Nvidia Tesla i servrar från IBM

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Tesla i servrar från IBM

Nvidia kan räkna hem en rejäl framgång för Fermi-baserade Tesla. Serverjätten IBM börjar använda beräkningskorten i HPC-serien Idataplex.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Men kan den maxa Crysis!?
Helt sjukt bra saker som finns i sådana datorer egentligen.

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Sådant är inte bra för mig, de hade dött direkt av för mycket dregglande

Permalänk
Skrivet av erdraug:

Men kan den maxa Crysis!?
Helt sjukt bra saker som finns i sådana datorer egentligen.

Tror inte den har drivrutiner för det.

Visa signatur

Det va bättre förr, ju förr desto bättre.

Permalänk
Avstängd

Fint kan dom få in lite mera pengar

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk

coolt

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Entusiast

Wait what? Mitt 4850 klarar 1 Tflops. 4870 klarar ju 1,3 Tflops.
Vad missar jag?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Haha, terraflops... Fnissar varje gång jag hör ordet xD

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk

Mmmmm.... vet inget om såna kort men jag bara ääälskaaaar fermi kylarna, dem där heat-pipes'en ger mig gåshud

Permalänk
Medlem

Vad får man pynta för ett sånt här monster?

Ren nyfikenhet.

Visa signatur

Intel i7 2700K Asus Sabretooth, 16gb Corsair Dominator, Asus GF 580 GTX

Permalänk
Medlem

Det känns som att det är något som saknas i artikeln, 1Terraflops beräkningar, det är väll inget speciellt med det? Det klarar väll ati korten av sen en längre tid tillbaka och mer? En lite utförligare beskrivning och jämförelse i artikeln hade varit uppskattad.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

ATI HD5870
Processing power (single precision): 2.72 TeraFLOPS
Processing power (double precision): 544 GigaFLOPS

Källa AMD

ATI Radeon? HD 5870 GPU Feature Summary

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Varför väljer de de mest strömslukande och värmeutvecklande korten? Känns inte som något man vill ha i en server.

Permalänk
Skrivet av Huddit:

Varför väljer de de mest strömslukande och värmeutvecklande korten? Känns inte som något man vill ha i en server.

Var det inte en artikel här på SweC (se där) där nåt företag hade använt servrar som central värme. Då vore väl fermi ett utmärkt val

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huddit:

Varför väljer de de mest strömslukande och värmeutvecklande korten? Känns inte som något man vill ha i en server.

För i verkligheten är Fermi 480 ett mycket bättre kort än 5870 och inte alls så hett som HW ATI Cry fanboys sajter säger att det är...

BRING IT ON!!!!!

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddeman:

För i verkligheten är Fermi 480 ett mycket bättre kort än 5870 och inte alls så hett som HW ATI Cry fanboys sajter säger att det är...

BRING IT ON!!!!!

Så de tester som utförts med IR-mätare är fantasi?

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Hmm känns som liten ökning på nya arkitekturen om man jämför gamla, iaf om man kollar single precision. Vet inte vilket som används i beräkningssammanhang.

C1060
933.12 Single Precision GFlops
77.76 Double Precision GFlops

C2050
1288 Single Precision GFlops
515 Double Precision GFlops

Sen för alla Crysis troll "The lack of ability to output images to a display is the main difference between Tesla products and ordinary video cards".

Källa:
Nvidia Tesla - Wikipedia, the free encyclopedia

Sen som kul slutnotis, enda superdatorn jag vet om som använder grafikkort kör med ATi HD4870x2:
Tianhe-1 | TOP500 Supercomputing Sites

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teknocide:

Så de tester som utförts med IR-mätare är fantasi?

Kan lätt manipuleras!

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Tror inte direkt det är en stor konspiration, bara för att vissa föredrar det ena och andra något annat hahaha. Nvidia säger ju själv att dom är väldigt varma, och att det är ett något man får leva med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huddit:

Varför väljer de de mest strömslukande och värmeutvecklande korten? Känns inte som något man vill ha i en server.

