Permalänk

Frågor om datorköp 16-17k

Hej.

Jag har velat mycket nu sista 2 månaderna och läst om dittan och dattan och hade nästan bestämt mig för en laptop från MSI när jag tog förnuftet till fånga och insåg att jag inte behöver en laptop. Så dyrt för så lite jämfört med en stationär.

Hur som helst har jag läst en jäkla massa trådar här och fastnade för snacket i följande tråd skapad av Haku:
http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

Jag har ju lite bättre budget än Haku hade men då inkluderar jag en 24 tums skärm från benq, samt en 80gb intel SSD disk som det pratades om.

Bild: (länk om inte bilden visas: http://img199.imageshack.us/img199/9818/20100525datorswedcloc... )
Bild borttagen pga enorm plats.

Jag har en par frågor:
* Är det något jag bör tänka på när det gäller SSD disken som t.ex. om nätagget klarar det osv
* Hur får man in swedclocker fraktfritt i beställningen som? LÖST, hittade det
* Finns det något annat som jag bör tänka på eller kunna ändra som gör burken bättre? Mer minnen kanske?

Jag återkommer med fler frågor om luftvägar, fläktar och sånt när jag är redo att beställa!

Tacksam för all hjälp

Permalänk
Medlem

Om du kommer att klocka den bör du köpa minnen klassade för 1600 mhz.
Sätt en 140 mm fläkt i botten och minst en i taket så du får bra fart på luften förbi grafikkortet, det spiller värme i lådan som kommer att värma din processor om du inte får ut den.

Jag har byggt i två sådana chassin på sista tiden och använt fractals egna fläktar genomgående, tysta och trevliga och passar perfekt i deras fläktuttag.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar denna skärmen https://www.inet.se/artikel/2203612/samsung-tft-24-p2450h-ros...
Köpte en sådan nyss och den är helt underbar.
Till den processorn så kan jag starkt rekommendera Corsair H50 Då man får en bra och tyst kylning för pengarna.

Permalänk

Hej igen, tack för svar sorkin och Selene.

Hur klockar man ifall man känner för det? Jag bytte ut minnena mot 1600 mhz nu.

Hur många fläktar och sånt behövs köpas till och hur skall de monteras för optimal funktion? In/ut blå på dessa?

Bör jag byta ut de Scythe fläktar som jag inkludera mot fractals? Har läst att Scythe är bra grejer, stor prisskillnad?

Selene, jag ska läsa lite om den skärmen och se men tack för förslaget!

Den processorfläkt jag köpt verkar riktigt bra, jag tror inte jag vill ha vattenkylning faktiskt även om det förmodligen är väldigt säkra system men om andra också tykcer att H50 än bättre så får man vika sig

Permalänk
Medlem

H50 är ju ett komplett underhållsfritt vätskesystem.
Vet inte ifall du behöver byta ut fläktarna men du kan nog köpa några extra Scythe för att sätta in.
För att lättast klocka cpun så ändrar man blck o.s.v finns väldigt enkla guider för detta. Sedan så sätter du minnena manuellt i 1600mhz

Permalänk
Skrivet av Selene:

H50 är ju ett komplett underhållsfritt vätskesystem.
Vet inte ifall du behöver byta ut fläktarna men du kan nog köpa några extra Scythe för att sätta in.
För att lättast klocka cpun så ändrar man blck o.s.v finns väldigt enkla guider för detta. Sedan så sätter du minnena manuellt i 1600mhz

Har du nån länk till någon guide liggandes? Googlade lite men har inte riktigt den tekniska jarongen för vad man ska söka på. Vad mer precist är det man klockar? Processorn och minnena?

Permalänk
Medlem

Det jag oftast söker på är ex (mitt moderkort och cpu) p7p55d-le and i5 750 overclock.. Då kan man få upp en del från olika sidor.

