa signatur

eVett.se - Överlev på internet

Permalänk
Medlem

Rabatten bör vara kvar i ca 14dagar då den igår i en drive just nu.

Håller med Vaio är snyggare och 1500:- dyrare.
Den enda nakdelen med Vaio är att 5650 kortet är klockat lägre, Enbart klockad till 450mhz på kärnan för o dra ner på ström förbrukning, Vaio har ofta nerklockade grafiikort.

till skillnad på Acer 5740G med 5650 som är klockad till 550mhz på kärnan, ingen går att klocka lägre än 650 på kärnan och 1800på minnet = 5730 i prestanda. dom flesta går över det, vissa når 700 på kärnan och över 1900 på minnet, liknande prestanda som 5750.
Min gör 670/1900 24/7.

Jag var inne på o köpa en Vaio till ja såg att dom sänker gpu prestandan samt att 5740G var 1500:- billigare.
Den är fortfarande snygg men designen är gammal, jag hade en Acer laptop som ja köpte 2007 och den designen är nästan exakt likadan.

Hur som helst, det är omöjligt o hitta en lika bra eller bättre laptop för 6000:-

Jag rekomenderar den starkt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av NAD:

Intressant, tjejen bad mig leta upp en bra bärbar för max 7000:- och direkt hittade jag denna tråden
Verkar helbra förutom storleken på skärmen. Hon har en 22"-skärm nu och steget ner till denna är ju rätt stort. Får ta med henne till nån affär så hon kan kolla själv på skärmstorlekar.

I övrigt, är Acer bra? Typ om nåt skulle krångla så man måste utnyttja garantin m.m.
Recovery, hur funkar det, skiva eller ligger det på nån dold partition?
Har den bluetooth?
Hur är kontrasten på skärmen? Både jag och tjejen stör oss på skärmar med väldigt låg kontrast
då de är värdelösa till bildbehandling.

Acer är rätt så bra, kvaliten kan svikta ibland men så är det med dom flesta mainstream laptops.
Har hört olika saker om hur garantin sköts, flertal är nöjda medans andra skickar in defekta laptops och får tillbaks dom med samma fel,eller andra fel som upstod efter reparation, men då har man extrem otur, jag har haft 4st Acer laptops och ingen har varit defekt, min syster hade en defekt touchpad,och den bytte dom ut problemfritt.

Du bränner allt på 4st DVD skivor och har som recovery med Windows och alla program.

Nope den har inte bluetooth det har dom snålat in på.

Kontrasten är helt ok. Enda tråkiga är att det är en gloss skärm, Väldigt svårt o se text när man är ute pga av reflektion, inomhus och kvällstid är den perfekt.

Förövrigt är den väldigt snabb och tyst, för 6000:- kan man inte förvänta sig ens det man får,otroligt prisvärd.

Går att gradera upp processorn minnet och hårddisken, Själv har jag beställt en i5 540, och en Seagate Momentus 500GB 7200.4rpm för ökad prestanda. fundrar även på andra minnen med lägre CL..

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera den här Packard bell datorn Egenskaper för Packard Bell EasyNote TJ75-JO-821NC gick på 6995:- när jag köpte den, sitter ett radeon 5650 samt en i5 430m i den med 4gb ddr3 ram.
Enda negativa tycker jag är hårdisken som bara ligger på 320gb och är en 5400rpm, men skall slänga i en 7200 varvare snart.

Laddade ner 3dmark 06 och körde det, fick 7500p vilket jag tycker funkar bra, har även testat Starcraft 2 som flyter utan problem, samt raidat wow ICC25 utan några problem alls med höga inställningar.
Sedan att den är väldigt sval är ett stort plus enligt mig, inte som min macbook pro som jag hade, den kunde man nästan steka ägg på :S

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk

Den där är ju helt otroligt prisvärd, finns ingen som helst anledning att välja en dyrare med i5.

Permalänk
Medlem

Hejsan- Hur är batteritiden på denna pjäs? Vid "normalbruk" och under spel/film. Denna burk verkar vara det som är mest bang-for-the-buck idag eller vet ni om det kommer nån som slår denna inom en månads tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaZte:

Hejsan- Hur är batteritiden på denna pjäs? Vid "normalbruk" och under spel/film. Denna burk verkar vara det som är mest bang-for-the-buck idag eller vet ni om det kommer nån som slår denna inom en månads tid.

Om den bara står i idle ca 3timmar, vid normal internet surfning ca 2.5timmar.
Se på film runt 2timmar.
Vid spel,beroende på hur mycket den kräver, mellan 1-1.5timmar.

Det lär inte komma ut någon som tar 5740G den närmasta tiden..

Permalänk

Såg att dom tagit bort den från Komplett. Är det fortfarande denna som är mest prisvärd även då den kostar 7000:-??

Visa signatur

Sqwee

Permalänk

Ha lite is i magen grabbar det dyker snart upp nya erbjudanden. AMD har ju nyligen släppt sina nya laptop cpus och dessa börjar dyka upp nu, finns en acer 15" med Phenom II X4 och 5650m för 7990:-. Riktigt vass quadcore cpu osv under 8k.

Kommer säkerligen dyka upp fler modeller med PhII x2 , x3 nu i veckan till lägre priser.

Egenskaper för Acer Aspire 5553G-N936G64Mn (LX.PUB02.105)

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Ha lite is i magen grabbar det dyker snart upp nya erbjudanden. AMD har ju nyligen släppt sina nya laptop cpus och dessa börjar dyka upp nu, finns en acer 15" med Phenom II X4 och 5650m för 7990:-. Riktigt vass quadcore cpu osv under 8k.

Kommer säkerligen dyka upp fler modeller med PhII x2 , x3 nu i veckan till lägre priser.

Egenskaper för Acer Aspire 5553G-N936G64Mn (LX.PUB02.105)

Tryck ut dom sen när dom kommer. Är i vägarna och beställa. Men kommer det intressanta snart så väntar jag nog!

Permalänk
Skrivet av dalaklas:

Tryck ut dom sen när dom kommer. Är i vägarna och beställa. Men kommer det intressanta snart så väntar jag nog!

Den kostade 7990:- när jag länkade, nu står det 9490:- som billigaste pris. Kan vara en indikation på att det kommer billigare modeller med phenom2 dualcore.

Den p2 x4 N930 som acern har är ganska exakt lika snabb som en i5 430m i flertrådade program. I enkeltrådade program så är dock 430m ordenligt mkt snabbare. Sen kommer det väl även BE varianter av AMD's med upplåst multipel.