Det är en HPC-server, inte något de tänker köra Windows Server som filserver på direkt.

Permalänk

Är det bara jag som påminns av R600 vs G80 (2900 vs 8800), i Fermi vs Cypress-debatten?
ATI släppte ett halvår efter. Deras kort drog mer och presterade liksom 8800GTS 320 i flera spel trots att 2900XT kostade över 1kkr mer, tror jag. Jag minns inte riktigt.
Conclusion - Radeon HD 2900 XT vs. 320MB 8800 GTS | [H]ard|OCP

Dock så lyckades ju uppenbarligen AMD slå tillbaka, och har nu fördelen. Vi får se hur det blir i framtiden.

EDIT: 3DMarkrekord tror jag iofs sattes med 2900XT några gånger, så prestanda fanns det tydligen.

Märkesoberoendehet FTW!

Ska man hålla sig till ämnet, så kan man ju konstarera att en såndär inte vore fy skam att folda på.
Vore även kul att kunna köra 3drenderingar med CUDA, men det finns väl inget stöd för det. Gelato blev ju liksom inget...

Visa signatur

Burk 1 Pentium II @ 400 MHz || Voodoo 2 SLI || 256 MiB PC-100 || ASUS P2B (Avställd)
Burk 2 Core 2 Duo X6800 E || 7950 GX2 Quad-SLI || 4096 MiB DDR II 800 || ABIT FP-IN9 SLI (I delar och används ej mer)
Burk 3 Core I5 2500K || GTX 295 Quad-SLI || 8126 MiB DDR III || Asus P8Z68 (Gammal, Orkar inte uppdatera... :P)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highspeedfreak:

Är det bara jag som påminns av R600 vs G80 (2900 vs 8800), i Fermi vs Cypress-debatten?
ATI släppte ett halvår efter. Deras kort drog mer och presterade liksom 8800GTS 320 i flera spel trots att 2900XT kostade över 1kkr mer, tror jag. Jag minns inte riktigt.
Conclusion - Radeon HD 2900 XT vs. 320MB 8800 GTS | [H]ard|OCP

Dock så lyckades ju uppenbarligen AMD slå tillbaka, och har nu fördelen. Vi får se hur det blir i framtiden.

EDIT: 3DMarkrekord tror jag iofs sattes med 2900XT några gånger, så prestanda fanns det tydligen.

Märkesoberoendehet FTW!

Ska man hålla sig till ämnet, så kan man ju konstarera att en såndär inte vore fy skam att folda på.
Vore även kul att kunna köra 3drenderingar med CUDA, men det finns väl inget stöd för det. Gelato blev ju liksom inget...

Jag hade ju gärna haft det systemet just för CGI.
Här är en renderare som enbart använder GPUn och har bara stöd för CUDA.
Octane Render - The Interactive Physically Based Render Engine
Vette fan om dom ens försöker få samarbete med ATI.

Visa signatur

Asus P6T SE | i7 920 @ 4Ghz | Noctua NH-D14 | OCZ Platinum 12Gb DDR3@1600Mhz | EVGA 275GTX | Intel SSD x25g2 | 3x WD Green 1000GB RAID5 | WD 1500GB 5400rpm | ATCS 840 | Corsair HX 750W | Creative SB X-Fi XtremeGamer | Win7 x64 | Dell U2410F | Samt massa noctua fläktar

Permalänk
Skrivet av Kampfisk:

Jag hade ju gärna haft det systemet just för CGI.
Här är en renderare som enbart använder GPUn och har bara stöd för CUDA.
Octane Render - The Interactive Physically Based Render Engine
Vette fan om dom ens försöker få samarbete med ATI.

Den kände jag inte till. Kul att det finns iallafall.
Man får hoppas att det kommer fler senare, som också har stöd för röda lagets kort.