Permalänk
Skrivet av Selene:

Det jag oftast söker på är ex (mitt moderkort och cpu) p7p55d-le and i5 750 overclock.. Då kan man få upp en del från olika sidor.

Ok tack då har jag hittat lite info om det, en fråga jag har är varför ska man överklockan? Vad är nackdelarna med det? Vore konstigt om det ej fanns nackdelar för då borde väl tillverkaren själv maxa ut det som går?

Har läst på lite om det via wikipedia nu men den informationen verkar rätt föråldrad, hur pass mycket kortare livslängd kan man räkna med och hur mycket instabilitet kan det förekomma?

Låter ju som att var och varannan överklockar så man blir lite fundersam!

Permalänk
Medlem

Varför du klockar är för att du skall slippa betala extra kanske tusenlappar för att få mer prestanda. En nackdel är att det blir något varmare, men inte mycket. Varför tillverkarna inte maxar är för att de sätter en frekvens på cpun och säljer den sedan, vill man ha snabbare så får man köpa en med högre frekvens i sådana fall.

Permalänk
Medlem

det är också så att även om prcessorn är av samma model så betyder det inte att alla klarar av samma frekvens, därför sätter man oftast en som man vet att alla klarar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terihan:

det är också så att även om prcessorn är av samma model så betyder det inte att alla klarar av samma frekvens, därför sätter man oftast en som man vet att alla klarar

Tack för tillägget ^^ är lite svårt att hålla reda på hur allt är och hur företagen försöker få ut så mycket pengar som möjligt.

Permalänk

Ok.

Men då skaffar jag 1600 mhz minnena utifall att jag vill klockan längre fram och tar det då.

Som beställningen ser ut nu: (länk http://img30.imageshack.us/img30/9818/20100525datorswedclocke...)
Bild borttagen pga. plats.

Det är ju 4 fläktar allt som allt, 2 som ingår i chassiet och hur bör jag sätta dessa för att få optimal genomströmmning av luft:
120 mm Fractal fram insug ?
120 mm Fractal bak insug?
120 mm Scythe topp utblås?
140 mm Scythe topp utblås?

Då bör man väl få att den pumpar in kall luft i botten och när varm luft stiger i burken pumpar man ut den. Bör jag köpa in några slags dammfilter för insug för att slippa lite skräp i burken?

Öser på med mer frågor när jag ändå är igång!

På SSD disken ska ju operativsystemet ligga. Bör man lägga in alla program, spel och annat som måste installeras och startas och sedan använda 500 gigarn för diverse skräp som filmer, böcker, musik, och annat eller ska man försöka hålla SSD lite mer clean och bara lägga in det viktigast där för att inte belasta den?

De 2 extra kablarna som ligger med behövs de verkligen? De är direkt tagna från en annan tråd jag använde som underlag när jag byggde min, se första posten i tråden för mer info.

Sen är jag lite tveksam om processorfläkten också, vet inte riktigt om jag ska ta den jag valt eller kör på den du rekommenderade corsair h50 och någon annan får gärna flika in vad de tycker. Artic Cooling har ju riktigt bra recensioner.

Prismässigt tycker jag det ligger på en bra nivå för att ha något som håller i längden, kan ju jämföras med den burk jag ha nu som får spel som wow och hon att lagga till riktigt rejält när något tungt händer.

Permalänk
Medlem

Chassit har redan dammfilter på fläktplatserna fram och i botten som är gjorda för inblås.
Jag rekommenderar att köpa 2X140 mm och 1 st 120 mm extra fläktar, 1 X 140 mm i taket, bakre uttaget, en i golvet som ger frisk luft till grafikkortet, 1 X 120 mm att sätta i det lediga fläktuttaget i fronten. Det är bra att blåsa lite mer in än ut så man slipper undertryck i lådan som gör att den suger in damm.

På SSD lägger du system, frekventa program samt arbetsareor för program.

Du bör köpa 2 st Y adapters för fläktar, 12 V förlängningen beror på hur lång den på ditt nätagg är, lika bra att köpa så du får ihop det.

Processorfläkten du valt är en snikvariant, själv gillar jag inte H50 då den är onödigt komplicerad, stökar till luftflöden och inte kyler bättre än en bra luftkylare, titta på Noctuas utbud av luftkylare.

Din dator kommer att klara tynga spel på hög upplösning och höga grafikinställingar utan lagg.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

HDMI-Kabeln rekommenderar jag att du köper från ITsajten i Kalmar AB
39kr frakt och 5m kabel kostar 119kr.

Test för H50 Corsair H50 - MikroDatorn

Permalänk
Skrivet av sorkin:

Chassit har redan dammfilter på fläktplatserna fram och i botten som är gjorda för inblås.
Jag rekommenderar att köpa 2X140 mm och 1 st 120 mm extra fläktar, 1 X 140 mm i taket, bakre uttaget, en i golvet som ger frisk luft till grafikkortet, 1 X 120 mm att sätta i det lediga fläktuttaget i fronten. Det är bra att blåsa lite mer in än ut så man slipper undertryck i lådan som gör att den suger in damm.

På SSD lägger du system, frekventa program samt arbetsareor för program.

Du bör köpa 2 st Y adapters för fläktar, 12 V förlängningen beror på hur lång den på ditt nätagg är, lika bra att köpa så du får ihop det.

Processorfläkten du valt är en snikvariant, själv gillar jag inte H50 då den är onödigt komplicerad, stökar till luftflöden och inte kyler bättre än en bra luftkylare, titta på Noctuas utbud av luftkylare.

Din dator kommer att klara tynga spel på hög upplösning och höga grafikinställingar utan lagg.

Mycket bra svar!

Så chassiet kommer i slutändan ha 5 fläktar om jag förstått det rätt?
1 fram som leveras med chassiet.
1 bak som leveras med chassiet.
1 140 mm scythe i bakre uttaget i taket
1 140 mm scythe i golvet(bak eller är det golvet? finns väl ingen plats under burken att suga in luft från?)
1 120 mm extra i fronten

Är det korrekt uppfattat eller menar du att jag skall stryka de 2 fläktarna som kommer med chissiet och köra med 3 extra jag köper? Hur är det med inblås/utblås på alla dessa? Jag antar att det bara 3 är fläktar du menar totalt och då är det in bak/golvet samt framme och ut i toppen.

Jag har lagt till 2 Y kablar nu + en förlängning i beställningen, jag kommer ändå be inet montera åt mig och då kan jag ju bara skriva ned att om det inte behövs får de stryka den. Samma gäller in/utblås på fläktar där kan jag ju skriva hur jag vill ha upplägget nog för att jag antar att de har rätt bra koll på hur det bör se ut.

Som det ser ut nu är det egentligen bara 2 saker jag är osäker på:
* Fläktarna behöver en liten förklaring så är det fixat
* Om jag ska köra på processorfläkten jag valt ut eller titta på någon annan

Selene tack för tipset om hdmi kabeln, varje slant räknas. Jag kollade även granskningen av HD50 och det ser ju bra ut, jag är bara lite oldschool och har aldrig haft vattenkylning och är inte helt bekväm med tanken.

Permalänk
Medlem

Du ska ha totalt 5 fläktar varav 2 ingå i chassit.
2 st 120 mm på inblås i fronten (en av dom finns redan i chassit)
1 st 140 mm i golvet på inblås
1 st 120 mm bak på utblås (ingår och sitter i chassit)
1 st 140 mm i taket, bakre uttaget.
Bry dig inte om att köpa Scyte fläktarna utan kör med FD fläktarna så får du det enhetligt med dom som redan sitter i

Processorfläkt kan du egentligen vänta med och köra med den som följer med processorn till den dag du tänker börja klocka upp datorn, då bör du ha en bättre än den du valt i din lista.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Skrivet av sorkin:

Du ska ha totalt 5 fläktar varav 2 ingå i chassit.
2 st 120 mm på inblås i fronten (en av dom finns redan i chassit)
1 st 140 mm i golvet på inblås
1 st 120 mm bak på utblås (ingår och sitter i chassit)
1 st 140 mm i taket, bakre uttaget.
Bry dig inte om att köpa Scyte fläktarna utan kör med FD fläktarna så får du det enhetligt med dom som redan sitter i

Processorfläkt kan du egentligen vänta med och köra med den som följer med processorn till den dag du tänker börja klocka upp datorn, då bör du ha en bättre än den du valt i din lista.

Man tackar och bockar för all hjälp sorkin, då har jag svar på alla mina frågor och kommer beställa den här!

Här är den slutgiltiga listan då: (Jag tog bort processorfläkten eftersom jag inte kommer klocka just nu ändå, och bytte ut scyte fläktarna mot FD fläktar. Länk: http://img338.imageshack.us/img338/9818/20100525datorswedcloc...)

Är väl först imorgon jag beställer så lite tid finns det för mer diskussion om någon känner att de har någon synpunkt!

Är väl windows 7 jag inte riktigt tycker om att betala för men det är ju lika bra så får man det rätt från start.

Permalänk
Medlem

Blir en kanonfin speldator, byggde ihop nästan samma saker år sonens bäste vän och han är helnöjd. Din blir ännu lite vassare med HD5870 i stället för HD5850 som han fick.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk

Jo det känns rätt stabilt måste jag säga! Men som alltid så dyker det upp nya frågor hela tiden, funderar på om jag inte skall gå upp ett snäpp med moderbordet så det klarar USB 3.0 men då kommer jag genast att tänka på att jag förmodligen ALDRIG kommer behöva det på många många år.

Sen känns det extra skönt att slippa montera själv och bara skita i sånt. För många år sen när jag var yngre var jag flink att bygga datorer men nu för tiden hänger jag inte med längre så då är det bara skönt att få bort den biten och det enda man behöver bry sig om är att njuta av den slutgiltiga produkter.

En av fördelarna när man får en stabil ekonomi också, man har råd att lägga lite kronor på att slippa det!

Lite kuriosa är väl att i slutet av februari började jag tänka på att skaffa en minipc, sen en riktigt laptop, sen en gamelaptop och nu slutar det i en rejäl jäkla spelstation och det ska bli kul att se hur mycket nöje den kommer ge! Den burk jag har nu är en föråldrad arbetshäst med trasigt grafikkort på utgången så ingen tv-möjlighet, klarar inte av att se HD filmer riktigt och är segare än bubbelgum i håret!

Permalänk

Sådär då var beställningen skickat!

Permalänk
Medlem

Grattis!

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk

Igår kom burken hem och spänningen var outlidlig.

Efter att jag rengjort datorhörnan så pluggades allt in men ack och ve, BLUE SCREEN OF DEATH.

Den stöp på allt möjligt och var väldigt seg och jäklig, jag skulle tro att det hade att göra med några drivrutiner men jag lyckades inte få bort det.

Så jag googlade lite och snubblade över en tråd här på sweclockers som handlade om jordade/ickejordade uttag och tänkte: Vafan, kan det vara "fel" på uttaget? Så jag tog bort förgreningen, kopplade in burken direkt i ett annat uttag och vips så kickade allt igång.

Jag personligen tycker det låter väldigt konstigt, har aldrig varit med att eluttag tappar kräm av en grenkontakt som bara delar i 2 och tänker snarare på om vi har taskigt nät där vi bor men har då aldrig haft problem med det tidigare.

Men efter problemet löst, sicken burk! Har inte fått tag i något riktigt tungt spel ännu men snabbheten att göra allt är riktigt skön.

Nu måste jag bara beställa nytt tangentbord, mus, ny router, trådlösa nätverkskort, ljudanläggning och sen är jag nöjd