Visa signatur

Burk 1 Pentium II @ 400 MHz || Voodoo 2 SLI || 256 MiB PC-100 || ASUS P2B (Avställd)
Burk 2 Core 2 Duo X6800 E || 7950 GX2 Quad-SLI || 4096 MiB DDR II 800 || ABIT FP-IN9 SLI (I delar och används ej mer)
Burk 3 Core I5 2500K || GTX 295 Quad-SLI || 8126 MiB DDR III || Asus P8Z68 (Gammal, Orkar inte uppdatera... :P)

Permalänk

spontan reaktion oo nooes!
why o why?
amd o och big blue har ju haft ett långt samarbete som fortfarande pågår, så varför inte pynta in med firestream?

men men det blir nog mumsiga kosingar i nv's kassa.

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk

Det är skitsamma om AMDs kort är bättre egentligen eftersom de saknar trevliga APIs för att göra annat än just rendera grafik

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddeman:

För i verkligheten är Fermi 480 ett mycket bättre kort än 5870 och inte alls så hett som HW ATI Cry fanboys sajter säger att det är...
BRING IT ON!!!!!

Skrivet av piddeman:

Kan lätt manipuleras!

Du är manipulativ och en extrem fanboy som inte kan vara objektiv. I alla år i datorhistorien så har alla större datorer eller superdatorer använt sig utav superskalära arkitekturer för att dom är överlägsna i prestanda och parallellism. RV6/7/8xx är sådana. I verkligheten är Fermi endast ett snabbare kort i spel än HD5870, och fortfarande mycket dyrare. Allt övrigt så har kortet enorma nackdelar jämfört med HD5870. HD5970 är ett bra mycket bättre köp för spel som kostar ~500kr mer och presterar mycket bättre.

I beräkningskraft är HD5870 snabbare och det är först med Fermi som nVidia överhuvudtaget kan hänga med AMD korten i dubbelprecisions operationer. Både singelprecision och dubbelprecision så är fortfarande en RV870 kärna snabbare och dubbelt så effektiv. HD4xxx/5xxx korten hittas i många superdatorer av detta skäl.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Skrivet av adisbladis:

Det är skitsamma om AMDs kort är bättre egentligen eftersom de saknar trevliga APIs för att göra annat än just rendera grafik

är helt okuning men att ati inte har api för annat än rendering...men som sagt var nyckel ordet är väll trevliga får man gissa..om jag inte mins fel så stödjer den ju OpenCl kan finnas en liten changas att den inte stödjer senaste versionen av cl fullt ut. men jag har inget koll på dom sakerna eftersom jag inte håller på med hpc...men jag skulle kunna satsa en mindre summa prestige att firestream kan göra alt en quadra kan, om jag förstår det hela rätt så är tesla korten en vidare utveckling av quadro...vilket kort som är bäst låter jag vara osagt

men det som miffar mig är att när det finns know how nästan in house så går big blue ut i på trottoaren och sliter tag i en helt utomstående part!

mycket bättre än alla bil jämförelser som alltid flyger omkring här

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddeman:

För i verkligheten är Fermi 480 ett mycket bättre kort än 5870 och inte alls så hett som HW ATI Cry fanboys sajter säger att det är...

BRING IT ON!!!!!

Förf*an börja inte med denna förebannade fanboys skiten i denna tråden med.

Håll er till era " Jag älskar NV/ATI " trådar, snälla.

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Skrivet av jeppe1990:

Förf*an börja inte med denna förebannade fanboys skiten i denna tråden med.

Håll er till era " Jag älskar NV/ATI " trådar, snälla.

+1

Den här artikeln har inget att göra med 400 korten annat än att kortet i artikeln är baserat på fermi, det är ett kort avsett för servrar på väldigt hög nivå så snälla dra inte in ATI och 5000 serien som inte har nåt med detta att göra.